דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אתר חדש בעכו העתיקה 

מאת    [ 25/01/2009 ]

מילים במאמר: 977   [ נצפה 5497 פעמים ]

ביקור באתר חדש בעכו העתיקה.
הדבר הגדול הבא - המרכז הסופי יאשרוטי בעכו.

בזמנים אלו ממש הולך ומוקם בעכו, על פני שטח עצום של קרוב ל9 דונם, המרכז העולמי של פלג מיסטי באיסלאם שמונה מעל 3 מיליון איש, הלא הוא הפלג הסופי שאזלי יאשרוטי, ואם התבלבלתם עם המילים אז נבהיר אותם להלן:

שליחות מטעם הנביא יונה.
השייח' עלי נור א-דין אל יאשרוטי ייסד את המסדר השאזלי באמצע המאה ה19 בעכו, סיפור שהיה כך היה: השייח' היה מפורסם כקדוש, ושימש בתחילת דרכו כמפיץ התורה הסופית (המיסטיקה האיסלאמית) בארצות אפריקה. לילידים הייתה דרך משלהם לבדוק אם אנשי הדת שהגיעו אליהם הם אמיתיים או לא. הם נהגו לזרוק אותם לאריות. והיה ואלוהים אתם, הוא יגן עליהם, והיה ולא, אז טוב יותר שלא לשמוע את תורתם. עלי נור א-דין התייצב אל מול האריה והאחרון לא עשה לו דבר. כך החל פרסומו.
לאחר שניצל ממלתעות האריה וחזר לצפון אפריקה החליט השייך לעשות עלייה לרגל למכה, בהיותו באוניה לצור, נגלה אליו הנביא יונה ואמר שיש לו משימה אחרת וחשובה יותר בשבילו. עליו ללכת לעכו לארץ ישראל ולהתחיל שם תנועה דתית חדשה בתוך האיסלאם, תנועה שתחדש את פני הדת. אלף מאתיים שנה חלפו מאז זמנו של מוחמד ועתה הגיעה העת לחידוש פני הדת באופן שתתאים יותר לתקופה החדשה, בעבר היה על המוסלמי לבער את עבודת האלילים מהארץ, עתה מוטלת החובה על המוסלמי לבער את הרוע מלבו, עתה מוטל על המוסלמי לאהוב את כל בני האדם כמותו, ובראש ובראשונה את היהודים והנוצרים אחיו.
עלי נור א דין לא היסס לרגע ושם דרכו לעכו, עליה לא שמע מימיו לפני כן, הגעתו שימחה את השלטונות המקומיים מכיוון שהוא שימש כתרופת נגד להשפעתו של קדוש אחר - הבהא אוללה - מייסד הדת הבהאית, שחי גם הוא באותה תקופה בעכו.
עד מהרה נודע עלי נור א דין כאיש חכם, קדוש, ומחולל נסים. מכל קצוות הארץ נהרו אנשים לקבל את עצתו וברכתו. תורתו התפשטה כאש בשדה קוצים, ואף השולטן העותמאני עבדול חמיד נתפש לה. (בארכיון המסדר ישנם מכתבים מהסולטן הפונה לשייך בתואר מורי ורבי) מספרים שהשייח' היה האדם היחידי שהשולטן קם לכבודו.

הקמת המרכז.
כתוצאה מתמיכתו של עבדול חמיד - הסולטן העותמאני, קיבל עלי נור א-דין שטח גדול במקום הנחשב ביותר בעיר, שהייתה באותו זמן בירת הארץ, 9 דונם בין המצודה, מקום הממשל, ובין בית המושל וסגנו. כל בוקר שיצא מושל העיר לעבודתו במצודה, היה צריך לעבור דרך חצרו של השייך לקבל את ברכתו, בבחינת חפש את הרב. השייח חסידיו בנו במקום את ה'זויא' - חדר הפגישות הנמצאת שם עד היום, ובנוסף לכך נבנו בחצר חדרי לימוד, חדרי אכסון, מטבח גדול לשירות כל עניי העיר, ובתים לשייך ולמקורביו.
ה'זויא' - אולם הפגישות של השאזליים בעכו, היא אחד המקומות המרשימים והיפים והאותנטיים ביותר בעיר. האולם המרכזי נמצא מתחת לכיפה השנייה בגודלה בעכו לאחר זאת של המסגד הלבן. זהו אולם ענק שמזרנים וכריות פזורים סביבו. המנורה הענקית שמשתלשלת מהכיפה היא מתנתו של הסולטן.
באולם יכולים להתארח עשרות ומאות אנשים ואף לסעוד בצוותא. מדי פעם מתארחים באולם ונערכות סעודות לאורחים, לעניים או לחברי הקהילה. באולם יכול להתאסף קהל רב לצרכיי שיעור, ריקוד, זימרה, או לטקסים הסופים השונים. בחג הכריסטמס מארחים כאן לארוחה חגיגית את כל הכמרים ואנשי הדת הנוצרים שבעיר, ולאחרונה אירחו גם יהודים לחג החנוכה!

סיפור שהיה באמת.
עלי נור א דין מת בשנת 1895 ונקבר בחצר בעכו, לאחריו המשיך את המסדר והרחיב אותו בנו - איברהים אל יאשרוטי שנקבר גם הוא בחצר בשנת 1922, ולאחריו נכדו אל האדי שמת ב1979.
בשנת 47 נפלה אבן בקשת בכניסה לחצר, אל האדי התנבא שכך תיפול פלסטין כולה, והוא נתן הוראה לאנשי המסדר לעזוב את פלשתין ולעבור לחו"ל, בינואר 47, עבר אל האדי לביירות ונשאר שם עד יום מותו, הוא היה אישיות מאד נחרצת והכניס תפישות מודרניות למסדר. הבן שלו אחמד למד משפטים במצרים והגיע לעמאן בשנות ה60 הוא נהיה עורך דין של הממשלה מ60 עד 78 שווה ערך לעמדת היועץ המשפטי של הממשלה אצלנו. עם מות אביו ב79 הפך לראש המסדר והעביר את המרכז לעמאן. עם חתימת הסכמי השלום בין ירדן לישראל ב96 הוחלט לשפץ מחדש את המרכז בעכו, החלטה שביצועה החל ב2006 ונמשך עד היום.

מה יש לראות במקום.
ליד הזוויא בונים כעת מתנ"ס להוראת אומנות ויצירה שיהיה פתוח לקהל. ילמדו שם ציור, נגינה, בבליותרפיה. מהצד השני של החצר יש בניין בן 3 קומות שהיה מקום המגורים של השייך וישמש במוזיאון לתולדות העדה וגם מוזיאון לדברי אומנות סיבוליים סופים שיסמלו את אופן המחשבה השאזלי, (למשל נושא הדואליות). בצד המערבי של החצר, בצמוד לכלא עכו, יש כוונה לבנות מרכז חינוכי בשיתוף אוניברסיטת ירושלים או גופים אקדמיים אחרים שיקדמו חקר משווה בין הקבלה לבין הסופיזם. יממנו מחקרים בנושאים אלו ואחרים. בצד הצפוני של החצר ישנם כמה חדרים שישמשו חדרי אדמינסטרציה של המסדר ומקום שהייתו של השייך. מעליהם מרפסת תצפית ממנה נראה הים, החפיר של העיר, ומגדל המצודה בו היו כלואים, בין השאר, זאב זבוטינסקי והבהא אוללה. בצד המזרחי של החצר שער המוביל אל בית המושל ולידו תבליט של סמלו של הסולטן.
לא רחוק מהמרכז רכש המסדר בית היסטורי בגודל 800 מטר, של משפחת אידלבי, ושם תיבנה אכסניה לאורחי המסדר.
במרכז החצר נמצא האתר החשוב ביותר, אחוזת הקבר של ראשי המסדר.
באולם מפואר שהולך ונבנה, ישנם שישה מאוזולאומים (מבני קבר) מתומנים. בתוך שלושה מהמבנים יש קברים מכוסים בפרוכת ירוקה. אלו הם קבריהם של עלי נור א דין - המייסד, איברהים - הבן, ואל האדי - הנכד. 3 המבנים האחרים עומדים ריקים, מחכים לראשי המסדר הבאים. המבנים צבועים מבחוץ בכחול עם ערבסקות מזהב והם עבודת אמנות של ממש. אפשר לשים לב לציורי הגביעים המאפיינים את האמנות הסופית.

2 ענקי רוח ותולעת.
השייך עלי נור א-דין אל יאשרוטי חי בעכו במקביל לבהא אוללה - מייסד הדת הבהאית שחי לא רחוק משם. שני ענקי הרוח הללו מעולם לא נפגשו, אולם מסופר על מפגש בין בנו של הבהא אוללה - עבאס אפנדי לבין עלי נור א-דין. עבאס נכנס ל'זויא'. שלידה הייתה מאפייה. לפתע אמר עלי נור א-דין: "אני מרגיש שיש נשמה שנשרפת לא רחוק מכאן".
מייד יצאו שניהם מה'זויא' ונכנסו למאפיה. עלי נור א-דין הוציא מתוך התנור גזר עץ בוער, שבר אותו לשניים, ובפנים הם ראו תולעת. עלי נור א-דין שחרר את התולעת וזרק את גזר העץ חזרה לתנור.





זאב בן אריה
סופר, מרצה, מורה דרך.
תרבויות עולמי https://tarbuyotolami.com/
לתגובות: tarbuyot.olami@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב