דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה לא ? 

מאת    [ 02/02/2009 ]

מילים במאמר: 633   [ נצפה 3142 פעמים ]

הורים, אנשי חינוך, האם יצא לכם לומר פעם לילדים את המילה "לא" ?
האם שמתם לב על מה ומתי השתמשתם במילה ?
האם בחנתם כמה פעמים בחרתם להשתמש בה ביום, בשבוע, בכלל ?

"לא" ו "אסור" ו "אל"
" לא לזרוק" , "לא לריב" , "אל תקפוץ", "אסור להכניס לפה".... מוכר ?
ואולי, אפשר לעשות את זה קצת אחרת ?

כמה נקודות למחשבה אודות השימוש במילים המסמלות איסור :

1. " מים גנובים ימתקו " -
" מים גנובים ימתקו, ולחם סתרים ינעם " (משלי ט' 17 )
מים גנובים ימתקו - דבר שמשיגים באסור נעים יותר מדבר הניתן ברשות

ע"פ חז"ל כוונת הפסוק היא, שאדם העושה מעשה אסור, מרגיש הנאה גדולה יותר מאשר אדם שעושה אותו מעשה בדיוק, כאשר המעשה אינו אסור.
ניסויים פסיכולוגיים רבים הוכיחו את נכונות השערה זו ולענייננו,
כל הנאסר על הילד , יצור רצון גדול יותר לעשותו ולנסותו.

2. שימוש יתר במילה "לא" שוחק אותה, היא מאבדת מערכה ולמעשה
לא נשמעת באוזני הילדים.

3. האם ניסינו פעם לחשוב מנקודת מבטו של הילד ?
לקרוע ולחתוך יכול להיות ממש מהנה ( מה גם שמפתח את המוטוריקה העדינה...),
לקפוץ על המיטה של ההורים זה פשוט כיף אמיתי ולעיתים, המשחק שנמצא אצל חברי
היקר... ממש קורץ לי, ו...עכשיו....


אז מה עושים , לא אומרים "לא" - הכל מותר ואפשר ?
איך אומרים לא אפקטיבי - איזה מסר מועבר לילד, איזה מסר נרצה להעביר ?


4.מתי חשוב לומר "לא" -
ראשית כאשר מדובר בנושאי בריאות, בטיחות , ובטחון :
לא לרוץ לכביש ! לא נוגעים בחשמל - לא נוגעים בחפצים לא מזוהים ברחוב ! וכו'
וכן, במקומות בהם רוצים להציב גבול ברור , כל משפחה ומערכת החוקים והגבולות
שלה : "בבית שלנו לא מקללים" , "בבית שלנו לא אוכלים מול הטלוויזיה"...

5. האם הוסבר לילדים למה לא ?
מהי סיבת האיסור - מהן ההשלכות ?
למה הסכין מסוכנת - למה לא קורעים ספר - למה לא מטפסים על
כסא גבוה - מסוכן? למה ומה משמעות המילה "מסוכן" -
חד - חם - ניתן ליפול - עלולים להתחשמל - למה ?

6. האם ניתנה לילד אפשרות אחרת ?
בשלב הלמידה הראשון והבסיסי : בספר מעיינים, בכפית משתמשים לאכילה ,
יושבים על הכסא....

7. ובשלב הבא : האם ניתן לפתח יחד עם הילד דרכים שונות ומגוונות ?
דרכים מתוך עולמם הפנימי והפרטי של הילדים, שיתאימו להם, כאלו שיעודדו חשיבה
יצירתית וסקרנות בריאה,
שימוש בדרכים שכאלו יכול לפתח בילד תחושת יכולת ונחיצות, מאפשר חווית הצלחה
וקבלת פידבק חיובי, מאפשר הקשבה הדדית ולמעשה ...
מאפשר קשר.

8. ובהמשך ישיר... שפת ה"כן" , מה כן לעשות ?
"לא לטפס על הכיסא" - על הכיסא יושבים
"לא לקרוע את הספר" - בספר מעיינים / קוראים / מדפדפים...
"לא להרעיש / לצעוק..." - לדבר בלחש

ובשלב הבא : "לא לקפוץ על המיטה" - על המיטה ישנים - על הרצפה ניתן לקפוץ כמו צפרדע, על מה עוד ניתן לקפוץ - אילו עוד בעלי - חיים קופצים - והלאה, והלאה...
להפוך את ה"לא" להזדמנות ללמידה...
גם אם לא באותו מועד , הריי לא תמיד יש פנאי, רצון או סבלנות,
כדאי לנסות מידי פעם, תמיד יש אחר - כך...

9. תשומת לב לגיל הילד, יכולת שפתית, רמת הבנה, מוכנות...
ככל שהילדים קטנים חשיבתם מופשטת ויש צורך ביותר המחשות והדגמות.

10. כוונה, נימה ואמונה של ההורה
כשמגיע זמן ה "לא" האמיתי, זה שרוצה להעביר מסר חד וברור, לקבוע גבול, קו אדום
או לסמל איסור, ע"מ שהמסר יתפרש כפי שאנו חפצים כדאי לחשוב האם אנו מאמינם
באמונה שלמה שזה פשוט אסור ?
האם אנו מעבירים את המסר בנימה המתאימה - רצינית ומתכוונת ?
האם השגנו את המטרה ?

הילדים, מיצר הסקרנות הטבעי והבריא הטמון בם, מנסים ומתנסים, חוקרים ומגלים את העולם, זורקים על הארץ ומאזינים לצלילים, צופים בהשלכות לפעולות שהם נוקטים (אמא או אבא מרימים בכל פעם שאני משליך, משחק נחמד...") בואו נחשוב יחד כיצד נוציא מן המצב את המיטב ?

כל אחד והקצב שלו , לאט ובשלבים ,בדיוק כפי שנרצה ל...חנך את הילדים !

בברכת הורות קלה , מהנה ויצירתית,

מירב אגם גבריאל

כל הזכויות שמורות למירב אגם - גבריאל 2009
מירב אגם גבריאל

" הורים / מחנכים ונהנים "

יועצת מרצה ומנחה מוסמכת בתחום הורות ומשפחה
מאמנת משפחתית ואישית
מסגרות חינוכיות - הקמה ליווי והנחייה לחינוך יעיל ויצירתי
מעצבת גנים וחדרי ילדים בגישה ייחודית
רעייה ואם

AGMERAV@GMAIL.COM 052-2935798
http://horimvnehenim.blogspot.com/





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב