דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עמילי מכס וחברות משגור חייבים בתשלום מס ערך מוסף מלא (ומדווחים בטעות על מס בשיעור אפס) 

מאת    [ 07/04/2006 ]

מילים במאמר: 384   [ נצפה 5234 פעמים ]

בחודשים האחרונים אנו עדים לפעילות ביקורת וגביה רחבות מאוד של רשות המיסים, במסגרת אגף המע"מ, כאשר על כוונת הרשות ועובדיה ניצבים תיאטראות, בנקים וקבוצות ספורט שונות. מסתבר שגופים אלו עשויים להתחייב בסכומי מס גבוהים במיוחד היות ולטענת רשות המיסים גופים אלו אינם משלמים מס "נכון" כבר מספר שנים בגין רכישות שירותים שונים אשר היה עליהם לדווח עליהם כחייבים במס.

תחום עיסוק נוסף שנראה כי הוא עשוי לעמוד בעין העדשה בזמן הקרוב הינו התחום של עמילי מכס וחברות משגור, אשר מדווחים על עיקר פעילותם כחייבת במס בשיעור אפס לצורכי מע"מ. נסביר.

יבואן המייבא סחורות מחו"ל או לחילופין ייצואן המייצא סחורות לחו"ל נעזר בשירותי הובלה ימית/יבשתית. לשם הוצאת עסקת היצוא/יבוא לפועל מתקשר העוסק עם עמיל מכס, אשר פונה ומתקשר בעסקה עם חברת משגור או עם מוביל דוגמת חברות תעופה (לדוגמא אל על) או חברות ספנות ותובלה (לדוגמא, חברת צים). להלן: "המוביל".

אותו מוביל קובע סכום X כעלות שירותי ההובלה אותן הוא מעניק. סכום זה חייב במע"מ בשיעור אפס בהתאם לסעיף 30(א)(11) לחוק מע"מ הקובע שיעור אפס ל:
"הובלת מטענים בדרך האויר או הים מישראל ואליה"

עמיל המכס או חברת המשגור המשמשים כמתווכים בין אותו יצואן/יבואן לבין חברת ההובלה מוסיפות גם הן רווח כלשהו (הרווח שלהן) על אותו סכום X אותו הן כוללות בחשבונית המוגשת על ידם ליבואן/יצואן (לדוגמא X+ 10). גם הפעם אין דרישת מע"מ מצד אותם עמילי מכס/חברות משגור והללו מדווחים על מחיר העסקה במקרים אלו כחייב במס בשיעור אפס.

האם אכן רווח זה של אותם עמילי מכס/חברות משגור חייב במס בשיעור אפס? סעיף 30(א)(11) לחוק מע"מ שנוסחו הובא לעיל, בשונה מסעיפי חוק אחרים העוסקים בתובלה, (דוגמת סעיף 30(א)(6) לחוק מע"מ) אינו מנוסח באופן כללי כך שיחול על שירותים נלווים מעבר לעצם שירות ההובלה. עמילי המכס וחברות המישגור לכאורה אינם עוסקים בהובלה. אין בידם ציי אוניות או מטוסים, אין בידם זיכיונות להפעלת קווי תובלה בינלאומיים ונראה כי יש לסווג את עיסוקם כתיווך בלבד. תיווך זה ניתן דרך כלל כשירות לתושב ישראל.

במסגרת אותה פעולת תיווך מקשרים/מתווכים עמילי המכס/חברות המשגור בין חברת ההובלה לאותו יבואן/יצואן . שירותי תיווך כאמור חייבים לכאורה במע"מ מלא. האם ניתן יהיה לקבל את הסברה כי המדובר בשירותי הובלה הנכללים במסגרת סעיף 30(א)(11) או טפלים להם? ספק ! עם זאת ניתן למצוא פתרונות יצירתיים גם למצב דברים זה. בין השאר על ידי תכנון נכון של מסמכי ההתקשרות. על פתרונות אלו ברשימתנו הבאה.

נכתב בשיתוף רו"ח גרשון נוימן, שותף מנהל במשרד גרשון נוימן ושות'.
עורך דין אריה ליבוביץ - אודות כותב המאמר:
עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד.
מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א.
ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב