שלום תודה ווינקר
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

שלום תודה ווינקר 

מאת    [ 15/02/2009 ]
מילים במאמר: 762   [ נצפה 3202 פעמים ]

 
 
שלום - מילה נפלאה, ברורה, בהירה ומשמעותית ביותר. באבות כתוב: "הווי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום". אף נאמר: "על שלושה דברים העולם עומד, על האמת, על הדין ועל השלום".
במדרש ויקרא רבה כתוב: "כי גדול השלום שכל הברכות כלולות בו".
ר' נחמן מברסלב אומר: "עיקר הגאולה תלוי בשלום".
אנו שרים בלהט ומתוך עצימת עיניים: "מי האיש החפץ חיים אוהב שלום ורודפהו...".
ר' שמחה בונם מפשיסחא מדגיש: "בקש שלום במקומך. אי אתה יכול לבקש את השלום בשום מקום אלא בתוך עצמך עד שתמצאנו שם".
בשמות רבה נאמר שאין שלום יוצא מתוך מריבה.
במסכת שבת כתוב כי שלום שמו של הקב"ה.
השלום האמיתי מתחיל בי, בעצמי, בתוכי, בביתי, בקהילתי ובעמי. אמירת שלום בין איש לרעהו, בין אדם לחברו, לשכנו הקרוב, לאדם המוכר לו, כמה היא יפה, בעלת עוצמה. אמירת השלום גורמת לחיוך, לאושר, ליחסי אנוש נהדרים, לכבוד הבריות. אמירת השלום אינה מורידה מכבודו של המברך. באי-אמירת שלום יש משום התנשאות, ריחוק והתבדלות. יש המגיעים למשרד, לעבודתם ומברכים בשלום כל פקיד וכל אדם. ויש שעיניהם משום מה נשואות מעלה או מטרה. במקומות אלה אין רואים את האדם. התבוננות ישירה, חזותית תפגיש את עיניו של האחר, או אז השלום חיוני, חכם ומרשים.
לעתים הנך מטייל ברחובה של עיר או במקום מגוריך, בדרכך לבית הכנסת, בלכתך לסופרמרקט או בשמחות, ברית, חתונה, או בר מצווה, שם הנך פוגש באנשים, בשכנים, במכרים ומשום מה אינך זוכה לאמירת שלום מרבים מהם.
יש ילדים שתמיד, לעולם יקדמו פניך בשלום, אחרים משפילים עיניהם. היש סיבות להתנהגות זו?
מערכת חינוכית איתנה ואיכותית, המרגילה את האדם מינקותו להקדים שלום לכל אדם, הבית, המוסד החינוכי צריכים לחבוק ידיים בעיצוב הנוער להקדים שלום.
הייתכן למשל, שמנהלי בתי ספר ומוריו - אלה האמורים לחנך ילדי ישראל להליכות ולנימוסים, יהיו כאלה שיזלזלו באמירת שלום לאנשים? כאשר הורים לילדים אינם בגדר אומרי שלום, גם צאצאיהם יהיו כאלה, המה מהווים דוגמה לבניהם.
השלום אינו מוריד מערכו של אדם, ויהא תפקידו בכיר מאוד. יש שהגיעו למשרד, בדרך מהמעלית לחדרם חלפו הם על פני בעשרה חדרי פקידים. יש שלעולם בירכו בשלום כל פקיד, כל עובד וכל אדם. יש ויש כאלה שעיניהם נשואות כלפי מעלה או מטה, אין אמירת שלום ובוקר טוב. מדוע? המעמד? התפקיד? או שמא החינוך מילדות?
בשביל השלום צריך מעט להתכופף, בתפילת העמידה יש לצעוד שלושה צעדים לאחור ב"עושה שלום", אך בסוף הפסוק חוזרים בעוצמה, בביטחון ובגאווה שלושה צעדים קדימה. אמירת השלום משמעותית, מחזקת אף כי דרוש לעתים לסגת לאחור כדי שבהמשך יחזור לקדמותו - ועוד יותר. לשלום יש יופי, חן והדר, כבוד לבריות ואהבת האדם.
התודה... אף היא מילת מפתח, קוד נפלא ביחסים שבין אדם לחברו. על כל צעד וצעד אנו נעזרים באנשים טובים שבאמצע הדרך - אמירת תודה מעודדת, אנושית ומפריחה יחסי כבוד בין איש לרעהו. יישר כוח לכוהנים ברדתם מברכת הכוהנים - היא אמירת תודה. זוהי ברכת הודיה לכל אדם המתאמץ עבורך או בקיום מצוות.
בתפילת שמונה עשרה אנו מודים לקב"ה. "מודים אנחנו לך... הטוב שמך ולך נאה להודות". הנתינה, התרומה והצדקה מהווים בסיס אנושי ביהדות. אפשר להגדיל כל הפרשה אם רק נזכה לשלום אוהד ולתודה מקרב הלב.
אנשים נפלאים נמצאים בארצנו, תורמים הרבה לצדקה, לאיל"ן, לבניית בתי מדרש, למשפחות נזקקות, לאקדמיה. תרומה בכסף ותרומה במעשים, בלימוד תורה, בהנחיה, בנתינת שיעורי תלמוד - משום קביעות עתים לתורה. לאלה ולאלה צריך רק ואך ורק לומר תודה, בפה מלא, במכתב ובמלוא ההערכה. התודה המתקבלת מגבירה את הרצון, את האמונה ואת הלהט להמשיך לתרום ולהגביר את הנתינה, להוסיף עזרה לזולת ותמיכה בנזקקים.
שמירה על נפשותינו היא מן המצוות החשובות ביהדות. לרוב האנשים כיום כלי רכב. חשוב מאוד לנהוג מתוך שלום ותודה, מתוך יחס כבוד ואהבת אדם. הנימוס האלמנטרי הוא איתות, הפעלת הווינקר כאשר בכוונת הנהג לסטות ימינה או שמאלה. אקט כל כך פשוט, אך יכול למנוע שפיכות דמים, קטל בכבישים והרג אנשים.
חשוב שבעת הנסיעה שלנו ברכבנו נתחשב גם בזולת, בנהגים שמאחוריו ומצדדינו. כוונות הנוהג יכולות וחייבות להיות מפורסמות. הדלקת האיתות תבהיר לאחרים האם הנך מתכוון לנטות מנתיב נסיעתך.
אני כותב זאת כי לעתים יש לי תחושה שנהגים רבים אינם משתמשים בווינקר - לעולם לא אבין מדוע. לדעתי, אסונות בנפש נגרמות מכיוון שאין הנהג מסביר לחבריו הנוהגים כוונותיו. נסתרות הן וכך הן נשארות.
הווינקר-האיתות הוא כלי משמעותי ביותר בשמירת חיי אדם, אך הוא קשור לאותה תרבות של שלום ותודה.
אדם המאותת בזמן, אדם הדואג שהווינקר יופעל במועד המתאים - מתחשב באחר, מתייחס בכבוד לסביבה. משום מה נדמה לי שהמאותתים תמיד הם אלה האומרים שלום ותודה.
האיתות מבהיר מה הן כוונותיך בנהיגה. השלום והתודה מסבירים אלף מונים לאן מועדות פניך והלכותיך. בשלום ובתודה אנו מביטים בפניהם של המבורכים ובדרך כלל בחיוך ובהבנה. הווינקר משדר יחסי אנוש איכותיים מרחוק. האיתות מבהיר כי כוונותיך בהירות, נכונות ומתייחסות לאחרים.
כמה זה נכון וכמה מרגשת אמרת חז"ל: "דרך ארץ קדמה לתורה". שלום, תודה ווינקר הם בגדר חינוך למידות - דרך ארץ אמיתית.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב