דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


א. אדלר - איש הרוח אשר הקדים את זמנו 

מאת    [ 22/01/2009 ]

מילים במאמר: 1429   [ נצפה 9761 פעמים ]


אלפרד אדלר 1870-1937
הפסיכולוג אלפרד אדלר החל את דרכו כרופא, כעבור מספר שנים הוא עבר לתחום הפסיכולוגיה. -בשנת 1912 ייסד אדלר אסכולה חדשה ששמה הפסיכולוגיה האינדיבידואלית. אשר מושתת על העיקרון כי על האדם להיות שותף פעיל בניסיון להתפתח ולהתגבר על קשייו, כלומר, רק מודעות עצמית ורצון עז להתגבר על קשייו יובילו לשינוי פנימי אשר לבסוף יצור גם שינוי בנסיבות חייו.
אדלר פיתח תיאוריה מקיפה על טבע האדם, המבוססת על ראיית האדם כיצור חברתי, אשר נע לקראת מטרות תוך התנסויות חברתיות. רעיונותיו של אדלר זוכים היום לצמיחה מחודשת בעקבות האמונה ביכולת האדם לברוא את המציאות שבה הוא חי.
*התאוריה האדלריאנית - הרחבה

מודל האדם על פי גישה זו מתבסס על חמישה עקרונות
חברה: האדם הינו יצור חברתי, כל מערכת האמונות והרגשות שלו מעוצבים על ידי החברה בה הוא גדל. המרחב בו הוא מתנסה,מתפתח ומתקדם לקראת מטרותיו בחיים, הוא הסביבה החברתית בו הוא חי.

מטרתיות: התנהגות האדם מטרתית. מטרת העל שלו היא השגת תחושת שייכות וערך בעולם. תחושת שייכות מתאפשרת כאשר האדם מרגיש שהוא מצליח ליצור קשר משמעותי עם בני אדם אחרים, מפתח את היכולות הטמונות בו, זוכה להערכת אחרים ותורם לחברה .

סובייקטיביות: כל אדם מטבע בריאתו הוא סובייקטיבי, שכן, המציאות מתקיימת בעיניי המתבונן בלבד. שינוי תפישות או פרשנויות על המציאות, ישנו בסופו של דבר את דרך התנהלותנו וכתוצאה מכך את המציאות עצמה.
בחירה: עקרונית לכל אדם יש הזכות לבחירה חופשית. אמנם קיימים נתוני מציאות קבועים כמו: תורשה והשפעת הסביבה, אך מעל לכל קיים החופש לבחור כיצד להתייחס אל עצמנו ואל המציאות וכתוצאה מכך כיצד לפעול.
הוליזם: "האדם הוא תבנית אחת שכל חלקיה קשורים אלה באלה באופן בלתי נפרד, וכולם חותרים להשיג אותה מטרה גם כשזה לא נראה כך הגוף, הרוח, הנפש, האינטלקט, הלא מודע, הערכים המוסריים, התשוקה, החשק, הביצוע של דברים, הכול חלק מאותו שלם, הכול מכוון למטרה שבוחרים. אין קונפליקט פנימי אלא חיצוני, במציאות", זיוית אברמסון מתוך "לומדים זוגיות".
בשנים האחרונות אנו עדים להתענינות הולכת וגוברת בתפישות עולם רוחניות. רבים מאתנו מוכנים כיום להחשף למידע ואף להתנסות בחוויות המזוהות עם "רוחניות".ראוי לציין שרוחניות משמעותה אחת - מודעות.
עולם המדע ו"פיזיקת הקוונטים", מצליחים להוות תחילתו של גשר בין תפישות רציונליות, בעלות היבט אמפירי לבין תפישות רוחניות. על גבי גשר זה נעה התודעה האנושית, שכן היא מקבלת משמעות ותפקיד מרכזיים בבריאת נסיבות חיינו, מאחר ודפוסי הרגש והמחשבה אשר מקופלים בתוכה, הם אלו אשר בוראים מציאות.
התייחסותו של אדלר אל האדם, משיקה באופנים רבים עם החוקים הרוחניים של ימינו.
אמנם מטבעות הלשון שונות בחלקן, וההדגשים מעט אחרים, אולם חמשת עקרונות "מודל האדם" של אדלר דומים להפליא לתפישות ולחוקים הרוחניים.

עקרונות דומים מושגים אחרים
הוליזם
אין עקרון אשר מתחבר יותר מכל לעולם הרוח מעקרון ה "הוליזם". התפישה הרוחנית דוגלת בכך ש"הכל אחד" בהיבט הקוסמי האישי והאוניברסאלי.
היבט קוסמי - נקודת המוצא היא שהכול אנרגיה ביקום, לכן כל חי, צומח ודומם מהווים חלק או פרט מ"מארג אנרגיה אינסופי", דיפאק צ'ופרה השתמש בדימוי "מרק אנרגיה" המכיל את כל הבריאה. במארג זה נמצאים אינסוף סוגי אנרגיות בעלות תדרים שונים ומאפיינים ייחודיים, אשר מתגלמים בצורת חי, צומח ודומם.
מצב של אחדות ונפרדות בו זמנית מתקיים באופן קבוע ביקום. כל דבר בבריאה הוא ייחודי ויחד עם זאת הכול אחד אשר נובע ממקור אחד - כוח בריאה עליון. (אגב, כיום, בקרב פיסיקאים החוקרים את פיסיקת הקוונטים, הולכת ומתגבשת דעה אחידה בנוגע לכך שקיים כוח עליון אשר בורא את כל היש). אפשר להסיק מכך שאחדות קיימת גם בין עולמנו הארצי, המוחשי לבין העולמות העליונים - הרוחניים והבלתי מוחשיים כלשוננו.
תורת הקוונטים אף משתמשת בשני מושגים מעניינים: "תודעה מקומית" ו"תודעה בלתי מקומית", דברים נוצרים בכל הבריאה באמצעות תקשורת בין שני סוגי תודעה אלו.
היבט אוניברסאלי -ההבנה שהכולאחד, ושכל אדם הוא פרט במארג אנרגיה אינסופי, מעוררת שאלות מעניינות הקשורות לכלל האנושות. אם הכל אחד למה בעצם קיימות דתות? מדינות? מלחמות בין מינים? בין גזעים? בין עשירים ועניים? ניתן לרשום רשימה אינסופית של דוגמאות המייצגות אספקטים של נפרדות ודואליות. טווח חשיבה רחב יותר עשוי להוביל אותנו לתובנה שתחושות הנפרדות הן לא יותר מ"טעות תפישתית אשלייתית" של בני האדם.
כל המסרים הרוחניים העכשוויים, קוראים לאנושות להסיר את התפישה האשלייתית על נפרדות ולראות את העולם כפי שהוא מתנהל באמת - מתוך עקרון של אחדות , הכול אחד.
היבט אישי - "האדם הוא המיקרו של המקרו"
כל תא ותא בגוף האדם, על אף ייחודיותו הרי שהוא מהווה חלק זעיר ממכלול תאי הגוף. לכל תא ותא יש מודעות נפרדת ומאוחדת עם מכלול האדם, היות וכך, קיימת תקשורת קבועה גם בין גוף - נפש - רוח. התודעה האנושית היא זו אשר משמשת "תוכנת ניווט" המקשרת בין שלושתם. כיום מוכח מעל לכל ספק שאמונות, מחשבות ורגשות משפיעים על בריאות או חולי גופני ונפשי, כמו כן ידוע גם שגופנו מקושר עם רגשותינו ומשפיע עליהם לחיוב או לשלילה כאשר הוא משחרר הורמונים הגורמים לנו עצב, פחד, התלהבות,שמחה או תחושת אהבה עילאית.

חברה
ההמשך הטבעי לתפישתו ההוליסטית של אדלר, מתיישב היטב עם ההכרה שאנו חלקמהבריאה. אנו נולדים לתוך חברה אנושיתעם הטבעה מולדת, אשר אדלר קורה לה "זיקה חברתית".כלומר, אנו נולדים עם צורך חברתי, עם ידיעה מולדת שנו חלק ייחודי מתוך משהו גדול יותר - האנושות. אנו זקוקים לסובבים הקרובים לנו על מנת שילמדו אותנו על עצמנו ועל הלכות העולם.ואכן הורינו נוטעים בתוכנו את אמונותיהם ותפישות עולמם וכך לומדים מי אנחנו בעולם וכיצד העולם מתנהל. בסופו של דבר שדה ההתנסויות שלנו במהלך החיים הוא האנושות.
מה משמעות המילים "אני הוא האחר" ?תפישות רוחניות אשר מושתתות על פיזיקת הקוונטים וחוקים קוסמיים כמו חוק המשיכה, מעוררות את השאלה: האם אני באמת אני או שאני למעשה תוצר של ערבוב האנרגיה שלי עם זו של הסביבה? אני נפרד ומאוחד בו זמנית . אנרגטית, אני הוא האחר כיוון שאנרגיה נמצאת בתנועה מתמדת ושדות אנרגיה מתערבבים ונפרדים כל העת.
מטרתיות
לכלל האנושות מטרות דומות: להרגיש תחושת שייכות, להיות נאהב ומוערך, לממש את היכולות הייחודיות שלי.ההבדל בין אדלר לתפישות הרוחניות החדשות הוא רוחב הפס אליו האנושות מרשה לעצמה להגיע במטרותיה.
כפי שציינתי רוחניות היא מודעות. כל הספרים, הסדנאות, הטיפולים והלימודים הרוחניים מטרתם היא הרחבת המודעות. כל מי שנוגע בתחום הרוח, רוצה להבין ולדעת יותר על עצמו, על מנת להרגיש בעלי עוצמה ושליטה בחיים.
מסע המודעות מאפשר לאדם להרגיש טוב ושלם יותר עם עצמו וכתוצאה מכך להרגיש בעל ערך ומשמעות גבוהים יותר.
אהבה ללא תנאי, אהבה עצמית, תחושת ערך ומימוש - אלו הן הבשורות החדשות של עולם הרוח. אדלר קרא לכך "צורך בתחושת שייכות" , כיום משתנה מעט הטרמינולוגיה והופכת לצורך ללמוד לאהוב ולהעריך ראשית את עצמנו.מטבעות לשון כמו: "העצמה אישית", "קבלה ללא תנאי" "להרגיש ראוי" הפכו להיות מטרות מקובלות ומיושמות בחיי היומיום. עם ההכרה באחדות כל הבריאה, נולד באנשי הרוח ערוץ תקשורת חדש כך שהמושג צורך או "זיקה חברתית" מתרחב ל"זיקה אוניברסאלית". באדם התעוררו הרצון ואף היכולת להרגיש שניתן לקיים תקשורת פתוחה והדדית עם היקום כולו ואף עם הבורא. (בעניין זה, הסרט הסוד שימש כפורץ דרך בחיבור בין עולם הרוח, המדע והאדם) .
סובייקטיביות
כל אחד מאתנו נושא בתוכו ניצוץ אלוהי - הנשמה שלנו.
על אף היותנו פרט אחד מתוך בריאה אחת גדולה, לכל אחד מאתנו יש הטבעה נשמתית ייחודית ונצחית. נוסיף לכך את תורשה, נתונים אישית וסביבה בה גדלנו, וכך אנו מקבלים סובייקטיביות. משמעות הדבר היא שכל אדם תופש או מפרש אחרת את עצמו ואת מציאות חייו.
כיום, יותר מאי פעם מסרים רוחניים קוראים לנו לצאת למסע פנימי, לשם התבוננות עצמית וזיהוי החסימות והחוזקות שלנו. מסע זה נועד לבחון את תפישותינו הסובייקטיביות , האם הן עדיין משרתות אותנו או שמא הן מהוות מחסום להתקדמות האישית שלנו לקראת מימוש מטרותינו.
מציאות חיינו היא השתקפות של תפישותינו הסובייקטיביות. רבים מאתנו נחשפו לעקרונות אשר הופיעו בסרט הסוד , כשאחד הבולטים בהם הוא העיקרון שאנו מושכים אל חיינו את מה שאנו מרגישים וחושבים. היות וכך, הרי שעקרון הסובייקטיביות של אדלר מקבל משנה תוקף ומשקל בבריאת מציאות חיינו.

בחירה
המסרים המגיעים מעולם הרוח מובילים אותנו בצעדים מואצים אל עידן חדש - עידן התודעה.
אחת המתנות הגדולות של עולם הרוח היא שימת דגש על כך שכדור הארץ הוא כוכב הבחירה היחיד בכל היקומים, כלומר הדבר שמייחד אותנו מכל בריאה אחרת היא היכולת שלנו לחשוב ולבחור בחירה אישית.
אנו יכולים כיום לבחור האם לצאת למסע חיפוש פנימי, על מנת לגלות את האמונות והרגשות הגלויים והחבויים בתודעתנו, ויותר מכך, אנו יכולים לבחור מה לשמר ומה לשנות .
אנו יכולים באמצעות תודעתנו לבחור מי אנו רוצים להיות וכיצד ננהל את חיינו. הבנת האופן בו התודעה בוראת מציאות הולכת ומעמיקה. אנו יכולים ונדרשים להשתמש בזכות הבחירה האישית כך שנביא את עצמנו אל הרמה האנושית הגבוהה ביותר - מאסטריות אישית, אשר באה לידי ביטוי בכך שאנו הבוראים של עולמנו הפנימי והחיצוני.

לסיכום, אני מוצאת שעקרונות התיאוריה האדלריאנית רלוונטיים מאוד בימינו אנו. כפי שאדלר ראה ראייה הוליסטית את האדם ואת סביבתו, כך מבהירות לנו גם התורות הרוחניות עד כמה כולנו ביסודו של דבר דומים ושווי ערך, כיוון שכולנו ארוגים מאותו מארג אנרגיות, ומאידך מודגשת ההבנה שאנו ייחודיים ובעלי פוטנציאלים אשר ממתינים כעת להפעלה, אם נבחר להוציאם לפועל.
אדלר התייחס לאדם ולחברה,ואילו עולם הרוח מוסיף רובד נוסף - יקום. האדם יכול לבחור לקיים תקשורת קבועה והדדית עם עצמו, עם סביבתו וכעת גם עם היקום.
מנחה קבוצות עבודה והתפתחות על פי הגשטאלט וקבוצות הורים מטעם מכון אדלר, מאמנת אישית ומשפחתית בגישות משולבות.התמחות בעבודה עם מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז
B.A בחינוך.
אטי תירוש 054-5303859, segol@012.net.il
אתר http://kav-haofek.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב