מתי בור מים הופך לבאר
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

מתי בור מים הופך לבאר 

מאת    [ 23/02/2009 ]
מילים במאמר: 1314   [ נצפה 4820 פעמים ]

 
 
אומר שלמה המלך במשלי ה', ט"ו: "שתה מים מבורך ונוזלים מתוך בארך". בור מכניס מים לתוכו, הבור אוסף מי גשמים מכל הסביבה, לעומתו הבאר משמשת כמקור מים. לבאר נביעה עצמית, המים עולים ונובעים מבטן האדמה.
חז"ל הבהירו לנו כי ככל שתשכיל לאגור לתוכך מים כמו שהבור מכנס מים לתוכו מכל הסביבה, או אז תזכה שייזלו מים מתוך בארך שלך. לאחר שרכשת מים מכל האזור לבורך שלך, תוכל להפוך ברבות הימים לבאר מים שהם עולים וקולחים.

כך קרה לרבי עקיבא שלמד ולמד וממנו אנו לומדים עד היום. הוא רבי עקיבא קלט מהסביבה, מרבותיו, דלה הוא ושתה משפע מקורות, וכשהכל היה בתוכו, כשהוא היה רווי במים, הוכיח הוא כי בור יכול להפוך לבאר.
האוצר הנוזלי שהוא רכש והטביע בתוכו הפך למעיין נובע המשקה את האחרים. הפוטנציאל המוחי, השכלי היה בודאי קיים אצל רבי עקיבא, אך כאשר יכולת זו, פוטנציאל זה, איננו מנוצל אין בו שום ערך לציבור. כאשר מנצלים יכולותיו של האדם, כל אדם בכישוריו, הרי גוף האדם, המוח, החכמה הופכת לבאר, החכמה שנקנתה בעשרות שנות לימוד, מתפרצת ומשקה שדות רבות כדי שגם האחרים יקנו דעת וחכמה וימלאו כל אחד מתלמידיו את בורו הפרטי. אנו יודעים שהיו לרבי עקיבא עשרות אלפי תלמידים שלמדו, השכילו, החכימו והפכו אף הם תלמידים נוספים.

"והגדת לבנך" הוא כלל מאד חשוב ביהדות, לא די שאתה תלמיד חכם, הלומד כל הזמן, הקובע עיתים לתורה, יש חשיבות גדולה שתורתך שרכשת תועבר הלאה לבניך. אחרת כל שהפנמת לתוכך בשלב מסוים יימוג, יעלם. על כן, העברת תורה לדור ודור, והגדת לבנך - הלימוד לילדים הוא ערך חשוב ביותר.

אנו יודעים שאנשי מדע היצירתיים היזמים, המחדשים כל הזמן, חייבים להעביר הידע שנרכש, כך מפתחים העוצמות המתגלים לסטודנטים הלומדים. ארון הספרים היהודי היה בור מים של החכם הכותב, הוא למד ורכש ידע ומיומנויות ובשלב מסוים הבור החכם הפך לבאר - בכתיבת הספר שהפך לנחלת הכלל. כך המדענים במגוון התחומים, הם רוכשים עוצמות אינטלקטואליות, אף מגלים וממציאים דברים חדשים שונים ואחרים מהקיים, "חדשנות" זו נכתבת במאמר מדעי המשרת היטב את הלומדים והמדענים שבדרך.

ככל שהלמידה האישית תעשה בתבונה ובכלים מתודיים מרתקים וחשובים, הם יעוגנו היטב במוחו של האדם, הידע יפרח והחכמה תמריא לשחקים. כאשר התשתית מעוגנת כדבעי, הרי ההשקיה החוצה, הלמידה לאחרים, תנובת הבור והפיכתו לבאר המשקה לאחרים תהא יותר טובה ויצירתית כאשר החומר במוחנו אינו מונח רבדים רבדים, אלא בערימה מבולבלת, הרי המעין שינבע ממוח כזה - יניע את המים לנתיבים נעלמים.
כאשר ההסדר והארגון שולט בחכמתו של האדם, הרי "והגדת לבנך" יהא בעל סיכויים גדולים מאד להצליח. באר ומעין שתורתם מסודרת היטב, שקיימים בהם נתיבים נכונים ונבונים, הרי המים שיזרמו מהמעין למוח הילדים, ישפיע עליהם מאד באיכות ובכמות.

ההורים והמורים חייבים לדעת כי הלימוד לילדים "והגדת לבנך" חייב להיות דידקטי, מלווה בהגיון, בתכנית מסודרת, בתהליך חכם המשלב אינטליגנציה שכלית עם רגשית, המקנה ידע וחכמה ומעודד שאילת שאלות, ויכוחים, שקלא וטריא ומחלוקות. התהליך חייב להיות מתוך שמחה ואהבה. חובה עלינו להדגיש בעיקר נקודת החוזק וההערות צריכות להיות חיוביות ומוסיפות רצון עז ומוטיבציה להמשיך ללמוד ולהתגבר גם על חומר קשה ומסובך.
ילד מאושר ושמח ימצא כל דרך יצירתית כדי להבין את הלמידה, כדי להבין דבר מתוך דבר, כדי לקבל החלטות ומסקנות נכונות מתוך הנלמד.
אם ילד רוכש חכמה מתוך סדר מצוין - הרי הכל יהא מונח היטב במוחו, חכמתו תגבר בגלל סדר זה. כאשר הוא התלמיד - הילד יהפוך למקנה חכמה לאחרים, הרי המונח יועבר היטב אף הוא עלפי סדר וארגון נכון לבאים אחריו.
הבור יהפוך לבאר מים זכים ונקיים וחודרים עמוק, רק אם בבור המתמלא במים מן הסביבה קיימת דידקטיקה נכונה, חובה עלינו הורים ומורים להכין כל הזמן קרקע פורייה.

כאשר הרקע נחמד, עליז, שמח ומאושר, הקליטה של הלימודים נעשית ביתר עוצמה ונחישות. חשוב לנו לדעת שבכל "מה" חובה לשלב "איך", במיוחד בדור זה שהשפעת הסביבה גדולה ומרתקת. חשוב לשלב גורמים סביבתיים בלמידה, מוסיקה, ציור, דרמה, אומנות, יחד עם עידוד, אהבה, כבוד, שיתופיות ושייכות.
חובה לרענן כל הזמן את האמצעים הדידקטיים, לימוד בחברותא, עבודה עצמית, למידה מתוך תנועה דיבור ושירה, שילוב המחשב, הרדיו והטלוויזיה, הזמנת אורחים וקיום דיאלוג על הא ועל דא. והכי חשוב לטפח חיי חברה בכיתה, החינוך החברתי מהווה גולת כותרת בימינו אלה,
ילד אוהב לבוא לבית הספר אם מתקיימים בו שני תנאים: 1. יש לו חברים
2 . המורה אוהב אותו
היות וההשפעה הגדולה ביותר על הילדים הם החברים מן הראוי שהבאר - המעין הנובע יפתח מנהיגות נוער שתשפיע על החברים מבחינה חברתית, תכנית, ערכית והתנהגותית.
באר-מעין מים הזורמים, גורמים לאנשים שמחה, אושר ורוויה. עלינו להיות כמעין המשקה השדות=התלמידים במים מתוקים קרירים ונעימים. המים הטובים מעוררים מוטיבציה לעשייה, לחשיבה וליצירתיות. בית מדרש שיש בו חידוש חכם ומוצלח הוא כזה שהתלמידים הם חברותיים ואוהבים זה את זה.
מים מן הבור ונוזלים מבאר


אוסף נביעה
"שתה מים מבורך ונוזלים מתוך בארך"
(משלי ה', ט')
האם יש הבדל בין מים ובין נוזלים? שהרי המים הם חלק מתוך משפחת הנוזלים? אולי אפשר להסתכל על מים כמשהו שיכול להיאסף אל הבור אך הוא אינו בתנועה כמו הנוזלים שהם בתנועה. והמים הנובעים בבאר הם בתנועה.
מים גם נשמעים כלשון יחיד ונוזלים כלשון רבים - כאשר אדם מגיע לדרגת "נוזלים מן הבאר" - "המים שבתוכו נובעים ומגוונים מתוך בארו".
אם מדברים על מתי בור ומתי באר? יתכן שאפשר לשייך זאת ליחיד ורבים - בתקופה מסוימת של חייו של האדם הוא חושב ביחיד אוסף חומר לעצמו להשכלתו, לידיעותיו האישיות ובהמשך חייו כאשר אסף הוא מספיק ידע וניסיון חיים מימיו הופכים לנוזלים הנובעים מתוכו ומשקים אחרים מן הבאר. וזו התנועתיות של הנוזלים המגיעים אל אחרים לעומת המצב הסטטי של המים, החשובים הטובים אך הנמצאים עדיין בבור.

כוח החיות הטמון במים, נמצא כבר בראשית ימיו של האדם הספון בטוח ומובן במעי אמו מוקף במי השפיר המהווים את הכוח המגן והשומר עליו, ללא המים המהווים 70% מגוף האדם - לא יוכל האדם להתקיים.
כך הם "המים" בחינוך - מתן הרגשת הביטחון, טיפוח נקודות החוזק של התלמיד, טיפוח סביבה חברתית אנושית ותומכת, עידוד הלמידה העצמאית, הם אלה שיבנו תלמיד בוגר בטוח ומצליח.
וכך ילד שטוב לו יהיה ילד טוב.
חובה עלינו, המחנכים, להוות דוגמא בהתנהגותנו ל"באר" מים המשקה ומשפיעה על סביבתה - הן על התלמידים והן על ההורים, כך יהפוך בית הספר ל"אבן שואבת" לקהילה כולה ויוכל "להרוות" בערכיו ובדרכו את כל הקהילה וכן להשפיע על שעות הפנאי של התלמידים.

בשעה שבית הספר ומוריו יהוו "באר מים" עבור התלמידים וההורים, יהפוך בית הספר לבית למידה נעים, מטפח, מכיל ומעודד מצוינות, כשהלמידה תיעשה מתוך שמחה וחדווה בבחינת "צמאה אליך נפשי".

אנו יודעים שרק מכלי מלא על גדותיו יכולים המים להישפך החוצה, הרמב"ם מדגיש כי אפשרויות ההשקיה לסביבה מכלי שאינו גדוש ומלא הן אפסיות. על כן עלינו לדאוג למלא מוחנו בחכמה ובידע, למלא הכוס עד סופה, או אז ההפריה ההדדית תשא פרי. כוס מלאה הופכת מכוס למעין נובע המשקה את סביבתו. לקבל ידע וחכמה מכלי שמחציתו מלאה מאדם שאינו גדוש בחכמה היא לא יעילה ויש בה חוסר רב.

בתחילת ספר דברים כתוב: "...בעבר הירדן בארץ מואב הואיל משה באר את התורה". משה מבאר את התורה, מקנה הידע, החכמה שבו לבני ישראל והשימוש מדהים, המילה באר - כמעין נובע ומשקה הבריות.
הזוהר מבהיר כי המילה באר בפסוק מלשון באר מים.
תלמיד חכם מדלג מבור לבאר. אף דומה לזרע שיגדל, יצמח, יפרח ויבשיל באמצעות הסביבה, האוויר, המים, הדישון, וסוג הקרקע. כאשר הרקע מסביב יעיל ואיכותי, הזרע שהפך לצמח דואג לפרוח ולדאוג שיהא מלא בזרעים נוספים.
צמיחה מעולה מושפעת מהסביבה ואז הדור הבא. הזרע בתחילת הדרך נעזר בסביבה, בשלב מסוים הוא מפתח את עצמו ואוגר מזון מעצמו בתהליך הפוטוסינתזה וברכישת מזון מהקרקע. עם ישראל בשלב מסוים ביציאתו ממצרים ביקש לא להיות "תלמידים", רוצים ללמוד לבד, למידה עצמית, לא להישאר במכינה כל הזמן. משה שמח ואף אמר "היום הזה נהיית לעם". היו עצמאים, לימדו והעבירו תורתכם לדור הבא.

קיים גם הבדל בין בור לבאר בצמחים. בין ירק לאילן. ירק מאופיין כל הזמן בקבלה, הוא עצמאי, הברכה היא "בורא פרי האדמה". הגבעול רק צינור יניקה מהאדמה. פרות האילן "בורא פרי העץ", העץ הוא רב שנתי, מקבל, בונה את עצמו ומפיק פרות חדשים מדי שנה.
בעולמנו שלנו - צריך בור ובאר אף ירק ופרות. צריך הילד, האדם ללמוד להשכיל ולפתח את עצמו ובהמשך לפתח דור חדש.
כל חיי האדם משולבים בבור ובבאר,בילדים לומדים כל הזמן יחד עם עולם של מבוגרים שבהם חכמים המשמשים כבאר העוזרים ומסייעים לדור הצעיר לגדול לפרוח ולהפוך למבוגר שהוא באר.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב