דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שישה כללים לזיהוי תחתית בשוק המניות 

מאת    [ 26/01/2009 ]

מילים במאמר: 1133   [ נצפה 3960 פעמים ]

 

ניתן להרוויח המון כסף בקנייה בתחתית בתנאי שיודעים בדיוק מתי היא מתרחשת. בהקשר זה הציבור נוהג בדיוק ההיפך. הציבור נוהג לרכוש מניות כאשר הן בעלייה ולזרוק אותן בהיסטריה כאשר הן בתחתית. נתון סטטיסטי מוכר מלמד ש-90% מהציבור מפסיד בשוק ההון. מה המסקנה? לעשות ההיפך ממה שנהג המונית לוחש לכם.  כסוחר מקצועי במניות וול סטריט ראיתי משקיעים באים והולכים. במשך שנים למדתי את אופיים והתנהגותם. עם השנים פיתחתי כמה כללי יסוד לזיהוי תחתית המתבססים על התנהגות המשקיעים והשוק. אלו הם כללים שנוסו בקרב, נצברו בעמל ובכסף רב ועומדים כעת לרשותכם הקוראים.  

הכללים פשוטים להבנה אולם קשים למימוש. הקושי הוא מנטלי. המוח אומר לכם שזה הזמן לפעול, אולם הלב מטעמיו, מתנגד. ללב יש המון סיבות הגיוניות: פחד מפני הפסד, לחץ חברתי, חשש מהבלתי נודע ועוד. ההתנגדות של הלב נובעת מהעובדה שאתם אנושיים. המרחק הפיזי בין המוח ללב קצר אולם אצל רוב האנשים זהו מרחק שאינו ניתן לגישור. כדי להצליח בשוק ההון עליכם לעבור טרנספורמציה מנטלית שבה המוח והלב חד הם. זהו תהליך קשה שנדרש לי מספר שנים להפנימו. כאשר לבסוף השלמתי את הטרנספורמציה, ראיתי את המטריקס של השוק בצורה שונה, בערך כמו שבשלב מסוים פסנתרן מפסיק לתרגם את התווים למיקום הקלידים, השלב שבו הוא שומע את המוזיקה כבר בשלב התווים. כלל היסוד להצלחה בשוק ההון הוא ניתוק הרגשות מההחלטות הפיננסיות. מסוגלים? תמשיכו לקרוא.

כלל ראשון: הדם צריך להישפך ברחובות

כאשר אתם מחפשים תחתית במניה תנסו לדמיין מה הייתה הרגשתכם לו הייתם קונים אותה לפני הירידה. אם אתם מרגישים שהייתם שורדים בירידה בלי לברוח, זה לא הזמן לקנות. אם אתם חושבים שלא הייתם עומדים בלחץ - זה הזמן לקנות. זו צריכה להיות ירידה שגורמת לכם להישבע שלו הייתם בתוך המניה לעולם לא הייתם מתקרבים עוד לבורסה. זהו כלל חשוב אולם שימו לב שלא כל מניה שעומדת בכלל זה תקפה. אתם צריכים לחפש מניות שמצבן העסקי תקין. מניות שאיש אינו מבין מדוע הן ירדו. בדרך כלל אני לא בעד לרכוש מניות בגלל הפונדמנטל. זה המשחק של הקרנות. משחק שהקרנות נכשלות בו כבר עשרות שנים וייכשלו בו גם בעתיד. אני מספיק מנוסה בשביל לדעת שאין שום קשר בין המצב הכלכלי של החברה למחיר המניה, אולם כאשר מניה נסחרת במחיר מזעזע מתחת למצבה הכלכלי, זה הזמן לקנות.  במסגרת הכלל הזה צריך לבדוק גם לאיזה סקטור שייכת המניה. לדוגמה: אם בתקופה של משבר פיננסי קשה תשקלו לרכוש מניית בנק מסוים שנסחרת במכפיל חלומי של פי 6 על הרווחים של השנה הבאה, אני לא בטוח שאתם עושים עסקה טובה. סביר להניח שבשנה הבאה הבנק לא יעשה אפילו חצי מזה. באותה מידה גם לא הייתי ממליץ לחפש תחתיות במניות הדוט-קום בשנות משבר האינטרנט. תזכרו שככל שהכאב גדול יותר - סיכויי ההצלחה טובים יותר.

כלל שני: אל תאזינו להמלצות המקצוענים

אל תאזינו למנתחים טכניים, לאנליסטים, לאתרים כלכליים, לתוכנות הוקוס פוקוס שצופות את העתיד, למנהלי קרנות ובייחוד לא לכלכלנים שטוענים שזיהו את התחתית. הם לא יותר מרעש רקע שאתם צריכים להישמר שלא להתקרב אליו גם עם מקל באורך של שני מטרים ביד. המשחק הזה לא כל כך פשוט כמו לקרוא כתבה בעיתון או להאזין לרדיו. מנהל קרנות שטוען שהוא שורי במניה כאילו יצא בהצהרה שהוא כבר מושקע בה. תזכרו את הכלל הראשון שאומר שהכאב צריך להיות בשיא והמצב חייב להיות חסר תקווה לפני שאתם קונים. אם יותר מדי אנשים אומרים לכם שהשוק יעלה - עדיין לא ראיתם את התחתית. ככל שתאזינו פחות לבני סמכא, סיכויי ההצלחה שלכם יגדלו.  ככל שתגיעו מהר יותר למסקנה שאף אחד לא יכול לעזור לכם, במיוחד הכלכלנים, כך ייטב לכם. רוב הכלכלנים לא מסוגלים להודות שהם בזבזו ארבע שנות לימוד ועדיין לא מסוגלים להסביר מדוע הבורסה עולה או יורדת. כדי להצדיק את התואר והמעמד הם תמיד ימצאו תירוץ משכנע לעליות או לירידות. 

כלל שלישי: הורדת דירוג אנליסטים

בעת חיפוש תחתית תעשו ההיפך ממה שאנליסטים ממליצים לכם לעשות. רוב המלצות האנליסטים מוטות. במקרים רבים קרנות "מפעילות" אנליסטים שימליצו על מניות שבהן הן זה עתה גמרו להצטייד.  גם חברות מפעילות אנליסטים ומזינות אותם במידע פנים השכם והערב. חשבתם פעם איך אנליסט יודע "לחשב" בדיוק את צפי הרווח למניה? המניה שאותה אתם קונים צריכה לסבול מהורדת המלצת אנליסטים. בכל שנותיי מעולם לא נתקלתי באנליסט שהעלה דרוג ל"קנייה" בנקודת תחתית. להיפך וכמעט ללא יוצא מהכלל, האנליסטים יורידו דירוג בתחתית. מניה שהייתה ב"החזק" תעבור ל"מכור". הבעיה היא השיטה. רוב האנליסטים מדרגים מניות לפי היחס בין תחזית הרווח לבין הרווח בפועל. כאשר מניה מנצחת את התחזיות הם יעלו המלצתם וכאשר היא אינה עומדת בתחזיות הם יקטינו. כאשר היא נכשלת ולו גם באופן מקרי וזמני - הם יקטינו תחזיות. כאשר מניה מומלצת מתרסקת, מרוב בושה הם חייבים להקטין את ההמלצות. זה משחק מכור מראש. הבעיה עומדת להחמיר בעתיד הקרוב כי המשבר הנוכחי תפס את רוב האנליסטים בהפתעה. הם נתפסו בשיא המשבר עם יותר מדי המלצות "החזק" או "קנייה". התוצאה: הרגולטור זועם. הרגולטור לא אהב את המצב שבו אנליסטים המליצו והבורסה נפלה ועומד בתגובה להדק את החגורה. התוצאה: אם אתם מקווים לקבל המלצות קנייה בתחתית - תשכחו מזה. כדי לקנות מניה בתחתית אתם צריכים שרוב מכריע של האנליסטים המסקרים את המניה ימליצו על מכירה. בונוס: אם הורדת ההמלצה האחרונה לא הורידה עוד את מחיר המניה, זה אומר שכל המוכרים החלשים מחוץ לתמונה ומחיר המניה משקף את כל הציפיות הרעות. מכאן רק הדרך למעלה פתוחה.

כלל רביעי: מחזור העסקאות גדול בתחתית

בטרם תכריזו על תחתית עליכם לוודא שהמשקיעים החלשים כבר לא בתמונה. מחזור גדול פירושו שיש הרבה מוכרים אבל תזכרו שעל כל מוכר יש קונה. פירושו של דבר הוא שהמניה החליפה הרבה ידיים. מוכרים חלשים נפרדו ממנה ובעלי בית חדשים נכנסו לשכונה. בעלי הבית החדשים קנו במחיר הנוכחי. יש להם יותר סבלנות ועמידות. ככל שהמחזור גדול יותר כך כמות גדולה יותר של מוכרים הוחלפה בקונים. זכרו שמניה שירדה במחזור גדול קונים, לא מוכרים.

כלל חמישי: חדשות רעות אינן משפיעות לרעה

כאשר המניה נמצא בשיא התחתית, החדשות הרעות ואפילו הציפיות לחדשות רעות נוספות כבר מגולמות במחירה. כאשר כל המוכרים החלשים יצאו מהתמונה, הקונים כבר אינם מתרגשים מחדשות רעות. יש לשלב כלל זה ביחד עם מצבה הכלכלי של החברה ומצב הסקטור אליו היא שייכת. אם החברה מרוששת או נמצאת בסקטור שסובל מהמצב המאקרו כלכלי, חדשות רעות עשויות למנוע ממנה לפרוע אג"ח (איגרות חוב) ואז השליטה עשויה לעבור מידם של בעלי המניות לבעלי האג"ח.

כלל שישי: אל תקנו כאשר לדעתכם הכללים הקודמים מתקיימים.

זה הכלל האחרון והחשוב מכל. תחזיקו מעמד עוד קצת. המתינו להתרסקות הבאה שתוכיח לכם שטעיתם בניתוח התחתית הקודמת. אחת הטעויות שמשקיעים לא מקצועיים עושים היא שהם מזהים יותר מדי תחתיות ביותר מדי מקרים. נכון, אם תשמרו על כלל זה אתם עשויים לגלות שהפסדתם עסקה טובה, אבל ברוב המקרים תשמחו לגלות שנוצרה תחתית עמוקה יותר. גם אם תפסידו כמה עסקאות, אחוזי ההצלחה שלכם יגדלו פלאים.

אני יודע שקראתם עד כה בסבלנות ובציפייה שאומר לכם אם לדעתי הגענו לתחתית. אני לא עומד לעשות את הטעות הזו. נניח שהייתי מכריז על התחתית, אומר לכם שזה הזמן לקחת משכנתא שנייה על הבית ולקנות מניות בכל הכסף העומד לרשותכם. שתי בעיות יש לאמירה כזו: ראשית אף בנק כבר לא יהיה מוכן לתת לכם משכנתה שנייה, ושנית: האם באמת יש לכם את הכוח הנפשי לעמוד בסיכון?

 

מאיר ברק הוא סוחר מניות מקצועי בבורסות האמריקאיות. מאיר מוכר כסוחר יומי ומרצה בתחום זה המוביל בישראל. במשך שנות נסיונו הכשיר מאיר אלפי סוחרי בורסה מקצועיים בישראל. מאיר הוא מנהל קרן גידור, מנתח טכני וכתב כלכלי של עיתונים כלכליים, בנקים וגופים פיננסיים אחרים בישראל ובחו"ל. מאיר הוא הסוחר הראשי של חברת טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ המספקת שירותי לימוד מסחר יומי במניות, שירותי חדר מסחר ונציגות של חברות ברוקרים אמריקאיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב