דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרשת וארא 

מאת    [ 25/01/2009 ]

מילים במאמר: 332   [ נצפה 2897 פעמים ]

נומרולוגיה בפרשה: (פרשת "וארא")

בפרשת "וארא" מובאת סדרה של מספרים האומרים דרשני, ואין מי שיודע לדורשם. מסופר שם שלוי חי 137 שנה, בנו קהת חי 133 שנה, ובנו של קהת, עמרם, חי 137 שנה, כמו סבו. כלומר, במהלך שלושה דורות, חיו הסב והנכד 137 שנה, והדור האמצעי לא פיגר הרבה. מה בא כתוב זה ללמדנו? בנוסף על כך, לשם מה מספרת התורה את שנות חייהם של אישים אשר הידיעות עליהן מועטות (בניגוד לאבות האומה אשר חייהם מתוארים בפירוט, וממילא גם מספר שנות חייהם)?
לשאלה זו כמה פנים, ולצערי הרב לא עלה בידי למצוא לה פתרון, ולמרות זאת, כדאי לעיין בה. ראשית, ברור שכוונת הכתוב כאן היא להראות שה'תכונות' של דור אחד הועברו לדור שלאחר מכן, וספר שנות החיים נועד לשקף זאת. בנוסף, מדובר בשרשרת דורות שבה אחד הבנים (לא בהכרח הבכור), ממשיך את מפעל אבותיו ובמקרה זה: נושא את דגל הקדושה בעם ישראל. אמנם, משימה זו אינה גלויה בפרשה כאן, אך בהמשך, בספר במדבר, העניין מתברר, שהרי בני לוי הם נושאי המשכן וכליו.
לתופעה זו: סב ונכד, החיים בדיוק אותו מספר שנים, אין אח ורע במקרא, וייתכן שבשל כך שינו המתרגמים ליוונית (בתרגום השבעים), וייחסו לקהת 130 שנה, ולעמרם 132 (או 136) שנה. בכל מקרה, מסתבר שעיקרו של הכתוב אינו להודיע לקורא פרטים מ"מירשם התושבים", מעין "מפקד אוכלוסין" עתיק, אלא עניין אחר לחלוטין.
הברכה: "את מספר ימיך אמלא" (שמות כ"ג/כו'), הובנה במשמעות שאדם יחיה את מספר שנות החיים שהוקצבו לו ממרום. נראה, על כן, שלוי ובניו הגיעו למעלה מסויימת, וכולם הגיעו לגיל הראוי להם, גיל של צדיקים וקדושים, ובלשונם של חז"ל: "הקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים". אמנם, לפי גישה זו עולה מאליה קושיה: כיצד זה אף ישמעאל חי 137 שנה (בראשית כ"ה/יז')? ונדמה שהתשובה לכך טמונה במדרש חז"ל לפיו עשה ישמעאל תשובה לפני מותו.
נותר עדיין לענות: מדוע בחר אלוקים במספר 137 כדי לציין את הצדיקים? על כך לא נמצאה תשובה עדיין. אכן, פיזיקאי אחד הפנה את תשומת לבי לחשיבותו של מספר זה בפיזיקה המודרנית, אך דומה כי יש להעדיף שאלה טובה על פני תשובה גרועה.

פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"


על המחבר: מאיר בר-אילן (יליד 1951 ), למד ב'נתיב מאיר', מרכז הרב, והמכון הגבוה לתורה שליד אוניברסיטת בר-אילן. הוא בוגר של אוניברסיטת בר-אילן ומרצה בה במחלקה לתולדות ישראל ובמחלקה לתלמוד. בר-אילן עוסק בהיסטוריה חברתית ותרבותית של תקופת התלמוד, ופרסם עד כה כמאה מחקרים בתחומים מגוונים: היסטוריה יהודית, מיגדר נשי, תפילה, אגדה, מאגיה, תנ"ך, ספרות חיצונית, קומראן, ספרות ההיכלות, הפיוט הקדום, יהודי הודו, תולדות הרפואה בין היהודים, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, ועוד. ספריו הקודמים Some Jewish Women in Antiquity, Atlanta, Georgia: ; הם: סתרי תפילה והיכלות, רמת-גן תשמ"ז אסטרולוגיה ומדעים אחרים בין יהודי ארץ-ישראל בתקופות ההלניסטית-רומית ;Scholars Press, 1998. והביזאנטית (בדפוס). מ' בר-אילן הקים אתר אינטרנט, כבר ב 1995- , בו ניתן למצוא חלק ניכר מפרסומיו, רשימות ביבליוגראפיות, מסכת ראש-השנה במהדורה סינופטית, נתונים גנאולוגיים על משפחתו, ועוד. כת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב