דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ציון להצעת החוק של שר המשפטים דניאל פרידמן: עובר בכנסת, נכשל בתקשורת 

מאת    [ 01/02/2009 ]

מילים במאמר: 526   [ נצפה 2968 פעמים ]

ברוב דחוק הצליח בתחילת חודש ספטמבר 2008 שר המשפטים דניאל פרידמן להעביר בממשלה את הצעת החוק המגבילה את כוחו של בית המשפט העליון לפסול חוקים של הכנסת. למרות ההצלחה בממשלה, ואולי אף בגללה, מהדהד הכישלון ההסברתי של פרידמן. הציבור, באמצעות התקשורת, קטלג את היוזמה שעברה, כפגיעה אנושה בזרוע השופטת ובדמוקרטיה הישראלית. האומנם?

בתחילת חודש ספטמבר 2008, קיבלה הממשלה ברוב דחוק ולאחר דיון סוער את הצעתו של שר המשפטים, דניאל פרידמן, להגביל הלכה למעשה את סמכות בית המשפט העליון בנושא פסילת חוקים של הכנסת. בהצעה תמכו 13 שרים לעומת 11 שהתנגדו, בהם שרי העבודה וחלק משרי קדימה.

ההצעה של פרידמן מגבילה למעשה את סמכותו של בית המשפט העליון לקבוע שחוקים מסוימים אינם תקפים. על פי ההצעה, בית המשפט העליון יוכל לבטל חקיקה ראשית רק במידה והיא נוגדת את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, או את חוק יסוד: חופש העיסוק, בניגוד למצב כיום שבו העליון יכול להחליט שחקיקה ראשית של הכנסת אינה תקפה במידה והיא מנוגדת לאחד מחוקי היסוד.

בנוסף, ההצעה מגבילה את סמכויות הפסילה של בתי המשפט בדרג הנמוך יותר, השלום והמחוזי, ומותירה את סמכות ההחלטה בדבר תוקפן של חוק בידי בית המשפט העליון בלבד, ובהליך מיוחד, בניגוד כאמור למצב המשפטי הנוהג בו הסמכות להחליט בדבר תוקפו של חוק נתונה למעשה לכל בית משפט.

ההצעה גם יוצרת מנגנון עוקף בג"ץ המאפשר לכנסת להתגבר על פסילת החוק: היא כוללת 'הוראת התגברות', לפיה חוק שבית המשפט העליון פסק כי אינו חוקתי, ימשיך להיות תקף במידה ואושר בקולותיהם של 61 חברי כנסת לפחות.

בחינת התמונה התקשורתית בשבוע שקדם להצבעה מלמדת על נקיטת עמדה ברורה, כמעט ללא עוררין, בדבר הסכנה שביוזמת שר המשפטים, ובדבר המניעים הפוליטיים המניעים אותו לפעול שוב להתכתשות חזיתית עם נשיאת בית המשפט העליון השופטת בייניש. הכותרת המסכמת באופן גורף את העמדה התקשורתית היא "יום שחור לשלטון החוק". מהדיון התקשורתי נעדר כמעט לחלוטין צדו השני של המתרס, אי הודאות החוקתית הקיימת בשיטה הנוכחית, ההיגיון שבהתרת סמכות הפסילה אך ורק לבית המשפט העליון ונקודות משפטיות ועובדתיות שונות נוספות.

הנקודה התקשורתית המעניינת היא זו העוסקת בהתנהלותו של פרידמן עצמו בזירה התקשורתית.,בעוד בית המשפט העליון פתח בפעילות תקשורתית נרחבת באמצעותם של שגרירי מסר מרובים דוגמת נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק, השופטים העליונים בדימוס דורנר וחשין, חברי כנסת, שרים ואנשי אקדמיה, לא עברה עמדתו של השר פרידמן את מפתן דלתם של כתבים ועורכים, ובכך, פספס השר פעם נוספת את השימוש בכוחה של תקשורת שכנועית להנעת מהלכים חוקתיים. נוכחות תקשורתית דלה, כמעט בלתי מורגשת, הובילה במהרה להדגשת העיסוק בזיגזג ובהתחמקות שנקטו אלו שתמכו בסופו של דבר בהצעת החוק. עיסוק שחיזק את התחושה פרידמן מנסה להניע מחטף על פני מהלך סדור ומבוסס.

את ההוכחה הסופית לכישלון המהלך בזירה התקשורתית סיפק משרד המשפטים עצמו, אשר לאחר שעברה הצעת החוק, השיק ביוזמתו אתר אינטרנט ובו פירוט על יוזמות השר פרידמן לאורך השנים האחרונות והסבר מפורט בדבר הצעת החוק הספציפית. התועלת שמפיקים יועצי תקשורת ואנשי הסברה בקרב על דעת הקהל משמוש בכלים תקשורתיים משלימים כגון בלוגים, קהילות ואתרי אינטרנט היא רבה, אולם עיתוי פתיחת הערוץ האינטרנטי (בסיומה של ההצבעה), והזנחת המאבק בזירה התקשורתית המסורתית, הובילו לאבדן הקשב הציבורי ותיוגה של הצעת החוק כפוגענית ומזיקה. המסקנה במקרה זה ברורה: פרידמן שבסופו של תהליך הצליח להעביר את הצעת החוק ברוב של 12 תומכים אל מול 10 מתנגדים, זוכה לציון 'עובר בקושי' בממשלה, ולציון 'נכשל' בהתנהלותו התקשורתית.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מייסד ומנכ"ל חברת Com&Sense תקשורת ואסטרטגיה המתמחה במתן שירותי יחסי ציבור למשרדי עורכי דין, בתי השקעות, חברות מסחריות וגופים מוסדיים. http://www.ces.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב