מצב חירום כלכלי
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מצב חירום כלכלי 

מילים במאמר: 763   [ נצפה 1994 פעמים ]

 
 
המיתון שהחל בארה"ב ובאירופה לפני מספר חודשים היגיע גם אלינו. אנחנו נמצאים כיום בתהליך מואץ של מיתון שמתחיל לתת את אותותיו ההרסניים במגזר העסקי הפרטי כאשר הנפגעים הראשונים הם העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים וככל שהמיתון יחריף יגדלו ממדי התופעות של קריסת עסקים ופשיטות רגל וזה יפעל כמו "אפקט דומינו" על שאר העסקים כולל עסקים גדולים.

ישנם הארכות שונות בקרב המומחים שרק בשנים 2010 או 2011 נתחיל לצאת מהמיתון, בארצות אירופה כמו צרפת ואנגליה מדברים רק על שנת 2012. סביר להניח שלאחר תקופת המיתון צפויה פריחה כלכלית בכל רחבי העולם כולל בישראל.

אבל מה עושים עד אז.. איך שורדים את המיתון?

רוב העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים לא הפנימו את המיתון , רובם לא יודעים מה זה מיתון ורק חלק קטן חווה את המיתון הקשה בשנת 1966. הדבר היותר חמור שרובם לא נערכים לתקופת המיתון מהסיבה הפשוטה שאין להם מושג מה צריך לעשות.

באמצעי התקשורת השונים אנחנו קוראים ושומעים אנשי מקצוע מהשורה הראשונה שנותנים עצות וטיפים שיכולים לעזור לשרוד את המיתון, העצות והטיפים הם מצוינים וכל מי שיפעל לפיהם יצליח לשרוד את המשבר ויהיה מוכן לתקופות טובות יותר.

הבעיה היא שלרוב העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים אין את הידע והכישורים ליישם הלכה למעשה את העצות והטיפים, או כמו שהחקלאים אומרים: "אין קרקע פורייה לזרוע את הזרעים".

אנחנו נמצאים בפתחו של מצב חרום כלכלי וזה הזמן לחפש פתרונות מעשיים למגזר העסקי, לטווח הקצר לשרוד את המיתון ולטווח הארוך להגדיל הכנסות ולהשיג יותר לקוחות.

הממשלה באמצעות משרד האוצר בשיתוף מספר בנקים מעמידים לרשות המגזר העסקי הלוואות שתפקידן לסייע לעסקים במשבר אשראי או לעסקים שרוצים לפתח את העסק, העזרה מבורכת אבל היא לבד לא תפתור את הבעיה של המגזר העסקי מכיוון שרוב העסקים שיקבלו את הסיוע "יבזבזו" את הכסף ומצבם רק ילך ויחמיר מהסיבות הבאות, לרוב העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים:
*אין תוכנית עסקית.
*אין את הכישורים ואת הידע לנהל את העסק.
*אינם יודעים איך לנהל תזרים מזומנים ותקציב מאוזן.

לכן הפתרון הוא שילוב בין שלושה אלמנטים מרכזיים:
1.הקצאת משאבים כספיים לצורך הקלת מחנק האשראי ומתן אפשרות למי שיכול לפתח את העסק שלו.
2.חקיקה שמחייבת כל אדם שרוצה לפתוח עסק בכל תחום לבנות תוכנית עסקית לארבע שנים קדימה.
3.התמקדות בחינוך ובהכשרת המגזר העסקי בחיזוק יסודות העסק = יסודות הניהול.

בניגוד לדעה הרווחת לא נולדים עם כישורי ניהול עסק, ניתן ללמוד ולתרגל את זה, עצמאים ובעלי עסקים שידעו ויתרגלו את יסודות ניהול העסק יהיו ברמת סיכון נמוכה מאוד להפסדים כספיים ולפשיטות רגל.

בזמנים טובים לא מתמקדים בבעיה כי כולם מרוויחים חלק יותר חלק פחות, אבל בזמנים קשים כמו המיתון , כל מי שיסודות הניהול שלו רעועים הסיכוי שלו לשרוד את התקופה הקשה הם קלושים, ולצערנו זה מצבם של רוב המגזר העסקי הפרטי הקטן והבינוני במדינת ישראל.

מה זה אומר לחזק את יסודות הניהול?

בכל עסק ,בין אם הוא קטן בינוני או גדול, (אני מדבר גם על עצמאי ועסק של אדם אחד), ישנם ארבע מחלקות שחייבות להתקיים והם מהוות את היסודות לכל עסק ואת הפרמטרים לנוסחת האיזון להצלחה עסקית, אני משווה אותם לארבעת היסודות הקיימים בטבע:
1.ההנהלה (Management) - יסוד האש.
2.שיווק ומכירות (Marketing) - יסוד הרוח.
3.כספים (Finance) - יסוד המים.
4.תפעול (Operation) - יסוד האדמה.

ההנהלה (Management) - יסוד האש.
המוח של העסק מורכב ממנכ"ל ומנהלי המחלקות השונים ותפקידם מתחלק לשני חלקים שמשלימים אחד את השני. בחלק הראשון קובעת ההנהלה את החזון של העסק את האסטרטגיה העסקית והשיווקית ואת הטקטיקה לפיה יש לפעול כדי להגיע למטרות העסקיות - קובעת את התוכנית העסקית של העסק לשנים הבאות בדרך כלל חמש שנים . בחלק השני ההנהלה צריכה לשלוט,לפקח ולבקר את המחלקות הקיימות ולוודא שהדברים נעשים כמו שכתוב בתוכנית העסקית.

שיווק ומכירות (Marketing) - יסוד הרוח
החמצן של העסק,תפקידה יצירת לקוחות ושימורם. תחילתו בזיהוי הצרכים אצל לקוחות, ומסתיים במסירת המוצר ללקוח ובשירות לקוחות לאחר המכירה. להוציא לפועל את האסטרטגיה השיווקית של העסק שהוכתבה על ידי ההנהלה. יצירת לקוחות מתוך פילוח השוק,בניית מועדון לקוחות כדי לשמר את הלקוחות הקיימים כי עסק שיש לו לקוחות מרוצים אף פעם לא יפסיד. יצירת לקוח חדש עולה פי 5 משמירה על לקוח קיים .

כספים (Finance) - יסוד המים
עוסקת בנושאים הכספיים של העסק: תזרים מזומנים,גבייה מלקוחות,תשלומים לספקים,מעקב אחרי חשבון הבנק.בעסקים בינוניים ומעלה גם הנהלת חשבונות, ניהול תקציב העסק ומתן דוחות פיננסים להנהלה.

תפעול (Operation) - יסוד האדמה
עוסקת בתפעול השוטף של העסק. ניהול עובדים כגון:מזכירות, נהגים, אחזקה וניקיון, מחסנאים ואנשים אחרים שאחראים על התפקוד השוטף של העסק. בניית תוכנית עבודה ותוכנית אופרטיבית להשגת יעדים בעסק.

כדי להצליח היום חשוב שכל ארבעת היסודות התקיימו ביחד - וזה מה ששיטת MA באה לעשות.
שיטת MA בנויה משלושה חלקים :
חלק 1 - לימוד ארבעת יסודות ניהול העסק בעזרת טכניקות פשוטות ויעילות.
חלק 2 - תרגול (אימון) היסודות ובניית תוכנית עסקית.
חלק 3 - ליווי עסקי - מימוש התוכנית העסקית.

חבל לבזבז זמן צריך להתחיל לטפל בזה עכשיו...

יוסי ברון
מחבר הספר - "ניהול עסקי באופן MAעשי"
יועץ עסקי ,מלווה ומנהל עסקים
info@valorma.com
www.valorma.com
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב