דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקטנת המס בישראל על מימוש אופציות למניות 

מאת    [ 07/04/2006 ]

מילים במאמר: 451   [ נצפה 3675 פעמים ]

הגאות שהתרחשה בעבר ותתחדש בעתיד בבורסות בעולם, בעיקר בבורסת נאסד"ק, הביאה מחדש לחיובי מס ישראלי גבוה על עובדים, בעיקר בתחום ההיי-טק,  שמימשו ו/או יממשו אופציות למניות. עובדים בתחום ההיי-טק מאופיינים פעמים רבות בניידות גבוהה, כך גם במהלך תקופת הבשלת האופציות (Vesting) שהוענקו להם.
מס הכנסה בישראל מוכן שלא לחייב את הרווח מימוש האופציות שניתן לייחסו לחלק מתקופת ה- Vesting שהתרחשה בהיות העובד תושב חוץ. כלומר, ניתן להגיע במקרים רבים להסדרים עם מס הכנסה בישראל על הפחתה מאד משמעותית לגבי מקבלי אופציות ששהו בחו"ל בתקופה הרלבנטית, כל מקרה לפי נסיבותיו.

לפיכך מומלץ לעובד שקיבל אופציות למניות, לבצע בדיקת פוטנציאל החזר המס הישראלי בין אם מימש בעבר, או יממש, אופציות למניות, אם לפחות חלק מתקופת ה- Vesting של האופציות התרחשה, או תתרחש, בעת שהותו של העובד בחו"ל, כתושב שם.

על פי מס הכנסה מי שחדל להיות תושב ישראל, יחול לגביו "מס יציאה". כלומר, כל  נכסיו ייחשבו כנמכרו ביום שלפני שחדל להיות תושב ישראל. כשמדובר בנכסים החייבים במס (כגון אופציות למניות עובדים) אזי עלולה לקום לכאורה חבות במס, בשל הוראה זו של "מס יציאה", על "חלק הרווח החייב במס". חלק זה יחושב באופן ליניארי, לפי תקופת ההחזקה בנכס (או תקופת ה- Vesting) בישראל ובחו"ל, גם אם אפשר לקבוע שווי מדויק לנכס לתאריך היציאה מהגדרת תושבות ישראלית. תשלום המס בשל שינוי התושבות ו"מס היציאה" ניתן לדחייה עד למועד מימוש הנכס (ללא מגבלת זמן). אם הנכס מוחזק ע"י נאמן (כמו רוב מקרי האופציות לעובדים), אזי יש למס הכנסה היכולת לכפות את תשלום המס.

תשומת הלב מופנית לכך כי ארוע המס בישראל אינו יוצר עלות בסיס חדשה גבוהה יותר לצרכי מס - במדינת התושבות החדשה. כמו כן יש לוודא כיצד יימנע כפל מיסוי אם יוטל מס ישראלי בעת מימוש הנכס, בנוסף למס של מדינת המושב החדשה של העובד. לעיתים כדאי לשקול דחיית מועד קבלת אופציות עד לאחר עזיבת העובד את ישראל, על מנת להימנע מחשיפה כבדה למס ישראלי.

על פי לשון החוק כיום, אין קביעה כי עזיבת עובד (לרבות לחו"ל) את החברה המעבידה שלו ממנה קיבל אופציות למניות - הינה אירוע מס על האופציות. אולם מי שמשמש כנאמן לאופציות, או גם החברה עצמה, ידווחו למס הכנסה, על עזיבת העובד. דיווח זה יוצר "קצה חוט" באמצעותו מס הכנסה עלול להגיע לבדיקה מקיפה על מצב המס של העובד, לרבות על הכנסותיו מחוץ לישראל.

חשוב מאד לזכור שקודם לפניה למס הכנסה, יש לבצע בדיקה מעמיקה על תוצאת החזר המס. זאת כיוון שבהליך רילוקיישן של יחיד ישנן מלכודות מס רבות ומלכודות ביטוח לאומי, כמו גם מקום לתכנוני מס רבים. מצד אחד נפתח חלון ההזדמנויות להפחתת מס משמעותית. מצד שני נוצרות גם מלכודות. תכנוני המס והמלכודות מתעצמים מאד כאמור כאשר מעורבות בכך אופציות למניות בסכומים משמעותיים.

 

ניתן לפנות אלי לבחינת מקרים ספציפיים.

ישי עציון, רו"ח

ishay@etsion.com

ישי עציון, רו"ח
etsion@zahav.net.il
יעוץ מיסים ישראלים בחו"ל, יחידים וחברות, תכנוני מס, מיסוי היי-טק, מס הכנסה, מיסוי בינלאומי, מס שבח ומס ערך מוסף.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב