דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרשת שמות 

מאת    [ 21/01/2009 ]

מילים במאמר: 298   [ נצפה 3177 פעמים ]


נומרולוגיה בפרשה: (פרשת "שמות")

האם מדובר במספר מקרי, או במספר בעל משמעות, ואם כך הדבר, מה משמעותו של מספר זה?
עיון בתנ"ך יגלה כי למספר 70 יש משמעות מטא-טקסטואלית (משמעות שמעבר לטקסט), וזאת בשל הריבוי היחסי של השימוש במספר 7 וכפולותיו: 70, 700, 7000, ו- 70,000. ברור, אם כן, כי יש לפרש את המספר 70 ככפולה של 7 ב-10, כלומר ככפולת המשמעות של שני מספרים אלו.
המספר 10 הוא ביטוי מובהק של גוף האדם, וזאת בשל העובדה שיש לכל אדם 10 אצבעות, שכתוצאה מכך הפך ה- 10 לבסיס לחישובים. 10, אם כך, הוא ביטוי גופני, ובשל כך, כנראה, היה צורך ב- 10 צדיקים כדי להציל את סדום, או ב- 10 מכות על מצרים, כדי להביא את הענישה הגופנית עד תומה. 8, למשל (צדיקים או מכות), לא יספיקו, כשם ש-8 אצבעות אינן מהוות שלמות אנושית.
7 מופיע בראשית התורה כמספר הכרוך בברכה, בקדושה ובאלה-ם, ובפרשת נח כרוך ה-7 עם רעיון הטהרה. ברור, אפוא, ש-7 הוא מספר אלוהי, ואין זה מקרה שהמספר 7 מופיע רבות בענייני קדושה וטהרה, במשכן, בהזייה, ועוד ועוד. ל-7 יש משמעות מרבית, או: מיטבית), כפי שניכר הדבר בעובדה שלאחר ה-7 לא מוזכר המס' 8 כלל. אין זה מקרה שבפרשת הבריאה לא מופיע 8, מספר נדיר ביותר.

70, אם כך, בא להורות על מספר המבטא קדושה ושלמות גופנית גם יחד. כביכול, כאשר בני ישראל יוצאים לגלות, ובמיוחד כדי לשרוד בה, הם חייבים להיות מחוזקים מבחינה גופנית, ומבחינה אלוהית גם יחד. מספרם של זקני ישראל "...ושבעים מזקני ישראל..." (שמות כ"ד/א'), הוא כמספרם של יורדי מצרים, וברור שמדובר במספר סמלי, 70 זקנים המייצגים את כל הקהל. ברור עתה שבמספר 70 הבאים מצרימה אין לראות מספר אקראי (כמו 69 או 71), כי אם מספר שנועד להביע רעיון. ספר בראשית נפתח ב-7 וספר שמות נפתח ב-70, כעין העצמה גופנית לקדושה האלוהית החופפת על ישראל.


פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"

על המחבר: מאיר בר-אילן (יליד 1951 ), למד ב'נתיב מאיר', מרכז הרב, והמכון הגבוה לתורה שליד אוניברסיטת בר-אילן. הוא בוגר של אוניברסיטת בר-אילן ומרצה בה במחלקה לתולדות ישראל ובמחלקה לתלמוד. בר-אילן עוסק בהיסטוריה חברתית ותרבותית של תקופת התלמוד, ופרסם עד כה כמאה מחקרים בתחומים מגוונים: היסטוריה יהודית, מיגדר נשי, תפילה, אגדה, מאגיה, תנ"ך, ספרות חיצונית, קומראן, ספרות ההיכלות, הפיוט הקדום, יהודי הודו, תולדות הרפואה בין היהודים, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, ועוד. ספריו הקודמים Some Jewish Women in Antiquity, Atlanta, Georgia: ; הם: סתרי תפילה והיכלות, רמת-גן תשמ"ז אסטרולוגיה ומדעים אחרים בין יהודי ארץ-ישראל בתקופות ההלניסטית-רומית ;Scholars Press, 1998. והביזאנטית (בדפוס). מ' בר-אילן הקים אתר אינטרנט, כבר ב 1995- , בו ניתן למצוא חלק ניכר מפרסומיו, רשימות ביבליוגראפיות, מסכת ראש-השנה במהדורה סינופטית, נתונים גנאולוגיים על משפחתו, ועוד. כת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב