דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנון גינות לפי צבעים. 

מאת    [ 22/01/2009 ]

מילים במאמר: 1970   [ נצפה 7646 פעמים ]

תכנון גינות לפי צבעים.

צבעים משפיעים עלינו, באופן פיזי, רגשי ומחשבתי, ולכן אלמנט מרכזי בתכנון גינה צריך להיות השימוש בצבע, אותו ניתן להשיג היום משלל הפריחות של שיחים, עצים וצמחים שונים, וכן מצבעי העלווה של מינים שונים ומשונים שניתן להשיג אותם במשתלות. לאור המגוון הרחב של צמחים שישנו כיום, ניתן לתכנן את הגינה כולה לפי השפעות הצבע, בהמשך המאמר תוכלו לראות רשימות של צמחים לפי הצבעים השונים. הרשימות הם חלקיות בלבד.

צבע הינו מדיום מעבר בין אנרגיה לחומר, והוא נובע מתכונות האור שהוא גם חומר וגם אנרגיה. הצמחים מומחים בלקיחת אור והוצאת האנרגיה מתוכו, זה הוא תהליך הפוטוסינתזה, התהליך שבו תלויים כל החיים על גבי כדור הארץ. אלא שצמחים שונים התמחו בהוצאת חלק כזה או אחר מספקטרום האור כאנרגיה, דבר שבא לידי ביטוי בצבע הפריחה שלהם. ריפוי בצבע הוא עיסוק שמתחיל כבר במצרים העתיקה וממשיך עד ימינו. הצבעים הקרובים ביותר לאנרגיה טהורה, הצבעים הטבעיים ביותר, הם אלו שבאים מהצומח.

איך אנחנו רואים צבע? העין היא כמו מצלמה והאיריס קובע כמה אור נכנס פנימה, בעין יש שני סוגי קולטני אור: קונוסים ומוטות, קונוסים אקטיביים ביום ומעבירים תחושת צבע, יש מהם 3 סוגים: כחול, אדום וירוק. מוטות רגישים רק לעוצמת האור ואחראים לראיית לילה. המוטות והקונוסים מעבירים את אנרגית האור שהתקבלה בעין לפולס אלקטרו מגנטי שנע בסיב אופטי לקורטקס של המוח לתרגום במונחים של ראייה. חלק מהאימפולסים מפעילים את ההיפותלמוס, מנגנון שליטה ביולוגי שאחראי על שינה, רעב, צמא, טמפרטורה ועוד פעילויות לא רצוניות. ההיפותלמוס משפיע על בלוטת האצטרובל ובלוטה אחרת במוח ששולטות על תפקודי הגוף על ידי יצירת הורמונים, וכך מושפע המטבוליזם של הגוף. 3 צבעי היסוד של אור שמהם ניתן ליצור את כל שאר הצבעים הם: ירוק, אדום וכחול. אולם 3 צבעי היסוד של צבע שמהם ניתן ליצור את כל שאר הצבעים הם: צהוב, אדום וכחול. הירוק של האור מתחלף בצהוב של הצבע.

אנחנו קודם כל רואים צבע ורק אחר כך את הגוון ואת התכונות האחרות שלו. הצבע שאנחנו רואים הכי בקלות הוא צהוב או צהוב ירוק, ישירות על הרטינה. התדר האדום הוא הארוך ביותר והוא נקלט מאחורי הרטינה וזה גורם לעדשות שלנו להתקמר בכדי להגיע לפוקוס ויש לזה תחושה של משיכת הצבע פנימה, אלינו. תדר כחול הוא קצר והפוקוס שלו הוא לפני הרטינה וזה גורם לעדשות להתקער, מה שגרום לתחושה של הרחקה. מסיבה זו משתמשים בתכנון גינות בצבעים אדום וכחול למטרה של קירוב והרחקה בגן.

ישנם תופעות של ראיית צבע שאין להם הסבר: אם נסתכל על צבע יסוד במשך דקה ואחר כך על רקע לבן, העין שלנו תייצר את הצבע ההפוך לו, הצבע המשלים. אם נשים 2 צבעים ביחד, למשל כחול וצהוב, אחד לצד השני. כל צבע יצבע בצבעים של הצבע הקרוב אליו: הכחול יצבע בסגול, הצהוב יצבע בכתום. מסיבות אלו יש אפקט גדול בתכנון גינות לשימוש בצבעים משלמים. צבעים נוטים לפירוש שונה לפי הצבע שלידם, אך שומרים על ההופעה שלהם ליד לבן או אפור. משמעות נוספת לצבע ניתנת על ידי מיקומו ליד צבע קרוב אליו, למשל צהוב ליד כתום.

בתכנון גינה לפי צבע משתמשים, בכדי לפשט את העניינים, ב6 צבעים עיקריים: 3 צבעי היסוד: צהוב, כחול ואדום, ו3 צבעים משניים שנובעים מערבוב של 2 צבעי יסוד: כתום, ירוק וסגול. כמובן שהמשך הערבובים ייצור עוד הרבה צבעים. יש לציין גם שערבוב של 3 צבעי היסוד נותן צבע חום. בערוגות הפרחים מומלץ לערבב צבעים משלימים: צהוב עם סגול, ירוק עם אדום, כחול עם כתום. שילוב טוב נוסף בתכנון גינות הוא של צהוב וורוד, אלו הם שני הצבעים הנפוצים ביותר בפרחים בטבע.

צבעים ורשימות צמחים לתכנון הגן:

אדום בתכנון גינות:

משמעו חיוניות ואנרגיה. הוא שומר על ערנות. אדום טוב למקרים של עייפות ודיכאון, הוא נותן מרץ. אדום יוצר תגובה במערכת הסימפתטית בגוף. אדום צבע חם ובולט, אדום הוא צבע צ'קרה הבסיס בגוף ועוזר בטיפול באזורי תחתית הגוף. האדום בתכנון הגן גורם לאזורים להראות יותר קטנים מאשר הם באמת, יש לו אפקט קירבה. אדום בתכנון הגינה צריך להיות מדולל בצמחייה אחרת, או עם צהוב וכתום, או בניגוד לכחול ולבן. אדום הוא צבע משלים לירוק, צבע טרופי, בולט בסוף הקיץ. אדום בתכנון גינות הוא צבע טוב לאזורי פעילות בגן.

רשימת צמחים אדומים לתכנון הגן:

עצים: אקליפטוס, קליסטמון, אלמוגן, צאלון, כליל אדום, שזיף פיסרדי, רימון,

עצים לשלכת אדומה וצהובה בסתיו: אלה א"י, ספיון, מילה פנסילבנית, אוג הדונג,

שיחים: אקליפה מגוונת, דודוניאה ארגמנית, ברבריס, חלבלוב דמוי קוטינוס, חלבלוב, צסטרום, קליסטמון, גרוילאות, צסטרום, היביסקוס סיני, ברזילי, וורדים, פריש יפני, אדמום, קנה הודית.

מטפסים: אורנית לוהבת, קלודנדרון, בוגונוויליה, עקולית,

רב שנתיים: קנות, פוקסיה, קניפופיה, אלוורה, חד אבקן אדום, פנטס, אמרליס, רוסליה, פנסטמון, מרווה, ביצן, גרניום, פורמיום, דרצנה, אירסיניה

נמוכים: כלניות, פרגים, צבעונים, לוטוס.

ורוד בתכנון הגן:

צבע של רכות, טוב יותר במקומות קרים, הולך עם אדום לכיוון הסגול, וגם עם כחול ארגמן וסגול, הולך טוב עם אפור וגם עם צהוב, ורוד מאד בהיר, צריך ריכוך על ידי אפור או כחול בהיר או ירוק צהוב.

וורוד נבחר על ידי אלו המחפשים אהבה, עוזר כנגד אבל ועצבות ומביא שקט למחשבה. וורוד בתכנון הגן הוא צבע טוב לאזורי רגיעה. וורוד בתכנון גינות גם מתאים לערוגות פרחים.

רשימת צמחים וורודים לתכנון הגן:

עצים: כליל החורש, אלביציה ורודה, בוהיניה, ברכיטון, טבבויה, חלק מהוורדנים: דובדבן, תפוח, שזיף, לגסטרמיה, קולרויטריה, 

שיחים: היביסקוס סורי, בודליאה, יערה אקרוטית, הרדוף, ברליה, אבליה, ויגליה, בן עוזרר, ספיראה, וורדים, לאוקופילום, בראינה.

מטפסים: אנטיגון, בת שבע, לפופית נאה, פונדרונאה.

רב שנתיים: גרניום לימוני, מרווה, חרצית וורודה, אקילגיה, דיגיטליס, פרימולה,

נמוכים: גרניום זוחל, ציפורן, ורבנה, איוגה, נציץ ורוד.

כתום בתכנון גינות:

הצבע החם ביותר, מסמל אופטימיות וגדילה. גם צבע של שמחה, החשיפה לו מביאה שחרור ותחושת בריאות, הוא צבע מעורר שינוי, הבאה של החבוי לאור הבמה. צבע טוב כנגד דיכאונות ומשברים. טוב לילדים הצבע של הצ'קרה השנייה שקשורה לפעילות המעיים והאדרנלין. יותר מדי כתום נותן חוסר מנוחה, הולך טוב עם כחול וארגמן, צבע לקיץ. כתום בתכנון גינות הוא צבע טוב לפינת אכילה ולפינה שתתן לנו אנרגיה בבוקר.

רשימת צמחים כתומים לתכנון הגן:

עצים: גרווילאה.

שיחים: בוהיניה גלפיני, טקומית, סטרפטוסולון, אבוטליון, דק פרי זקוף,  ציפור גן עדן, קנות, ארמופיליה, וורדים.

רב שנתיים: רודבקיה, גילרדיה, המרוקליס, קניפופיה,

נמוכים: גזניה, טגטס,

צהוב בתכנון גינות:

צהוב הוא  הצבע הבהיר ביותר והקורן ביותר, ולכן גם הנפוץ ביותר בין הפרחים בטבע. הוא עוזר בריכוז ולימוד ומעורר אינטלקטואלית, צהוב מעורר תקווה ורצון ללמוד ולהרחיב את הגבולות. צהוב קשור לזריחת השמש, להתחלות חדשות. הצהוב מנקה את הפסולת מהגוף, גם רגשות שליליים. הצ'קרה הקשורה לצהוב היא זו של מקלעת השמש במרכז החזה. הצהוב משפיע לטובה על מערכת העיכול ועל העור ומערכת העצבים.

צהוב מאיר, חמים יותר מאדום, מושפע מהשמש ולוקח הרבה תשומת לב, יכול להיות קשה ולכן בתכנון גינות טוב יותר לשים את הצהוב בצל מאשר בשמש. צהוב בהיר הולך טוב עם אפור, צהוב וכתום בתכנון גינות צריכים כמשלים מעט כחול - תכלת. ערוגה צהובה בלבד בתכנון הגן טובה עם עלים בגוון כסף וזהב. צהוב בתכנון הגן מתאים לערוגות פרחים, אזורים שרוצים להאיר אותם, שולי מדשאה.

רשימת צמחים צהובה לתכנון הגן:

עצים: אלביציה צהובה, פלטופורום, שיטה, פלומריה, ברוש לילנדי, ברוש לימוני,

שיחים: מלוליקה זהובה, טקומית צהובה, דק פרי זקוף,  כסיה, יסמין, פורסיציה, וורדים, אוונימוס צהוב. תויה, דורנטה זהובה, ליגוסטרום ביצני, עץ השמן זהוב, ערערים זהובים, שפלרה. אלפיניה הדורה.

רב שנתיים: המרוקליס צהוב, איריס צהוב, קוראופסיס, חרצית צהובה, רודבקיה, מטה זהב - סולדיגו, גילרדיה, אשולציה, אכילאה, הריופס, עב גביע ורגיני, קופרוסמה זוחלת מגוון.

נמוכים: אוזן דוב, גזניה, לנטנה צהובה. נרקיסים, צבעונים, פרסיה, בת קורנית לימונית, דיפנבכיה.

ירוק בתכנון גינות:

ירוק הוא צבע של הטבע, נמצא במרכז הספקטרום ובעל תכונה מאזנת, לא מחמם ולא מקרר, הוא צבע קר אך יש בתוכו אנרגיה של הצהוב, מביא הרמוניה, מייצג גם פוריות והתחדשות, ולכן הוא גם צבע של ריפוי. הירוק מייצב ומרגיע ונותן כוחות, הוא קשור לצ'קרה הלב, הצ'קרה הרביעית ועוזר במחלות לב וריאה וגם בטיפול ברגשות שליליים. ירוק מעצם היותו צבעם של הצמחים נמצא בגן באופן טבעי, אלא שיש סוגים רבים של ירוק ויש צמחים שהתחושה הירוקה מהם יותר גדולה מאחרים. אין ספק שהדשא הירוק נותן תחושה שאף צמח אחר לא נותן, וכך גם ירוקי עד שירוקים כל השנה וצמחייה טרופית שלה גוון ירוק עשיר. ירוק בתכנון הגן מתאים לאזורים שרוצים ליצור בהם תחושה של עושר, המשכיות של הגן, בריאות.

כחול בתכנון גינות:

כחול מצוין לריפוי מכיוון שהוא מרגיע, הוא גם טוב למדיטציה, יש לו אפקט מקרר ומנקה, הוא מפעיל את המערכת הפרא סימפתטית, כחול מייצג את צ'קרה הגרון, והוא גם הצבע של עידן הדלי, העידן של ימינו. כחול נותן עומק, רגיעה, כחול ארגמני מושפע מהסביבה מאוד, יותר מדי כחול ביחד מדכא, אדום וכחול יחד מגרים, כחול הולך טוב עם וורוד, כחול יכול ללכת עם צהוב אך חסר מנוחה, לבן נותן אלמנט של אור לכחול, כחול וירוק לימוני הולך טוב ביחד, כחול ואפור הולך טוב ביחד. כחול בתכנון גינות נותן תחושה של התרחבות. בתכנון הגן הוא מתאים לאזורים של מדיטציה, מחשבה, רגיעה, מקומות בגן שבהם אדם רוצה לשכוח את העולם.

רשימת צמחים כחולה לתכנון הגן:

עצים: בולוסנטוס, גקרנדה,

שיחים: עופרית הכיף, לילך, סולנום, שיח אברהם, הורטנזיה.

מטפסים: קלמטיס, הרדנברגיה, טונברגיה, לפופית נאה, וויסטריה.

רב שנתיים: אגפנטוס, עירית, מרווה, לבנדר, רוזמרין, אסטר, דולפיניום, פליציה, טולברגיה, עדעד, אגרטום מקסיקני, אקליגיה, דיגיטליס, פרימולה, 

נמוכים: לנטנה לילכית, גרמית,  איוגה, בן אפר מכחיל, חבלבל מאורטיני,

סגול בתכנון גינות:

סגול הוא צבע עשיר, מורכב מ2 ניגודים של אדום וכחול. הוא צבע של רוחניות, דמיון, רצון להתאחדות מיסטית והוא צבע מועדף על ידי ילדים, נשים בהריון ומיסטיקנים. סגול היה במהלך ההיסטוריה צבע מלכות, ונקשר לתחושת הערך העצמי ואהבת העצמי, סגול הוא צבע לאנשים רגישים, צבע שמעודד אומנות ופילוסופיה, סגול הוא צבע צ'קרה הכתר וקשור לעין השלישית וליצירה. הסגול אמור לעודד תפישה על חושית והתבוננות עצמית. סגול טוב בטיפול בבעיות מנטאליות ועוזר גם בשינה. סגול הוא התדר הקצר ביותר בספקטרום. סגול בתכנון הגן הוא צבע נסוג ומסתורי, רומנטי, בעל עומק ומרחק, קשה להשתמש בו באופן מסיבי, הוא נוטה להיות משעמם ואף מדכא בקבוצות גדולות. סגול בתכנון גינות הולך טוב עם כחול וורוד, עם כחול ואדום כהים הוא מדכא, אלא אם כן יש הרבה עלווה אפורה. סגול בתכנון גינות, מבחינת התאמת הצבע, הולך טוב מאד עם אפור. סגול בתכנון הגן טוב בפינה של מדיטציה, או של ערסל שינה.

רשימת צמחים סגולה לתכנון הגן:

עצים: שזיף פיסרדי.

שיחים: בודליאה, פוליגולה, הבה, ברליה, לאוקופילום, ברבריס.

רב שנתיים: איריס,  כריזנטמה,  לבנדר, 

נמוכים: סיגליות, סלסלי כסף, גרמית. פרימולה, יהודי נודד.

עצות: עלי כסף וסגול נותנים רקע טוב, להוסיף מעט צהוב בהיר, ורדים משתלבים יפה, הצבעים מתבהרים ככל שמתרחקים מהבית, כמו כן להתייחס לצבע של הבית ושל הנוף, הרמוניית צבעים חשובה בגינות קטנות.

לבן בתכנון גינות :

לבן הוא צבע נקי ובהיר שמכיל את כל ספקטרום הצבעים, הוא טוב  בתכנון הגן בתוספת וכרקע לצבעים אחרים, ומצליח גם עם הצבעים החמים וגם עם הצבעים הקרים, ולכן יכול להיות מתווך ביניהם. לחלק מהצמחים הלבנים יש נטייה לוורוד. לבן בתכנון הגן טוב לא בקבוצות גדולות אלא להדגשה של צבעים אחרים וכצבע מפתיע ומביא אור. לבן בתכנון גינות טוב לסימון, הדגשה ותיחום אזורים.

רשימת צמחים לבנה לתכנון הגן:

עצים: כליל החורש לבן, שקד, סופורה יפנית, מגנוליה, פיקוס לבן.

שיחים: דורנטה מצויה מגוונת, הדס מצוי מגוון, היביסקוס סורי לבן, בודליאה לבנה, לילך, קולוניה, אבליה, יסמין רפואי לבן, בן עוזרר, מורן, ספיראה, דטורה, גרדניה, פיטוספורום, וורדים, אוונימוס לבן, גרדניה, קריסה,

מטפסים: פונדרונאה, טרכלוספרמום יסמיני, ארכובית, יסמין אזורי, קיסוס מגוון.

רב שנתיים: אגפנטוס לבן, איריס לבן, חרצית לבנה, קרינון, כריזנטמה לבנה, מרגרטה, 

נמוכים: לנטנה לילכית לבנה, גרמית לבנה,  סלסלי כסף, ויטנדיה, וינקה,

אפור בתכנון גינות:

מבין כל הצבעים אפור הוא הצבע היחיד שלא מגרה את העין, ולכן מביא איתו סוג מסוים של שקט בגינה. בתכנון גינות שבהם יש דגש על עלווה צבעונית אפור הוא תוספת הכרחית. יש כיום מבחר צמחים עם עלווה אפורה שהולכת טוב עם העלוות בגוון סגול, צהוב, לבן. אפור בתכנון גינות הוא צבע חשוב בערוגת התבלינים. אפור בתכנון הגן טוב לסיום ותיחום שטח וכמלווה שביל,

רשימת צמחים אפורה לתכנון הגן:

עצים: זית, אקליפטוב מאפיר, ארז, ברוש אפור, שיטה אפורה,

שיחים: לאוקופילום. בודלאה, עץ השמן, ערערים אפורים, ברזילי לביד, פגויאה,

רב שנתיים: לבנדר, מרווה. אוזן דוב, דרדר מכסיף, סביון מלבין, סנטולינטה, פיגם, צמרר. דם מכבים, גזניה אפורה,

עד כאן בנושא של צבע בתכנון הגן, נושא גדול ורחב שנגענו רק בקצהו. מפליא שבתכנון גנים וגם בתים כמעט ואין התייחסות לנושא של הצבע, מקווה שמאמר זה מאיר, תרתי משמע, נושא חשוב זה.

 

זאב בן אריה - רזי הגן
http://www.rhazy.co.il
0544-751080
לתגובות: rhazy@zvia.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב