דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול משפחתי וייעוץ פסיכולוגי 

מאת    [ 25/01/2009 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 3351 פעמים ]

המאה ה-21 הביאה עימה מודעות רבה לתהליכים הפסיכולוגיים אותם חווים אנשים במהלך חייהם. יעידו על כך תחומי טיפול מגוונים וייחודיים הקיימים היום, כמו טיפול באמנות, טיפול משפחתי, ביבליותרפיה - טיפול באמצעות כתיבה וקריאה של טקסטים ספרותיים, טיפול קבוצתי ועוד. המגוון הנרחב של הטיפולים, כמו גם כמות הידע העצומה שנצברה בתחום, מאפשרים התאמה ספציפית יותר לטיפול הנדרש. חלק מהטיפולים הם טיפולים פרטניים, כמו טיפול פסיכולוגי וטיפול בדמיון מודרך וחלק מהטיפולים הם טיפולים קבוצתיים, כמו טיפול קבוצתי לנגמלים או לאלכוהוליסטים, טיפול משפחתי וטיפול זוגי.


אין עוררין על כך, שסגנון טיפול שונה, עוזר לאנשים שונים עם בעיות שונות, וכנראה שנהיה עדים לנצח לוויכוח בין הגורסים לעליונות הטיפול הפרטני לאלה המצדדים בטיפול קבוצתי; אך אי אפשר להתווכח עם העובדה כי קיימים מטופלים רבים בשני סוגי טיפול אלה, עובדה שמעידה על הצלחתם.


תפיסת התא המשפחתי בתרבות המערב, עברה תהפוכות רבות, שנבעו משפע של גורמים, ביניהם הארכת תוחלת החיים, קדמה טכנולוגית, חשיפה תקשורתית, עליית הליברליזם ועוד. יש לציין כי עם השנים, התפתחה נטייה ליברלית בחברה המערבית, בכל הקשור לתפיסת התא המשפחתי, ולתפיסות הלוקחות בחשבון מבני משפחות בעלי סטאטוסים שונים כגון, משפחה חד הורית, משפחה מאמצת ומשפחות חד מיניות. ריבוי אפשרויות הדינאמיקות המשפחתיות, והאינטנסיביות של מערכות יחסים אלו בחיינו ובעיצוב האישיות שלנו, הביאו לפיתוח תיאוריות טיפוליות שונות, המתמקדות בדינאמיקות הזוגיות, ההוריות והמשפחתיות, תוך בחינה רחבה של כל סוגי מערכות היחסים בתא המשפחתי.


טיפול משפחתי - מתי יש צורך בכך?


אין ספק שהחיים המודרניים מציבים אתגרים גדולים בפני כל אדם ומשפחה; התחרותיות והשפע יוצרים קצב חיים מהיר, שלא פעם מזניח כמה מהאלמנטים ההכרחיים לתפקוד משפחתי תקין המיטיב עם כולם, כמו תקשורת פתוחה, הצבת גבולות הוריים ועוד. טיפול משפחתי נועד למשפחות החוות מצבים של משבר מתמשך, או בעיות של חוסר תפקוד, במקרים של אלימות ובכל מקרה בו עולה הצורך בשינוי כולל בדינאמיקה המשפחתית. יש לציין כי נדרשת מוכנות והיענות של בני המשפחה, למרות שלעיתים התנגדות מעין זו עשויה להשתנות עם המשך הטיפול.


טיפול משפחתי - סוגי הטיפול ויעילותו


כשם שהמודעות לחשיבות ההבנה הפסיכולוגית של תהליכי חיינו, גדלה ויצרה אסכולות פסיכולוגיות טיפוליות שונות ברחבי העולם, ניתן להבין כי אחת מהשלוחות הטבעיות של תיאוריות פסיכולוגיות טיפוליות אלו היא טיפול משפחתי, כמו גם טיפול זוגי וקבוצתי. טיפול משפחתי מתבסס על תיאוריות פסיכולוגיות טיפוליות שונות, הבוחנות את תפקוד האדם במסגרת המשפחתית, כחלק בלתי נפרד ממכלול של תהליכים רגשיים ודינמיים, המתרחשים בין בני המשפחה. קיימים סוגים שונים של טיפול משפחתי: החל מטיפול קצר מועד, דרך טיפול ממוקד מטרה וכלה בטיפול ארוך טווח ובטיפול משולב (שילוב של מספר תיאוריות טיפוליות, לדוגמא טיפול קבוצתי, אומנותי ועוד).


מטפל משפחתי מוסמך, הוא בעל תואר שני ומעלה באחד מתחומי בריאות הנפש, כמו פסיכולוג, פסיכיאטר וכן מתמחה בתחום העבודה הסוציאלית והייעוץ החינוכי. ישנם קורסי הכשרה רבים בתחום של טיפול משפחתי באגודה הישראלית לטיפול משפחתי וזוגי, ומטפלים מוסמכים רבים עוברים אותם. ישנם מטפלים משפחתיים המתמחים בגירושים ובתהליכי גישור, ויש כאלה המתמחים בבעיות אלימות במשפחה. ייחודו של טיפול משפחתי הוא בכך שהם משלבים מספר מודלים טיפוליים, הן משפחתיים והן פרטניים, המיועדים לתת מענה לבעיה המוצגת.


ממחקרים בתחום פסיכולוגיה עולה, כי טיפול משפחתי יעיל מאוד במקרים של גירושים, בעיות בנישואים, בעיות התנהגות אצל ילדים ומתבגרים, הפרעות אכילה, אלימות במשפחה ועוד. היתרון בשילוב של כמה גישות טיפוליות, מעניק מגוון רחב יותר של צורות טיפול, אשר יעזרו ליותר ויותר משפחות לפתור את בעיותיהן.

הכותב מומחה לבריאות הנפש ובכתיבת מאמרים בנושא טיפול פסיכולוגי, טיפול משפחתי, שירותי פסיכולוגיה וייעוץ מקצועי מפי פסיכולוג.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב