דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עבודת צוות- יעד להצלחה מנהיגותית 

מאת    [ 11/02/2009 ]

מילים במאמר: 891   [ נצפה 6409 פעמים ]

בס"ד

בכנס אנשי הייטק שנערך בקיץ תשס"ו- הרצה פרופסור יצחק אדי'גס הידוע בתחום המנהיגות, בו הבהיר הדרכים והכלים בהם צריך מנהל שהוא מנהיג להשתמש בדור זה כדי להצליח, לבצע באופן אופטימלי תפקידי הניהול, כיום יש להפוך "מנהל עסקים" ל"הנדסת ניהול".

קיימות היום מתודות נפלאות כדי למדוד, לנתח ולסכם כל סוגי המידע הרלוונטיים לניהול.

ניהול עסקי אינו מדע ליניארי, שינוי קטן בתנאי הפתיחה לא אומר שהשינוי בתוצאה יהיה קטן יכול להיות גדול וענק בהמשך. ניהול הוא נושא בתחום המעורפל על הגבול בין סדר קלאסי- לכאוס יצירתי.

כדי שארגון יהא פתוח וחושפני ומטפל כמו שצריך בבעיות ניהול כואבות יש צורך בתערובת רבת עוצמה של פתיחות, אומץ, יושרה אינטלקטואלית, ושכל ישר, כך האירגון יכיר היטב את עצמו ויתמודד היטב עם כל המשתקף במראה. חשוב מאו לפתח במנהל- המנהיג יכולת לנתח המציאות המשתנה- מנקודת מבט חדשה, הוליסטית ולהסיק מסקנות מה צריך לעשות כדי לחדש או להתמודד עם כל אתגר.

לדעתו של אדי'גס- "מנהל מושלם" הוא שקר מקובל, כאשר יועצים מנסים לתאר המנהל שצריך להיות "דמות לחיקוי" הם עוצמים עיניהם מלראות את המציאות הדינמית, בכל דור, בכל תקופה זקוק כל ארגון למנהלים שונים, כאשר בכל פעם מתחוללים תהליכי שינוי.

הכישורים למשל לנהל סטארט- אפ, שונים מאלה הנדרשים לנהל את ג'נרל מוטורוס.

כדי להחזיק ארגון במיטבו לאורך זמן זקוקים ל"סופר מנהל", לא קיים בן תמותה כזה, הפתרון לדעתו של אדי'גס היא יצירת תרבות של עבודת צוות. תפיסת עולם זו חייבת להיות מוטעמת בכל רבדי המפעל. חובה להשליט על כולם תרבות זו גם... גם... על המנהל הבכיר ביותר. בארגון צעיר מאוד- המשתנה מרגע לרגע צריך יד מכוונת, בארגון בוגר יש צורך במנהלים להם מאפיינים אישיים שונים, כדי ליצור תמהיל נכון של כישורי הנהגה ודווקא- בארגון בוגר. ארגון כזה שכבר גיבש לעצמו דפוסי עבודה ותרבות ארגונית. שיתוף פעולה לא תמיד מובן מאליו, הבסיס החשוב והאיתן ביותר להצלחה בארגון מתפתח משתנה ומצליח כל הזמן, תלוי "ביצירת צוות אמיתי".

המצב בחינוך זהה לחלוטין לכל הנעשה בתחום הניהול- המנהיגות בתעשייה המתקדמת ביותר. ילדים משתנים, הורים- כלקוחות משתנים, התקופה משתנה, הסביבה שונה ואחרת כל הזמן, לכן יש צורך בשילוב מתמיד של צעירים חכמים בצוות ההנהלה, תמיד לשלב בצד המנהל- המנהיג דמויות חכמות שאינם מסכימים לנורמות המקובלות- הסטנדרטיות. ככל שקבוצת האנשים המובילים= צוות ההנחלה שונים מאוד אחד מן השני, הרי בהפעלתם היצירתית והדינמית הם יתרמו ויתחברו היטב אחד לשני ולא יסתרו ויריבו.

כך בנויה הגמרא על 2700 הדפים שבה על כל רעיון, על כל אמירה יש מיד ויכוחים ומחלוקות, היינו יש מקום בבית המדרש לאנשים שונים ומגוונים, בעלי דעות שונות ולא מקובלות, העלאת





קושיות על כל רעיון, העמדת דילמות לכל תפיסה המהווה מחלוקת, יצירת תרבות של מחלוקת בצוות בית המדרש מעלה הרמה לרקיע.

כך צריך לבנות צוות מוביל במוסדות החינוך.

בהיותי מפקח מחוזי- נבעה לדעתי הצלחתי משילובם המדהים של מפקחים ומדריכים בעלי דעות ותפיסות עולם שונות ומגוונות מתן אפשרות להתווכח על כל סעיף על כל דרך חינוכית, גרם להעלאת מיטב הרעיונות ממוחם של מפקחים חכמים, שהוציאו מן הכח אל הפועל כל שטמון בהם. ניצול החכמה הטמונה בכל בעל תפקיד מהווה גורם עיקרי בהצלחה דווקא חילוקי דעות, הקשבה אמיתית לכל דעה של כל חבר- היא הבסיס להתגבר על כל בעיה להתמקד נכון במציאת פתרונות ולהעפיל על- כל פסגה.

קיימות פקודות קבע- כעין "ספר בישול" לעבודת צוות בכל ארגון, בכל מוסד ואף בכל המשפחה.

המרשם- להצלחה מתאים לכולם, הוא מבוסס על כבוד הדדי, על משמעת, על ציות כללי משחק הוגנים, על החובה להקשיב לזולת, לקבל כל דעה של כל אחד, לפתח אוטונומיה של כל יחיד, להאמין באחר כיצור אנושי וכאדם חושב, להעניק אחריות לכל אחד ולטפח אמפתיה לכולם, אלה הם מידות וערכים הקשורים אומנם ברובם לאינטליגנציה הריגשית אך הם מהווים עמוד תווך להצלחה. אי אפשר לנהל צוותי אנשים ללא בסיס מוסרי מוצק ואיתן. בפעילות נכונה ויעילה יוצרים מוטיבציה בכל אדם, או אז אנשים נפתחים מפעילים ראשם ושמחים לתרום ולעזור.

תרבות של כבוד הדדי ועידוד גורמים לתחושת הערכה חיובית מתוך כבוד ומשמעת ולא מתוך חנפנות, בניית תשתית לסביבה אנושית של עבודת צוות הופכת העשייה לאפקטיבית.

דרך מנהיגותית זו- יש בה אמת ויושר ולא תכסיסי עורמה, היא גורמת להשראה לביטחון, לדימוי עצמי גבוה ולמיצוי היכולת של כל פרט בצוות תחושתו של כל אחד כחוליה חזקה בתוך הצוות- בשרשרת האיתנה מאתגרת מאוד את היחיד ואת היחד. האינטראקציה המתחוללת בין אדם לעצמו ובין איש הצוות לכלל הצוות בונה ראש חושב להתמודדות עם תהליכי השינוי המתמידים ומתמודדת היטב עם קשיים בעיות ודילמות הצצות לכל אורך הדרך.

המילה הטובה, דברי השבח גם למתנגדים למיניהם יוצרת צוות מגובש ובעיקר תחושה של שליחות. דבר זה נכון בכל מפעל מתקדם ומתפתח ובודאי במערכת החינוך, שם "המפעל התעשייתי" הוא אנושי, באשר ל"בניית ילד" יש אספקטים מרתקים ונפלאים, עבודת צוות ותחושת שליחות משמשים כאבני יסוד אל מול אתגרי החינוך.

לאטמוספרה בה אנו חיים יש מציאות מורכבת, האתגרים למציאת פתרונות הולמים מחייבים ניצול יעיל של חכמת "כל" אנשי הצוות, מנהיג אמיתי דהיום חייב למצוא כל נתיב חכם כדי לאתר את הטובים ביותר, היצירתיים הדינאמיים וכאמור בעלי תחושת השליחות, לעודד אותם לדבר, להשמיע דעות ופתרונות לכל בעיה, אף לחשוב תמיד צעד אחד קדימה. ההפריה המשותפת, החשיבה בצוות, הלימוד בחברותא מהווה קוד הניצחון בתעשייה ובחינוך.

מנהיג- הנושא את "דגל המצוינות " בדור זה חייב לשלב עובדיו לצוות מלוכד- חושב, מתווכח, מביע דעתו שלו והרואה את כל העשייה- כאילו הכל תלוי בו וביכולתו. ניצול מוחם חכמתם ותבונתם של כל אחד מהווה נקודת מפתח של מנהיג אמיתי.

 


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב