חנוך לנער על פי דרכו (משלי כ''ב ו')
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

חנוך לנער על פי דרכו (משלי כ''ב ו') 

מאת    [ 21/01/2009 ]
מילים במאמר: 1110   [ נצפה 7832 פעמים ]

 
 
בס"ד

ברא הקב"ה את האנשים כולם, שונים אחד מהשני, לכל אחד אופי ותכונות משלו, אף חכמה בינה ודעת, אנו אומרים בתפילת שמונה עשרה "אתה חונן לאדם דעת..." לכל אדם, לכל אחד החכמה משלו, לכל יחיד נקודות אור וחוזק משלו, יש מתמטיקאי דגול אשר האוריינות קשה עליו, יש מוסיקאי מצוין- המתקשה במתמטיקה. איש מדע לעיתים מוכשר מאוד אך אינו מבין כלל במוסיקה, לכל אדם מילדותו כישורים מיוחדים לו, אף קצב הלימוד של כל אחד שונה ואחר.

ישנם הקולטים נפלא מקריאה, יש מהקשבה ויש בדרך הלימוד בחברותות.

מצויים ילדים שחכמתם תרקיע שחקים אם רק נאפשר להם לשאול ולשאול שאלות.

מצויים תלמידים המסוגלים ללמוד "רק" כשהסביבה שקטה ורגועה, אך ישנם כאלה שהרעש אינו מפריע להם לקלוט וללמוד.

מצויים בינינו הקולטים כל הלמידה בפעם הראשונה ויש כאלה שיש צורך לחזור מספר פעמים על החומר כדי שהוא יובן להם.

אומר הרמב"ם- כלל ראשון בחינוך- הוא ההרגל. כל שאנו לומדים יש לתרגל ולתרגל, לשנן, כל פעם בזוית אחרת, בדרך שונה, בריתמוס ובמוסיקה שלא נלמדה קודם לכן.

חשוב לשלב יצירתיות עניין מרתק, חביבות ושמחה בכל למידה.

אומר אלברט איינשטיין- האמנות העליונה של המורה היא לעורר בתלמיד שמחה בהבעתו וידיעה

שיש בהבעתו זו מן היצירה.

למידה מתוך שמחה תוך פתוח היצירתיות הם נפלאים אך הדרך להגיע לכך שונה בכל ילד.

הנתיב, הקצב והכלים להטמיע אותם אינו זהה.

הרמב"ם מדגיש כי: הרב שלימד ולא הבינו התלמידים- לא יכעס עליהם וירגז, אלא חוזר ושונה הדבר, אפילו כמה פעמים, עד שיבינו עומק ההלכה.

ועוד מהרמב"ם- הלימוד להמון צריך שיהיה דרך חידה ומשל... הדרך ללימוד חשובה מאוד לא פחות מה- "מה" לומדים. חשיבות הגיון, הדרמה והמשחק.

ר' דב ממזריטש- מדגיש כי: "הלומד בהתלהבות ושמחה גדולה ובדבקות..."

כדי שהלמידה תהא בכלים אלה- אנו המורים וההורים צריכים ליצור התשתית החינוכית ללמידה בדרך זו.

ר' חיים מוואלוזין: "הלומד בשמחה בשעה אחת ילמד יותר ממה שילמד בכמה שעות בעצבות".

בסנהדרין צ"ט, א': הלומד תורה ואינו חוזר עליה, דומה לאדם שזורע ואינו קוצר.

במסכת תענית ח', א': אם ראית תלמיד שלימודו קשה עליו כברזל- בשביל משנתו שאינה סדורה עליו, בשביל רבו שאינו מסביר לו פנים.

צורת הלמידה שונה ואופיינית לכל אחד. אך קל יותר ברור ומרתק ללמוד כאשר החומר- הנלמד מסודר ומאורגן ע"פ קריטריונים ברורים ובהירים למידה מתוך חיוך,אהבה, יחס, כבוד והמון שמחה מקנים תשתית אייתנה לקליטה.

ככל שנקנה מיומנויות למידה ואמונה מהגיל הצעיר של הילד הרי גם כשיזקין לא יסור ממנה.

רבנו יונה בפרושו על פרקי אבות משווה החינוך לעץ, הנוטע בעודו קטן יכול אדם לגדלו להיות עץ ישר ולא יהא עקום אך לאחר שגדלו מהתחלה- עקום הרי קשה מאוד לתקן בעתיד. חינוך ילד לאופי טוב רגוע ושמח, הרי כך יגדל ויזקין אם נניח לו מקטנותו לגדול כרשע יקשה עליו להניחה בבגרותו. הרש"ר הירש מדגיש כי חלק גדול מן התכונות רדומות במעמקי נפשו של הילד, מילוי היעוד היהודי ודרכי הגשמתו רבות ומגוונות, המושיב את יעקב ועשיו על ספסל לימודים אחד ומחנכם באותם הרגלים ובאותם כלי חינוך והוראה מובטח שאת האחד מהם הוא מקלקל, מבהיר הרש"ר הירש, אילו הצליחו רבקה ויצחק לחדור לנפשו של עשיו, אילו שאלו עצמם כיצד תכונות האומץ, הכוח והגמישות הרדומים בנפש עשיו, כיצד ניתן להטות שכם לעבודת ד', כי אז הגיבור שלעתיד לא היה הופך לגיבור ציד, אלא לגיבור לפני ד' באמת.

מצודת דוד על משלי כ"ו,ג', כי צריך להכין שוט כדי להכות הסוס להטותו מהדרך ומתג הוכן לחמור למשכו בו אל מקום הנרצה.

כך עלינו להתאים השיטה והכלים הנכונים כדי לקדם כל ילד בהתאם לכישוריו ויכולתו האישית.

צריך לפתח למשל, חוסן נפשי בטחון אישי וקבוצתי כדי להתגבר על בעיות ביטחוניות למשל, צריך למצוא כלים מתאימים כדי לחזק לאמץ לאורך זמן את החוסן. החוסן של הביטחון מאופיין בגמישות ואלסטיות ,כך החוסן באדם אינו מאופיין רק בחוזק או בעוצמה של גמישות וחשיבה מתאימה בהתאם ללחצים ולמצב הקיים, התחזוקה השוטפת היא בסיס איתן בהצלחה בתעשייה, אך התחזוקה של החוסן האופייני לכל אדם ולכל אוכלוסיה צריכה גם היא להתקיים לאורך זמן.

הגורם הדומיננטי בעיצוב פני הדור להקניית חוסן היא המנהיגות, מנהיגות שמעל ומנהיגות קהילתית. המנהל והמורה ההופכים למנהיגים הרי במנהיגותם הם מטפחים חוסן לקהילה וליחיד. עליהם להתאים הכלים לכל אוכלוסיה ואפיונה.

עלינו אנשי חינוך והורים להקנות הכלים המגוונים דרך יצירת תרבות, שדרכנו לחנך נוער על פי דרכו שלו, צריכה להיות מסודרת, מאורגנת ודידקטית, ככל שנעגן כל העשייה במסגרת, בתחומים ברורים- נטפח תרבות של חינוך ע"פ אפיוניו של כל יחיד הרי ההצלחה החינוכית תרקיע שחקים.

בכל חברה יש אנשי חיל, לא כולם זהים, יש מנהיגים ויש מונהגים וכולם מאושרים.

אם רק נטפח כל הטמון בכל אחד ואחד.

הדלקת הנר כדי להאיר לנו דרכנו- תעשה ביתר עוצמה וחכמה- אם יעשו זאת האנשים המתאימים המוכשרים לתחום זה.

ד"ר ציפי עצמון ריתקה את הלומדות במדרשה לנשים באלקנה בנושא חשוב זה, הבהירה תפיסת עולמו של הרש"ר הירש על מציאת הדרכים השונות לחינוך כל ילד, כאשר לדבריו יש 6 סוגי ילדים:

1. הילד המבין- הרמה הגבוהה ביותר, דיבור, שיחה, רמז קל והוא מבין.

2. הילד החכם- השקדן, השינון והתרגול מוסיפים לו דעת וחכמה.

3. הילד הפתי- נגרר אחרי חבריו גם אם הוא חכם, החברים חשובים לו, הבחירה היא שלו,

כאשר הגרירה יכולה להיות לחברה- שלילית.

הדרך לחינוכו ועיצוב דמותו של ילד כזה, צריכה להיות שונה, אחרת, עקיפה ללא נזיפות.

4. הילד האוויל- לרוב עצלן, ללא מחויבות, ללא עול ואחריות וללא מאמץ., עייף ועוסק בשטויות, אגואיסט, צריך לסייע לו בדרך חיובית תוך נק' החוזק שבו.

שבט המוסר לא יועיל לו, יהא יותר מרדן.

5. הילד הכסיל- הטיפש, הרע, העושה בכוונה להכעיס, אותו יש לחנך בשבט לשון.

6. הילד הרשע- לועג, אף חכם פיקח ורשע, ערמומי, התוכחה תוחזר בעוצמה למוכיח.

לרוב- האנשים מתרחקים ממנו.

ישנם מחקים רבים נוספים המתארים סוגים נוספים ואחרים של ילדים, מה שברור שהשייכות היא תופעה קיימת, השונות באופי, בחכמה, בהתנהגויות, ביחסים לאחר, בשילוב חברתי,

ברור לנו אנשי חינוך והורים כי בשלב הראשון חובה עלינו לאתר תכונות של כל ילד בכיתה או בביתנו, וללמוד הכלים הנכונים כדי לחנך הילד על פי דרכו. יש קושי רב בחינוך ועיצוב הילדים באותם רעיונות חינוכיים ובאותם הכלים!!!

אנו בתפילה אומרים "ושמתם את דברי אלה על לבבכם", מדוע לא כתוב בתוך לבבכם? תפקידנו שלנו הוא ליצור תשתית חינוכית ערכית, לימודית, תורנית וחברתית ולעטוף את הלב בשפע הרעיונות, בכל ילד. בכל אדם יוחדרו, יופנמו ויוטמעו התכונות לתוך הלב בשלבי דיפוזיה שונים בקצב ובמועד אחר. ברור לנו ששום דבר לא יוכל לחדור פנימה אל הלב- אם הוא לא יהא בסביבה. חשוב לנו- לכולנו להבין כי כל אחד שונה ולכן לעשות כל מאמץ כדי להתאים הכלים לכל אחד, העיקר לנסות ולנסות.




- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב