דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים לשיפור הניהול 

מאת    [ 22/01/2009 ]

מילים במאמר: 1668   [ נצפה 3589 פעמים ]

בס"ד

במסכת חגיגה כתוב: "אין בית מדרש ללא חידוש", היינו בית מדרש כמו כל מוסד חינוכי חייב להתחדש כל הזמן, "להיות הכי טוב" פירושו להגיע לראש הפסגה, להתנהל בה היטב ותמיד לאתר רעיונות חדשים ויצירתיים כדי לנוע להר אחר ולכבוש פסגה נוספת.

אין מציאות האומרת: לנו אין כבר במה לחדש.

מנהל בי"ס שהוא מנהיג מוביל, משפיע ומעצים עובדיו, נתון כל הזמן לביקורת, הוא הדמות העיקרית אליו נשואות עיני כל המורים, כל התלמידים וכל ההורים והרשות. הדוגמה האישית בכל הליכותיו, התנהגותו ולימודו של המנהיג מהווה דגם אליו יש לשאוף להגיע.

בימינו כיום, בו אפיוני הדור משתנים ללא הרף, כל הסביבה האופפת אותנו מתקדמת, נעה כלפי מעלה ולצדדים כל הזמן. כמעט שאין דריכה במקום בשום תחום. כדי שמערכת החינוך תוכל להתאים עצמה למצב סביבתי זה על המנהל - המנהיג לדאוג לשיפור מתמיד של העשייה. אומנם אסור לנו לחולל מהפך מהיר מדי שהרי הוא לעולם לא יצליח, כל שינוי וכל שיפור דורש תהליך, מיקוד הבעיה, לימוד החומר, בניית תכנית - תהליך ומערכת הערכה שתלווה כל שלב,

אבל השיפור המתמיד חיוני וחשוב בעולמנו המרתק.

בתעשייה וגם בחינוך קיימת תחרות עזה בין המוסדות השונים ועל ראש הצוות המנהיג לגלות תכונות מנהיגותיות כדי להניע ולהוביל את הצוות לחשיבה ולתהליכי שינוי מתמידים. ככל שהמנהל יפעיל היטב את צוותו, יטפח ויגביר בהם תפוקות הרי נראה תוצרים חינוכיים, ערכיים, לימודיים תורניים וחברתיים יותר טובים ואיכותיים.

שמירה על לוח זמנים, טיפול במסגרת התקציב, להקשיב להם, להדריך אותם, לעודד ולאתגר כל יחיד אך גם כקבוצה -כצוות.

ניתן להתמודד עם עולמנו המרתק, המנהל יכול ללמוד כמה כלים שונים וחכמים שיסייעו לו לנוע אל ראש כל פסגה ולנצח.

להלן כמה טיפים לשיפור המתמיד של הניהול

1. הפעלת הצוות וכל אחד לחוד

ראוי כל הזמן לאתר נק' חוזק וכישורי כל אחד מצוות המורים. ככל שמנהל יטפח את יכולתו של כל מורה וידאג לבניית צוות מלוכד, מגובש, חביב ונעים הליכות, המוסד יזכה לאיכויות בחשיבה ביוזמות וביצירתיות בונה ומועילה. "יידע הוא כוח", תנו לעובדים יידע על העשייה בבית הספר, בכך הנכם נותנים לו כוח ועוצמה, ובעיקר מגבירים את הרצון העז להיות שותף ולהשפיע.

מורים מוכנים לעבוד קשה - יש להם לרוב מוטיבציה גבוהה ליצור ולבנות, המנהל חייב להוציא מן הכוח אל הפועל תכונות חבויות ונסתרות אלו. ישנם מורים למדניים, שכלתניים, בעלי חשיבה עמוקה ויעילה. המנהל בהליכותיו ובהתנהגותו הצוותית והאישית מסוגל להשתמש בעוצמה טמונה זו.


2. הקדשת תשומת לב לכל עשייה

לעיתים מנהל מתמקד בבעיות שנוצרות, בדילמות המועלות בקשיים המופיעים השכם וערב. תשומת ליבו של המנהל ממוקדת בהתגברות על תקלות שנוצרות, קיימת חשיבות רבה מאוד להתייחס לקורה החיובי והנמרץ בבית הספר, בכל כיתה, בכל מקצוע.

ראוי שהמנהל ישבח, יעודד, יעיר הערות חיוביות על כל רעיון שמתקיים. צא לסיור יומי מנהל-מנהיג בכל הכיתות ,בקר בכל הארועים ובכל הפינות שבהן, נסה לאבחן חדשנות ומקד הערותיך החיוביות בהן דווקא.

ציין בפורומים שונים הטוב והמיטב שקיים בבית הספר ובכל כיתה שהרי החדשנות המתמדת תגבר ככל שהמורה יזקוף קומתו, יגביר הדימוי העצמי החיובי, כל אלה יגיעו "רק" אם המורה יקבל אתגרים חיוביים מהמנהל כל הזמן.

3. שאל, קדם, טפח, רעיונות לשיפור

חובה על כל מנהל לפגוש כל מורה - מחנך ומקצועי בכיתות, במסדרונות ובחדר מורים ולשאול את המורים על עשייתם, התקדמותם ומותר וראוי וחשוב לשאול על דעתם לגבי היוזמות והפעילויות המתקיימות בבית הספר, לשמוע מה דעתם על הבעיות ועל רעיונותיהם לשיפור, לא לפסול דברי מורה שהרי הדרך החיובית מאתגרת.

תנו לכל מורה תחושה של שיתופיות, שייכות וחוליה חשובה בשרשרת העשייה האיתנה בבית הספר, חובה לתת לכל מורה תחושה שהוא חלק מכל השיפורים המתמידים, אך כאמור לשאול לדעתו כל הזמן.

4. בניית חיי חברה קוד לשמחה ולתנופה

"כיף לי לבוא לביה"ס" משפט מדהים שאומרים תלמידים רבים, מה כוונתם? מה הכיף? כולם מתכוונים שיש להם חברים, חיי חברה יוצרים אושר שמחה וחדווה - כלים נפלאים להגברת הלימוד ולשיפור ההישגים כל הזמן.

חיי חברה יוחדרו ויועמקו במוסדות חינוך בקרב הילדים בכל הגילאים רק אם המורים עצמן חשים שצוות המורים מלוכד, שיש לכל מורה מורים חברים. המנהל - המנהיג חייב ליצור חיי חברה בקרב מוריו כל הזמן בפעילויות מגוונות ומעניינות כדי שגם כל מורה יאמר בקול רם - "כיף לי לבוא לבית הספר" מורה החש כיף יהא יצירתי, יוזם ובעל אמביציה לבנות עוד קומה על כל עשייה.

5. ההקשבה קוד בסיסי באינטראקציה

חשוב מאוד שמנהל-מנהיג מביע דעתו, מאתגר, משבח, מעודד, אך יש חשיבות עליונה להקשבה. אנו יודעים כי מורה מצליח מקשיב כל הזמן לתלמידיו. דרך זו מפתחת בהם החכמה, התבונה והיוזמה האישית. ילד המאפשרים לו להתבטא, כאשר המורה מקשיב לו הוא מפתח ביטחון עצמי ודימוי עצמי. הילד בדיבורו מעשיר את השפה, שהרי ישנם ילדים הקוראים המון, אך שפתם דלה, הסיבה העיקרית היא שהמורה לא מאפשר להם להתבטא ולהפעיל הלכה למעשה את אוצר המילים והמשפטים הטמונים במוח.

מתן אופציה להקשבה כל הזמן מאפשר ניצול מקסימאלי של איכות תאי המוח "הדיבור הוא צינור המחשבה" עוצמת הדיבור, איכותו והאושר הלשוני תלויים בעיקר בתרגול, בשינון המתמיד של הטמון במוח, כך הנלמד מעוגן ומתחזק בתאי המוח.

כך בדיוק המצב אצל המורים, ככל שהמנהל יקשיב למורים, הוא ינהל בהם אומץ לב, חשיבה יצירתית ורצון עז להוסיף ידע וחכמה.

6. תודה, עידוד ודברי שבח מאוד מאוד חשובים

ככל שהמנהל "ילמד" לומר דברי תודה ועידוד ושבח על כל עשייה, כן יזכה לראות פרי עמלם המצוין של המורים, הבסיס האיתן ליצור בכל מורה מוטיבציה לחשיבה יצירתית ולהשקעת זמן רב לעמל החינוכי הוא מילות עידוד שקיבל מהמנהל על עשייתו.

דברי העידוד מוחדרים עמוק לנפש האדם, המה מפעילים היטב את האינטליגנציה הרגשית ובכך יוצרים כר נרחב לפעילותו המרתקת של האינטליגנציה השכלית.

באווירה נינוחה של רוגע, שקט, אהבה, כבוד, יחס, אנושיות, אמפתיה, שמחה, חדווה ואושר יוצרים תשתית יצוקה שעליה ניתן לבנות בניין יצוק וחזק של חכמה ודעת.

חשוב מאוד להעיר כל הזמן, אך להתמקד בהערות חיוביות, מעודדות אשר המה יוצרות אתגר מעולה לנוע ולכבוש כל הר.

7. המנהל אינו מושלם

אינני מכיר מנהל היודע הכול ומבין בכל תחום. עוצמתו של מנהל שאינו מנהיג היא בהכרת יכולתו וכישוריו שלו כדי להפוך את המוסד למושלם יותר ולמצוין. עליו לאתר כישורי כל מורה ולנצל כישורים אלה למען הכלל. המוכשר בתחום מסוים יוביל תחום זה בכל ביה"ס בקרב כל המורים, כאשר המנהל נותן במה למורים במנהיגותם, בהובלתם ובהשפעתם על המורים בתחום בו הם חזקים ואיתנים, הוא יוצר שיתופיות אמיתית, מחויבות נפלאה וקבלת אחריות מכל מורה על תחומו.

דרך זו מגבירה בכל מורה את האמונה בעצמו וביכולתו, המנהל מפגין בכך מנהיגות חכמה, יעילה ואנושית ומבהיר לכל מורה חשיבות האחריות הקולקטיבית למוסד כולו.

8. תהליך קבלת החלטות

כאמור, המוסד החינוכי הוא דינאמי ופעיל כל הזמן, יש לקבל החלטות ארוכות טווח, אך יש לקבל גם החלטות מיידיות. המנהל המנהיג חייב לתת דוגמה לקבלת החלטות... לתהליך, לחשיבה מעמיקה ולחשוב הלכה למעשה על כל החלטה. חשוב מאוד לכבד החלטות של בעלי תפקידים בביה"ס לתת להם תמיכה וגיבוי על ההחלטות.

ככל שנבין כולנו כי ההחלטות הם חלק מהותי בהצלחה החינוכית, נוכל ליישם עמלנו החינוכי והמצוין. כדי לדעת לקבל החלטות נכונות יעילות וחכמות יש ללמוד את הכלים והדרכים לקבלת החלטות. היות וההחלטות צריכות להינתן ע"י המנהל וכן על ידי כל מורה, ראוי שכולם ילמדו פרק בתהליך קבלת החלטות.

חשוב שכל מנהל יקשיב לבקשות המורים וישיב להם בזמן סביר, כך "ההחלטות" תהיינה משמעותיות ויעילות ומכבדות את כולם. חייב המנהל להעניק "אמונה" בכל מורה ובכך הוא יגביר את הרצון והמוטיבציה שלהם לקבל עוד ועוד החלטות חשובות.

מנהיג המעודד תהליך קבלת החלטות מאתגר כל מורה לחשיבה יצירתית מעולה.

9. להימנע מרכילות, לשון הרע ודיבורי סרק

כדי לשמור על איכות צוות מגובש ומלוכד, כדי לטפח כל מורה בצוות שינוע בכוחו וביכולתו לפסגה המתאימה לו, על המנהל לשמור ולהיזהר מלשון הרע, מרכילות על מורים אחרים. אסור למנהל לשתף חלק מן המורים בבעיות או תקלות שיש לו עם מורים אחרים.

שמירה מרכילות ומלשון הרע, שומרת את הנאמנות של הצוות, מלכדת אותם לקבוצה איכותית בעל רצון לנוע עוד ועוד קדימה. כאשר הצוות יאבד את אמונו במנהל כל העמל ירד לטמיון.

המנהל שהוא מנהיג חייב לשמור על לשונו היטב היטב. חשוב להיות ברורים, מדויקים בכל דבריכם. אל יצפה המנהל שהמורים יתלחשו ביניהם כדי לקרוא מחשבות המנהל. חשוב להסביר את כל הבקשות ולמנוע דילמות וקושיות, כך התנועה תזרום היטב וכמובן ללא דיבורי סרק ולשון הרע. מנהל הנמנע מלשון הרע, מחנך מוריו בדרך זו כלפי עמיתים וכלפי הורים וילדים.

חשוב תמיד לאפשר "שולחן עגול פתוח" המאפשר לכל מורה להביע את דעותיו ולהבהיר נקודות לא ברורות - כך מונעים רכילות ולשון הרע.

10. שאילת שאלות, מחלוקות, ויכוחים - דרך מעולה לחכמה ולניצחון

חייב מנהל שהוא מנהיג אמיתי ליצור תשתית בה יוכל כל מורה להביע דעותיו, גם אם הם שונים מחבריו. הגמרא על 2700 דפיה מבהירה לנו חשיבות השקלא וטריא והמחלוקת שהרי שאילת שאלות היא הבסיס האיתן והחשוב לבניית חכמה. הלמידה המתמדת של כל המורים חשובה ויעילה, כך מתגברים כל אפיוני הדור ועל הסביבה הנפלאה, המרתקת והמשתנה כל הזמן, אך חשוב שנבין כולנו כי הלמידה מוסיפה יידע כאמור "יידע הוא כוח", הידע מוסיף עוצמה פנימית ובטחון עצמי.

אך החכמה והתבונה מוקנים לאדם רק אם הוא מנצל את הידע האגור במוח ושואל שאלות, מבין דבר מתוך דבר, ככל שאדם שואל יותר שאלות הוא יגיע לתבונה אדירה ומעמיקה יותר. מגן הילדים עלינו לטפח ולעודד ילדים לשאול שאלות כדי להופכם לחכמים.

 

מוסד חינוכי איתן וחזק בו מתחוללים תהליכי שינוי והתחדשות מתמדת הוא בי"ס בו המנהל המנהיג מאפשר כל הזמן לשאול שאלות.


לסיכום

יכול כל מנהל להוסיף עוד ועוד טיפים שיסייעו לו להתמודד היטב בעולמנו המשתנה. המנהל והמורים חייבים להיות כל הזמן עם ראש פתוח לתהליכי שינוי, להפעיל את כל תאי המוח כדי ללמוד הקיים, להבין את השינויים ולמצוא את הכלים להתמודד היטב ולנצח.

העיקר, ראש פתוח ואמונה, אמונה בעצמי כמנהל, אמונה בכל מורה ויכולתו, אמונה בכל תלמיד וכישוריו. ככל שמנהל העומד בראש המערכת יהווה מודל - דוגמה אישית להגברת האמונה, כן נצליח לחלוף על פני כל מכשול ולנוע כלפי מעלה בסולם הערכים וההישגים ולנצח כל הזמן.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב