דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לעשות שורט: מאחורי הקלעים של המכירה בחסר 

מאת    [ 21/01/2009 ]

מילים במאמר: 909   [ נצפה 5239 פעמים ]

עקרון הפעולה

בכתבה קודמת סקרתי את עקרונות המכירה בחסר (שורט), הסברתי מדוע שורטים קיימים (הצורך להרוויח ממניה יורדת) והסברתי כיצד מתבצע התהליך. בכתבה זו אכנס קצת יותר לעובי הקורה של עולם השורט.

כעת אתם יודעים שבעת ביצוע פעולת שורט אתם מוכרים מניות שאינן שלכם מתוך תקווה שכאשר מחיר המניה ירד, תקנו אותן חזרה במחיר נמוך יותר מהמחיר שקיבלתם תמורת מכירתן. כמו בכל עסקה טובה אתם רוצים לקנות בזול ולמכור ביוקר, אלא שכאן הסדר הפוך: ראשית אתם מוכרים ביוקר ולאחר מכן אתם קונים בזול. עד כאן הכול פשוט למדי ומנקודת המבט של הרבה סוחרים ומשקיעים – אינכם זקוקים לכל מידע נוסף.

לעומת זאת, מנקודת המבט של מי שרוצה להבין את התרחשויות המסחר, יש עוד הרבה ללמוד. בכתבתי הקודמת הזכרתי את העובדה שכאשר אתם מוכרים מניות שאין לכם (עושים שורט), אתם בפועל לווים אותן מן הברוקר שלכם ולכן עליכם להחזיר אותן לברוקר לפי דרישה. הזכרתי גם שהברוקר שלכם לווה את המניות מלקוח אחר ומאוחר יותר, כאשר תסגרו את השורט, יחזיר לו אותן.

האם תמיד אפשר לעשות שורט?

מה קורה כאשר אתם מעוניינים לעשות שורט במניה שהברוקר שלכם אינו מחזיק? נניח שאני רוצה לעשות שורט במניה. כאשר אני מבצע שורט במערכת מסוג "גישה ישירה" (Direct Access), בקשתי נבדקת ובמקרים נדירים לא אוכל לעשות שורט במניה מאחר שאין לברוקרים שלי מניה זו. כדי שלא להיתקל שוב ושוב במגבלה זו יש להעדיף לעבוד עם ברוקר גדול. נניח לרגע שהברוקר שלי אינו מחזיק במניה ולכן אינו יכול להלוות לי אותה. במצב כזה, אם אני מאוד מעוניין לעשות שורט, יכול הברוקר להתקשר ל"בנק" של הברוקרים הנקרא 'פנסון' (Penson)ולבקש את המניה לצורך ביצוע שורט. אפשר שיקבל אותה ואפשר שלא.

זכרו כי בהרבה מקרים אם המניה לא נמצאת ברשות הברוקר, תמיד אפשר לקנות אופציית פוט (Put) של המניה. שלא כמו בישראל, לרבות מן המניות בארה"ב יש אופציות שהמסחר בהן ער. אחת לחודש, כל חברות הברוקרים צריכות לדווח על כמות המניות הנמצאות במצב שורט בחשבונות לקוחותיהן. נניח שלחברת ABC יש 100 מיליון מניות מונפקות. האם זה אפשרי שהציבור ילווה מהברוקרים את כל 100 מיליון המניות וימכור אותן בשורט? זהו מצב לא סביר, אבל במציאות של היום אפשרי! ראשית, כדי ללוות מניות מהברוקר צריכות כל 100 מיליון המניות להיות בנות מכירה. בכל חברה קיימות מניות שאינן בנות מכירה. חלקן נמצאות בידי הבעלים ובהגדרתן מוגבלות (Restricted). חלקן נמצאות פיסית בידי בעלים המחזיקים בביתם את שטר המניה. מניות המוחזקות פיסית בידי בעליהן ואינן מופקדות אצל חברת ברוקרים, אינן ניתנות להלוואה ולכן אינן משתתפות במשחק השורט. תיאורטית כל המניות יכולות להיות מוחזקות בידי חברות הברוקרים ולכן כולן יכולות להיות בשורט.

שאלה: לחברת ABC יש כמות שורטים גבוהה. אם כל כך הרבה אנשים רוצים לעשות שורט במניה האם פירושו של דבר שהחברה בצרות?  או אולי – אם יש כל כך הרבה שורטים, הרי בסופו של דבר בעלי השורטים ייאלצו לקנות את המניה חזרה כדי להחזיר אותה לברוקר ולכן מצבה של החברה טוב? ובכן, שני המצבים אפשריים, תלוי רק בתזמון.

האמת היא שחברה שמאבדת ערך ויורדת לכיוון האפס, עשויה להגיע לשם בלא קשר לכמות מניות השורט הנפתחות. האמת ההפוכה היא שאם יש הרבה שורטים ומסיבה כלשהי המניה מתחילה לעלות מעט, השורטיסטים מתחילים להילחץ (הם נדרשים לקנות חזרה במחיר יקר) וכתוצאה, התחלה של סגירת שורטים (Short Covering) עשויה להצית פאניקה של קונים החייבים לכסות שורטים פתוחים. לעולם לא תדעו מה קורה מאחורי הקלעים אלא אם תביטו על גרף המניה.

לחיצת שורטיסטים

לעתים נוצר מצב המכונה "לחיצת שורטיסטים" או "Short Squeeze" לדוגמה, במניה בעלת הסימבול MAMA שבמשך זמן רב נסחרה בשווי שנע בין 2 ל-4 דולרים היו הרבה אנשים בשורט מתוך אמונה שבסופו של דבר החברה תיסגר ושווייה ירד לאפס. קצת חדשות טובות (זכרו שם המשחק הוא יחסי ציבור) והמניה פורצת בן לילה ממחיר של 4 דולרים למניה למחיר של 6 דולרים. מצב זה לבדו הלחיץ מאוד את השורטיסטים. תוך יומיים הגיעה המניה מעל למחיר של 15 דולר. מי היו הקונים? האם המשקיעים הגיעו תוך יומיים למסקנה שהיא שווה 15 דולר? לא. היו שם קונים חדשים שעוררו את התהליך והיו אלו השורטיסטים שנכנסו לפאניקה ונאלצו לקנות בכל מחיר. כמות המניות המונפקות? רק 10.1 מיליון. כמות השורטים כעת? קצת מעל 1 מיליון. לפני חודשים אחדים היו שם כנראה הרבה יותר. כאשר סגירת השורטים מסתיימת, גם החגיגה מסתיימת והמניה חוזרת לערכה הסביר. אם לא יקרה בחברה דבר רציני שיגרום למשקיעי הזמן הארוך ולמוסדיים להיכנס פנימה – שום דבר לא יקרה בה והיא תחזור לערכה הקודם טרם מועד לחיצת השורטיסטים. כמה שחקנים שלהם כיסים עמוקים יוסיפו שורטים עם העלייה כדי "למצע כלפי מעלה" את השקעות השורט שלהם (To average up) אבל גם להם יש גבול. לחיצת שורטיסטים אמיתית מתרחשת כאשר אותם שחקנים כבדים מנסים להמשיך וללוות מניות מהברוקר כדי לבצע עוד ועוד שורטים תוך כדי העלייה, אך בשלב מסוים אינם מסוגלים לקבל יותר מניות בהלוואה מהברוקר. גם לברוקרים יש גבול וכמות המניות בסופו של דבר מוגבלת.

מי הם הקונים בעת הפריצה?
1. אנשים שאוהבים את המניה כמשקיעים
2. השורטיסטים הנלחצים
3. אוכלי הנבלות: אותם האנשים שיודעים שהשורטיסטים נלחצים ומנסים ללחוץ אותם יותר

מי הם המוכרים?
1. אותם האנשים הרוצים לממש רווחים על מניה שעלתה
2. זהו. אין יותר – כי אף אחד אינו מסוגל עוד לעשות שורט...

חוסר האיזון הנגרם בין הקונים למוכרים, כפי שהוא מתבטא ברשימה לעיל, הוא הגורם למניה לעלות כמו משוגעת. אנו תמיד צריכים לשאול את עצמנו מה דוחף את המניה? האם אלו הנתונים הפונדמנטליים שהשתפרו בן לילה? לא. מניה מזנקת כאשר נוצר חוסר איזון בין הקונים לבין המוכרים. כאשר יש יותר סיבות לקנות ופחות סיבות למכור, נוצר חוסר איזון ולכן עד שהמניה תגיע למחיר שייצור את האיזון החדש היא תמשיך לרוץ צפונה.

מסקנה? זהו משחק מסוכן. למשקיעי הזמן הארוך אין כל מידע פונדמנטלי שנוסך בהם ביטחון ולסוחרי הטווח הקצר אין כל תצורה טכנית טובה שיכולה לעזור בהחלטה אם להיכנס או לצאת. החגיגה יכולה להסתיים בכל רגע ובלא כל אזהרה.

בכתבה הבאה נעמיק אל צידו האפל של השורט. הצד שאף אחד לא רוצה שתכירו, הצד הנקרא "שורטים ערומים" או "Naked Shorts". התכוננו להפתעה.

מאיר ברק הוא סוחר מניות מקצועי בבורסות האמריקאיות. מאיר מוכר כסוחר יומי ומרצה בתחום זה המוביל בישראל. במשך שנות נסיונו הכשיר מאיר אלפי סוחרי בורסה מקצועיים בישראל. מאיר הוא מנהל קרן גידור, מנתח טכני וכתב כלכלי של עיתונים כלכליים, בנקים וגופים פיננסיים אחרים בישראל ובחו"ל. מאיר הוא הסוחר הראשי של חברת טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ המספקת שירותי לימוד מסחר יומי במניות, שירותי חדר מסחר ונציגות של חברות ברוקרים אמריקאיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב