מוחו של התינוק
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מוחו של התינוק 

מאת    [ 31/01/2009 ]
מילים במאמר: 384   [ נצפה 1703 פעמים ]

 
 

רוב הספרים והחוברות המכוונים לגילאים שמתחילים מהלידה ועד גיל שנתיים הינם ספרי הדרכה למילוי צרכיו הבסיסיים, החברתיים והרגשיים של התינוק.

מאוד מעט הם הספרים שאכן נוגעים בצרכים השכליים של התינוק.

צרכים שכליים אלו אינם מובנים כל כך ובדרך כלל מוזנחים, מופקדים בידי המקרה או שהם מפורשים לא נכון.

התינוק נולד עם מיליארדי תאים המרכיבים את מוחו אך עם נקודות מגע מעטות ביותר ביניהם. נקודות מגע אלו (אשר ניתן לקרוא להם קשרים) גדלות בקצב עצום בשנות הינקות.

במרוצת שנות חייו הראשונות משלש מוחו של הילד את גודלו, ולמעשה מוחו כבר מתוכנת מן היום הראשון לקליטת מידע וזאת בעיקר על ידי פעילות מוטורית וגירויים חושיים.

אך מכיוון שהתינוק אינו מדבר ואינו יכול לזוז בחודשים הראשונים לחייו אנחנו מתעלמים מחשיבות הקלט הראשוני וכתוצאה מכך התינוק זוכה לקלט מועט יחסית.

בחודשים מתקדמים יותר התינוק כבר מתחיל להתרוצץ וההתרוצצות אחריו מיגעת ביותר וכתוצאה מכך נעדיף שהוא ישהה בלול או שנצמיד אותו למקלט הטלביזיה.

חוויות חושיות הן הכרחיות לתפיסה החושית.
התפיסה החושית היא הכרחית לעיצובם של מושגים.
המושגים הם אלו אשר יקבעו את התפקוד העתידי של הילד.

ככל שרב הגירוי החושי, כן רבות התפיסות.
כככל שרבות התפיסות, כן רבים הם המושגים.
וככל שרבים הם המושגים, כן מיטיבים אנו לפעול.

בשנים הראשונות המוח מיטיב לקלוט ולרשום חוויות חושיות- וחשוב להעשיר שאת הילד בחוויות רבות של שמיעה , ראייה , מגע , תנועה, טעימה והרחה.

מתוך אחד ממחקריו של ד"ר ברטון וייט שנערכו במעבדה להתפתחות האדם באוניברסיטת האוורד, נמצא כי ישנן תבניות במוח שהם גמישות ביותר ואשר ניתן להאיץ את קצב התפתחותן.

"ד"ר וייט סבור, כי שינויים אלו הם "עצומים ביותר". שכן תינוק היודע לשלוח יד ולתפוס בגיל שלושה חודשים יכול ללמוד מסביבתו, בסיוע חוש המישוש, הרבה יותר מחברו שלא הגיע לכך אלא בגיל שישה חודשים. ( מתוך "לגדל ילד מוכשר יותר"- ג'ואן בק )

כיום כבר ידוע ומוכח מחקרית כי סביבה מועשרת גורמת לשינויים ממשיים באנטומיה ובמאפיינים הכימיים של המוח. ידוע גם כי ההתפתחות השכלית אינה מתקדמת בקצב אחיד, אלא מועטת עם חלוף השנים. את הדברים שמחמיצים בשנים של טרום בית הספר קשה להשלים בשנים מאוחרות יותר, ואף ייתכן כי לא יהיה ניתן להשלימם בכלל.

חשוב לציין כי הגנים שהילד יורש הם הבסיס הראשוני ליסוד משכלו. הם אלו אשר יקבעו את התכונות הבסיסיות של המוח. הם יקבעו גם כישרון מיוחד או כישרונות מיוחדים. כשלעומתם הסביבה של הילד תקבע באיזו מידה יתממש פוטנציאל זה והאם התכונות הבסיסיות הראשונות יישארו כפי שהם, ישתפרו או יוזנחו
אורית לוי
מאמנת בשיטת רביב לקידום ושיפור יכולות למידה.מלווה התפתחותית לתינוקות.בעלת ניסיון עשיר בעבודה עם ילדים.
http://www.brain-it-up.com
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב