דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עלילות אובמה בבית הלבן - עדכון ינואר 2009 

מאת    [ 30/01/2009 ]

מילים במאמר: 796   [ נצפה 2267 פעמים ]

מינויים תמוהים, תרגילים משפטיים ועננה חוקתית מאפיינים את השבוע הראשון לממשל אובמה. להלן תקציר עם הפניה למקורות.

מינוי שר אוצר שהשתמט מתשלום מיסים אובמה מינה את  Timothy Geithner  לשר האוצר (Treasury Secretary). הנ"ל העלים הכנסות בשנים 2001-2004 בהיותו מועסק ע"י קרן המטבע הבינלאומית. יש לו חוב למס הכנסה. יש לו חוב לביטוח בריאות (medicare). יש לו חוב לביטוח לאומי העומד על כ-34,000 דולר. על כל החובות נוספו ריבית וקנסות. את הריבית והקנסות הוא מסרב לשלם בטענה שהתישנו. את חובותיו הוא שילם מספר ימים לפני שהופיע בפני ועדת המינויים בסנט, בפניה הביע צער על מעשיו. בתחילה הוא הסביר כי זו היתה טעות בתוכנה TurboTax בה לכאורה השתמש כדי לחשב ולדווח את המיסים השנתיים (כל אזרח בארה"ב חייב בדווח שנתי למס הכנסה). התוכנה הזו יותר פשוטה ממעבד תמלילים - היא מציגה שאלות למשתמש (שאלה אחת בכל בפעם) וכך ממלאת את טופס מס-הכנסה. כשהבין שזו סיבה שמציגה אותו כמטומטם מוחלט (הוא לא טמבל, הוא סתם מושחת), שינה את טעמו והסביר כי ההזנחה נבעה מחוסר תשומת לב מספקת.  בתור שר אוצר הוא הממונה על מס הכנסה, ביטוח לאומי, וביטוח בריאות.

מינה את אחד הפוליטקאים המושחתים ביותר למזכיר המדינה קופת השרצים של אולמרט מתגמדת לעומת זו של הילרי קלינטון. ארגון ממשל תקין [1] כינה אותה "thoroughly corrupt Hillary Clinton, the nation's most polarizing politician". אין טעם לפרט כאן, רשימה מפורטת (כתבת תחקיר בת שבעה חלקים) אפשר לקרא כאן[2].

העביר חוק משכורת מיוחד עבור הילרי קלינטון וקן-סאלאזר כמה שבועות לפני המינוי, בהיותה סנטורית, הילרי קלינטון הצביע בעד הגדלת המשכורת של מזכיר המדינה. אחרי כן היא הפכה להיות מזכירת המדינה. בגלל ניגוד אינטרסים לכאורה, אובמה ביקש מבית הנבחרים ומהסנט להעביר חוק דחוף שמכניס את העלאת השכר לתוקף רק כעבור מספר שנים. בהליך חקיקה שטרם נראה כמהו בהסטריה של ארה"ב החוק עבר בשני המוסדות המחוקקים ואובמה חתם עליו כמה שעות מאוחר יותר. אמנם יש מאן דהו המועסק במשרד החוץ האמריקאי שהגיש עתירה לבת-המשפט על החוקתיות של המינוי בהסתמך על סעיפים מסוימים בחוקה. משפטנים הבקיאים בתחום סבורים שהתרגיל הזריז של אובמה לא יעמוד במבחן בית המשפט [3]. תרגיל משפטי דומה נעשה עבורהסנטור Ken Salazar [4] שהפך להיות שר הפנים בממשל אובמה (Secretary of the Interior).

מינוי Leon Panetta לראש ה- CIA מר פאנטה הוא עסקן פוליטי מהשורה השלישית במקצועו, חסר כל רקע במודיעין וללא עבר בניהול ארגונים גדולים. כנציג בבית הנבחרים הוא צבר היסטוריה ארוכה של התנגדות חריפה ונמרצת לכל הוצאה שכרוכה בביטחון. לזכותו יאמר שהוא בקיא בהלכות ממשל, היות והוא היה ראש צוות הבית הלבן (chief of staff) השני של ביל קליטון. בתפקיד זה פאנטה לחם בכוח לצמצם את כחו של ה-CIA ובכלל זה לקצץ משמעותית בתקציביו וביכולתו לאסוף מודיעין ברחבי העולם. הנה ציטוט מתוך [7]

Panetta's tenure at the White House - both as Director of OMB and as Chief of Staff - was apparently characterized by a constant tension between him and the CIA, with his desire for deeper budget cuts being the running theme. CIA Director Woolsey had to form alliances with the Defense Department to fend off these deep cuts, as well as to ensure that the CIA retained some ability to track an expanding number of threats in a multipolar world.

אגב, לבת של של פאנטה יצא שם של פעילת שמאל קיצונית אשר מתרועעת עם דיקטטורים ברחבי העולם [8]. האם ינקה את האידאולוגיה בבית אביה?

 

ראיון טלויזיוני ראשון הרוחות בתקשורת האמריקאית נשבו לשני כוונים כשהסתבר שאובמה העניק את הראיון הראשון שלו לרשת תקשורת ערבית ולא לרשת אמריקאית. המבקרים תמהו מדוע אובמה מוצא לנכון לפנות אל הערבים לפני שהוא פונה אל אזרחי ארה"ב. המצדדים הריעו על כך שאובמה מגלה פתיחות ונחישות ברצונו להביא לשלום בזרח התיכון.בראיון אובמה התפאר ברקע המוסלמי שלו וניסה להסביר לערבים הצופים בו כי "אנחנו לא האויבים שלכם".

מסיבת עיתונאים ראשונה אותה נתן בפני כתבי הבית הלבן דמתה יותר למסיבת עיתונאים בברית-המועצות של ברז'נייב מאשר ארה"ב של 2009. הוא פתח בהצהרה יחסית ארוכה, ענה על שתי שאלות ידידותיות, וכאשר נשאל שאלה שלדעתו לא היתה ידידותית מספיק תקף אישית את השואל ועזב את האולם. יומיים אחר כך תקף אישית את שדרן הרדיו Rush Limbaugh בגלל שהאחרון העביר ביקורת מאד קשה על מה שקוראין רשמית תוכנית עידוד הכלכלה (stimulus plan). ראו מה אותו Rush כתב ב-וול-סטריט ג'ורנל [5].

כשרות חוקתית לכהן כנשיא החוקה האמריקאית קובעת כי הנושא במשרת נשיא ארה"ב חייב להיות אזרח ארה"ב שנולד בארה"ב. עד כתיבת שורות אלה אובמה מסרב להציג את תעודת הלידה שלו. עד כה הוגשו מעל עשרים עתירות משפטיות בענין, כולן חוץ משתיים נדחו בטענות טכניות ("לעותר אין מעמד" היא הדחיה הנפוצה). אבל היום (29 ינואר 2009) בית המשפט העליון בארה"ב מתכנס כדי לדון בגורלה של עתירה שבה לעותר יש מעמד. אם בית-המשפט לא ידחה את העתירה על הסף, יתקיים משפט של ממש ובכללו מהלך של הוכחות. מטעמו של אובמה הציגו עד היום שלושה עותקים שונים של מה שאמור להיות תעודת לידה אחת. מומחים לעיבוד תמונות הגיעו למסקנה כי כל שלוש הגרסאות מזוייפות. לתמונות והסברים ראו כאן [6]

מקורות

[1] http://www.judicialwatch.org/weeklyupdate/2009/04-obamas-cabinet-misfits#anchor3

[2] http://www.therant.us/staff/swirsky/03132006.htm

[3] http://townhall.com/video/FoxNews/2176_090129-215325_012909_fr_bream_B1200

[4] http://www.themiddleclass.org/legislator/ken-salazar-503?gclid=CLDK_4C1tpgCFQquGgodAEzvag

[5] http://online.wsj.com/article/SB123318906638926749.html

[6] http://atlasshrugs2000.typepad.com/atlas_shrugs/2008/07/atlas-exclusive.html

[7] http://www.redstate.com/brianfaughnan/2009/01/05/obamas-cia-designee-sought-cia-cuts-threatened-director/

[8] http://www.redstate.com/tags/tag/leon-panetta/

 

פרופ' אליהו בן-חנן
מומחה למערכות מרוכבות סתגלנתיות
complex adaptive systems
אזרח ישראל ותושב בה
היה תושב ארה"ב במשך שני עשורים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב