דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע נכשלת מערכת החינוך ? 

מאת    [ 30/01/2009 ]

מילים במאמר: 499   [ נצפה 2442 פעמים ]

הכל למעשה מתחיל בשנותי האחרונות בתיכון, כבר אז ידעתי שמשהו לא בסדר במה שמלמדים אותי,
הכל הרגיש לא אמיתי, לא תואם ולא נכון.
בתיכון למדתי 15 יחידות מחשבים במכללת אורט שבגבעת רם ירושלים, אלו היו השנים האחרונות לשימוש ב-DOS (לאלו מאיתנו שעוד זוכרים אותו) וכבר היה ברור המעבר לוינדוס 95 (סיימתי תיכון ב-1999) אך למרות זאת למדנו תוכנות דוס בלבד ועשינו בגרויות על תוכנות דוס בלבד.
למעשה, לכולנו היה ברור שרגע אחרי צאתנו מהלימודים אין לנו דבר לעשות עם 99% מהדברים שלמדנו.

אחזור עוד אחורה, לשנות חטיבת הבניים.
בשנים אלו היה לי דחף טבעי ללמוד ולחקור את עולמי, היו לי ארכות לימוד של אלקטרוניקה, ספרי לימוד לילדים של פיסיקה, כימיה וכו', הייתי מבצעה ניסויים עצמיים בבית, למדתי פסקל (שפת תיכנות) בחוג אחרה"צ, למדתי נגינה, חוגי סייור (אז של החברה להגנת הטבע בשיתוף האגודה ע"ש אורי מיימון), קארטה, סטפס (לתקופה קצרה), חוג עתידנות במוזיאון המדע ועוד.
איך נראו לימודי בספסל הלימודים - הבית ספר ?
בשיעורים הדומים לדברים אשר למדתי בחוגים היה בסדר (מדעים, איכות הסביבה, גאוגרפיה וכו') כל השאר היה כשלון טוטלי, הייתי יושב ושורף את הזמן, בעצם אולי לא לגמרי, למדתי לצייר יפה, המחברות שלי היו מלאות בצייורים, שרטוטים, מלחמות, דרקונים ומני חיות אחרות.
למה ??
איך יכול להיות שילד עם כל כך הרבה דחף ללמוד לא לומד במסגרת בית הספר ?

בואו נחזור עוד אחורה, לא אל שנותי אלא אל שנותיו של התמסדות מוסד הלימודים,
בעבר, ביחס להיום, היה מעט מידע בעולם והוא היה נכס של המשכילים, רוב האנשים היו פועלים, רוב הפועלים היו בורים, מטרת בית הספר אז היתה להכין את הילד לחיי הבגרות וליצור שיח קולקטיבי משותף.
לא הרבה השתנה מאז, עיקר השינוי הוא בכמות המידע אותה עוצר המין האנושי והנגישות אליו,
אף משכיל לא יכול לעצור את כל המידע בעולם, במקום משכילים היום יש מומחים, כל מומחה עוצר את המידע בתחום העיסוק שלו - תחום ההתמחות.
רמת הידע הבסיסי של הפועלים (רובנו) גדלה בזכות בתי הספר, אך דבר נוסף קרה, הנגישות אליו פשטה, בתי ספר, מליוני ספרים, מליוני מורים, מליוני אתרי אינטנרנט ועוד.
למעשה הבעיה אשר מסתמנת היום היא סינון המידע ולא השגתו.

האם בתי הספר ביום מכינים את הילדים לחיי הבגורת ?
חד משמעי - לא !
בתי הספר, מערכת החינוך לא יכולה ולעולם לא תוכל להתחרות בכמות הידע ועדכנותו ולהעבירו לתלמיד, התלמיד לא יכול לקלוט כמות כזאת של ידע.
איך, אם כך, יכין בית הספר את הילד לחיי הבגרות ?
לא בלימוד הידע אלא בהקניית כלי לימוד וסינון מידע.

ע"פ תפיסתי, על בתי הספר לשמור וללמד את הידע הבסיסי, זה הנועד ליצירת שיח קולקטיבי, אך מעבר לכך עליו להקנות כמה דברים לילדים :
? דחף טבעי ללמוד - החייאת הדחף הטבעי וסקרנותו של הילד.
? הכרת הידיע וההצלחה כתהליך רצוף כשלונות והקניית כח רצון, כח התמדה ומסירות להצלחה.
? הקניית יכולת אוטודידקטית - הלימוד בימינו איננו נפסק (!) ועל כן על התלמיד לדעת כיצד ללמוד בעצמו.

לסיום, עולמנו צועד לכיוון היזמות, עם הזמן נשחק שכר השכירים ביחס להוצאות החיים, עם הזמן נעלם מעמד הבניים והעולם הופך לבעל שתי מעמדות - עניים ועשירים.
עלינו להכין את ילדינו לעולם ולא לעולם אשר היה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב