דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הלאמה של בנקים, הפחד מהבלתי נמנע 

מאת    [ 23/02/2009 ]

מילים במאמר: 746   [ נצפה 2515 פעמים ]

תהליך הלאמה של חברות ציבוריות הוא אחד מהתופעות הנדירות יותר בהיסטוריה הכלכלית. בתהליך הממשלה משתלטת על פעילות החברה וממשיכה את פעילותה באופן שוטף על מנת לשמור על הרצף הכלכלי ולמנוע משבר עמוק יותר. ההלאמות המפורסמות התרחשו בברית המועצות בסוף שנות ה- 80 ותהליך ההפרטה שהחל בתחילת שנות ה- 90 אש יצר את האולגירכים הרוסים של היום. הלאמה מפורסמת נוספת התרחשה בשנות ה- 70 כאשר חברות הרכבות קרסו בארה"ב והממשלה השתלטה על החברות והפעילה אותן עד למכירתן. הלאמה נוספת בכלכלה האמריקאית התרחשה בעקבות המשבר בשנות ה- 30 שבו ניסגרו מעל 5000 בנקים בארה"ב.

ניתוח מאקרו כלכלה
נתוני המאקרו בשבוע שעבר התרכזו באינפלציה ובנתוני הנדל"ן כאשר הראשון הצביע על אינפלציה אפסית לאורך שנת 2008 ו- 0.3% עליה באינפלציה בחודש ינואר 2009, הנתון השני, התחלות בנייה הצביעו על המשך המשבר בשוק הנדל"ן האמריקאי. 466,000 בתים נבנו במהלך ינואר בעוד האנליסטים ציפו ל- 530,000 התחלות בנייה. בשבוע הקרוב יפורסמו נתוני מאקרו מהותיים כאשר ביום שלישי נגיד הבנק האמריקאי יעדכן את מדיניות הבנק המרכזי לחודשים הקרובים.
נתוני המאקרו לא מצביעים על התאוששות כלכלית ויש צפי להמשך נתונים גרועים עוד יותר.

ניתוח שוק המניות
שוק המניות איבד בשבוע האחרון מעל 6% תוך שבירה של רמות התמיכה הקריטיות במדדים העיקריים. שוק המניות מצביע על המשך הירידות לטווח הבינוני. המניות בכותרות הן Citi Bank ו- Bank Of America. שמועות להאלמת הבנקים ביום שישי הגיעו לסוחרים אשר הפילו את מחירי המניות מעל 20% ביום אחד. במהלך הערב יצאה הודעה מהבית הלבן אשר הבהירה כי אין כל כוונה להלאים את הבנקים. מרגע ההודעה המדדים התהפכו ומניות הבנקים לרגע מסויים הפכו לירוקות. ההודעה של הבית הלבן גרמה לשורט סקוויז מהיר אשר הקפיץ את המניות במהירות.
הרבה טוענים כי הלאמה איננה חיובית ועל כן מוכרים את המניות בשפל. אני טוען כי רגע ההלאמה הוא הסימן שבו המשבר מסתיים וזה הזמן לקנות מניות עם אופק השקעה של 3 - 4 שנים. בתהליך ההלאמה הממשלה קונה בזול ומוכרת יקר אחרי שיקום החברות. הנחת העבודה היא שאכן תתרחש ההלאמה. תמיד יש לחשוב הפוך מהעדר, העדר מוכר מכוון שהוא מפחד מהלאמה. אני טוען, יש לקנות בעקבות הלאמה ולמכור ביחד עם הממשלה או כמה שנים אחרי. להערכתי רוב הבנקים לא ישרדו ללא הלאמה מסודרת של הממשלה ורק פשיטות רגל תגרום לשוק המניות להמשיך לדמם ולקריסה כלכלית מוחלטת. AIG יצאה מדד גאו גונס. המניה איבדה מערכה עשרות אחוזים ונסחרת ב- 0.54$ בלבד, במקום AIG התקבלה למדד חברת Kraft Foods Inc. סימבול KFT.

ניתוח שוק האג"ח
שוק האג"ח האמריקאי חוזר לרכז פעילות כאשר הירידות בשוק המניות מתחדשות. מחיר האג"ח הארוך ירד לאחר חששות להורדת דירוג אג"ח ממשלתי אמריקאי ונבלם בעקבות חידוש הירידות בשוק המניות. מחיר האג"ח הארוך מהווה הזדמנות כניסה עם סטופ צמוד והשקעה לטווח זמן בינוני.
עליות בשוק האג"ח הארוך הן חיוביות לאחר הפדיונות בחודש האחרון. בעקבות הירידות בשוק האג"ח, עקום התשואות, מגרף עולה הפך לגרף קמור כאשר השינוי מצביע על הרעת המצב הכלכלי באופן מהותי ולשנים ארוכות. מחיר האג"ח הקצר יורד וכספים יוצאים מהאג"ח הקצר אל הסחורה זהב.

ניתוח שוק החוזים עתידיים
שוק החוזים העתידיים מצביע על המשך הסנטימנט השלילי. שוק האופציות מצביע על המשך המגמה השלילית בשוק המניות כאשר הסטיות ממשיכות להתרחב. מדד ה- VIX מדשדש ולא מצביע על כיוון ברור במדדים. הפקיעה ביום שישי האחרון הייתה שלילית בניגוד לפקיעות קודמות אולם במהלך יום חמישי וביום שישי כותבי אופציות PUT ניצלו את העליות במדדים וסגרו חשיפה לכיוון היורד.

ניתוח שוק המט"ח והסחורות
שוק המט"ח לאורך השבוע סבל מחולשה מהותית ואותת על הירידות הצפויות, אולם ביום שישי הדולר נחלש באופן מהותי כאשר המטבעות העיקריים מתחזקים מולו. הסיבה, משקיעים זרים, קרנות מנוהלות ומנהלי תיקים יוצאים ממניות הבנקים האמריקאיות בעקבות חששות להלאמת הבנקים. המנהלי תיקים מוכרים את המניות וממירים הדולרים בשוק ומקפיצים את המטבעות הזרים וגורמים לשורט סקוויז קטלני. יש לציין כי מנהלי התיקים אינם מסוגלים להשאיר את המניות בחשבונות הלקוחות מכוון שהנזילות היא קריטית. זה היתרון והזמן של המנהלים הפרטיים והמשקיעים לאסוף לסחורה בזול.
שוק הסחורות רותח כאשר הזהב שובר את ה- 1000‏$. הנפט ירד כ- 4% ועדיין מעל ה- 40$.
נתוני האינפלציה לחודש ינואר הקפיצו את הזהב ובתרחיש השלילי ביותר, בהתאם לסקירה הקודמת, הזהב פוטנציאלי לעליות מהותיות עם גיבוי מנתוני אינפלציה בארה"ב.

סיכום
הלאמת זמנית של בנקים וחברות ענק היא חיונית לעצירת המשבר.
שוק המניות מתאים לשורט אולם יש להמתין לתיקון עולה לכיוון רמות התמיכה הקרטיות אשר מהוות התנגדות. יש לשים לב למדד נאסד"ק 100 אשר עדיין מדשדש בניגוד לדאו גונס ו- S&P 500.
ניתוח שוק האופציות לפקיעה לחודש מרץ נמצא כי אין צפי לירידות משמעותיות במדדים וטווח ירידות של 5% במדדים הוא מגולם במחירי האופציות.
מניות הבנקים ימשכו לרכז עניין תוך התבהרות האופציה להלאמה.
הדולר מועמד לשורט במידה ותהליך ההלאמה יצא לפועל.
יש לתכנן כניסה לזהב ולאג"ח ממשלתי להשקעה לטווח בינוני.
!Trade Safe - תוכנית אימון אישית להכשרת סוחרים בניירות ערך.

מטרת התוכנית היא להפוך תוך זמן קצר לסוחר האולטימטיבי - לסוחר הטוב ביותר.
בתוכנית האימון משלבים סגנונות מסחר כגון SWING ו- DAY על מניות, אופציות וחוזים עתידיים
כאשר המטרה הסופית היא ליצור הכנסה נוספת או עיקרית ממסחר בניירות ערך.

לפרטים נוספים:
2199742 - 054

בברכה
אייל כרמי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב