דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תשלום לעובד שפוטר ללא הודעה מוקדמת בעד תקופה שנקבעה בחוק 

מאת    [ 16/02/2009 ]

מילים במאמר: 348   [ נצפה 3791 פעמים ]

ביום 20.01.2009, פרסם אגף גבייה ממעסיקים במוסד לביטוח לאומי, חוזר בנושא תשלום לעובד שפוטר ללא הודעה מוקדמת בעד תקופה שנקבעה בחוק.

להלן נוסח החוזר:

החל בינואר 2009, יש להקפיד ולדווח על כל תשלום, המשולם לעובד בגין אי-מתן הודעה מוקדמת, כשכר עבודה, גם אם העובד לא עבד בתקופה זו. המעביד חייב בתשלום דמי ביטוח בעבור תשלום זה (בהתאם להלכה שנפסקה בבית הדין הארצי, עב"ל 123/07 המוסד לביטוח לאומי נ' זפרני וקרויטרו, מחודש מרס 2008).

עד כה, כאשר נותקו יחסי עובד-מעביד, נהג המוסד לביטוח לאומי לראות בפיצוי, ששולם לעובד בשל אי-מתן הודעה מוקדמת, כפיצוי הוני, ולא כשכר עבודה. לפיכך לא חלה על המעביד חובת תשלום דמי ביטוח בגין הפיצוי.

בחודש מרס 2008 נקבעה ההלכה בבית הדין הארצי לעבודה, שלפיה, כל תשלום בגין אי-מתן הודעה מוקדמת הקבוע בחוק הודעה מוקדמת לפיטורין ולהתפטרות, התשס"א 2001, ייחשב כתקופת עבודה לכל דבר ועניין ותחול חובת תשלום דמי ביטוח בגין תשלום זה.

המוסד לביטוח לאומי אפשר תקופת הסתגלות לביצוע ההוראות החדשות, והחל ממשכורת חודש ינואר 2009 המוסד יקפיד על ביצוע ההוראות החדשות.

דיווח בטופס 102
יש לדווח על תשלום בשל אי-מתן הודעה מוקדמת בטופס 102. את התשלום יש ליחס לחודש שבעדו שולם, גם אם בפועל הוא שולם במועד מוקדם או מאוחר יותר. התקופה שבה העובד היה זכאי לתשלום בגין אי מתן הודעה מוקדמת תוכר כתקופת עבודה, גם אם העובד לא עבד בתקופה זו.
פיצוי בשל אי-מתן הודעה מוקדמת שניתן לעובד לתקופה העולה על התקופה הקבועה בחוק, כגון תשלומים לפי הסכם קיבוצי, הסכם עבודה אישי וכדומה, נחשבים כפיצויי פיטורין, ויהיו פטורים מתשלום דמי ביטוח, כבעבר.

לדוגמה
עובד שפוטר לאלתר בתאריך 15/01/2009, לאחר 20 שנות עבודה, ומעסיקו שילם לו תשלום בשל אי-מתן הודעה מוקדמת, בעבור התקופה 16/01/2009 - 15/02/2009, חייב המעסיק בניכוי דמי ביטוח מהתשלום.

דיווח בטופס 102:
בעבור חודש ינואר, ידווח על שכר העבודה (עד 15/01), ועל התשלום היחסי ששולם בשל אי-מתן הודעה מוקדמת בעבור חודש ינואר. בעבור חודש פברואר, ידווח על התשלום היחסי ששולם בשל אי-מתן הודעה מוקדמת בעבור חודש פברואר, ותקופה זו תיחשב לעובד כתקופת אכשרה, למרות שלא עבד בה בפועל.

* עו"ד הילה פורת - מומחית בדיני עבודה, מחברת הספר "דיני עבודה המדריך המלא", ומנהלת אתר עולם העבודה - הפורטל למעסיקים www.hilaporat.co.il
מנהלת משרד עורכי דין המתמחה בדיני עבודה. מרצה בהשתלמויות, בימי עיון ובכנסים בפני גורמים העוסקים בתחום דיני עבודה ושכר. מקיימת השתלמויות פנים ארגוניות בתחום דיני העבודה והשכר, למחלקות משאבי אנוש והשכר ולפורומים של מנהלים בדרגות שונות, בחברות ובארגונים רבים. מגשרת מוסמכת ועוסקת בגישור פנים אירגוני. מחברת הספר "דיני עבודה-המדריך המלא" ומנהלת אתר "עולם העבודה" הפורטל למעסיקים ועובדים בדיני עבודה.
http://www.hilaporat.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב