דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיתוח כישורי מנהיגות במכללות למורים 

מאת    [ 11/02/2009 ]

מילים במאמר: 904   [ נצפה 3677 פעמים ]

תהליכי שינוי מהווים את הבסיס העיקרי בהצלחה. כל מפעל הייטק יודע כי הפסגה אליו יגיע היום לא יחזיק מעמד מחר ובהמשך הדרך.
הפיתוח, היוזמות, היצירתיות והמקוריות מהווים את התשתית לשינוים המתמידים בכל תחום.
הסולם בנוי משלבים. כל שלב וההגעה אליו לאחר מאמץ מביאה לתחושה נפלאה של כיבוש יעד. תמיד צריך להניף ראשנו למעלה כדי לנסות למצוא את כל הכלים הנדרשים לטפס שלב נוסף גבוה יותר.
לעתים השלבים קשים, מלאי מהמורות, סלעים, יובש וצחיחות. תחושות האדם המחדש, היוצר - מובילות אותו למציאת נתיבים אחרים, שונים וטובים יותר להתגבר על כל מכשול ולהמשיך בטיפוס במעלה ההר.
האם הכנת הסטודנטים להוראה במכללות דהיום שונה מהכנתן לפני חמש או עשר שנים? התלמידים דהיום שונים, אחרים. דור אחר, תקופה שונה. האם מורי העתיד זוכים לקבל הכשרתם המתאימה לדור זה? קיימים אפיונים המיוחדים לדור ולתקופה. עלינו להכירם וללמוד... ללמוד כיצד להתמודד איתם ולהצליח!!
קיימים כמה וכמה אפיונים לנוער נפלא זה דהיום. אתמקד בתחום השפעה אחד בשלב זה - תחום המנהיגות.
מנהיג מוגדר בספרות במאות הגדרות. הטובה שבהן לדעתי היא האדם המשפיע על אחרים ומחדיר בהם מוטיבציה להשיב, לעשות ולהמשיך בדרך.
כיום, המכללות מתמקדות בשני תחומים עיקריים: לימוד חומר ודידקטיקה. שני התחומים חשובים ובסיסיים, אך אין בהם די אל מול התלמידים דהיום. נערים המושפעים מהסביבה, מאמצעי התקשורת, מהגלישה האין-סופית באינטרנט. הם מבקשים שהמורה יהא בעל השפעה, כך שיוכלו להתחבר אליו.
מנהיגות ניתן ללמוד. חובה עלינו לטפח כישורי מנהיגות שידעו כיצד להשפיע על אחרים. צריך להטמיע במורי העתיד כלים מנהיגותיים, כמו פיתוח אישיות מנהיגותית, ביטחון מנהיגותי, מנהיג הפועל בעבודת צוות, דרכים לעיצוב מנהיגות, האינטליגנציה הרגשית המגוונת, טיפוח האופטימיות, דרכים ליצירת דיאלוג, שיתופיות, שייכות, העמקת הזהות היהודית, יצירת חיי חברה בכל תחום ובכל מקצוע, עוצמת הרטוריקה, כדי להלהיב ולרתק השומעים. פיתוח ההקשבה, מנהיג בעל התלהבות ואמונה בעצמו וביכולתו, מנהיגות נוער, תשתית אוריינית בסיסית לשיפור ההבעה בעל פה ובכתב, דרכים ללימוד שאילת שאלות, תלמיד קורא, דרכים להעצמת החשיבה, התמודדות עם דילמות, למידה מתוך עידוד ושבח, חוויות של הצלחה, בניית חזון יעדים ומטרות, בניית תהליכים להשגת יעדים.
מוקד העשייה של המנהיג - בקבלת "אחריות" במגוון נושאים ובעיקר הענקת אחריות לתלמידים כדי שכל עשייתם תהא איכותית ויצירתית, בניית מורה מנהיג זקוף קומה ואיכותי. רבים מהמורים אינם יודעים מהי מנהיגות. חלקם נמנעים מלהנהיג מתוך צנעה ופחד. ככל שהמכללה תגביר את המוטיבציה, הרצון ותשפר את כישורי המנהיגים כן ייקל עליהם בהוראה כיום. צריך לשלב לימודי תיאוריה מנהיגותית בצד פעילות מעשית המדגישה לא רק הקניית ידע, אלא מחדירה ומעמיקה בהם כישורי מנהיגות המשפיעה על הליכות והלכות. השכלה וטיפוח הקוגניציה בצד טכניקות יעילות להפעלתן. מוקד בסיסי ואיתן של המנהיג היא הלמידה המתמדת, הכוללת למידה עצמית. ככל שנטמיע במורה העתידי חשיבות הקריאה - רכישת הידע התיאורי מתוך הספרות, כן נקל עליו להתמודד עם קשיים בעתיד. מורה קורא - היא... היא... המורה לחיים. היהדות היטיבה להבין זאת בעמדה הנחרצת של קביעת עתים לתורה. החובה לקבוע זמן ללימוד ולטיפוח האינטלקט האישי. הספרייה גדושה בספרות מנהיגותית. חלק מהתכונות המנהיגותית ניתן לרכוש מתוך קריאה ועיון בספרייה.
ההוראה צריכה להתמקד במורה בעל יכולת השפעה על תלמידים. מורה המסוגל להפיק ולמצות את יכולתו של כל תלמיד במגוון כישוריו.
הלימוד התיאורטי של תכונות מנהיגות בצד התנסות מעשית בגורמי ההשפעה על הילדים צריכה להפוך למוקד העשייה במכללות. כל למידה של חומר חדש במגוון הנושאים. כל כלי דידקטי הנרכש על ידי הסטודנט חייב להיות מעוגן בתפיסה חינוכית מנהיגותית שתגרום להשפעה על הלומדים.
דור דור ודורשיו. בימינו צריך הסטודנט לרכוש בעיקר כישורי מנהיגות, כדי שהוא המלמד יהפוך לגורם דומיננטי בהשפעתו הערכית, התורנית, החברתית, ההתנהגותית וכמובן ההישגית הלימודית.
במכללות הדתיות המכשירות פרחי הוראה לחינוך הדתי יש חשיבות עוצמתית לעצב דמות מורה בעל יכולת להתמודד עם הקניית ערכי תורה ומצוות, מחשבת ישראל ופרקי אמונה. החינוך הציוני הדתי המעורב בתוך החברה בארצנו מושפע מהסביבה, מאמצעי התקשורת, מלימודי המדע, הטכנולוגיה והאמנות. עלינו לעצב דמות מורה המסוגל להתמודד בזקיפות קומה בתחושת שליחות, בידע ובמיומנויות להשפעה- על דור מרתק ומעניין זה. חייבים ללמוד לפתח כישוריו של כל אחד, ללמוד כיצד לאתר נקודות האור, נקודות החוזק שבכל תלמיד ולמצות יכולת זו. להוציא מן הכוח אל הפועל כל אשר טמון בילד. יש צורך בהפנמת מיומנויות אצל המורה כדי שיוכל לפעול בעולם משתנה מלא תמורות.
אין ספק למשל שהתחברות לעולם הטכנולוגי - עקרונית ביותר. עלינו לטפח מורים היודעים כיצד להפיק מהמחשבים למיניהם את המיטב היהודי, הדתי, התורני והאינטלקטואלי כמובן. שהרי הילדים ברובם עולים כיום בשימושם במחשב על המורים. חשוב מאוד לטפח מורים-מנהיגים המסוגלים ליצור דיאלוג אמיתי, שיחה על הא ועל דא, כדי שהתלמידים יחושו שמולם עומד אדם היודע יותר מאשר את הטקסט עליו הוא מיומן ללמד.
הדיאלוג מהווה כיום את הבסיס החשוב ליצירת קשר עם הנוער. הספרות המתארת ילדינו העוזבים את הדת, מבהירה כי הסיבה העיקרית נבעה ממורים שלא שוחחו איתם, כדבריהם: "אין עם מי לדבר". חלקם הגדול הביע תרעומת על דילמות, שאלות וקושיות שהיו להם ולא ניתן היה לפרוק מעמסה זו מעליהם. טיפוח מורה-מנהיג במכללות המסוגל להתמודד היטב ברזי העולם, האפוף ידע עולם, היודע טריוויה יותר מתלמידיו הקשובים מאוד לאמצעי המדיה. מנהיג שאינו חושש ליצור דיאלוג, מנהיג המעודד נמרצות את תלמידיו להעלות כל דילמה בה הוא נתון.
והעיקר... העיקר... מנהיג דהיום חייב להבין כי חיי חברה הם הם המוקד המשפיע ביותר על הילד. כל מורה, מחנך או מורה מקצועי חייב לדעת פרקים בחינוך חברתי. עליו ללמוד כיצד מפתחים מנהיגות נוער חיובית, ערכית, דתית, חברתית, כדי שהשפעתם הגדולה על חבריהם תהא כמותם. כל מורה צריך ללמוד פרקי מנהיגות, כדי שהוא עצמו יהפוך מ"מלמד" למנהיג משפיע, ובעיקר למידת המנהיגות תכשיר אותו להכין מנהיגות עתידית, היינו, תלמידים מנהיגים ובעיקר הטובים והחיוביים שבהם, שהרי "נוער משפיע על נוער".
כיום, כל מורה ולא רק המחנכים משפיעים. צריך ללמד פרקי מנהיגות את כל המורים, גם כאלה ש"רק" ילמדו תלמוד או מתמטיקה או אמנות.
להערכתי, פרקי המנהיגות צריכים להוות מוקד בחינוך ובעיצוב דור המורים החדש.


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב