דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תואר ראשון במדעי השבכ 

מאת    [ 23/04/2006 ]

מילים במאמר: 352   [ נצפה 5415 פעמים ]

המאמר פורסם לראשונה בבלוג של המחברת

פרק נוסף בהזניית האוניברסיטאות נרשם בימים אלו. על-פי הדיווח ב'הארץ', מגויסים לשב"כ ישיגו תואר ראשון ב-16 חודשים. מתוכם, תשעה חודשים הם ילמדו באולפן לערבית של השב"כ ושבעה חודשים - באוניברסיטה העברית. ועל זה הם יקבלו תואר ראשון. בתחילת דרכי האקדמית, עשיתי גם אני תואר ראשון. זה לקח לי שלוש שנים, עמוסות ודי מפרכות. לרבים שלמדו אתי במחזור זה לקח יותר. אבל לשירותי הביטחון יש הקלות, כנראה. גם בקורס טיס מקבלים היום תואר ראשון מאוניברסיטת בן-גוריון, במסלול מקוצר. גם ללומדים בפו"ם יש מסלול מיוחד(ס) באחת האוניברסיטאות. ומי שאחרי שירותו בשירותי הביטחון עושה דוקטורט, מקבל לעיתים שוב יחס מיוחד: המקורות פתוחים רק בפניו, כי הם חסויים; השופטים עוברים את מסננת האישור של השב"כ; והדוקטורט עצמו סודי, כך שהקהילה האקדמית לא יכולה להעמיד אותו במבחן.

עם כל ביקורת שנשמעה על המסלולים האלו בעבר, יצאו מיד המסנגרים משורותיה של האוניברסיטה שדובר בה וסיפרו עד כמה המסלול אקדמי לעילא, ללא הקלות וללא עיגול פינות. הוא פשוט אינטנסיבי. וכמובן, התלמידים מוכשרים באופן יוצא דופן. אני בעד השכלה גבוהה, ובעד שלמשרתים בכוחות הביטחון תהיה השכלה גבוהה. תואר ראשון הוא היום מינימום, מה שפעם היתה תעודת בגרות. אבל כל זה בתנאי שמדובר בתואר ככל תואר אחר, בעמידה בכל הסטנדרטים שעושים אותו לכזה ולא בהקלות וקיצורים. היום קשה לגלוש באינטרנט בלי להיתקל בפרסומים שמציעים לרכוש תואר ראשון ותואר שני, כמעט בכל נושא. וכרגיל באינפלציה, הערך יורד. אחת התוצאות היא שכיום לא חשוב רק אם יש לכם תואר, אלא באיזו אוניברסיטה עשיתם אותו. לכן האוניברסיטאות יורות לעצמן ברגל בזה שהן מורידות את ערכו של התואר שהן מספקות.

אבל המחלוקת שאני צופה (ומקווה) שתפרוץ באוניברסיטה העברית צריכה להתמקד לא רק בפן הזה אלא בפן העקרוני יותר, של ההתפשרות על הסטנדרטים האקדמיים. יספרו לנו מה שיספרו, התפשרות כזאת או אחרת היא תוצר לוואי של המסלולים האלו. לא מובן לגמרי מהי המוטיבציה של האוניברסיטאות ביצירתם. האם הן באמת מאמינות שהן מכשירות דור חדש ומצוין של חוקרים או שפשוט גם הן נופלות בשבייה של ה"הילה" הביטחונית. ואלו אינטרסים כלכליים מתחבאים מאחורי הסיבות הרשמיות, כמו תמיד (כמעט). גם אם לא ברור באיזה מטבע מקבלות האוניברסיטאות את התשלום שלהן, ברור, כמו שההוא אמר, שהעיקרון כבר נקבע ועכשיו מדובר רק בשאלה של מחיר.
ד"ר לפילוסופיה. חוקרת ומרצה לפילוסופיה פוליטית המתמחה בזכויות אדם, ליברליזם ודמוקרטיה. כותבת, עורכת ומתרגמת בתחומים אלו ובתחומים נוספים.
אתר אישי: http://carmi.notes.co.il
למאמר המקורי: http://www.notes.co.il/carmi/18484.asp
עוד בנושא: דוקטורט סודי (ביותר) -
http://www.notes.co.il/carmi/8469.asp



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב