תפוקות בעולם מורכב
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

תפוקות בעולם מורכב 

מאת    [ 15/02/2009 ]
מילים במאמר: 722   [ נצפה 1882 פעמים ]

 
 
קשה... אי אפשר להשיג את היעדים... תוצאות? עכשיו? בדור זה? בתקופה זו לא ניתן!
עולם כל כך מורכב איך אפשר להפריד? להגדיר? לטפח תחום מסוים? הרי הכל כל כך מסובך, הכל קשור אחד בשני...
משפטים מסוג זה אנוכי שומע מאנשי חינוך רבים. בדרך כלל אמירות אלה נובעות מעשייה בלתי יעילה, מוסר התמקדות בעיקר, מראיית עולם צרה, ובעיקר... בעיקר - בריחה מאחריות.

הרב קוק מדגיש בדברו על דורנו:
דורנו הוא דור נפלא
דור שכולו תמהון
קשה מאוד למצוא לו
דוגמא בכל דברי ימינו
הוא מורכב מהפכים שונים
חושך ואור משמשים בו בערבוביה
הוא שפל וירוד
גם רם ונישא
הוא כולו חייב גם כולו זכאי
אנחנו חייבים לעמוד על אופיו
למען נוכל לצאת לעזרתו.

לפני כמאה שנה כתב זאת הרב קוק, זו הייתה תקופה ללא האינטרנט, המדיה, התקשורת, הטלוויזיה, הפקס, הטלפון והפלאפון, האי מייל והצ'טים. כבר אז היה זה עולם מורכב ודור אחר, אך הכתוב מנחה אותנו לראות את עולמנו בצבעים ורודים, לקלוט את המיטב והאיכותי מתוך הכלל, למקד את העיקר, לדלות ולנצל את המים המתוקים והזכים, ובקיצור - להיות אופטימי ולהתנהג בהתאם.
ציינתי לא אחת, כי "האחריות" לחינוך הילדים, לעיצוב פני הדור, לקידומם האינטלקטואלי, הרגשי, התורני, הדתי, הערכי, החברתי וההתנהגותית מצויה בידי המורים, המנהלים - אנשי החינוך. בידיהם, במעשיהם, בהתנהגותם, כמקור לחיקוי - הם המנהיגים האמיתיים של דורנו, המנהיגים המשפיעים על אחרים, והתוצאות תלויות בהם.
אבל... העולם מורכב?!
נכון, צריך להתמודד עם עולם שונה, אחר, מורכב בכלים אחרים המתאימים לעולם זה.
כל מפעל תעשייתי יודע - בכל מנהיג אמיתי קיימת התחושה, העוצמה והידיעה כי הכלים והדרכים בהם השתמשת בעבר - כדי להגיע להצלחה - אינם ראויים עוד להצלחה הנוספת, האחרת.
תהליכי השינוי המתמידים בדרך לניצחון ולהצלחה הם המוקדים המכוונים אותנו לתפוקות טובות ויעילות. צריך לבודד כל הזמן את היעדים ולמצוא מתודות שונות כדי להתגבר על המכשולים שבדרך. צריך וחייבים לכבוש כל הר, גם אם מכשולי הדרך קשים ואחרים.
התבונה, העוצמה והכשרונות טמונים באנשים, בבני אדם, עלינו לאתר ואתם ולהפעילם. ככל שנשכיל לשתף יותר מורים, יותר הורים, באיתור הבעיות בעולם המורכב, ונאפשר לכולם לשאת באחריות מתוך שיתופיות ושייכות אמיתית, נצליח להגיע להישגים - גם בעולם מורכב.
אין ערך לעמלנו החינוכי, אין שום טעם בהשקעת מאמץ, בהקצאת שעות ומשאבים, כשאין מאמינים שניתן להתגבר ולהגיע לתפוקות.
נכון, יש צורך לעשות זאת בהדרגתיות, בשלבי ביניים, בהצבת יעדים ברורים בהורים ובעלי השגה, להגיע לתוצאה, ולהמשיך ליעד הבא.
חוקרים רבים כותבים על חשיבות התהליך בהשגת המטרות. כדי שבניית אדם, עיצוב דמותו, הערכית והמעשית, בקיום מצוות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו חייבים להגיע לכל מטרה בשלבים ברורים, בעוצמה, בביטחון והעיקר - מתוך אמונה ולהט. אמונה בנו, אנשי החינוך - שביכולתנו שלנו, בכוחנו - אנו מסוגלים לאתר מכשולים ולבנות גשרים הולמים, חזקים ואיתנים, עליהם נוכל לדרוך בביטחון כדי להמשיך ולחלוף על פני משכול נוסף - יעד אחר.
חייבים לשלב להט המשולב בשמחה, באופטימיות, בחיוך, בזקיפות קומה, בסובלנות, באמפתיה ובדיאלוג.
להשגת כל מטרה, להגיע לכל תפוקה שתהא ערכית, בעלת המשכיות לאורך זמן, אסור לדלג בחינוך על שלבי ביניים. כפי שאומרים חוקרים רבים, אין קפיצות דרך בחינוך. הצבת יעדים, קביעת תהליכים ומערכת הערכה ובקרה הם שלבים עקרוניים ביותר כדי להגיע לתפוקות רצויות.
אל לנו, המחנכים, להרפות ידינו ומעשינו בגלל המורכבות. ניתן לפצח כל חידה, אפשר להתגבר על כל בעיה, קשה ככל שתהיה, אם רק נחדיר בתוכנו את תחושת האופטימיות והאמונה שהכל תלוי בנו - המחנכים.
קוד בסיסי ועקרוני להצלחה בדור זה, שכאמור המורכבות מאפיינת אותו הינה השיתופיות.
ככל שנשכיל לשתף יותר אנשים בחשיבה ובמציאת כלים מתאימים, ככל שנצליח להרחיב את מעגל מקבלי ה"אחריות", כן נצליח יותר להעפיל למעלה ההר.
כל מורה חייב לדעת שהוא חלק מתוך השלם שהוא צלע איתן בתוך משושה או מחומש.
שיתוף ההורים קריטי בתקופה זו, ועתה בדור מורכב זה השותפים צריכים לשאת בעול האחריות, החשיבה והביצוע הם התלמידים, הם גם הקליינטים, גם החושבים וגם שותפים למציאת הפתרונות ההולמים - עולם מורכב כמובן.
כן, בשלבים כל כולם מיידית, ההתחלה דרך מנהיגות נוער הגורמים המשפיעים ביותר על החברים. העיקרון החינוכי שנוער משפיע על נוער, לחיוב ולשלילה, לכיוונים יעילים, איכותיים וחיוביים במקום למצב הפוך מודגש ביתר שאת עתה. שהרי למשל, אמצעי המדיה המגוונים פתוחים לכל... ניתן בעזרת הנוער, בעזרת מנהיגי הנוער, לנצל מדיה זו לחיוב לכיוונים הרצויים, שהרי הצעירים שולטים באופן מדהים ונפלא בכך.
או הידע - מאז ומעולם היה המורה מקור הידע העיקרי. כיום, הטלוויזיה, האינטרנט, הספרייה הם מקורות בלתי נדלים ומנוצלים היטב לרכישת אינפורמציה אישית וכללית.

לסיכום - ניתן לנצל מורכבות התקופה לטובתנו, נוכל לשלב גורמי המורכבות בתהליכים למציאת פתרונות כדי להקל ולממש כל יעד. מורכבות היא בעיה, אך גם כלי נפלא שדרכו ואתו ניתן להגיע לתפוקות מצופות.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב