דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השוק מקבל את אובמה כפי שאובמה מקבל את השוק 

מאת    [ 21/01/2009 ]

מילים במאמר: 535   [ נצפה 2094 פעמים ]

האופוריה של השווקים ביום הבחירות התחלפה בהתרסקות. בחירתו של הנשיא החדש הובילה, לפחות בטווח הקצר, לתוצאה שונה מזו שצפה ציבור בוחריו. לכל אורך הקמפיין התמקד ברק אובמה בחוסנה של האומה וב"כישלונותיו של ג'ורג' בוש". כך לדוגמא, התרסקות השווקים בספטמבר הייתה, לדבריו, תוצאה של "כישלון המדיניות הכלכלית של בוש" והפתרון המתבקש הוא כמובן החלפת הנשיא.

בנאום הניצחון ביום שלישי שינה אובמה את הכיוון ולראשונה תלה את האשם במצבה הירוד של האומה. עם משפטי המפתח בנאומו, היה גם זה: "הדרך קדימה תהיה ארוכה, הטיפוס מעלה יהיה תלול". אובמה אף ציטט את אברהם לינקולן בדברו על "הערכים שבהם אנו מאמינים" וברומזו על הערכים שאבדו. בנאום הניצחון הציג אובמה לעם האמריקאי תמונת מצב ערכית וכלכלית קשה הדורשת טיפול שורש כואב ומתמשך.

בהתאם לקו החדש, הפתרון אינו נעוץ עוד בהחלפת הנשיא, אלא בהבראת האומה. או, במילים אחרות - הבעיה עמוקה, אל תצפו שכניסתי לתפקיד תשפר במהירות את המצב.

לא חלפה ולו גם יממה אחת ושוב ראינו את המסכים האדומים מהבהבים מכל פינה. השווקים מיהרו לעכל את מצב האומה ולהסכים עם הערכותיו של הנשיא הנבחר. ה-S&P500 קיבל את החדשות הקשות בשני ימי התרסקות ובירידות של 10%. האם לא צפה אובמה את תוצאות נאומו? הנשיא החדש הרי אינו כותב את נאומיו בעצמו. האם ייתכן שכותבי הנאומים של אובמה לא העריכו נכונה את כובד משקלם של דבריו? קשה לי להאמין. אחד הדברים שלמדתי ממסע השיווק הרהוט של אובמה, הוא שכל מילה שנאמרה על ידו הייתה מכוונת ומתוכננת. אני חושד שגם הפעם הייתה מטרה נסתרת לדבריו של הנשיא הנבחר.

אחד התרגילים המוכרים שאותם נוקטים מנהלי חברות חדשים בעת כניסתם לתפקיד, הוא להציג מצב רעוע ככל הניתן ולהנמיך את הציפיות לגבי שיפור מהיר. הכלים העומדים לרשותו של המנהל החדש, הם הקדמת הוצאות, דחיית הכנסות, הכרזה על חובות אבודים, הטלת ספק בסיכויי המימוש של עסקאות מהותיות, או במילים אחרות - הצפה והקצנה של כל הרוע והחולי שקודמם לתפקיד טיאטא מתחת לשטיח. ככל שמצב החברה בעת הכניסה לתפקיד יוגדר כרעוע יותר, כך השיפור, אם וכאשר יקרה, יוכר כהצלחה האישית של המנהל החדש.

האם פוליטיקאים נוהגים אחרת ממנהלים? צניחת מדדים בת 10% ביומיים היא לא דבר של מה בכך. היא עשויה לאפשר לאובמה, ברבות הימים, להציג מצג תיקון טוב יותר שייזקף כמובן לזכותו. נראה שאובמה כבר החל לתכנן את משפטי המפתח של קמפיין הבחירות הבא: "בתקופתי הבורסה עלתה בכך וכך אחוזים". כעומק הפתיחה, כך גובה ההצלחה.

אובמה ניצח בבחירות כי ציבור הבוחרים סבר שהוא שיוציא אותם במהירות מהמצב הכלכלי הרעוע ויחזיר אותם לעולם הביזבוזים הבלתי נגמר. עד ליום ראשון, 14 בספטמבר, התחרות בין אובמה לבין מקיין הייתה צמודה. מאותו יום ואילך, עם התמוטטות המערכת הפיננסית, נפתח הפער והוכרעו הבחירות. ציבור הבוחרים של אובמה ציפה שהמנהיג הצעיר והפרגמטי יחליף את הנשיא המכהן ויפתור כבמטה של קסם את תחלואי הכלכלה. כך לפחות רמז ובנה אובמה את תדמיתו.

משב האוויר הקליל והנעים שקיוו בוחריו של אובמה לקבל בנאום הניצחון התחלף בסטירת לחי המתארת אומה נחשלת שצריכה להיבנות מחדש. נחזור לנאום אובמה: "אני קורא לכם להצטרף אליי לבנייה מחודשת של האומה בדרך היחידה שבה זה התבצע במשך 221 השנים האחרונות - לבנה אחר לבנה...", קרא אובמה. האם אובמה אכן נבחר כדי לקומם את אמריקה מחדש ולבנותה לבנה אחר לבנה כפי שעשו האבות המייסדים? האם יש לאובמה אג'נדה נסתרת ותוכניות בינוי היורדות עד לאמות הסיפים? הבורסה לא אהבה את זה ולסוחרי בורסה כמוני, המתפרנסים משורטים (מכירה בחסר), היו עוד שני ימי עדנה.
מאיר ברק הוא סוחר מניות מקצועי בבורסות האמריקאיות. מאיר מוכר כסוחר יומי ומרצה בתחום זה המוביל בישראל. במשך שנות נסיונו הכשיר מאיר אלפי סוחרי בורסה מקצועיים בישראל. מאיר הוא מנהל קרן גידור, מנתח טכני וכתב כלכלי של עיתונים כלכליים, בנקים וגופים פיננסיים אחרים בישראל ובחו"ל. מאיר הוא הסוחר הראשי של חברת טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ המספקת שירותי לימוד מסחר יומי במניות, שירותי חדר מסחר ונציגות של חברות ברוקרים אמריקאיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב