דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לעבור את גיל ההתבגרות בשלום 

מאת    [ 15/02/2009 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 3547 פעמים ]

ט"ו בשבט הגיע, והניצנים הראשונים של גיל ההתבגרות, על כל המשתמע ממנו, החלו. למרות שלכאורה, זה לא תמיד נראה כך אולי, אבל המתבגר זקוק לאותה מידה של תשומת-לב ואהבה מאיתנו, ההורים... ואולי אף ליותר משהיה זקוק בגיל הילדות.

הנה, רק אתמול הוא היה פעוט, ולנגד עינינו המשתאות, בלי ששמנו-לב לזמן שחלף, הפך לנער מתבגר. זה ממחיש לנו שההורה של הפעוט של היום הוא ההורה של המתבגר של מחר, והמחר הזה מגיע מהר מכפי שאנחנו מצפים. חשוב, אם כן, שנשכיל לשמור על יחסים טובים עם ילדנו, כדי שבשלב בו הוא יגדל ויהפוך למתבגר, אנחנו, הוריו, נוכל לשמש לו עוגן בטוח ויציב. אז מה הם הדברים שחשוב שיתקיימו כדי שיהיו לנו יחסים טובים עם המתבגר שלנו, כדי שההורות שלנו תהיה הורות יעילה ?

 ? אהבה - אנחנו שם בשבילו, כדי לתקשר איתו, לבלות איתו ולגלות בו עניין אמיתי. חשוב להעביר לילדנו את המסר שאנחנו אוהבים אותו, אבל לא בהכרח את מה שהוא עושה !

 ? תמיכה - המתבגר צריך את התמיכה שלנו גם אם בעיותיו לא תמיד נראות לנו, ההורים, כל-כך חשובות. כשהוא משתדל, בדרך למימוש יכולותיו, הוא זקוק מאיתנו לחיזוקים ולעידוד.

 ? גבולות - חשוב שנהיה שם עבור המתבגר כדי לתת לו גבולות עקביים והדרכה שמותאמת לגילו ולרמת התפתחותו. גבולות חשובים לתחושת הביטחון שלו. חשוב שנדע להגיד "לא" כשנאמין שזה לא מתאים שהוא יחזור בשעה מאוחרת מדי הביתה, או כשיבקש משהו שנחשוב שאינו מתאים (לנו או לו). עם-זאת, כדאי להשתדל לא להיות קיצוניים, כלומר, לא להיות רודנים מדי או מתירנים מדי, אלא סמכותיים. הורים סמכותיים קובעים חוקים ברורים ומלווים אותם בהסברים.

 ? דוגמא אישית - מתבגר זקוק למודלים לחיקוי. חשוב שנהיה ערים לכך שמה שאנחנו עושים חשוב בהרבה ממה שאנו אומרים למתבגר. בשלב ההתבגרות, שבו בוחן המתבגר מי הוא יהיה, הוא מתבונן בהוריו, בחבריו, ובדמויות מפורסמות, כדי להגדיר לעצמו מה הוא יהיה.

 ? אחריות - אחריות היא דבר נלמד. לפיכך, מוטלת עלינו המשימה ללמד את ילדנו לקחת אחריות. הוא ילמד אחריות על-ידי תירגול של: - סיום מטלות כמו סדור וניקיון החדר שלו או עזרה בהכנת ארוחה לטובת כלל המשפחה. - סיום הכנת שעורי הבית. - עזרה לאחרים. - הכרה בבחירות הנכונות שלו כמו גם בשגויות ("טעיתי", או "אני צודק").

 ? התנסויות - גיל ההתבגרות מאופיין בחקירה והתנסות בתחומים רבים. כיון שבמילא המתבגר שלנו מתנסה בדברים שונים, כדאי, במסגרת יכולותינו, לעזור לו להכיר אנשים חדשים ועולמות לא מוכרים. זה יתרום לו רבות ולנו - יזכיר תחומי עניין נשכחים.

 ? כבוד - התייחסות לא רק לקשיים שהמתבגר מערים עלינו ולמרד שהוא עושה, אלא לשונות ולייחודיות שלו. זה אומר, שלעיתים עלינו לגלות אליו אמפאטיה ולראות דברים דרך זווית הראייה שלו, כדי להבין את צרכיו ואת רצונותיו של המתבגר. הדברים נשמעים מורכבים - מעולם לא הבטיחו לנו שקל להיות הורים. רק אל לנו לשכוח שגם אנחנו, ההורים, בני אדם עם רגשות, צרכים ורצונות. כדי שנוכל להיות הורים יעילים לילדינו חשוב שנהיה הורים טובים עבור עצמנו ונטפל גם בנו. כי הורים טובים הם הורים שטוב להם !

 

* הכתבה נכתבה בלשון זכר משיקולי נוחות, אך היא מתייחסת במידה שווה לנקבה.

רנה קריינר
המרכז לאינטליגנציה הורית
הדרכת הורים וסדנאות
http://WWW.METAPLIM.CO.IL/RINA



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב