דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שימוש חורג במשק חקלאי - החטא בחיים ועונשו - לאחר מיתה 

מאת    [ 03/02/2009 ]

מילים במאמר: 443   [ נצפה 3378 פעמים ]

בפסק דין ייחודי ותקדימי אשר ניתן לאחרונה בבית משפט השלום ברחובות, ע"י כבוד השופט הרן פינשטין, בעניין תביעתו של מינהל מקרקעי ישראל (להלן:"המינהל"), כנגד חקלאים ממושב חגור, בגין שימוש חורג בקרקע חקלאית, קיבל בית המשפט את תביעת המינהל במלואה, אך קבע, כי פסק הדין ייכנס לתוקף רק 60 יום לאחר מועד פטירתם של הנתבעים.

ראשיתה של התביעות בשנת 2003 כנגד 6 חקלאים ממושב חגור אשר עשו שימוש חורג במקרקעין שבחזקתם, בנו במקרקעין, השכירו שטחים ומבנים חקלאיים לצדדים שלישיים לצורכי מחיתם, וזאת ללא קבלת הסכמת המינהל, בהיותו של המינהל מנהל ואחראי כלפי המדינה לגבי המקרעין במושב חגור.

בית המשפט קובע, כי: "תביעת המינהל צודקת אך בלתי מוצדקת" (ובכך מניח בית המשפט את היסודות לפסק דין יצירתי אשר יוצק פרשנות חדשה להסכמי המשבצת הנחתמים בין המושב למינהל), שכן לדעת בית המשפט אין המדובר בעבריינים "לשמה", אלא בחקלאים מבוגרים מאוד אשר אין באפשרותם להתמיד בעבודה חקלאית, ודוחק-השעה וחוסר אפשרות אובייקטיבית להתפרנס, הוא שהביאם להשכרת שטחיהם לצדדים שלישיים לצורך מחייה מנימלית מדמי השכירות.

במסגרת פסק הדין נסמך בית המשפט בין היתר על אסמכתא חריגה ובלתי שכיחה בפסקי הדין הניתנים במחוזותינו - על ריאיון שנערך ביום 28/9/2008, עם ראש המינהל הנוכחי, מר ירון ביבי, בטור "כלכליסט" של עיתון "ידיעות אחרונות", ובו צוטט ראש המינהל:

 "ברגע שבנו על הקרקע, אנחנו לא צריכים להמשיך ולנהל אותה עד קץ הדורות. אנחנו צריכים לדאוג שקיבלנו עבור הקרקע מחיר ראוי ושאנחנו לא מחלקים מתנות. אנחנו לא צריכים להמשיך ולנהל את חיי היום יום של המשתכן".

כבוד השופט הרן קובע, כי אכן נפל דבר בפרשנות המשפטית של חוזי המשבצת ובמעמדם של חברי מושב, ואין עוד להסתפק בפרשנות המילולית של החוזים שבין האגודות לבין מינהל מקרקעי ישראל, וכי תכליתם של החוזים, לאור משמעותם "המשתנה על נסיבות הזמן והמקום" מחייבת קביעה חדשה ושונה לפרשנות המסמכים הנ"ל, וליציקת תוכן שונה למעמדם של חברי מושב חגור, ומושבים אחרים.

 מתן פרשנותו השונה של בית המשפט למעמדם של החקלאים בקרקע, בניגוד לפרשנות הקלאסית של הסכמי המשבצת, מלמדת על שינוי מגמה והבנה, כי מעמדם של החקלאים חברי האגודה אינו יכול להתפרש באופן דווקני על פי ההסכמים הקיימים והנחתמים כיום בין האגודה למינהל.

וכך, למרות שהתובע – המינהל, הוכיח את השימוש החורג שעשו הנתבעים במקרקעין, מעדיף בית המשפט להכיר דה פקטו בנסיבות המיוחדות שהביאו את החקלאיים להפר את חיוביהם החוזיים בהסכם המשבצת כלפי המינהל ולקבוע באחרית פסק הדין, כי הנתבעים – החקלאיים, יחדלו מכל שימוש חורג שנעשה על ידם במקרקעין, לרבות הריסת המבנים שנבנו במקרקעין ללא היתר, אולם לאור הנסיבות המיוחדות, פסק הדין ייכנס לתוקף רק בחלוף 60 יום לאחר פטירתם של הנתבעים...

נקווה, כי פסיקה זו, הגם שניתנה כנגד החקלאים, היא אכן סנונית ראשונה, המבשרת על שינוי במדיניות ובגישת בתי המשפט ביחס לאופן בו נתפסים מעשיהם של חקלאיים בקרקע המוגדרים כשימוש חורג ופרשנותם של בתי המשפט לתכליתו העדכנית של הסכם המשבצת הנוהג במושבים.

 

הכותב הינו עו"ד ומגשר, המתמחה בדיני אגודות שיתופיות ומשקים חקלאיים.
http://www.gilad-law.co.il

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב