עשות משפט ואהבת חסד
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

עשות משפט ואהבת חסד 

מאת    [ 23/02/2009 ]
מילים במאמר: 872   [ נצפה 4367 פעמים ]

 
 
נאמר - מה ד' דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך . מדוע נאמר על המשפט - עשות משפט ועל חסד - אהבת חסד - מבהיר לנו הרב אברהם שפירא כי משפט צריך לבצע , יש צורך במשפט דין בכל בעיה שהרי העולם עומד על הדין . לעומת זאת החסד אינה נעשית כל הזמן עושים אותה כשצריך , אך יודעים אנו כי לא תמיד האדם נוטה לעשות חסד , על כן עלינו לחנך את האדם מקטנותו לעשיית חסד, לעזרה לזולת , לסייע לנצרך. עלינו להרגיל את האדם לעשיית חסד , להטמיע בו לאהוב את החסד. או אז כאשר תכונה זו מופנמת בתוכו של האדם הרי הוא יעשה זאת בכל הזדמנות ובכל ארוע. לעיתים עשיית החסד תעשה גם כאשר אין מזדמן לו מעשה חסד, אנו מכירים חברים נפלאים שהחסד נעשה כל הזמן בראש גלי בפרהסיה ואף במתן בסתר . כל הדופק בדלתו של "אוהב חסד" זוכה למתן צדקה .
הרב יעקב אריאל מדגיש כי החינוך העצמי לצדק ולדאגה לזולת מושתת על תרגילי אימון רצופים , כך דואג האדם לפיתוח נטיות עדינות אלו בנפשו.
"אהבת חסד" - ניתנת לא רק לידידים - מוכרים , אלא לכל נצרך . חינוך לנתינה חייב להיות ללא חישובים תכליתיים , אף כי מקובל הוא שעיקר תרומתינו יינתנו דוקא לנזקקים באמת .
במסכת סנהדרין - בתלמוד הירושלמי עמ' י"א אנו לומדים עשות צדקה וחסד . מסופר על דוד המלך שעשה צדקה וחסד . היינו עשיה - במשפט , ועשיה - בחסד מבהירים לנו כי דוד המלך שפט את העם בעשיית צדק - במשפט , אך כאשר הכף היתה כנגד העני - במשפט , או אז עשה דוד חסד ושילם משלו- מכיסו את תוצאות המשפט , בכך היה זה מעשה משפט צודק. אך גם עשיית חסד אמיתית - משום עשיה !
עלינו כמורים כהורים לחנך ילדנו מינקותא לעשיית משפט הוגן ונכון. צריך להבהיר להם כי הצדק והיושר היא מהות חיינו אנו מעורים בין אנשים , הרי טבעי הוא שיהיו חילוקי דעות על תחומים רבים ומגוונים- מחלוקות הגורמות לעיתים למריבות ולדיון במשפט , או אז צריכים לטפח בתוך ילדינו כי זה דרכו של עולם , לכל אדם דעה משלו , רעיונות שונים ולעיתים סותרים הם זה את זה , הצדק חייב לנצח. עשיית משפט צודק בין ניצים , בין אנשים חייב לשרור בחברה אנושית טובה ומועילה.
יש כמובן מקרים בהם נראה ששני הצדדים צודקים קורה שקיימות דילמות שההכרעה קשה או אז מציעים השופטים פשרה, הפשרה אף היא מתכונת של עשיית צדק, עשיית - משפט.חסד , צדקה אינם בגדר פשרה , כאן אין משפט המוכיח מי צודק יותר . מהותו של החסד היא תכונה אנושית נאה של טוב לב אהבת אדם , התיחסות הוגנת לזולת , התחשבות בנדכאים ובחלשים. התרוממות הלב והנפש שלנו כלפי נזקקים . להקנות תכונת החסד יש צורך בתהליך חינוכי , משפט נפתח ובשלב מסויים נסגר.עשיית משפט - לעיתים קצר ולעיתים ארוך , תלוי בנסיבות ובארוע.
הקניית אהבת חסד - שתהפוך להרגל לאדם שאינו 'נוטה' להעשות בחופזה , תהליך הקניית האהבה לחסד הוא ממושך , ארוך מלווה בחוויות בדוגמאות , בשימוש במגוון כלים חינוכיים וערכיים באהבת חסד - עלינו להפעיל את שתי האינטיליגנציות , השיכלית והריגשית. חשוב לטפח חיי חברה ואחריות הדדית בין ילדים ואף בין מבוגרים אנו
2
יודעים כי בקהילה לומדת , בקהילה מאוחדת בה קיימים פעילויות חברתיות שונות מחוץ לתפילה במניין שם בקהילה כזאת אהבת החסד מקבלת משמעות עמוקה ומעשית.
ככל שנחדיר בחברי הקהילה יותר ויותר תורה וכל שנקבע המון עיתים לתורה וככל שנטפח פעילויות מעניינות ומרתקות בחגים , במועדים , בשבתות ובשמחות כן נזכה לראות עדנה גדולה יותר ובעלת משמעות בחסד. הקניית אהבת החסד תלויה אמנם בחינוך בגיל הילדות והנערות , אך היא לעולם אינה נפסקת, יש ליצור "חברה" לומדת ומשכילה , חברה המתחשבת אחד בשני , חברה הרגילה לתרום ולתת, בחברה כזאת האהבה לחסד הולכת ומתגברת ולעולם אינה נמוגה . בקבוצה איכותית כזאת הנתינה נובעת מתוך שמחה כבוד ובהתחשבות אנושית נפלאה.
בדור זה בו יש פערים ברמת החיים של האוכלוסיה-שחלקם מתקשה בפרנסת הבית . דוקא כיום עלינו לשנס מותניים ולהרגיל יותר ויותר את ילדינו לקיים מצוות הנתינה, להחדיר בהם בכל נימי נפשם - עקרון- אהבת החסד.

מוסדות החינוך של הצעירים והבוגרים יותר חייבים להטיל משימה כבדה עקרונית וחשובה זו גם על כתפי מנהיגות הנוער. המה הצעירים המובילים והמשפיעים על חבריהם, חייבים לשאת באחריות לסייע לחבריהם הנזקקים. בכל בית ספר ובכל קהילה צריכים מנווטי הדרך ומנהיגי החינוך - להפעיל את הנוער דרך מנהיגי הנוער. אנו יודעים שהמשפיעים הגדולים ביותר על הנוער הם ה"חברים" על כן המה מנהיגות הנוער חייבת לקבל על עצמה המשימה החשובה מאוד של "אהבת החסד" ילמדו הם מדוד המלך - שיש להמשיך ולבנות דור שעשיית הצדק , שהיושר וההגינות בכל תחום חייבים להנחות בכל עשייתנו, אך גם החלש והמסכן צריך להרגיש איתן ובטוח בעצמו . אם חבריו המבוססים יסייעו לו הן מבחינה חברתית אנושית והן מבחינה כספית בצדקה. לעיתים מגיעים הם רעבים , ללא מחברת , עיפרון או מחק , ה"קופות" צדקה של כל כתיבה , מזון , אף ביגוד ושפע תחומים נוספים שימצאו בקרב הנוער בכל מוסד ובכל קהילה , יסייעו לשמור על עולם צודק ומאושר יותר.

דרך זו של הקניית "אהבת חסד" הלכה למעשה מקטנות תוביל את גומלי החסדים לגדול כאנשים בריאים יותר אנושיים ונהדרים בעולם זה . חלק מפעולת "אהבת החסד"צריכה להיות גם בנתינה של חכמה , השכלה , הוראת עמיתים , ככל שהטובים - החכמים , המצויינים , ישכילו להיות "אוהבי חסד" אמיתיים הרי יצמחו ויגדלו לנו ילדים מקסימים , הקניית הרגלים לאהבת החסד יהוו חלק מהותי מכל חייהם , אם נשכיל להטמיע בהם פעילויות מעשיות של חסד , אם נצליח להטיל עליהם את האחריות לסייע לחברים כבר מילדותם.
ילד חכם - הוא ילד קורא הרוכש חכמתו גם ובעיקר מארון הספרים היהודי . עלינו לדאוג שבעלי ארון הספרים היהודי יסייעו לחבריהם שהגורל מונע מהם להתחבר לספרים אלו . כך נגדל כולנו חברה הוגנת .


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב