קביעת עיתים לתורה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

קביעת עיתים לתורה 

מאת    [ 15/02/2009 ]
מילים במאמר: 1461   [ נצפה 6386 פעמים ]

 
 
בס"ד

הרמב"ם מדגיש מאוד את מצוות לימוד התורה... וללמדה, חשיבות עליונה קיימת ביהדות ללמוד וללמד תורה. ספרו המרתק של ערן כץ "סוד המוח היהודי" מדגיש לכל אורכו- הכלים והמיומנויות שהפכו את העם היהודי לחכם בעולם - בזכות לימוד התורה, מאז יציאת מצרים וקבלת תורה התמיד עם ישראל בלימוד התורה, אף כי רוב העם שהה בגלות אלפי שנים, לעיתים בכפרים ועיירות נידחות. רק התורה שמרה על העם היהודי ואיכותו. כל העמים שמסביב ידעו כי החכמה מוטמעת בעם היהודי והכל בזכות לימוד התורה. בספר מפורטים רעיונות נשגבים שהפכו אותנו לחכם בעולם. עד היום זכו היהודים למעלה מ-20% בפרסי נובל אף כי היהודים מונים רק 0.024% מכלל אוכלוסיית העולם.

מעניין, שבשנתיים האחרונות תורגם ספרו של ערן כץ למיליוני עותקים בסינית, יפנית וקוריאנית, באשר עמים אלה רוצים ללמוד כיצד הפך העם היהודי לחכם בעולם.

הרב לאו בביקורו ביישובנו אלקנה לפני מספר שנים, בהן קיימנו הארוע המכובד לסיום הדף היומי תאר ביקורם של עשרות פרופסורים מאירופה בביקורם בארצנו. הם במקרה נפגשו עם קבוצה של יהודים לומדי דף יומי, שאלו המלומדים מאירופה - לאיזה תואר אתם לומדים? או לאיזה גמול השתלמות מיועד הלימוד? המה נדהמו לשמוע כי הלימוד אינו לקראת "משהו" אלא רק ללמוד תורה כדי ללמוד. הם הביעו דעתם כי בעולם כולו לא יושבים אנשים וקובעים עיתים לתורה רק כדי ללמוד תורה.

כן, כן, זו המתכונת של העם היהודי ברכישת החכמה. למדנו בדף היומי - כי בהגיענו למרומים נשאל שש שאלות. אחת מהם היא - האם קבעת עיתים לתורה? כמה חשיבות רואה היהדות החכמה בהגברת תורה - בקביעת עיתים לתורה. כאשר עולמנו שלנו, של הצעירים והמבוגרים מסודר, מאורגן ובנוי היטב לקראת כיבוש יעדים ברורים ואיתנים הרי החכמה נקנית היטב. מקריות, התמודדות עם דילמות וקשיים באקראי אינן מוסיפות חכמה, על-כן יש חשיבות בקביעת עיתים לתורה. כאשר אדם מילדותו מטפח סדר יום מסודר למופת, הרי הוא יכול לשלב קביעת עיתים ללימוד תורה - גם אם הוא עסוק בתחומים נוספים, שהרי אנו מודעים למשפט החשוב - "רק אדם עסוק יש לו זמן", כאשר האדם קובע לוח זמנים, כאשר יומו מסודר ומאורגן - כאשר במסגרת יומו המרתק והספוג בתהליכי שינוי מתמידים- משולבים עיתים קבועים לתורה, הרי חכמתו של האדם תפרח לתפארת. לעיתים בצוק העיתים האדם נע קדימה בגלל השפעות חיצוניות וסביבתיות אשר אינן מעגנות את ה"למידה" מתוך העיסוקים הרבים והמגוונים. ככל שנדע, נבין וניישם את האמירה הנפלאה - "לקבוע עיתים לתורה" כן נבחין בעוצמת החכמה שאנו רוכשים ומפנימים במוחנו.

הגברת התורה והאדרתה, לימוד התורה משמש ביהדות מוקד חשוב בקיומנו בארץ ובעולם. לימוד תורה מגביר את השכל, התפילה קשורה יותר לרגש. כל לימוד תורה מסתמך על לימוד מן העבר, הרמב"ם מדגיש שיש שבעה תחומים חשובים בחינוך, הראשון שבהם הוא ההרגל, עלינו לתרגל לשנן כל מה שאנחנו לומדים, כדי שהנלמד יעוגן היטב במוחנו. הלימוד בתורתנו המשולב בשאילת שאלות בויכוחים, בשקלא וטריא, במחלוקות הם התשתית החשובה ביותר לחידוד השכל. על-כן הלימוד בישיבה הממוקד בלימוד בחברותות מבסס את המתודה לחכמה.

יהדות המשולבת עם לימוד תורה - בעיקרה היא היהדות האמיתית והנכונה, צריכים כולנו לעודד לאתגר ולהשפיע על חברינו כולם שישלבו בעמלם לימוד תורה ויקבעו עיתים להגברת תורה והאדרתה.

הרמב"ם ורבים מחכמינו ואף פדגוגים רבים מדגישים חשיבות ההתמדה בהצלחה. ככל שאדם מתמיד בלימודו כן הנלמד חודר אל תוך תאי המוח ונשמר. עלינו, הורים ומורים להרגיל את הילדים להתמיד, שהרי אין קניין תורה וחכמה ללא התמדה וללא מאמץ. ככל שנקנה לילדים למידה מתוך חוויות, מתוך שמחה ואהבה כבוד ויחס, הרי המאמץ ירקיע לשחקים, כאשר הרצון, המוטיבציה, הנחישות לגבור על כל בעיה וקושי תלויים בסביבה הלימודית המשלבת חוויות, רוגע, עידוד, מחמאות המביאות לזקיפות קומה ולדימוי עצמי חיובי.

ההתמדה מתוך אהבה ורוח איתנה מטפחת בכל אדם את האמונה בעצמו וביכולתו להתמודד מול מציאות שלעיתים היא קשה ולנצח - להצליח בכל משימה. לא בכדי מכנים חז"ל את הלימוד כעמל בתורה, שהרי הלמידה האמיתית היעילה והטובה נקנית מתוך מאמץ ועמל, או אז הנלמד מוטמע היטב במוח. הלימוד כמו כל אדם עובד זקוק לתוצאות, לתפוקות ולתוצרים בעמלו. רק כך תגבר המוטיבציה לנסות עוד ועוד להתגבר על יעדים נוספים ומרתקים. כאשר אני מאמין בעם היהודי, בתורתנו הנצחית הרי ללמידה יש משמעות עמוקה ואיכותית וקליטתה תהא בעוצמה גדולה יותר.

קהילתנו באלקנה מבורכת בשעורי תורה רבים המאפשרים רכישת חכמה לכולנו, כאשר זמניהם של שיעורי התורה קבועים, השתתפות בהם מקנה לנו - לכל אחד מאיתנו את הזכות הנפלאה והמרתקת להשיב תשובה חיובית לשאלה שנישאל בהגיענו לשמים: "האם קבעת עיתים לתורה"? אומר החכם מכל אדם בספר קהלה ח'/א': "חכמת אדם תאיר פניו", ממליץ לכל אחד מאיתנו להתבונן בפניהם של לומדי התורה של "קובעי העיתים" - מדהים להבחין כי המה מאושרים ושמחים, הפנים מעידים על האושר החדור בהם המאפשר הגברת תורה לתוכו של כל לומד. הלמידה הקבועה מוסיפה חכמה ופנינו זורחות מאירות ומעידות על החכמה הנרכשת.

באחווה ורעות שבאלקנה שפע שיעורים המוסיפים חכמה, שיעורים לגברים וגם לנשים:

מדי בוקר: ב-5:30 - הלכה יומית ומשנה יומית

ב-6:30 - דף יומי בבית המדרש לזכר הבנים המשולב עם כוס תה לימון ועוגיות.

בימי שלישי: יום לימוד תורה לנשים, המדרשה לנשים מטפחת שלושה שיעורים תורניים מגוונים ומרתקים. בסיועם הרב של ה"מלמדים והמלמדות" אשר בזכותם הן זוכות ליישם שני העקרונות החשובים ביהדות.

"חכמת אדם תאיר פניו" - כן, כן, הן מאושרות ברכישת חכמה ודעת בהגברת תורה והאדרתה והן תוכלנה להשיב בחיוב לשאלה - "האם קבעת עיתים לתורה".

מדי ערב: בין מנחה וערבית - שיעור מרתק על חומש - תורה עם רש"י מפי מורנו פרופ' אלעזר טויטו.

עשרות המשתתפים בשיעור נפלא זה - גם הם בגדר "קובעי עיתים לתורה".

בימי ראשון, שני ושלישי בערב: מזכנו רב הישוב הרב יהודה שטרן בשיעורי תורה מגוונים ומעניינים.


בשבת קודש: שפע שיעורי תורה המחדירים בנו אהבת תורה, יראת שמים וחכמה בינה ודעת.

רבים מבני הקהילה משתתפים באושר ובשמחה ובהגברת תורה בשבת.

ב-7:30: שיעור בגמרא לפני המניין הראשון.

ב-9:45: שיעור בגמרא לאחר סיום המניין הראשון.

ב-9:45: פרקי תהילים לנשים.

ב-10:30: שיעור בגמרא לאחר סיום המניין השני.

ב-13:00: שיעור בירושלמי.

סעודה שלישית - המשולבת בלימוד תורה.


חשוב לי לציין, כי פעמיים בשנה לפני ראש השנה ולפני חג הפסח זוכים חברינו היקרים "המלמדים והמלמדות" בשי הצנוע - המדגיש הערכתנו ותודתנו מקרב הלב על עמלם החינוכי, הערכי והתורני בהגברת תורה והאדרתה בקהילתנו.

בזכותם של תלמידי החכמים הללו - אנו זוכים "לקבוע עיתים לתורה", אנו שמחים ומאושרים שע"י הלימוד התורני אנו מהווים דוגמא לדור הצעיר ובכך דואגים היטב ליישם המצווה החשובה ביהדות ללמוד וללמד. הדוגמא האישית של כל אחד מאיתנו בקביעת עיתים לתורה מהווה קוד מנצח בחינוך נכון ואמיתי. כולנו שמחים וגאים בלימוד תורה וקורנים מאושר, בעת הלימוד ובמיוחד קורנות פנינו כאשר עוד ועוד חברים מקהילתנו מצטרפים אלינו לקובעי העיתים לתורה. כך בקרב חברינו מאחווה ורעות וכך מבין המצטרפים אלינו ללומדים, מהמניינים שמסביבנו, המדרשה לנשים בה קובעות הנשים עיתים ללימוד תורה שמחות ומאושרות במגוון הנשים המשתתפות במדרשה מישובנו, ומאורנית, שערי תקווה ועץ אפריים, כאשר ישובנו מגביר תורה ומאדירה והופך לאבן שואבת לישובים שמסביבנו אנו גאים ושמחים.

התמקדתי בקביעת עיתים לתורה באחווה ורעות, ראוי להדגיש ולציין כי קביעת עיתים לתורה קיימת כמובן בבתי הכנסת האחרים בישובנו, דף יומי בבוקר ובערבים, "כולל" מכובד ומצויין מדי יום לגברים ולנשים ושפע שיעורי תורה בכל קהילה המגבירים תורה ומאדירים אותה.


להלן לקט אמירות מתורתנו המבהירות חשיבות לימוד תורה ההופכת אותנו לחכמים:


    • 

    "טובה חכמה שיש עמה זכות אבות" (קהלת רבה ו')


    • 

    "חיילך לאורייתא" (בבא מציעא פד')


    • 

    "וילמדוך דעת ודרך תבונות ידיעתנו" (ישעיהו מ'/טו')


    • 

    "ואם עמלת בתורה, יש לו שכר הרבה ליתן לך" (אבות ד'/י')


    • 

    "התורה משמרתו בכל רע בנערותו ונותנת לו אחריות ותקוה בזקנותו" (קידושין פב')


    • 

    "ואמלא אותו רוח אלוקים בחכמה ובתבונה ובדעת" (שמות לא'/ג')


    • 

    "ובלב כל חכם לב נתתי חכמה" (שמות לא'/ו')


    • 

    "ונעשה כמעיין המתגבר וכנהר שאינו פוסק" (אבות ו'/א')


    • 

    "הנה נתתי לך לב חכם ונבון" (מלכים א' ג'/יב')


    • 

    "השכר לפי העמל" (אוצר הפתגמים)


    • 

    "החכם יביט אחרית דבר מראשיתו" (אוצר הפתגמים)


    • 

    "הלומד חכמה בנעוריו אף כי יזקין לא ישכח" (משלי)


    • 

    "בן חכם יודע שכל ובינה" (דברי הימים ב' ב'/יא')


    • 

    "בחכמתך ובתבונתך עשית לך חיל" (יחזקאל כה'/ד')


    • 

    "בדרך חכמה הוריתיך הדרכתיך במעגלי יושר" (משלי ד'/יא')


    • 

    "אין פרי בלא אילן" (אוצר הפתגמים)


    • 

    "אם תורה כאן גם חכמה יש כאן" (מנדלי מוכר ספרים)


    • 

    "חכמת אדם תאיר פניו" (קהלת ח'/א')


    • 

    "כי לאדם שטוב לפניו נתן חכמה ודעת ושמחה" (קהלת ב'/כו')


    • 

    "למד מאהבה וסוף הכבוד לבוא" (נדרים סב')


    • 

    "מכל מלמדי השכלתי" (תהילים קיט'/צט')


    • 

    "ראשית חכמה - קנה חכמה" (משלי ד'/ז')


    • 

    "יראת חכמה יראת ה'" (תהילים קיח'/יד')


    • 

    "חכמות בחוץ תבנה" (משלי א'/כ')


    • 

    "חכמות בנתה בינה" (משלי ט'/א')


    • 

    "תן לחכם ויחכם עוד" (משלי ט'/ט')


    • 

    "חכמות נשים בנתה ביתה" (משלי יד'/א')


    • 

    "ראשית חכמה קנה חכמה" (משלי ד'/ז')


    • 

    "אשרי תלמיד חכם שמשמר תלמודו בידו" (מדרש משלי)


    • 

    "יגעת ומצאת - תאמין, יגעת ולא מצאת - אל תאמין, שרגעי היגיעה הם המציאה" (הרבי מקוצק)



- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב