דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה לעשות כשכולם מעתיקים ממך? 

מאת    [ 11/02/2009 ]

מילים במאמר: 818   [ נצפה 3101 פעמים ]

 מה לעשות כשכולם מעתיקים ממך? בעולם הגלובלי נעשתה מלאכת ההגנה על פיתוחים מקוריים למורכבת ובמקרים רבים אף מתסכלת מאד. כל זאת על אף שתעשיית רישום הפטנטים גדלה, מתפתחת והופכת למקצועית יותר ויותר. המשימה של הגנה על המוצר כאשר הוא יוצא לשוק הופכת לכמעט בלתי אפשרית. כאשר מדובר במוצרים ובשירותים אשר לא ניתן לרשום אותם כפטנט או כמדגם רשום, או מוצרים אשר לא ניתן להגן עליהם במסגרות אחרות של קניין רוחני, הבעייה גדולה אף יותר. כך שלמעשה כמעט ולא ניתן למנוע חיקויים והעתקות.  בעלי עסקים רבים איתם אני נפגש ואשר מעצבים מוצרים ייחודיים, מערכי שרות או ממציאים ומייצרים מוצרים מקוריים, מוטרדים מהעובדה שעם תחילת הפעילות המסחרית יהוו מודל להעתקות וחיקויים. מדובר בתחושת איום שהיא עסקית במהותה אבל במידה רבה גם אמוציונאלית, בגלל תחושת הפגיעה בתהליך היצירה. זאת הסיבה לכך שנתקלתי בלא מעט מצבים בהם החשש מהעתקה מעכב את ההתפתחות העסקית של העסק ויוצר פגיעה בתוצאות העסקיות לאורך זמן.  אז מה עושים? תתפלאו לדעת כי כל האמצעים והכלים המוצעים להלן להתמודדות עם הבעייה אינם עוסקים, ולו במעט, במעתיקים או בגורמים חיצוניים כלשהם, אלא אך ורק בפעולות ובתהליכים פנים ארגוניים שמטרתם לחזק את העסק שלכם ואת יכולתו להוביל בכל הקשור לחדשנות ופיתוח מוצרים ושרותים. במקרים בהם ניתן להגן משפטית על המוצר, אני בהחלט תומך בכך שצריך לפעול באמצעות אנשי מקצוע לבחינת רישום של פטנטים/מדגמים, זאת כמובן בהתאם לשיקולי עלות מול תועלת.  כיווני הפעולה המוצעים כאן הם חלק מהאסטרטגיה של העסק במובן העמוק ביותר של הדבר, מתאימים לעסק בכל גודל ודורשים החלטה ומחוייבות של כל הגורמים בארגון, כמו גם הקצאת משאבים לצורך היישום בפועל של ההחלטות שהתקבלו. דבר אחד בהחלט יכול להרגיע אתכם, ממעקב עצמאי שערכתי לאורך השנים מסתבר כי מי שלא מייצר ערכים אמיתיים בעצמו, אלא מחקה ומעתיק אחרים, מתאייד בתוך תקופה קצרה מהשוק ונעלם, כך שלפחות הצדק נעשה.  להלן העקרונות העיקריים אשר אם תפעלו על פיהם תחזקו את מיצובכם בשוק: 

  1. חדשנות והתחדשות - תמשיכו להמציא, לפתח וליצור. בין אם העסק שלכם הוא עיצוב אופנה, חברת ביטוח או מכולת. היצירתיות היא הכוח של המובילים, חשוב  שלא תשקטו על השמרים לאחר פיתוח של מוצר או קונספט אחד, אלא תהפכו את היצירתיות לחלק מהתרבות הארגונית שלכם. זה אמנם קשה ויקר, אבל מאד מתגמל גם ברמה האישית וגם ברמה העסקית.  התוצאה - הפער מהמחקים ילך ויגדל, המוצרים יהיו מתוחכמים יותר ומשוכללים יותר( גם מוצרי שרות) והחיקויים יהפכו לעלובים ורחוקים מהמקור.  
  2. מיתוג -  גרמו ללקוחות לבקש את המוצר שלכם כאשר הוא בשוק. האם יצא לכם לקנות אלבום חדש של זמר שאתם אוהבים בלי ששמעתם אפילו שיר אחד? השם של המותג שלכם צריך להפוך לסמל עבור הלקוחות שלכם, כך שברגע שיזהו את המוצר עם המותג שלכם הוא יעטה על עצמו באופן וירטואלי את כל התכונות שהלקוח שלכם מחפש.

 התוצאה - גם לחיקוי המוצלח והקרוב ביותר למקור יהיה חסר דבר אחד, בלתי ניתן להשגה - שם המותג שלכם.  

  1. קשרים עסקיים - אין זה מקרה שלא רשמתי כאן קשרי לקוחות. מערך הקשרים של כל גוף עסקי עם הסביבה העסקית כולה; לקוחות, ספקים, עובדים, בנקים, גורמי ממשל וחברה - יש להם השפעה עצומה על מעמדו של הארגון. נכון, חשוב מאד לפתח קשרים עסקיים עם הלקוחות, לספק להם את המוצרים הטובים ביותר בתנאים מעולים. ואולם כאשר עובדים עם מפיצים וסיטונאים חשוב לתמוך בתהליך המכירה ביחסי ציבור ופרסום ולתת תמיכה במוצר.

זה לא כל הסיפור. בעולם המודרני מע' הקשרים של הארגון עם ספקיו, החל מהבנק ועד לספק חומרי הגלם, הם כלי משמעותי בדרך להפיכתו למוביל שוק ולכזה שהלקוחות יחפשו את מוצריו.  רוצים דוגמאות ?נניח שאתם מייצרים וילונות, למי לדעתכם יפנה יבואן הבדים ויציע לקבל ראשונים אריג חדש וייחודי שמגיע לארץ על מנת ליצר איתו קו של מוצרים לבחינת השוק בישראל? עוד דוגמא, באיזו רשת חנויות תבקש יצרנית המזון להשיק סדרה חדשה של מוצרים שיוצאת לשוק?  התוצאה - יצירה של קשרי גומלין עם לקוחות, ספקים ועובדים המושתתים על בסיס מוצק של אמינות ויציבות מחד ועל חדשנות ויצירתיות מאידך, תיצור מע' מחוללת שתפעל כל הזמן כדי לחזק את הערך של חדשנות החברה בעיני הלקוחות  (רופא השיניים הזה משתמש תמיד בטכניקות הכי חדשניות, ממש מדע בדיוני..).  

4. שרות נלווה למוצר - בעידן המודרני קשה מאד לבדל מוצרים אחד מהשני. מכיוון שתפיסת הלקוח את המוצר היא בכל מקרה סוביקטיבית ותואמת את ערכיו, צרכיו וטעמו, שרותים שנלווים למוצר, בין אם הם הכרחיים ובין אם הם שרותי פרימיום, מהווים נדבך משמעותי בבניית ערך נתפס של חדשנות למותג.  נעלי ספורט, למשל, יכולות להוות עבור הלקוח כל דבר, החל מכלי עזר בסיסי להליכה, המשך באביזר ספורט משוכלל, וכלה באמצעי להראות אופנתי וכו.. חנות נעליים שמעמידה מכשיר ריצה בחלל החנות ומבקשת מהקונים להתנסות בנעליים ממתגת את עצמה בקלות כמקצועית.       

לסיכום, המוצר המקורי שפיתחתם היום יהפוך במידה רבה לנחלת הציבור ברגע שיעלה על המדפים. ולכן צאו מתוך נקודת הנחה כי העתקות וחיקויים הם חלק מהמציאות העסקית ושימו את הפוקוס שלכם לא על החדשנות של המוצר, אלא על ערך החדשנות של החברה, דאגו לפתח ולחדש. את התגמול תראו לאורך זמן בהפיכת החברה שלכם למובילת שוק בתחום שבו אתם עוסקים.          

  משרד עפר לנדוי מתמחה ביעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, מנוהל ע"י עפר לנדוי. רשימה חלקית של לקוחות המשרד ניתן למצא באתר הבית: www.pitron.com 

 

עפר לנדוי, הבעלים והמנהל המקצועי של משרד יעוץ עסקי המתמחה בליווי מקיף לעסקים קטנים.


המשרד מספק מעטפת ליווי עסקי כוללת ליזמים הנמצאים במהלך הקמת עסק  ולעסקים פעילים המבקשים ליצור שיפור משמעותי בתוצאות העסקיות שלהם.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב