דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ואלס עם באשיר - מבט אישי 

מאת    [ 30/01/2009 ]

מילים במאמר: 461   [ נצפה 3938 פעמים ]

יום שלישי, פעמיים כי טוב
יום של חתונות
יום שלישי יצאנו לרקוד
ואלס
עם באשיר.
למן הדקות הראשונות של הסרט המדובר, נלכדתי. עיני התרחבו, מצחי נדאג בתלמים, ידי נתקשחה בתוך כף ידו, מבקשת נחמה. לכל אורך הסרט לא פגה דריכותי.
ואלס עם באשיר מספר לנו את מלחמת לבנון הראשונה מנקודת מבט אישית של יוצר הסרט ארי פולמן. ככזה, אין הוא מחדש לנו דבר אודות המלחמה עצמה, הכל ידוע ומוכר, אך פולמן מגיש את החומר הישן בפורמט חדש ואחר לחלוטין.
פתאום, אחרי יותר מעשרים שנה, מתברר לארי שאין הוא זוכר דבר מן המלחמה והוא יוצא למסע בזמן ובין חברים, מאז ומעכשיו, בכדי להתחקות אחר זכרונו האבוד. גם אם נדמה לנו שזיכרוננו נמחק, אומר לו חברו הפסיכולוג, הרי שנוכל לבנות אותו מחדש. פיסות מידע, שיחות רעים, מראות קלושים שנחרתו קמים אט אט בראשו של ארי לתחייה, קורמים עור וגידים, ואין זה משנה אם הם אמת או בדיה, כל עוד הם שלו יש לזיכרונותיו זכות קיום.
בתוך רצף הדמויות הגבריות המרכיבות את התחקיר האישי של פולמן, רק אישה אחת מתראיינת, מומחית לפוסט טראומה. אך לא זו הסיבה שהסרט נושא אופי גברי, גם לא העובדה שמדובר במלחמה. להיפך, השימוש בז'רגון צבאי כמעט ולא קיים. זהו השיח הבינאישי בו משתמש פולמן לאורך כל התחקיר, משפטים קצרים, הנהונים, הפסקות ושתיקות. ובעוד שעבורי רב היה הנסתר על הגלוי, הרי שהם, הגברים, הבינו זה את זה היטב, במעט מאוד מילים. השיח הגברי נמשך לאורך כל הסרט, הן בראיונות בשיחות בתמונות. אני, רציתי לשאול עוד, לבקש פרטים נוספים, להבין, בעוד זה שאיתי לא היה זקוק לדבר, הבין הכל ושתק.
כבר מזמן מותר בשיח הישראלי לדבר על נפגעי המלחמה, אלו שלקו בהלם וסובלים שנים מסיוטים, אך פולמן אומר למעשה שכולם נפגעים, גם אלו שמתפקדים כרגיל נושאים בתוכם את מוראותיה ומראותיה של המלחמה כצלקות בתת מודע. עוד הוא אומר כי באותו האופן חרוטה בנו תודעת השואה היהודית. השואה היא חלק משק הזיכרונות שבני הדור השני והשלישי נושאים עימם בתת מודע ואשר משפיעים על תפישתנו את הסכסוך הישראלי-ערבי ואת מקומנו וזכותנו על המדינה. פולמן לוקח סיכון מסויים בהשאילו את דימוי השואה באופן שונה ממה שאנו מורגלים לשמוע ברטוריקה הפוליטית הרווחת, ההבדל הוא דק ביותר ואפשר בנקל לטעות ולחשוב בתחילה כי הסרט משווה בין הטבח במחנות בירות לזוועות במחנות אירופה.
במבט ראשון, הז'אנר התיעודי-תחקירי שבו מוגש הסיפור, בא בניגוד להיותו סרט אנימציה, במבט שני, האנימציה משרתת את העובדה כי המראיין איננו מחפש עובדות אלא מבקש לבנות את הזיכרון הפרטי שלו מן המלחמה, כלומר תר אחר האמת הסובייקטיבית שלו. הטכניקה של איור בסגנון קומיקס ושימוש בשיטת cutout במקום בהנפשה קלאסית, כמעט כמו צילום מצוייר, השימוש בדמויות אמיתיות מוכרות, כמו הכתב והפרשן הצבאי רון בן ישי וארי פולמן בעצמו ובדמותו, מתראיינים ומספרים עובדות סובייקטיביות, הדיבוב שאיננו דיבוב כי אם דיבור, כל אלו מגישים את הסיפור בעוצמה בלתי רגילה. הכל כאילו, כאילו ציור כאילו צילום כאילו ראיון כאילו תחקיר כאילו אובייקטיבי לגמרי סובייקטיבי.

חזק, חדשני, מעולה.

מנחת קבוצות תמיכה ומעגלי נשים ללמידה וצמיחה אישית.
למעלה מ-14 שנות נסיון בתחומי משאבי אנוש מגוונים.
תואר שני בניהול משאבי אנוש מאוניברסיטת תל אביב, לימודי ביבליותרפיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב.
בזמני הפנוי אני עוסקת בכתיבה מגוונת. שירה ופרוזה, הגיגים ומחשבות על החיים וכן תקצירים לספרים שאני קוראת.
אמא, אישה, יוצרת, כותבת, חושבת, בתנועה מתמדת.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב