דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המנהיג- השואל שאלות 

מאת    [ 20/02/2009 ]

מילים במאמר: 1465   [ נצפה 4315 פעמים ]

המנהיג- השואל שאלות

מנהל מעדיף להיות מנהיג טוב או אפילו מצוין. כאשר המנהיג מרכז אמונה בעצמו, נכונות לשינויים ולהט להשיג מטרות הרי דרכו סלולה , הוא ייקח על עצמו גם סיכונים כדי להעפיל מעלה מעלה. הקוד המפתח ביותר את החשיבה וההצלחה היא שאילת שאלות .אם תרבה בשאלות- תמצא את התשובות. מדען טוב מוגדר כאדם הידוע לשאול שאלות, צריך הרבה סובלנות , אורח רוח והקשבה אמיתית כדי לשמוע שאלות ולהפנימם. השאלות כמעט תמיד מעצימות את האנשים בחשיבה, אף כי לעיתים השאלות קשות ולא נעים לשומען.

שאלות חושפות רגשות, בעיות, גישות חדשות ומגבירות את היעילות והתפוקות.

המנהיג צריך להנהיג עצמו ואת צוותו לשאול שאלות- וזאת בהדרגה, כל פעם שאלה אחת שעליה הוקצתה מחשבה, ריבוי שאלות בבת אחת היא תוצאה של חוסר ריכוז ואי מחשבה מעמיקה.

חשוב לתרגל שאלות מעמיקות מנוסחות היטב וארוכות לעיתים כדי לאפשר לחשוב

ולנסח היטב תשובות. השתיקה בעקבות השאלה היא כלי מנהיגותי חשוב. לשתיקה יש משמעות של הקשבה . צריך ללמוד להקשיב לאחר כל שאלה השואל צריך להרגיל עצמו להיות אפקטיבי.

עלינו להרגיל ילדים מקטנותם לשאול ה"למה" הוא צורך של הילד להבין, ה"למה"- מוביל אותם אל הפרטים, לעומק רב יותר .

חשוב שהשואל "למה" יבחין ברגשות שונים בעת השאלה, כמו למה - בסקרנות, כעס, תסכול, חיפוש אחר ידע ותום. ראוי לתרגל "למה" בווריאציות השונות, נחוש בהבדל בתגובות, צריך להטמיע מיומנויות שאילת השאלות, לתרגל פנימה "למה"! לעיתים "למה" כתוב על לוח או בריסטול מונע את בעיות ה"איך" היוצרת נימת הקול. מנהיג אמיתי אינו מכחיש את מה שאינו יודע , מוטב להיעזר בצוות הקרוב אליך ולהציג להם שאלות, חשוב ששאילת השאלות של מנהיג אמיתי תעשה בתהליך נכון וחכם לכל אדם בכל תפקיד ובכל מדרג בארגון. מפעלי ההייטק הטובים ביותר מבחינים במנהל שהוא מנהיג האהוד על עובדיו - מונהגיו ושואל... ושואל... .

השאלות צריכות לעיתים להיות כאלה שאין עליהן תשובות מיידיות , שיש צורך להכין תוכנית ותהליך-כדי לבנות תשובה כדבעי.

מנהיגות בדרך שאילת שאלות דורשת אומץ, באשר המנהיג הסטנדרטי הידוע, המוכר מאופיין- כחזק...בעל תושייה...כריזמטי...החלטי...נועז...מעטים יגדירו אותו כסקרן... חקרן ודורש... או מרבה לשאול.

הצגת שאלות של מנהיג למונהגיו זו דרך מאתגרת , מחייבת לתכנן אסטרטגיה חכמה לשאלות, צריך ללמוד ולנווט מה לשאול ואיך לשאול.

מהו הקצב של שאילת השאלות, לכל שאלה ותשובה יש צורך בהכנת דרך נתיב- כדי לנסות למצוא את התוצרים המתאימים.

המשוב מהווה חלק מהותי בתהליך המנהיגותי של שאילת שאלות, משוב המחובר לכל התוכניות , הנשאלים צריכים להיות מעורבים ובעלי יידע בנעשה בכל הפרויקט, בכל הרעיון החינוכי , בכל התהליך המקבל תאוצה, ראוי לרכוש מיומנויות של שאילת שאלות , סבלנות , ללא קפיצות דרך, להתמקד ב"מדוע" יותר מ- ב"מה" וב"איך".

הנחתת הוראות של מנהיג היא דרך טובה להשיג יעדים במהירות, אך היא אינה יעילה לאורך זמן, יש צורך ביושר, בהתמדה, ביסודיות, העמקה, בתהליך, באשר השאלות תמיד מעוררות העצמה בחשיבה, ומנהיג נבון - יודע שלעיתים התשובות לשאלות קשות שלא נעים לשומען, ה"כאב" בטווח הקצר גורם להצלחה לאורך זמן שילוב מידת ההקשבה לכל שאלה היא מהותית ועקרונית.

המנהיג חייב לאמץ התיזה האומרת- אם אתה שואל שאלות , עד מהרה תמצא את התשובות , השאלות יכולות להיות מגוונות מהיבטים שונים .

כדי לאסוף מידע , להבין מניעים, לחשוף בעיות, לחשוף רגשות, לגלות גישות חדשות, להגביר יעילות לשפר תפוקות.

השאלות חייבות להישאל לאט, בברור, שאלה אחת בכל פעם, לאפשר למקשיב גם לחשוב על השאלה היינו נתינת זמן- לחשיבה. חובה על המנהיג ללמוד וללמוד - להקשיב הקשבה ממוקדת וללמוד לתת "משוב" למקשיבים. ראוי להדגיש כי "לשאלת המשך" יש תבונה וגורמת לדובב את חשיבת הנשאל. צריך... חובה עלינו ללמוד לומר תודה- תמיד להודות לנשאל. אמירת תודה מגדילה המוניטין של המנהיג.

ההורים ואף המורים חייבים לסגל לעצמם תכונות מנהיגותיות- כלפי הילדים, שלב ראשון וחשוב בתהליך הלמידה של הילד הוא ה"למה".

ה"למה" משביע את סקרנותם ומעודד אותם לשאול עוד "למה". למילה זו עוצמה בלתי רגילה של למידה... כל מנהיג חייב להטמיע בו מיומנות ה"למה" ולשלוט בה היטב.

המנהיג צריך כל הזמן ללמוד, להקשיב,להביט,לשאול, להתקדם ולהשתפר -דרך צוותו- בשאילת שאלות , המנהיג "חייב" להפעיל בעשייתו פיתוח מנהיגים נוספים , בהוראה, בהדרכה, בצוות ,בעידוד, בייעוץ,בהנחיה, בתיקון,בהסברה, בהתבוננות, בגיבוי, בהסברת הקלטות, בחשיבה עתידית, ביישוב עימותים,בלקיחת אחריות, ובסיוע.

ברור שלכל מנהיג קיים הסגנון האישי, אך הכלים, הרעיונות, הדרך להיות מנהיג- היא ברורה וקבועה.

מנהיג משפיע נכון- יוצר תרבות ארגון חכמה ונכונה ועליו לדאוג לתהליכי שינוי במנהיגות לאורך כל הדרך . כך יוצרים מוטיבציה אדירה יותר אצל המונהגים, המוכנים "לחשוב" יותר ולהקצות לכך זמן רב יותר.

מנהיגות יעילה דוגלת בשקיפות מידע לכל העובדים, השאלות יוצרות רצון להיות שותף ולהכיר מה קורה במחלקה אחרת, במקצוע אחר ובכיתה אחרת בביה"ס.

לשאלות יש עוצמה רבה, לעיתים סוגיות הנראות למנהיג מלמעלה- קטנות יכולות להיות מחסומים כבירים לעובד הפשוט, לעיתים עובד היודע מה צריך לעשות כדי להתקדם ולהיות אפקטיבי יותר, אך אינו יודע כיצד לחולל השינוי.

מנהיג בשאלותיו- עולה על הבעיות ומסיר המכשולים והמחסומים השאלות מגבירות את האכפתיות של העובד לתהליך ולתוצאותיו.

מנהיג מצליח מתייחס בלהט ללקוחות שלו בכל מפעל תעשייתי ובכל מוסד חינוכי- שבו ההורים הם בעצם הלקוחות. מנהיג השואל עובדיו ללא הרף על הלקוחות מחדיר בהם דרך השאלות -את מידת החשיבות -ומעודד אותם לחוש סקרנות מלאה לגבי הלקוחות ולהתמיד בכך בעקביות . כאשר לשאלות אין התייחסות ואין מענה אל לו למנהיג להיכנס ללחץ עליו לדעת שהאחריות לכך היא עליו, כנראה לא בנה תשתית בריאה לטיפול בנושא זה. יש צורך לבנות מערך לימוד של "אחריות " לגבי הלקוחות מעולם לא נדע הדרך- הנתיב הנכון והרצוי -אם לא נשאל שאלות כדי להפעיל היצירתיות של כל העובדים. ראוי לשאול את המונהגים- מה ידוע לכם על הלקוחות שבאחריותכם? היש לכם הצעות ייעול להתקרבות אליהם? שאלות המביאות לסיעור מוחות מועילות ומצוינות, הן מביאות ליצירתיות משובחת, מעודדת ומפתחת חשיבה חיובית ומהנה. התחרות משחררת המון אנרגיה- אך היא חשובה, באשר היא גורם דומיננטי להתחדשות וצמיחה. המנהיג הטוב, בשאלותיו משלב עובדיו "בחשיבה התחרותית החכמה".

חשוב למצוא זמן לחשיבה קולקטיבית ולשאילת שאלות גם על הדברים שמתייחסים אליהם כמובנים מאליהם במשך זמן רב. השאלות צריכות לגעת בכל תחום כל הזמן. הדגמתה של שאלה טובה ונכונה דורשת לעיתים יותר מיומנות מאשר מתן תשובה הולמת. לתהליך שאילת השאלות יש אסטרטגיה, סבלנות, הקשבה, ניסוח, זמן,תגובה הולמת, התייחסות, התלהבות ומבע פנים.

נמצא במחקר כי 85% מכשלי איכות נובעים ממדיניות ונהלים ולא מאי יעילות העובדים, מדיניות ונהלים מונעים ההתקדמות ותהליכי שיפור ושינוי. המנהיג היודע לשאול שאלות נכונות וחכמות גורם ליצירתיות מוחית של עובדיו ולמציאת פתרונות לכל דילמה.

אסור שההנהלה תהווה מחסום להתמדה ולאומץ. כל פתרון שנמצא חייב להימסר לעובדים ברגש בתבונה ובשלבים רק לא כהחלטה ללא הסבר.

הבנת התהליך, הקצב הנכון בשינויים, לימוד ההחלטה מגביר בהם המוטיבציה לקחת הזמן בו הם יחליטו החלטות עפ"י שיקול דעתם. התקשורת עם כל העובדים חייבת להיות אפקטיבית ויעילה.

שאלות טובות יקבעו את האסטרטגיות החכמות לקיום תקשורת איתנה בהעברת מסרים. צוותים אינם נוצרים סתם כך.חבורה של אנשים שיהיו החכמים ביותר אינה הופכת אותם לצוות, צוותים זקוקים לטיפוח, לעמל כדי להופכם לצוות- זה תפקידו של המנהיג.

מנהיג ששואל חברי הצוות על תחושתם ילמד מהר מאוד- כיצד להשלים את החסר. השאלות הן הבסיס להכרת המציאות ולמציאת הנתיבים לעמול קשה כדי לבנות צוות יצירתי ומצליח.

צוות יצליח במשימותיו, אם כל יחיד יחוש גאווה בארגונו, רק אם מצב הרוח, המוראל- יהא גבוה. ההצלחה תהא נחלתם של האנשים אם הם כל הזמן לומדים, מנהיג שואל מידי פעם אנשיו על תלמודם, מנהיג- בונה תשתית רעיונית ומעשית של לומדים,השאלות על הלימודים האישיים ממדרים ומטפחים מוטיבציה להמשיך ללא לאות לקרוא וללמוד. מנהיג השואל שאלות שאינם דווקא קשורות לתוצרי העמל, אלא לאישיותו לאופיו ולרווחתו של האדם הרי הרגש ישפיע על השכל. שאלות המנהיג כמו מה משמח אותך בעבודתך? מה אתה עושה סתם בשביל הכיף? מה למדת לאחרונה? איך בילית בחופשתך? מה כדאי לייעל במפעל? מה מעניק משמעות לחייך?

הדידקטיקה של שאילת שאלות למנהיג, משתנה בהתאם לתקופה ולדור. אך חובה עלינו להבדיל בין שאלות המיועדות למועסקים חדשים(שהרי בכל מפעל או בי"ס מתקבלים עובדים חדשים).השאלות חשובות כאשר הן נותנות למפעל המון מידע חשוב ומשמעותי. מדוע החלטת להצטרף דווקא אלינו? כעובד חדש התוכל לתאר בקצרה את הארגון שלך בעניין?חלקם אגב משיבים , כי במקום "כיף", "נמרץ","יצירתי" וחלקם משיבים "יציב","מסורתי","מכובד", מותר ואולי ראוי שהמנהיג יציג אותן שאלות כעבור שישה חודשים לאותם "חדשים" לשאלות כאלה יש בסיס של אמון, לכך נדרש זמן ותרגול. בלא אמון אי אפשר להיות מנהיג, כידוע, משימות מתוך דרישה ,ציות, כללים, פחד, מנוגדת למנהיגות היוצרת תחושת ביטחון, מעוררת יצירתיות, מטפחת עידוד ומעניקה גאווה עצמית.

שאלות שונות ואחרות מיועדות למפגשי הדרכה והנחיה. כמו מוח העוצמות האישיות, הפרטיות שאתה מביא איתך לעבודתך. אחדים מאיתנו טעונים מסרים מהילדים של... הצנע לכת.. אל תתפאר.... אל תטפח על גבך.... הבנת העוצמות הטמונות בבני אדם הוא מרכיב חיוני להצלחה, תפקידו של המנהיג לחזק את רשימת העוצמות שבכל אחד . המנהיג צריך לאתר את נקודות החוזק שבכל אדם ולחזקם עוד ועוד . דרך השאלות של המנהיג זוקפים קומתם של העובדים בתחומי האור בהם הם ניחנים יחד עם זאת ישנם כישורים הדומים באדם, על כן שאלה כמו: אילו כישורים כדאי לך ללמוד? הם מצויינים , כאשר בתת המודע- רצית תמיד לפתח תחום שהנך אוהב אך- לא מומש כלל. לכן איתור נקודות אלה והפעלתם בלמידה היא חשובה, השאלות ינחו העובד ליישם גישה זו.

שאילת השאלות של מנהיג צוותי עדכני מהווה קוד חשוב ועקרוני בדור זה להצלחה .


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב