דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דחיית עתירות של ארגוני זכויות אדם בעניין המצב ההומניטרי ברצועת עזה עקב הלחימה 

מאת    [ 02/02/2009 ]

מילים במאמר: 386   [ נצפה 1905 פעמים ]

בג"ץ 201/09, רופאים לזכויות אדם ואח' נ' ראש הממשלה ואח'

כבוד הנשיאה ד' ביניש, כבוד השופט א' גרוניס, כבוד השופט א' רובינשטיין


19.01.2009

העובדות:
1. ביום 27.12.08 פתח צה"ל במבצע צבאי רחב היקף שיזמה ישראל באזור רצועת עזה, במטרה להפסיק את ירי פצצות המרגמה וטילי הקסאם והגראד לעבר יישובים ישראליים בדרום המדינה. למרבה הצער, נפגעת האוכלוסייה המקומית עקב כך פגיעה קשה ומכאיבה.
2. העתירה בבג"ץ 201/09 מתייחסת לעיכובים הנגרמים בפינויים של פצועים ברצועת עזה אל בתי החולים, ולטענות לפיהן מותקפים בידי צה"ל אמבולנסים וצוותים רפואיים. העתירה בבג"ץ 248/09 מופנית נגד המצב בו נגרם מחסור בחשמל.

החלטה:
1. פעולות הלחימה של צה"ל אינן נעשות בחלל נורמטיבי. קיימות נורמות משפטיות הן במשפט הבינלאומי המנהגי, הן באמנות שישראל צד להן והן במשפט הישראלי, הקובעות כללים ועקרונות החלים בעת לחימה ומחייבים פעולות למתן סיוע הומניטרי לאוכלוסייה אזרחית ולהגנה על אותה אוכלוסייה. תפקידו של בית המשפט, גם בעת לחימה, לקבוע האם במסגרת פעולות הלחימה מקויימת החובה לפעול על-פי אמות-המידה המשפטיות - הן במישור הדין הישראלי והן במישור הדין הבינלאומי ההומניטרי.
2. בענייננו, הוגשו העתירות שעה שפעולות הלחימה עודן מתנהלות בשטח, ומתוך מטרה לכוון את ההתנהגות המיידית של הצבא בעניינים הומניטריים כדי להיטיב עם האוכלוסייה האזרחית שנקלעה לליבה של הלוחמה המתנהלת סביבה. בשלב ניהול הלחימה לא תמיד ניתן לאסוף את מלוא המידע הדרוש להפעלת הביקורת השיפוטית, נוכח השינויים המתרחשים באופן דינאמי ורציף.
3. הוראות המשפט הבינלאומי ההומניטרי מקנות הגנה למיתקנים ולצוותים רפואיים מפני תקיפה. עם זאת, הגנה זו אינה מוחלטת, והיא תיפסק אם נעשה בהם שימוש מחוץ לתפקידיהם ההומניטריים, או ניצול לרעה למטרות הלחימה. נוסף על ההגנות שמקנה המשפט הבינלאומי ההומניטרי, קיימות הוראות המחייבות לאפשר את קיומן של פעולות פינוי פצועים וטיפול רפואי בנפגעים.
4. מן הכלל אל הפרט. במסגרת החובות שצה"ל מאשר כי הוא חייב בהן, בוצעה היערכות לשם התמודדות עם הפגיעות הנלוות באוכלוסייה האזרחית ולשם מתן מענה לצרכים ההומניטריים של התושבים המקומיים. בפעולות הלחימה של צה"ל סובלת האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה סבל קשה. הלחימה נערכת בשטח בנוי וצפוף. כתוצאה מהתנאים, רבים מהקורבנות הם מבין האזרחים שלא היו מעורבים בסכסוך והם משלמים מחיר כבד. אל מול כוחות צה"ל נלחם ארגון טרור. ארגון זה אינו מקיים את המשפט הבינלאומי; החובות ההומניטריות אינן מכובדות על-ידו; ואף אין כל הידברות עמו לקידום יישומם של העקרונות והדינים החלים על הצדדים המעורבים בעימות המזוין מן הסוג המתחולל כאן. צה"ל וגורמי הפיקוד הבכירים הפועלים מטעמו ערוכים למילוי חובותיהם ההומניטריות ומודעים להן. בנסיבות אלה, דין העתירות להדחות.



את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב