דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ממה נובעות העדרויות מהעבודה? 

מאת    [ 05/02/2009 ]

מילים במאמר: 1311   [ נצפה 4063 פעמים ]

מוקדש למרצה ד"ר אורלי שפירא


העדרויות מורים מעמלם החשובה בחינוך מסוכנת וגורמת לנזקים. מנסיוני הרב במערכת החינוך למדתי כי קיימים מוסדות חינוך בהם מידת העדרויות המורים מועטה, לעומתם ישנם מוסדות בם ההעדרויות מרובות מאוד, בהכירו את מנהלי בתי הספר ואת אופי החינוך במוסדות, יכולתי לעיתים לנחש היכן ההעדרויות הרבות קיימות.

עיינתי רבות בטפסי מילוי המקום שהועברו לגיזברות אשר הבהירו לי באופן חד משמעי היכן ההעדרויות-רבות . שמחתי מאד לשמוע את דברי המרצה לחינוך באוניברסיטה בר אילן ד"ר אורלי שפירא שתארה באופן מרתק ומעניין את מחקרה בנושא "ממה נובעים העדרויות מורים"?

ההרצאה ניתנה ביום עיון לסגל האקדמי בחינוך בתחילת שנה"ל התשס"ט.

תפיסת האתיקה בחינוך מהווה מוקד חשוב מאוד במניעת העדרויות, כאשר המורים שותפים לקביעת האתיקה הם חשים שהם חוליה בשרשרת ההצלחה וחוזקה של כל חוליה חשובה מאוד לעוצמת הניצחון בחינוך.

מהם הכללים והעקרונות בחינוך המעגנים אתיקה מקצועית איתנה ולאורך שנים.


הישגים לימודיים

כאשר המורים כולם, נושאים על גבם "האחריות" להישגים לימודיים ברמה גבוהה כאשר מתיחסים לכל ילד בהתאם לרמתו וליכולתו משום "חנוך לנער ע"פ דרכו", כאשר מטפחים בבתי הספר את "המצויינות" והמה עוזרים ומסייעים לחלשים ולבינוניים, ההישגים פורחים, כאשר המורה חש כי הוא מוביל את החינוך להישגים ולמידות טובות, הרי הוא חש כי ההצלחה נובעת מאיכות ההוראה שלו ובכך הוא יימנע מהעדרויות.

נמצא כי במוסד לתפארת -המורים המצליחים - המגיעים להישגים נפלאים בלימודים בחינוך במידות, בתורניות ובחיי חברה כמעט שאינם נעדרים לעומת מורים שאינם מצליחים.


מנהל שהוא מנהיג

ההעדרויות תלויות בראש ובראשונה במנהל שהוא מנהיג "בית ספר טוב" הוא מוסד חינוכי שיש לו מנהל טוב, מנהל איכותי - הוא מנהיג. למנהיג יש תכונות שונות אחרות ואיכותיות יותר ממנהל מצויין. מנהיג משלב יחס אנושיות, אינטלגנציה, בהתנהגותו, בהליכותיו, ובחכמתו, מנהיג מוביל ומשפיע על כל העובדים, כאשר המנהל הוא מנהיג איכותי המורים אינם נעדרים.


חוויות של הצלחה

ככל שהילדים חשים חוויות של הצלחה הרי הם יהיו בעלי מוטיבציה להתגבר על כל בעיה, יפגינו עוצמה רצון עז ונחישות לאתר כל אתגר כדי להגיע לראש הפסגה עם עוד ועוד הצלחות.

חוויות של הצלחה יוצרים המורים בעבודתם האיכותית והטובה, בכיתות כאלה היוצרים את החוויות הם כאמור המורים שאינם, אינם נעדרים מתברר שמנהל שהוא מנהיג היוצר חוויות של הצלחה גם למורים הרי הם זקופי קומה מחייכים מאושרים ואינם נעדרים.


עידוד, דברי שבח ומחמאות

ככל שמורה זוכה למחמאות על מעשיו החינוכיים האיכותיים, ככל שהוא יקבל מכתבי עידוד ודברי שבח על כל פעולה, יוזמה ויצירתיות, הרי הוא יעשה כל מאמץ להתקדם, להתחדש ולחולל תהליכי שינוי מתמידים, כדי להצליח מחד ומאידך לזכות בעידוד, דברי שבח ומחמאות. אסור, אסור... למנהל - מנהיג להיות קמצן במחמאות, המחמאות מוסיפות מוטיבציה ומפעילות היטב את המוח היצירתי, מורה יצירתי ומצליח -לא נעדר.


חיי חברה - ומנהיגות נוער

מנהיג מוסד חינוכי המטפח חיי חברה בקרב המורים, יוצר צוות מגובש ואיכותי, בחדר מורים מלוכד שוררת אחוה, אחדות אהבה וכבוד בין כל המורים, במקום שאני המורה חש בזקיפות קומה, באהבת אדם החש שאוהבים אותו ושהוא המורה אוהב את חבריו המורים ידידיו לעבודה, הרי הוא יימנע מהעדרות .חיי חברה משפיעים על כל נימי נפשו של המורה, חיי חברה יוצרים אושר ושמחה, מורה החש בחשיבות ה"חברה" יבנה בכיתתו חיי חברה.

כאשר שואלים ילדים מי המשפיע ביותר עליך? הורים... מורים... חברים, מציינים כולם כי החברים הם הגורמים המשפיעים העיקריים לטוב ולרע, להתקדמות להתפתחות להתנהגות נפלאה אך גם משפיעים על אלימות. אם כך ראוי שכל מורה יפתח מנהיגות נוער בכיתתו וכן מנהיגות נוער במוסד כולו, כדי שהם יובילו ישפיעו על חבריהם לכיוון הנכון החכם והאיכותי.

כשיש חיי חברה בבית הספר כולו ובחדר המורים אין... אין.. כמעט העדרויות מורים, לשתות קפה עם כל המורים לשוחח, ללמוד ולהשתלם גם בנושאים שאינם דווקא רלבנטיים להוראה, השכלה כללית יוצרת גיבוש נפלא המוסיף רבות להשכלה הרחבה ולחיי חברה, ברכות לימי הולדת לכל מורה, ביקור משותף בקונצרטים, בהצגות, בערבי תרבות "רק" למורים, לטפח חדר מורים חוגג במועדים ובחגי ישראל. כל אלה יוצרים אווירה של אחוה ורעות.


במה לכל מורה

לכל מורה כישורים ייחודים משלו, ככל שהמנהל יאתר הכישורים ויתן "במה" לכל מורה להפגין יכולתו בפני כל הצוות, כן הוא יגרום למורה תחושת ביטחון ושמחה, מורה שחש כי יש לו "במה" בביה"ס הוא לא ירד מהבמה - לא יעדר. מורה שיש לו "במה" בישיבות מורים, בהשתלמויות, בהוצאת חוברות, בקשר עם הורים בחינוך חברתי יגביר רעיון זה בקרב התלמידים בכיתה.

נתינת "במה" לכל ילד מקטנות מגבירה הבטחון העצמי וההערכה העצמית ובכך הוא מצליח להתגבר על כל בעיות ודילמות שבדרך להצלחה.


פרסום ושיווק עצמי

מנהל - מנהיג המאתר נק' החוזק והאור שבכל מורה יצליח לעורר בכל מורה, מניעת העדרות.

כלי חשוב ומהותי בהצלחה בכל תחום ובכל מפעל ובודאי בחינוך, יש לדאוג לשווק עצמי של המנהל, של ביה"ס ושל כל מורה, ככל שהפרסום והשיווק יוגבר בבית הספר הרי מורה כל מורה ירגיש שהוא חלק חשוב בפרסום האמיתי, הוא לא יעדר מעבודתו החינוכית.


החינוך כשליחות

כאשר מורה חש כי עמלו החינוכי הוא החשוב בעולם כי חינוך ילדים היא המשימה המרגשת והנפלאה, כאשר מורה חש כי המשימה החינוכית היא "שליחות" הוא יימנע מהעדרות מורה יחוש "שליחות" אם הוא יהא שמח ומאושר בעבודתו, מנהל - מנהיג, יכול לדאוג לשמחה ולאושר ולהקניית תחושת "השליחות".


שיתופיות ותחושת שייכות

תהליך קבלת ההחלטות מהווים בסיס מדהים וחשוב בעמל החינוכי, כל הזמן צריכים לקבל החלטות אל מול דילמות הנוצרות כל הזמן.

ככל שהמורה חש כי הוא שותף להחלטות, כי שואלים אותו כל הזמן, הוא יחוש שייכות לקבוצה לחדר מורים, לומד. מורה כזה לא ייעדר.


מתן אופציה לשאילת שאילות

שאילת שאלות הופך את האדם לחכם, למידה ולמידה קריאה והשכלה רחבה וכן כתיבה מוסיפים יידע, מוח פורה ביידע הוא בסיס איתן וחשוב ברטוריקה, בדיבור ובחשיבה, אך חשיבה יצירתית מבוססת על שאילת שאילות, החכמה נובעת משאילת שאלות. הגמרא כולה על 2700 הדפים שבה הפכה את היהדות לעם החכם בעולם, מהגמרא לומדים חשיבות המחלוקות, הויכוחים, הדיונים ושאילת השאלות, הם הכלים החשובים לבניית חכמה ותבונה.

מורה שמוקנים לו חכמה ותבונה, מורה חכם ונבון לא יעדר כמעט מבית הספר.


הפה הוא צינור המחשבה והרטוריקה

הפה יכול להשמיע מילים ומשפטים "רק" ממה שקיים במוח. ככל שהמנהל יקנה למורים ויעודד אותם לרכוש דעת, ידע, הרי המוח יהא פורה יותר, אך ככל שהוא יאפשר לכל מורה לבטא עצמו בדיבור בשאלות הרי המורה ירגיש טוב, הוא לא ייעדר.

הרטוריקה עוצמת הדיבור תלויה רבות במוח פורה אך בעיקר במתן אופציה להפעיל את הטמון במוח, הרטוריקה תהא איכותית ככל שניתן לכל מורה אפשרות לרטוריקה.

הרטוריקן יימנע מהעדרות מהעבודה.


מוסד שיש בו תרבות של "תרבות"

מנהל שהוא מנהיג איכותי חייב לבנות בביה"ס "תרבות"

תרבות של מחלוקות

תרבות של איכפתיות

תרבות של הקשבה

תרבות של כבוד

תרבות של דיון

ועוד עוד תרבות של...

ככל שכל ההעשיה החינוכית הערכים, התכנית ההתנהגותית והחברתית מבוססת על תרבות, המורה חש בטחון עצמי, אושר ושמחה -שם "בתרבות" כזאת מורה לא נעדר.


מוסד שיש בו תהליכי שינוי

אנו יודעים שבדור זה "השינוי" הוא בסיס העשיה בבתי הספר עולמנו מרתק וההתמודדות עם עולמנו הוא בדרך של שינויים מתמידים אך כל שינוי חייב להיות מבוסס על "תהליך", אין קפיצות דרך בחינוך, ככל שכל נושא נבנה בקצב נורמלי בתהליך איכותי ונכון, הוא מוטמע היטב בכל המורים

מורים החווים תהליכי שינוי נכונים לא ייעדרו.


מהות השיחה האישית

בניית צוות מלוכד חשוב מאוד אך הוא חייב להיות מבוסס על ייחודיותו של כל מורה, חלק מההצלחה נובעת מחדר מורים לומד, מבמה לכל מורה, אך גם ואולי מעוצמתו האישית של כל מורה.


מידת העדרויות המורים נובעת בעיקרה ממנהל שהוא מנהיג, עליו ליזום רעיונות יצירתיים כדי שכל מורה יחוש שהמוסד הוא חלק מהותי מביתו. תחושת "השליחות" היא הבסיס לכל הצלחה. כאשר המורה חש אחריות אישית להצלחתם של התלמידים הוא לא ייעדר.מורה שמח ומאושר - תלמידיו שמחים ומאושרים וכולם מגיעים ויותר ויותר לבית הספר.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב