''בת המצוה'' - מגבירה חכמה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

''בת המצוה'' - מגבירה חכמה 

מאת    [ 03/02/2009 ]
מילים במאמר: 864   [ נצפה 1789 פעמים ]

 
 
חגי ישראל ומועדיו מאפשרים למשפחות לשמוח, להתגבש, להתיחס לכל ילד, להחכים, להתפתח ולאתגר. היהדות מטפחת ומדגישה את חשיבות המשפחה והקהילה, אך יחד עם זאת מבהירה לנו היטב פיתוח וקידומו של כל יחיד, כל אחד חייב בתפילה אך במניין, כל יחיד צריך ללמוד וללמוד אך טוב יותר בחברותא, כל יחיד צריך לברך ברכת המזון אך ראוי בזימון. כל ילד וכל מבוגר צריך למצות כישוריו ויכולתו האישית מתוך עזרה וסיוע לחבר משום "ואהבת לרעך כמוך", חגי ישראל מאתגרים המשפחה לנוע קדימה, לאתר יוזמות ולטפח יצירתיות כדי שהשמחה תשרור בכל המשפחה ובעיקר שכל ילד יחוש כי מתיחסים אליו באופן אישי כל החג.

כך בחג הסוכות - בניית הסוכה משלבת ומשתפת את כל המשפחה בקישוט ובעמל ההקמה וכמובן בקיום מצוות ישיבה בסוכה, כמובן חג הפסח המכונה חג המשפחה וחג החינוך בו ניתנת אפשרות לכל הילדים בכל הגילאים למצות יכולתם בשאילת שאלות "מה נשתנה"? בשירה בדקלום ברטוריקה ובדברי תורה, חנוכה ופורים ל"ג בעומר משמעותיים אף הם, מועדים נפלאים לגיבוש משפחתי וכמובן ראש השנה ויום הכיפורים המדגישים רצינות, תפילות ובקשות לבורא עולם.

כשם שיש צורך בתפיסת עולמנו בפיתוח היחיד במסגרת החגים, כן היהדות מאפשרת חגים פרטיים לכל יחיד- ברית מילה, ימי הולדת, בר מצוה בת מצוה, נישואין שבע ברכות, ועוד ועוד. יש חשיבות גדולה מאוד שכל ההורים יפעילו חשיבה יצירתית ליצור בכל ארוע ולכל ילד שמחה מאתגרת מפתיעה משמחת ומעודדת. אפשר לבנות תכנית המבוססת בעיקרה על רגש, אושר שמחה. ריקוד מחול ושירה, אך ניתן להוסיף בשמחת היחיד גם חכמה ודעת כך עלינו לנהוג בקיום בר מצוה לילדינו המגיעים לחגם האישי זה- וכך באותה עוצמה וחשיבות עלינו לקיים "בת מצוה" לבנותינו, הארוע צריך להיות מבוסס על רגש ושמחה, אך משולב עם לימוד, הגברת תורה והאדרתה, על הקניית חכמה ובינה מתוך יחס, כבוד, עדוד ואהבה.

במשפחתי - שבמודיעין נוהג האב ללמד את "בת המצוה" במשך שנה טרם הגיעה לשמחת בת המצוה מסכת שלמה, משנה, גמרא, עם רש"י ותוספות לימוד מתוך שמחה ואהבה, זקיפות קומה ועוצמה הקניית בטחון עצמי והגברת הדימוי העצמי של כל בת.

ובחגיגה המשפחתית - הנערכת בדיוק באותה מתכונת כמו "בר מצוה" לבנים מקיימת "בת המצוה" סיום מסכת אותה למדה במהלך כל השנה טרם הגיעה לגיל "בת המצוה" רכשה הנערה חכמה אדירה מתוך רצון עז להצליח, הוסיפה מוטיבציה נפלאה להצליח ללמוד וללמוד.

הנסיון - ממחיש לנו כי דרך זו מעולה ומרתקת כדי להפוך את הבנות למצויינות למחוננות, עלינו ההורים להשקיע בילדינו בפיתוח המוח כל הזמן, להשקיע חכמה בינה ודעת באותה עוצמה בבנים ובבנות.

אך לפני 20 שנה למדו באקדמיה כ- 35% נשים לתואר ראשון וכ- 25% לתואר שני, כיום לומדות הנשים לתואר ראשון 57% ,לתואר שני 50% ועדיין מעט יותר לתואר שלישי.

קצב החכמה המוענקת לבנות מפגין את יכולתן שאינה נופלת משל הבנים, עוצמת המצבר המוחי זהה, עלינו להעניק לכל ילד בסיס איתן למילוי המצבר כדי שהמוח יוכל להניע כל מכשיר וכל תנועה כדי לכבוש כל יעד.

הבנות שלמדו מסכת בתלמוד לקראת בת המצוה מאושרות שמחות ובעלות עוצמה כדי לטפס שלבים נוספים בסולם האיכות - החכמה. בהיותי "בייבי סיטר" לנכדי שבמודיעין שמעתי שיחת נכד בגיל 12 השואל את בת דודתו העומדת לחגוג את בת המצוה, האם למדת כבר עם אביך פרקים חמש ושש במסכת, השיבה נכדתי בודאי הרי בת המצוה בעוד חודשיים ואני כבר בפרק שנים עשר, אם כן ביקש הנכד הבן - הנבון והחכם אף הוא כי תילמד עימו פרק חמש ושש לקראת מבחן שיש לו בימים הקרובים.

כאשר לבני ובנות המצוה הללו אין טלויזיה בבית, הם יכולים להשקיע בלימוד תורה, בקריאת ספרים, בבניית חיי חברה ובהרחבת השכלה רחבה ומרתקת.

בהיותי איש חינוך שנים רבות, יכול אנוכי להעיד כי לפני כמה עשרות שנים היו רוב רובם של מנהלי בתי הספר גברים כיום באופן בולט ניכר הבדל מהותי במצב זה רוב המנהלים - נשים, כך המצב בפיקוח והדרכה.

אין לי ספק כי ככל שההורים ישקיעו בילדיהם בהיותם קטנים - צעירים, בבנים ובבנות, הרי כולם יגדלו יפרחו ויניבו פרות חכמה ותבונה. ככל שחידוד המוח נעשה בגיל צעיר יותר, העוצמה, והרצון, המוטיבציה והיכולת מתגברים ומרקיעים שחקים, צריך ליצור לכל ילד וילדה קרקע בשלה מדושנת ורוויה בנוזלים, כדי שהצמיחה תגיע למרומים כאשר ההורים מבינים כי "האחריות" לגידולם ולצמיחתם של ילדיהם תלויה רבות בהם, התנהגות הילדים, שפתם, רמת החשיבה, הרטוריקה, האוצר הלשוני, אומץ הלב, הרצון להתקדם, אהבת האדם שבהם עוצמת הנתינה הצדקה תלויה בעיקרה בהורים המגדלים ילדיהם, צריכים הורים להשקיע בילדיהם המון ובעיקר בהיותם צעירים, מלידתם דרך בר המצוה ובת המצוה. חינוך לתורה ומידות, לחכמה ולהתנהגות ותבונה ואנושיות, אינה יכולה להתחיל בגיל מבוגר, כמובן שאין לסמוך "רק" על מוסדות החינוך שיעשו ויבנו תעצומות החינוך.

חובה עלינו ההורים לבנות מערך למידה ערכי, תורני, לימודי, חברתי, וריגשי המלווה בחוויות במגוון כלים ושיטות, למידה משעממת יכולה להרוס במקום לבנות, בני מודיעין גדלים "בחממה לימודית" המשלבת אהבה, שמחה, כבוד, אושר, חיוך, הומור עדוד כבוד, מחמאות והמון המון יחס אישי, כלים אלה צריכים להינתן באותה עוצמה לבנים ולבנות, להפעיל עוצמות זהות בתחום האינטלגנציה השכלית והאינטלגנציה הרגשית כדי שהילדים בנים ובנות יגדלו לתפארת המשפחה העם והארץ.

היהדות הפכה לעם החכם בעולם, בזכות ארון הספרים היהודי שנכתב בידי המצוינים ובזכות ההורים שפיתחו גידלו והעצימו את ילדיהם למצויינות מקטנותם.

בודאי למורים, למלמדים למנהלי בתי הספרי שהם מנהיגים וכן למרצי האקדמיה יש תפקיד חשוב מאוד בפיתוחם והעצמתם של ילדינו הבוגרים יותר, אך בניית תשתית הורית - ביתית מהווה יסוד, בסיס, תשתית איתנה וחזקה, עליהם יכולים מורים, מנהלים ומרצי האקדמיה להוסיף ולבנות מגדלים לתפארת.


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב