דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החשיבות בניהול יומן פעילות 

מאת    [ 21/01/2009 ]

מילים במאמר: 940   [ נצפה 3558 פעמים ]

 עליך לנהל יומן פעילות!

טעויות הן נדבך חשוב בעיצובו של כל סוחר מניות מקצועי. כל הסוחרים, ותיקים וטירונים כאחד, עושים טעויות. השאלה החשובה היא אם ישכיל הסוחר לנצל את טעויותיו לצורך תיקון דרכיו או יבזבז אותן לריק. טעויות, מעצם היותן בלתי נמנעות, הן נכס חשוב וככל נכס חשוב אחר יש לשמרן, להסיק מהן את המסקנות ולתעדן. הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת היא באמצעות ניהול של יומן פעילות.

יומן פעילות צריך לעזור לך ללמוד מטעויותיך. את חשיבות הלימוד מטעויות אתה בוודאי מבין, אולם לימוד מטעויות אינו מטלה כה קלה כפי שהוא אולי נשמע. נתחיל בבסיס: כיצד אתה יודע שאתה טועה? בתחילת דרכי כסוחר ביצעתי סוגים שונים של פעולות מסחר בשיטות שונות אשר הייתי בטוח בתוחלתן החיובית. בדיעבד התברר לי שברבות מהן טעיתי, אבל לצערי לא היה אף אחד שיביט מעבר לכתפי ויאמר לי שאני טועה. במשך זמן רב סברתי שאני מבצע פעולות נכונות. כאשר נכשלתי האשמתי את מזלי הרע וכאשר הצלחתי קיבלתי חיזוק לטעויותיי. להגיע כך למסקנה איזוהי שיטת מסחר נכונה ואיזו לא, הוא תהליך ארוך אשר לעתים רבות מסתיים בהסקת מסקנות רק בעת חיסול חשבון המסחר כולו. אם מתמזל מזלנו, אנו חוזרים פעמים רבות על אותה הפעולה עד "שיורד לנו האסימון" ואנו מבינים כי אכן מדובר בטעות. בכל מקרה, עד להבנה מלאה, אנו מבזבזים זמן רב ומשלמים ממון רב. 

הדרך החכמה והזולה יותר: רכישת ידע. ידע ניתן לרכוש מספרים, קורסים והנחיה אישית. היתרון: אתה מבצע טעות ומודע מיד לעובדה שביצעת טעות. מניסיוני, לימוד לא ימנע ממך לבצע טעות. במסגרת הקורסים שלנו אני מלמד את חניכיי כיצד להימנע מטעויות המסחר האופייניות. אני חוזר מדגים ומדגיש כל טעות עד אשר יוצא "עשן לבן". בסוף כל דיון מגיע השלב החביב עליי ובו אני נוהג לומר לתלמידיי: "ואני יודע שבכל זאת כולכם תעשו את הטעות הזו...". אני מביט בעיניהם ורואה שכולם חושבים את אותה המחשבה: "מה הוא חושב שאני אידיוט? שמעתי, הבנתי, רשמתי ואין לי שום כוונה לעשות את הטעות הזו!". לא כך הוא הדבר. הם עוד ידעו שצדקתי. הם יעשו את כל הטעויות שכתובות בספר. על כל אחת ואחת הם ישלמו במיטב כספם. יתרונם הגדול של תלמידיי הוא שלהבדיל ממי שמתנסה בעצמו, הם ידעו שהם עשו טעות, יפנימו אותה מיד אחרי הפעם הראשונה ואולי אף יימנעו ממנה בעתיד.  

בתחילת דרכי קראתי מאמר שעסק בניהול יומן פעילות ולמען האמת לא כל כך הבנתי את חשיבות הנושא. לתומי חשבתי שאני מודע לסיבות לכישלונותיי והצלחותיי וכי אין אני זקוק לתיעוד נוסף. בדיעבד הסתבר לי שטעיתי בגדול ומאוחר יותר הצטערתי על שלא הקדמתי את ההכרחי. גיליתי את הצורך לנהל יומן פעילות בדרך הקשה הארוכה והיקרה. אם תקשיבו לדברי ותפעלו בהתאם תחסכו לעצמכם את התהליך שעברתי אני.

במקרה שלי אשתי עזרה לי לגלות את הצורך ביומן. בתחילת דרכי כסוחר במניות חזרתי רבות על אחת הטעויות הנפוצות ביותר של סוחרים חדשים – הייתי קונה בזמן הנכון אך יוצא ברווח זעיר טרם הזמן הנכון או במילים אחרות: בורח מהר. מדי ערב הייתי מספר לאשתי פחות או יותר את אותו הסיפור: היום הרווחתי או הפסדתי ככה וככה - אולם אם הייתי ממתין הייתי מרוויח סכום של... כל יום אותו הסיפור, עד שנמאס לה לשמוע איך "כמעט" עשיתי כסף ובאופן ברור היא הציגה בפני את המסקנה שאליה הייתי צריך להגיע אם הייתי מנהל יומן פעילות: אתה חוזר יותר מדי פעמים על אותה הטעות. הגיע הזמן לשינוי!

דבר מעניין קרה לי כאשר התחלתי לנהל יומן. להפתעתי גיליתי שכמות הטעויות שאני מבצע מוגבלת. גיליתי שאני חוזר שוב ושוב על אותן טעויות. גיליתי זאת רק לאחר שהתחלתי לרשום כל פעולה שביצעתי. אחת לשבוע, בדרך כלל טרם יום המסחר הראשון, הייתי יושב אל מול היומן ובוחן את הצלחותיי ואת כישלונותיי. כאמור גיליתי שרוב כישלונותיי נובעים בעיקר משלוש סיבות עיקריות. מכאן ואילך הדרך להצלחה הייתה קצרה. כל אשר היה עליי לעשות הוא לקבל החלטה שעליי "לחסל" את הטעויות אחת לאחת. יצאתי למלחמה. מובן שהמלחמה היא בעיקר עצמית ונפשית, אך זוהי המלחמה הקשה מכל. כבר בשבוע הראשון למלחמה נדהמתי מהתוצאות. בשבוע השני כבר שכנעתי את עצמי בנכונות דרכי ואז גם המלחמה נהייתה קלה יותר. כל אשר היה עליי לעשות הוא לנהל יומן. מדהים בפשטותו.

נושאי היומן

מה עליכם לרשום ביומן הפעילות שלכם:

1. תאריך
2. שעה
3. יום בשבוע
4. מקור הפעולה (המלצה, ניתוח שלכם, ניתוח של אנליסט...)
5. סימול המניה
6. כמות (לדוגמה: 500 מניות)
7. סוג מסחר (לונג, שורט, מסחר יומי, Swing, השקעה לזמן ארוך)
8. מחיר כניסה
9. סיבת הכניסה (לדוגמה: המניה עברה מחיר מסוים, המלצת אנליסט, חדשות)
10. מחיר מטרה יומי (אתם צריכים לתכנן מחיר יעד טרם הכניסה)
11. מחיר מטרה סופי
12. מחיר יציאה – Stop Loss
13. תאריך ושעת יציאה
14. מחיר יציאה
15. סיבת יציאה (לדוגמה: המניה הגיעה למחיר היעד)
16. תוצאה כספית (רווח או הפסד, כמה?)
17. טעות מספר אחת: (לדוגמה: הייתי צריך לתת לה לעלות גבוה יותר)
18. טעות מספר שתיים:...

חלק מתלמידי מסתפקים בהדפסת תרשים הפעולות של הברוקר. אל תסתפקו בכך. מידה זה לעולם אינו מספק. אתם צריכים לנהל את הרישום בעצמכם. כל עסקה ועסקה עד אשר תוכלו להגיע למסקנות. אני מבטיח לכם שעם התבהרות המסקנות, אתם תגלו על עצמכם עולם חדש שלא הייתם מודעים לו.

יישום המסקנות

לאחר הסקת המסקנות, עליכם לסמן את המטרות. לא יותר משתי מטרות בעת ובעונה אחת. לדוגמה, אם תגלו רשימה של כ-5 טעויות חוזרות, בחרו שתיים מהן (רצוי את המרכזיות) והחליטו שבעשרת ימי המסחר הבאים (שבועיים) אתם בשום פנים ואופן לא מתכוונים לחזור עליהן. לדוגמה: אם זיהיתם שאתם נוהגים לברוח מהמניה עוד טרם הגיעה למחיר היעד – החליטו באופן חד-משמעי ובלתי מתפשר כי אין אתם מוכנים לצאת, אף לא סנט אחד מתחת למחיר היעד שקבעתם. עליכם לסמן את המטרה ולפגוע בול במרכז. עליכם להחליט שבתוך עשרה ימי מסחר אתם מסמנים "איקס" גדול על שתי טעויות נפוצות ומוחקים אותן לחלוטין מהלקסיקון שלכם. אתם צריכים להתעלם מכל מידע מטריד ובעיקר מרווח והפסד. הפסיקו לספור את הכסף תוך כדי המסחר (אחת מהטעויות הנפוצות) והתחילו לסחור את המסחר הנכון תוך כדי בקרה מלאה. אני לא אומר שזו תהיה מלאכה קלה, אבל המטרה בהחלט בת השגה. אני הייתי שם, עמדתי בזה וכך גם רבים מתלמידיי. תמיד, בלא יוצא מן הכלל, שמעתי רק על נפלאות השיטה. ניהול יומן פעילות עובד. עובדה!

מאיר ברק הוא סוחר מניות מקצועי בבורסות האמריקאיות. מאיר מוכר כסוחר יומי ומרצה בתחום זה המוביל בישראל. במשך שנות נסיונו הכשיר מאיר אלפי סוחרי בורסה מקצועיים בישראל. מאיר הוא מנהל קרן גידור, מנתח טכני וכתב כלכלי של עיתונים כלכליים, בנקים וגופים פיננסיים אחרים בישראל ובחו"ל. מאיר הוא הסוחר הראשי של חברת טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ המספקת שירותי לימוד מסחר יומי במניות, שירותי חדר מסחר ונציגות של חברות ברוקרים אמריקאיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב