יפוצו מעיינותיך חוצה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

יפוצו מעיינותיך חוצה 

מאת    [ 08/02/2009 ]
מילים במאמר: 933   [ נצפה 4424 פעמים ]

 
 
אף אחד לא הרים טלפון

בס"ד

 

יפוצו מעיינותיך חוצה

משלי (ה' ט"ז)

ד"ר יחיאל שרמן

בפסוק הקודם בספר משלי כתוב - "שתה מים מבורך ונוזלים מתוך בארך", מה משמעותם של שני פסוקים מדהימים אלו שכתב לנו החכם מכול אדם. פסוק נוסף במשלי לא, כו, אף הוא מרתק בכתיבתו ובהסבריו "פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה".

קיים ביהדות חיוב לימוד תורה של כל אחד מאתנו, אך קיימת חובה נוספת ללמדה לאחרים, כל שאדם רוכש בלימודיו צריך הוא לדאוג להנחלת תורתו הטמונה בו לדור הבא ולחבריו.

שואלים חז"ל מה פירוש הביטוי תורת חסד על לשונה, וכי יש תורה של חסד? אלא מבהיר לנו הרב נבנצאל בשיחותיו לספר ויקרא, הלומד תורה ומלמדה לאחרים זו תורת חסד (ע"פ סוכה מט).

הלומד ומגביר תורה לעצמו, אך גם מפיץ תורה ויראת שמים לאחרים - זו תורת חסד על לשונו. היינו הנתינה לאחר אינה מתמקדת רק במתנות או בצדקה אלא נתינה בדברים, במילים, בתורה, בידע, בחכמה, אלה הם דברי חסד - נתינה אמיתית- תרכובת משובחת, למידה ונתינה. חובה עלינו להרגיל עצמנו ללמוד וללמד, בפסח הנקרא חג החינוך מודגשים שני אלמנטים דידקטיים עקרוניים לחג זה


    • 

    והגדת לבנך - הגש לילדיך כל שלמדת


    • 

    שאילת שאלות - יש לעודדם לשאול ולשאול

"יפוצו מעיינותיך חוצה" - ביטוי נפלא ממשלי, המדגיש חשיבות הפצת תורה לכל הסובב אותנו. עם ישראל לדורותיו במשך אלפי שנים היה יצירתי, יוזם, עם חכם, אם כי בכל התפוצות, בכפרים ובישובים חיו היהודים בצניעות וללא פאר, אך כולם ידעו, כל הסביבה, כל העולם, כי היהודים חכמים, החכמה נקנית בלימוד ובהפצת תורה, המעיינות אותם רכש האדם בלימודו הופצו והישקו אחרים. כך גדל העם היהודי מדור לדור, כאשר החכמה הנלמדת, הגברת תורה והאדרתה - נלמדת על ידי כל היהודים, אך תפקידם העיקרי הוא להעביר תורה זו לדור הבא, לבנים, לחברים, לאחרים. יפוצו מעיינותיך חוצה...לפני הפסוק הזה כאמור קיים הפסוק "שתה מים מבורך ונוזלים מתוך בארך".

מי הבור הנאספים מהסביבה נאגרים לבריכת מים, התורה הנלמדת מכל הסובב אותך משפע מקורות חז"ל נאגרים במוח האדם כבור, אך בסופו של הפסוק המה הופכים לבאר, למעיין, המים הנמצאים בבור- במוח, נובעים ממנו כבאר לסביבה להשקות כל הסובב את הבאר. היינו החכמה חייבת לפרוץ מן הבור - ההופך לבאר, מן המוח אל כל הסביבה כדי להפיץ תורה ולהאדירה.

הבור כאמור אוסף מים מן הסביבה, האדם אינו נולד עם חכמה- קיים בו הפוטנציאל אך הוא אוסף מים - חכמה, ידע ותבונה מן הסביבה, כאשר הבור יבצע משימתו הטובה והאיכותית הוא יהפוך לבאר, כאשר המוח קולט מכל הסביבה לימוד הרי בשלב מסוים הלימוד הקיים במוח הופך לבאר - למשהו חכם ויציב והוא משקה את הסביבה כבאר, החכמה מופצת לכל הסובב אותה. התפוצה תהא כמו פלגי מים בשלבים, לאט לאט אך בעוצמה, בנחרצות ובביטחון עז.

הבור הופך לבאר - זו משימת הלימוד ביהדות בכל אתר ואתר. בישיבת לובלין שבפולין - בה הגה הרב שפירא את לימוד "הדף היומי", לימוד דף גמרא יומי מדי יום, כך שמסיימים את כל לימוד הגמרא תוך כשבע שנים וחצי = 2700 דפים. היה שלט ענק ובולט על בניין הישיבה - "לכו בנים שמעו לי יראת ה' אלמדכם..."

שאלו רבים מדוע אין הכתוב מציין בואו בנים...בואו אלי לישיבה ללמוד תורה ולהחכים, השיב להם הרב שפירא: להגיע אלי לישיבתי שלי כדי ללמוד תורה זה נהדר מעולה ומרתק, אך לא די בכך, העיקר הוא ההמשך "התרכובת המשובחת", כן...כך לאחר שלמדת תורה השכלת והחכמת, או אז נראה כוחך שלך בהגברת תורה, בלימוד תורה לאחרים, על כן כתוב "לכו בנים שמעו לי".... כשתלכו מישיבתי שלי להקנות לימודיכם במקום אחר- או אז נראה ונזכה יראת ה' ולימודיכם החכם מופץ לסובב אתכם. תפקיד מקום הלמידה להפוך הבור לבאר.

כל הורה וכל מורה חייבים לעגן לימודיהם בתלמידיהם כך שהחומר הנלמד ייטמע היטב במוחם של הילדים ולאפשר להם "במה" ו"תרגול" כדי ללמדם פרק ברטוריקה, בלמידה לאחרים, בנתינה של תורה לחברים, הלמידה בישיבה מהותה הוא לימוד בחברותא, המדגישה הקשבה לחבר, דיונים, ויכוחים ומחלוקות, רכישת למידת ידע, אך מיד הפצתו לחברו ותוך כדי כך גם לרכוש ממנו מחברו חכמה ותבונה.

המתודה של מחלוקות ודיונים מרבה להשתמש בשאילת שאלות- הדרך הנאותה ביותר להיות חכם, הכלי המהותי להפוך את הידע הנצבר במוח לאפקטיבי, לחכמה. כך הופך הנלמד הנאגר במוח מבור לבאר, מחכמה המצויה במוח לבאר הזורמת כלפי חוץ ומשקה גינות ושדות, באר מוחי היוצא ממקור החכמה אל האחרים.

היהדות המתקדמת ומתחדשת כל הזמן כפי שכתוב במסכת חגיגה - "אין בית מדרש ללא חידוש", אך כל החידוש וכל תהליכי השינוי המתמידים מבוססים על סלע איתן של תורת ישראל, הבסיס. התשתית יצוקה מאבן חזקה ביותר מאז מתן תורה על הר סיני, אך כל הזמן מחדשים ומחדשים תוך שמירה על הבסיס המצוין.

החכמה והנתינה, הבור והבאר נבנים במשך שנים על ידי האדם, עלינו, על כל אחד מאתנו, מוטלת המשימה ליצור תשתית מרתקת ומאתגרת של לימוד תורה וחכמה, אך ללמד כלים ומיומנויות, דרכים ותהליכים כדי להפיץ תורה ולהאדירה, כדי שהאצור במוח - הבור לא יישאר טמון בו, אלא יופץ לכל עם ישראל בכל אתר ואתר כפי שמצוין במשלי, הבור יהפוך לבאר, פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה, חסד של נתינה, נתינת תורה לאחר וכל הקיים אצלנו, כל החכמה הטמונה במוחנו והמעוגנת היטב צריכה לנוע החוצה, לנוע כמו מעיינות המשקים ומרווים את הסביבה. הפצת תורה ביהדות הינה מצווה חשובה עקרונית ובסיסית . חובה עלינו הורים ומורים לבנות היכולת בבית ובבתי הספר בהם יוכלו המעיינות להפיק מים רעננים זכים ומתוקים מתוכם לסביבתם. עלינו ליצור תשתית, בתי מדרש מפוארים בכל בית ספר, חדרי ספח מטופחים, בהם ספרייה ומאגר חומרי לימוד דידקטיים, כדי שהמעיינות - התורה תחדור לאחרים בעוצמה, בחן, ביופי ובהדר.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב