דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבא ואמא מתגרשים 

מאת    [ 15/02/2009 ]

מילים במאמר: 494   [ נצפה 2876 פעמים ]

 תהליך הגירושין יכול להיות כואב ועצוב עבורנו ועבור ילדינו. אחת התחושות שיכולה ללוות את ילדינו היא שהם עוברים את התהליך לבד, תחושה שהיא לא לגמרי מנותקת מהמציאות. ילדים חוששים לפעמים "לכבס כביסה מלוכלכת" מחוץ לבית ולשוחח עם חברים, שכנים, קרובים, מורה או יועצת בית-הספר. עודדו אותם לחלק את רגשותיהם ואת חששותיהם.

 ילדים עשויים לחוות זעזוע מכך שאחד ההורים עוזב את הבית מבלי שהם מבינים את הסיבה. זה אולי לא הוגן כלפי ילדים שהם צריכים לסבול בגלל שהוריהם לא מצליחים להסתדר, אבל, לרוע המזל, זה חלק מהחיים. זה חלק שלילדים אין עליו שליטה וכל שנותר להם זה ללמוד ולקבל את העובדות.

ילדים עשויים לחוות בלבול ולתהות אם הם יחזרו לראות שוב את אבא, עם מי הם יחיו, איפה אבא יחיה, והרשימה עוד ארוכה. השאלות הן לגיטימיות וחשוב שתאפשרו לילדים לבטא אותן ולקבל עליהן תשובות. הם זקוקים למידע כדי להרגיע את חששותיהם מהמצב הלא ברור.

חשש נוסף של ילדים הוא שהם אשמים בפרידה של הוריהם. מחשבות כמו - אלו הייתי מתנהג יותר טוב והייתי פחות מרגיז את אבא, אולי הוא היה נשאר - הן לא נדירות. התייחסות לחשש על-ידי הסבר מתאים יקלו על ילדיכם. הסבירו להם שאתם לא מתגרשים בגלל התנהגותם, אלא שהיחסים ביניכם היוו בעיה.

זה טבעי שגירושין גורמים לילדים לכעס, לעצב ולתחושה של בדידות. הם מרגישים שחייהם נהרסים בגלל שהוריהם שלא מצליחים להסתדר. ילדים עשויים לדאוג לדברים הבסיסיים, כמו: מי יקריא לי סיפור לפני השינה מעכשו? נסו לעזור להם לא להיבהל מהרגשות הקשים של עצמם.

 לסיכום, ילדיכם יתמודדו טוב יותר אם תהיו קשובים לצרכיהם ותישארו שותפים פעילים בחייהם. החל מהרגע בו אתם מספרים לילדים על הפרידה אתם אלה שנותנים את הטון לגבי דרך ההתמודדות שלהם עם הגירושין. הטיפים הבאים יעזרו לכם בהתמודדות עם השפעות הגירושין על ילדיכם, בכל שלב בו אתם נמצאים בתהליך:

• היו פתוחים, זמינים וישרים - היו אלה שילדיכם יכולים לסמוך עליהם. היו שם בשבילם פיזית ורגשית. ענו לשאלותיהם כמיטב יכולתכם ביושר, אך מבלי להיכנס לפרטים מיותרים, שאינם מתאימים להם. לעולם אל תשמיצו אחד את השני בפני ילדיכם. זה יפגע באמון שלהם בכם ויעמיד אותם במרכז הקונפליקט ביניכם.

• אפשרו להם להביע את רגשותיהם - למרות שלא תמיד הם יהיו מוכנים לחלוק איתכם את רגשותיהם, כדי לא להעציב אתכם או לפגוע ברגשותיכם. אל תקחו את זה אישית אם הם לא נפתחים, אלא הזכירו להם שהם יכולים לבוא אליכם בשאלות מתי שהם רוצים.

• המשיכו בסגנון ההורות שנהגתם בו לפני הגירושין - למרות שילדיכם מתמודדים עם השינויים במשפחה ועם ההשפעות של הגירושין, הם זקוקים לאותם גבולות ואותן הציפיות שהיו לפני המשבר. עקביות בסגנון ההורי שלכם מעבירה לילדים את המסר החשוב שאתם, המבוגרים, מסוגלים להתמודד עם המצב.

שתפו ביניכם פעולה - שימו את חילוקי הדעות שלכם בצד לטובת ילדיכם ונסו ליצור ביניכם, עם הזמן, יחסי עבודה יעילים שיעזרו לילדיכם בתקופה זו של תהפוכות ואי-וודאות.

• חפשו מערך תמיכה - טפלו בעצמכם בדרך שתוכל לעזור לכם להתמודד עם הגירושין ועם חוויית האובדן. אפילו אם זה מצריך לקחת שמרטפית מדי פעם כדי לאפשר לעצמכם זמן עם חבר או חברה שיכולים לתמוך בכם. ככל שתלמדו להתמודד טוב יותר עם המצב כך תוכלו לעזור לילדיכם בהתמודדות שלהם.

בהצלחה

רנה קריינר
המרכז לאינטליגנציה הורית
הנחיה, יעוץ וסדנאות להורים
http://WWW.METAPLIM.CO.IL/RINA



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב