דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך לרכישת יד 2 אופנועים קטנועים טרקטורונים 

מאת    [ 06/04/2006 ]

מילים במאמר: 2402   [ נצפה 19766 פעמים ]

רכישת אופנועים קטנועים וטרקטורונים יד 2, יד שניה או יד שתיים, עשויה להיות אחת מהחוויות המרגשות ביותר עבור כל רוכב! אבל זכור והפנם כי אם לא תקפיד על כמה כללים חשובים, העסקה עלולה להתגלות כטעות גדולה; כזו שתגרור אחריה לא מעט אי נעימויות, הוצאות כספיות מרחיקות לכת, ובעיקר - המון עוגמת נפש מיותרת! כזו שאין בכוחן של מילים מלתאר...

מספיק עושקים את כולנו עם הביטוח לאופנוע. נכון?! הרשה לי למנוע משאר העסקנים לעשוק אותך בשאר ההיבטים. ברשותך כמובן... ;-) 

על מנת לאפשר לך להתחיל, אני חייב להציע לך קורס וידאו מקצועי וייחודי לטיפול באופנוע - במתנה! הקורס חדש לגמרי, הוא הופק במהלך חודש אפריל 2014, 2400 רוכבים נרשמו במהלך השבועיים הראשונים מאז פרסומו, והוא כולל 3 סרטוני HD באורך של שעה! בקר לרגע באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית של ביה"ס לטכנאות אופנועים, וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. שווה ביותר... ;-) 

ועכשיו, הנה נתחיל במדריך שיסייע לך לרכוש בבטחה, בחוכמה, ומתוך מודעות להיבטים החשובים באמת כל אופנוע, קטנוע או טרקטורון... ההיבטים הבאים חייבים להשפיע אפוא על החלטתך כבר במהלך המחשבה על רכישת אופנוע או קטנוע יד שניה, אחרת ייתכן שתמצא עצמך תוהה ושואל "מדוע זה מגיע לי"? זכור כי אז כבר יהיה מאוחר מדי... הפעם, כאמור, אתייחס לרכישת אופנוע יש שניה! אבל לא תתקשה למצוא ברשת המקוונת גם מדריך לרכישת אופנועים חדשים. 

עלויות שאתה חייה לקחת בשיקוליך
תחילה הגדר לעצמך את התקציב המתאים לאופנוע וזכור כי עלות העסקה ממש לא מסתכמת בתשלום עבור האופנוע עצמו. עליך לקחת בשיקוליך עלויות נוספות כגון:

1. עלות הבדיקה לפני הרכישה - בין 400 ל- 800 ש"ח. 
2. תיקונים שלעיתים תכופות מתחייבים מיד לאחר הרכישה. משיקולים בטיחותיים, בעיקר. תיקונים מתבקשים אלו עלולים להסתכם בקלות בסך של 5000 ש"ח, ולעיתים קרובות מדי - גם בסכומים של 15,000 ש"ח ויותר...   
3. ביטוח לאופנוע - ביטוח חובה לך, ביטוח צד שלישי, ואולי גם ביטוח מקיף לאופנוע! שוב, כמה אלפי שקלים. במקרה העדין. 
4. ציוד מיגון לך, הרוכב, ולמכונה שבאופנוע או בקטנוע כמובן. שוב, כמה אלפי שקלים. 

סה"כ מדובר בהוצאה שמתחילה במקרה העדין בכמה עשרות אלפי שקלים ומסתיימת בקלות בהוצאה כלכלית שמגיעה ועוברת את קו ה- 100,000 ש"ח... ואף אחד מאיתנו לא מוצא את הכסף על העצים בשכונה. נכון?! ;-) 

מחירונים
מחיר המחירון הנו בגדר המלצה בלבד, ומשקף מחקר סטטיסטי ממוצע של אופנועים מאותו הדגם הספציפי. המחיר מושפע מכוחות הביקוש וההיצע בשוק, וממצבו הכללי והמכאני של האופנוע הספציפי. בשוק הדו"ג הישראלי של 2014 אני כבר לא בטוח שיש איזשהו מחירון פעיל, ואם כן - מעטים מתייחסים אליו. לכן, מדובר בשוק פרוץ ביותר... אם תמצא מחירון פעיל, הוא לבטח לוקח בשיקוליו משתנים דומים למדי; שנת הייצור, מספר הקילומטרים שעבר האופנוע, כמה ידיים/בעלויות הוא החליף, כמה חודשים הוא נע "על הכביש", האבזור והתוספות הנלוות אליו. ועוד...

משתנים אלו יכולים להעלות או להפחית את מחיר האופנוע או הקטנוע, אם כי הנתון החשוב מכל להתייחס אליו הנו מצבו המכאני של המכונה אותה אתה מתעתד לרכוש. אחרת היה סמוך ובטוח כי הנזק לכיס (או לשלומך) יהיו כבדים מנשוא. בלשון המעטה... 

הגדרות
כדאי מאוד להגדיר מראש ובהתאם לניסיון הרכיבה שלך מהן התכונות המהותיות ביותר באופנוע או בקטנוע שהנך חפץ בו. התייחס בכובד ראש לשיקולים כדוגמת:

1. סחירות ושמירת ערך - בדיקה של מחירוני הדו"ג לאורך מספר חודשים תבהיר לך מהי המגמה לגבי ירידת הערך של הדגמים המעניינים אותך. 
2. בטיחות - בכל חשש ולו הקל שבקלים, אנא אל תהסס להתקשר לטלפון האישי שלי ו/או למשרדי המכון להנדסה ובטיחות דו-גלגלית. 
3. אמינות ונגישות לחלקי חילוף - מומלץ תמיד להתייעץ עם מומחה לגבי שני אלו המוזכרים לעיל.  
4. רמת אבזור, נוחות, התנהגות דינאמית וביצועים - על כך תוכל ללמוד מקריאת מבחני דרך שנכתבים ע"י מגזיני האופנועים המודפסים או אלו ברשת המקוונת.

בדיקת האופנוע, בטיחות והסכמים
אין זה משנה אם הנך עומד לרכוש את האופנוע הבא שלך מאדם פרטי או ממתווך, הקפד תמיד על כללי הברזל הבאים:

1. עליך לדרוש תמיד שיציגו בפניך תעודת זהות של המוכר, ולודא כי פרטי המוכר אכן זהים לפרטים המצויינים על גבי רשיון הרכב ו/או מיופה הכוח. הואיל ובמדינתנו לא חסרים קומבינות וחלטורות, המלצתי היא לא להאמין לסיפורי אלף לילה ולילה. ראה הוזהרת!

2. חובה לוודא כי מספר השלדה ומספר המנוע המצוינים ו/או מוטבעים על גביהם זהים למספרים המצוינים ברשיונות הרכב. לעיתים תוכל להבחין כי המספרים ו/או האותיות המוטבעים על המנוע או השלדה אינם מוטבעים על השלדה או פחית המתכת בקו אחיד, עובדה שחייבת לעורר את חשדך. ייתכן מאוד שהמספרים הוטבעו באופן לא חוקי (אופנוע או מנוע גנובים), ומומלץ שתגלה זאת בטרם הבדיקה. שוב, במדינת הקומבינות חובה לפקוח שבע עיניים.

3. כבר בשלב זה כדאי שתבצע בדיקה חשובה מאין כמותה; ודא האם האופנוע או הקטנוע אכן שייכים לבעל הרכב, היות ורכב שלא נרכש ישירות מהיצרן עלול להיות ממושכן לצד שלישי. בדיקת הרכב במשרד הרישוי לא תמיד תחשוף בפניך עובדה זו, וייתכן שאפילו אם תחליט, מאוחר יותר, לרכוש את האופנוע או הקטנוע, תיווכח כי הוא אינו שלך! על מנת להימנע ממצב לא נעים כזה, המלצתנו היא לבדוק האם האופנוע הספציפי אכן שייך לבעליו. :-)

4. חובה לבדוק את מצבה הנוכחי של המכונה שבאופנוע, אלא שמבחינה אתית איני יכול להמליץ על מוסך כזה או אחר. בכל זאת, ולמען תכיר את המציאות המקצועית המחפירה שמאפיינת את הענף הדו-גלגלי הישראלי, נראה שזו העת להתייחס לנושא החשוב מכול - לעקב אכילס של הענף הדו גלגלי המקומי. לדעתי המקצועית, בדיוק פה קבור הכלב של הענף הדו גלגלי המקומי, אבל מעטים עושים משהו בנידון, וגרוע מכך - ייתכן שאינך מודע לכך או שתתקשה להאמין לאמור מיד.

ובכן, ביום שתבקש שירותי מוסך מקצועיים ההולמים את המכונה שבאופנוע שתרכוש, שלעיתים קרובות, תכלול בחובה את פסגת הטכנולוגיה על פני אימא אדמה, יש סיכוי גבוה מסביר שתיווכח בדברים הפחות נעימים הבאים:

א. המכונאי שמבצע את פעולות התחזוקה של המכונה שבאופנוע או הקטנוע שרכשת לא למד מעולם מהי המכונה שבאופנוע, או כיצד לאתר תקלות מכניות או אלקטרוניות במערכותיה השונות. מדוע, אתה תוהה? ובכן, הסיבה לכך נובעת מעובדה אחת - עד פרסום הספר ופתיחת בית הספר לטכנאים 'המכונה שבאופנוע' מעולם לא היו הכלים ללמוד את המקצוע בארץ. על כן, המציאות הכל-כך שרלטנית של משדרי הממשלה הרלוונטיים חייבה את אותם בני אדם שרצו ללמוד מכונאות אופנועים ולהתפרנס מהמקצוע, "ללמוד" תוך כדי עבודה - ללא רקע תיאורטי ו/או הכשרה מעשית הולמים. ככה לא בונים חומה, קורא יקר. זהו ביזיון לשמו, ואתה הוא הקורבן. הענף הזה כה פרוץ מבחינה מקצועית, ולכן אתה הוא הסובל היחידי, הן בהיבט הכלכלי ובמיוחד בהיבט הבטיחותי.

ב. במקרים מעטים, אם בכלל, יעשה מכונאי האופנועים שימוש בספרות היצרן שנועדה מלכתחילה ללוותו בעת ביצוע של כל אחת מפעולות התחזוקה ובמיוחד בעת אבחון תקלות. בעיה זו דומיננטיות יותר מזו שהוסברה בסעיף הקודם, אלא שמנסיוני אני חייב לציין ולהדגיש כי ספק רב אם מישהו מאנשי המקצוע יכול לעבוד על המכונה שבאופנוע ללא ספר יצרן צמוד למכונה המטופלת. אבל, חלק ניכר מהמכונאים בכלל ענפי הרכב כמו גם ממכונאי האופנועים אינם יודעים לקרוא ולהבין אנגלית טכנית.

חלק מהאחרים חיים עם גישה של "אני כבר יודע הכול ובטח שלא זקוק לספר שכתבו צוות הנדסת הייצור של המכונה, הרי למדתי הנדסת רכב בעצמי ואני יודע יותר טוב מהמהנדס שתכנן את האופנוע". זוהי גישה  אופיינית עד מאוד בענף המוסכים המקומי, והיא שמשליכה במישרין על רמת תחזוקת הכלים המחפירה!!! אמנם גישה זו א-י-נ-ה מאפיינת את כל מוסכי האופנועים במדינתנו, אבל היא בהחלט מאפיינת חלק ניכר מהם. בעייה של ממש, אם אתה שואל אותי.

ג. סביבת העבודה הסמוכה למכונה שלך ולמכונאי שמטפל בה תיראה, כמעט תמיד, כסדום ועמורה. כל כלי העבודה יהיו כמעט תמיד זרוקים על הליפט וביניהם יזרקו גם כל אותם מכלולים ו/או ברגים המחברים אותם. עובדה זו חייבת לעורר מיד את תשומת לבך, ולא לאפשר לאותו בעל מקצוע לעבוד על הכלי הפרטי שלך.

ד. מרבית הברגים והאומים במכונה יהודקו באמצעות פטיש אוויר ו/או בכלי ידני, מה שלבטח יגרום, במוקדם או במאוחר, לדליפות נוזלים בין אטמים, לעיוותי ראשי מנוע ומכסים, להריסת תבריגים ולקריעת ברגים ולעוד שלל תופעות שתגרומנה לפגיעה ישירה ודרסטית בתקינות, באמינות ובעיקר - בבטיחות של המכונה. ושלך כמובן. אם הנך מייחל לשרות מקצועני של ממש ומקווה למצוא מכונאי המהדק את ברגי האופנוע או הקטנוע באמצעות ידית מומנט, הכלי שיועד למקצוענים בלבד, אין לי ברירה אלא לאכזב אותך.

מהיכרותי עם הענף, נראה לי שיהיה לך מאוד קשה, עד כדי בלתי אפשרי, למצוא מכונאים ו/או בעלי מוסכים המהדקים כל בורג באופנוע על ידי ידית מומנט. הסיבה לכך היא אחת - זה פשוט לא כלכלי. א-ב-ל, גם ממש ממש ל-א מקצועי! הכי חשוב שהמכונה שבאופנוע שלך מאיצה למהירות של 300 קמ"ש ב- 10 שניות, מאפשרת לך להשכיבה עד האוזניים, ולבלום אותה עד כדי עצירה ב- 7 שניות... כאשר מטפלים בה באופן הולם כמובן. 
 
ה. בנוסף לסעיף 4, איני יכול להתעלם מהעובדה הכי "כואבת" בהיבט של אופן הידוק הברגים והאומים כפי שהם מתבצעים במדינתנו. ובכן, חשוב לציין ולהדגיש כי האום הכי חשובה בכל קטנוע או אופנוע, הרי היא אום ההידוק של מסבי ההיגוי, מהודקת כמעט תמיד באמצעות פ-ט-י-ש ו-ד-ו-ר-ן ו/או על ידי ג'בקה. קורא יקר, זוהי סכנה ברורה ומיידית, ולצערי, אתה הוא זה שנדרש לרכוב על האופנוע או הקטנוע הזה לאחר מכן... לא אף אחד אחר - אתה!!!

ו. יש סיכוי טוב עד טוב מאוד ששניים עד חמישה מהברגים ו/או האומים שפורקו מהמכונה שרכשת במיטב כספך, לא יחזרו למקומם בתום הטיפול אלא יסיימו את חייהם בקופסת פח במוסך. אלו הם אותם ברגים ו/או אומים שלא הוחזרו למקומם במהלך ההרכבה כי לא הבינו מהיכן הם הוסרו, ולכן הם הוסתרו מעיניך. לעיתים הם מוצאים את מקומם בכיסו של המכונאי, וכדאי שתדע כי, במוקדם או במאוחר, תאלץ לגלות כי היו שם ברגים בעבר, וכעת הם אינם.

השאלות המתבקשות הן: 1) מתי תיווכח כי הבורג או האום חסרים? 2) איזה בורג או אום שכחו להתקין? 3) את ההברגה של איזה בורג או אום השחיטו כאשר הידקו אותם ללא ידית מומנט, הבורג של המושב, מכסה הצד או חלילה - זה שמאפשר את ריקון שמן המנוע, הממוקם ממש לפני הצמיג האחורי???

ז. אם לא תהיה נוכח במוסך במשך הזמן שמטפלים במכונה הפרטית שלך, לא תוכל לדעת אם בתום הטיפול ביצעו "רכיבת מבחן" שמטרתה היחידה לוודא כי המכונה אכן הורכבה כראוי ומאושרת מבחינה בטיחותית.

הסיבות לכך עשויות להיות אחת משתיים:
1. לא לכל המוסכים יש ביטוח סחר המאפשר לבצע רכיבת מבחן.
2. לא תמיד יש למכונאי או לבעל המוסך את החשק ו/או הזמן לבצע את נסיעת המבחן. אתה יקירי, חייב לדרוש זאת מהאדם שטיפל במכונה הפרטית שלך, או מבעל המוסך. לבטח - אל תוותר לו. זוהי אחריותו המקצועית, וכדאי שידע לעמוד בה. ואתה - לדרוש אותה!

ח. ייתכן שיום עד שבוע מרגע יציאתך מהמוסך, תיאלץ לחזור ולהתדפק על מפתן דלת המוסך בשנית כמו גם לבקש את שירותיו ה-ח-ו-ז-ר-י-ם בשל העובדה שהתקלה חזרה שוב, או חלילה - גרמה לתקלה אחרת. במקרה שכזה יש סיכוי גבוה שתחוש חוסר אונים מול איש המקצוע המועדף עליך, וכמובן - תפסיד יום עבודה וכסף נוספים.   

5. לעולם אל תבדוק את האופנוע או הקטנוע במוסך הקשור במישרין ו/או בעקיפין למוכר ו/או למתווך. נסה לחשוב על כל דרך, יצירתית ככל שתהיה, שתאפשר לך לבדוק אם יש קשר בין המוכר למוסך. 

6. בכל מקרה שבו נוכחת כי החליפו לאופנוע שלדה או מנוע, הקפד לדרוש קבלה/חשבונית על זו החדשה, ולוודא כי הם נרשמו ברישיון הרכב עפ"י חוק. חשוב להבין כי החלפת שלדה מתבצעת באחד משני המקרים הבאים:

א. כשל בתכנון או בייצור, מה שלא תמיד משליך על מכלולים אחרים. אוקי, אלא אם כן הכשל גרם לתאונה, ומניסיוננו נוכל לומר כי לא חסרים במדינתנו אופנועים ששלדותיהם התעקמו ונשברו - ומישהו דאג ליישרן או לרתכן מחדש. הרוב המכריע ימהר לטעון בפניך כי שלדה שרותכה נחשבת למחוזקת וכל מני שטויות, אלא שמדובר בהבל הבלים.   

ב. תאונה! ייתכן מאוד כי אופנוע ששלדתו הוחלפה, כתוצאה מתאונה, לבטח נפגע במכלולים נוספים כדוגמת חישוקים, בולמי זעזועים, משולשי היגוי ועוד. החשיבות הבטיחותית של המכלולים הנ"ל זהה לזו של השלדה, והיה סמוך ובטוח כי אף אחד לא יכול לעזור לך במקרה הנ"ל, פרט לספר המכונה שבאופנוע. במיוחד ולאור העובדה שבמדינתנו מקובל עד מאוד ליישר, לרתך ואף ל"חזק" שלדות. אל תמהר לעשות שטויות כאלו, היות והאחריות על שלומך שלך היא! על כן, עליך לקחת את השיקולים הללו בתודעתך.

עשה לעצמך טובה, והימנע מטעויות כואבות בהיבט הנ"ל, כאשר הצעד הראשון שאתה יכול לעשות בכדי לחסוך מעצמך צרות מיותרות והמון כסף מיותר זה לקרוא את הספר המכונה שבאופנוע; ספר שישמש אותך בכל אופנוע עתידי! אפשרות נוספת היא להצטרף לאחד מימי העיון שלנו או הקורסים שלנו, ולקחת אחריות על האופנוע או הקטנוע הפרטי שלך. למעשה, לאחר שתקרא את הספר 'המכונה שבאופנוע' ו/או תעבור את אחד מהקורסים שלנו, ספק רב אם תצטרך אי פעם לעשות בדיקה נוספת לאופנוע. או לגשת למוסך...

7. בינתיים, עליך לזכור כי המכונה הדו-גלגלית בעלת אופי ספורטיבי מעצם מהותה, מה גם שזו שאתה מחפש אינה חדשה, והספיקה לצבור אי אלו קילומטרים בחייה. במדינת הקומבינות כמובן... על כן, אל תצפה שהיא תימצא בבדיקה תקינה במאת האחוזים. במקביל יש לדעת כי ייתכן שתוצאות הבדיקה תקפות למועד הביצוע שלה בלבד, וחלק מהמוסכים לא יכירו באחריות לתקינות האופנוע או הקטנוע מרגע שיצאת מפתח המוסך.

יתרה מזאת, בעלי המוסכים די חוששים מתביעות נזיקין מצד רוכבי דו"ג ששילמו עבור הבדיקה, ועל כן יש להם נטייה לפרט כל פגם שמתגלה כמו גם להציגו בפרטי פרטים. לעיתים הם מגזימים לגמרי כאשר הם כותבים, לדוגמה, שהמצמד נשחק ב- 70%. באופן אישי ומקצועי, מאוד מעניין אותי לדעת כיצד הם קובעים זאת. שים לב לכך... בכל זאת, המלצתי אפוא היא לא להיבהל או להירתע מטופס בדיקה מלא בהערות. עליך להתייעץ מיד לאחר קבלת טופס הבדיקה עם הבוחן על מנת להעריך את עלות התיקון, ואת משמעותן המעשית האמיתית של ההערות!

8. לעולם אל תוותר על חתימת הסכם מכר על מנת שבמקרה של סכסוכים עתידיים, אם יהיו כאלו, יוכלו להיפתר בקלות ובמהירות יחסית. רכישת אופנוע עשויה להיות חוויה מרגשת במיוחד, אך באותה המידה להפוך לסיוט אמיתי, ולגרום לבור עמוק בכיסך, מה שעלול לגרום בהמשך לביצוע טעויות ועיגול פינות בכל הקשור להיבט הבטיחותי.

9. לעולם אל תמסור או תעביר את מלוא עלות הרכישה על האופנוע עד שהנך מחזיק בידיך את העברת הבעלות שנחתמה ע"י משרד הרישוי.

10. אם הנך מעוניין ללמוד יותר בכל הקשור במכונה שבאופנוע, יש לי העונג להזמינך לגלוש לאתר הבית שלנו, להתרשם מהספר 'המכונה שבאופנוע', מבית הספר לטכנאי אופנועים, כמו גם משאר שירותינו הייחודיים.

תודה רבה על הזמן, ועל הקריאה!
כולי תקווה שסייעתי לך במעט. ;-)

שחר לוי

עדיין לא נרשמת לקורס הוידאו הייחודי שהפקתי עבורך??? אל תהיה פראייר, זו מתנה!!! בקר באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. 

הקורס יאפשר לך:
1. ללמוד כיצד להדק ברגים כמו מקצוען אמתי - באמצעות ידית מומנט!   
2. לבדוק באמצעות רב מודד חשמלי את המצבר של האופנוע, הקטנוע או הטרקטורון שלך.
3. להימנע מהחלפה מיותרת של מחשב ניהול המנוע בעלות של 20,000 ש"ח בשל מתג הצתה (סוויץ') שמעולם לא טופל...

YouTube - הרשם בלחיצת כפתור אחת לערוץ הוידאו החדש ביוטיוב, וקבל כל וידאו חדש שאפיק ישירות למייל הפרטי שלך.
Facebook - חפש שחר לוי 'המכונה שבאופנוע', הצע לי חברות, ועשה לי לייק קטן בדף האוהדים של 'המכונה שבאופנוע'.  

מאות רבות של טיפים מקצועיים, מאמרים וסרטוני וידאו באיכות HD, מצפים לך בשלוש ערוצי התקשורת שלנו! והם יסייעו לך לחסוך אלפי שקלים רבים כל שנה, לרכוב על מכונה מקצועית ואמינה, חלקה ובטיחותית עשרות מונים... מבטיח לך. ;-)

שחר לוי
0508633673
shlevi101@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב