דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אל תתקרבו לבורסה 

מאת    [ 21/01/2009 ]

מילים במאמר: 850   [ נצפה 2558 פעמים ]

הציבור לעולם אינו לומד ולבסוף תמיד משלם את המחיר. תעתיקו את המשפט הזה, תצבעו אותו בטושים של הילדים ותתלו אותו על המקרר. תקראו אותו כל פעם כאשר התאווה לחזור ולהשקיע בבורסה תגבר על ההיגיון. הבורסה מיועדת למקצוענים בלבד.

כמו בכל מקצוע אחר, המקצוענים מרוויחים והציבור מפסיד. אני מקצוען. אני סוחר מניות בבורסה האמריקאית. הרווחתי מיליוני דולרים והפסדתי קצת פחות ממה שהרווחתי. ההפרש מסתכם בוילה בקיסריה BMW בחניה ומספיק כסף שמאפשר לי ולאשתי להפליג אל תוך השקיעה בלי לעבוד עוד יום אחד בחיינו. אני מרוויח את הכסף שהציבור מפסיד. עבודה מלוכלכת, אבל מישהו צריך לעשות אותה.

אחד התפקידים של המקצוענים הוא ללמד את הציבור לשנן משפטים כמו: "בטווח הארוך הבורסה תמיד עולה" או "תנו לכסף לעבוד בשבילכם". משפטי מנטרה שהציבור אמור לזכור כדי להסיט את האש ממי שאחראי לבועות ולמשברים. מי אחראי למשברים? ראשית כל מי שלא למד שום דבר מהמשברים הקודמים. לדוגמא, מה למדנו מהשפל הכלכלי הגדול של שנות השלושים? המון ולא כלום. למדנו שאסור לתת למאות מוסדות פיננסיים להתמוטט, שאסור לתת לציבור להפסיד בבת אחת את כספו, חסכונותיו וביטחונו במערכת הפיננסית.

האם למדנו כיצד יוצאים מהמשבר?

הטענה של הנשיא הנבחר אובמה היא שהדרך לצאת ממשבר כלכלי היא באמצעות השקעה מאסיבית בתשתיות. זאת היא אמנם דרכו המוצהרת של אובמה, אבל לאף אחד אין הוכחה שהשיטה עובדת במציאות. האבסורד הוא שאותן המערכות הפוליטיות אשר יצרו את הבועה הנוכחית ובועות אחרות בעבר, מנסות כעת לרפא את החולה באמצעות אותה המחלה שגרמה לו לחלות. מכל המשברים שעברנו למדנו שהאופי האנושי והתבנית הפוליטית הדמוקרטית בנויים באופן מושלם ליצירת, שמירת וטיפוח בועות. כסף וכוח מזיזים את העולם. יש מי שמרוויח מיצירת הבועות, ויש מי שמרוויח מפיצוצן ומהסדר העולמי החדש שצף לאחר מכן. לכל בועה יש את המקצוענים האחראים לטיפוחה. זהו כנראה מעגל קסמים שהמין האנושי לעולם לא יצא ממנו.

איזה תפקיד אתם ממלאים בבועה?

האם אתם ששייכים למקצוענים שמרוויחים מהבועה או לציבור שמשלם את המחיר? רוב הציבור משלם. מאיון אחד מרוויח את הכסף של כל השאר. היופי בתהליך הוא שבמשך תקופת טיפוח הבועה הציבור חושב שהוא מרוויח וחלק קטן מהציבור אף מממש בזמן ונשאר מורווח, אבל ביום הפיצוץ נחשף המאזן האמיתי. אבל יש מי שתמיד מרוויח מבועות. מי הם?

הפוליטיקאים: בבועה האחרונה הם שיצרו את התשתית הגזולה להלוואות דיור חסרות אחריות. הלוואות זולות האיצו את ההוצאות האישיות, קידמו את ההתפתחות העסקית ויצרו שגשוג כלכלי. שגשוג כלכלי הוא כלי חזק בידי פוליטיקאים. שגשוג מאפשר החזרת כסף לציבור בצורה של הקלה במיסים והשקעה בתשתיות, או במילים אחרות – שוחד בחסות החוק.

קחו כסף ותנו לנו כוח. שגשוג הוא לא דבר רע, אולם כאשר מקור הכסף שמוחזר לציבור הוא כסף שנלקח מהציבור, הרי שזה רק עניין של זמן עד לפיצוץ. תקופות של שגשוג נוטות לשמר את עצמן תוך כדי התעלמות מוחלטת מכל היגיון כלכלי בריא הואיל והן יוצרות אינטרסים פוליטיים וכלכליים חזקים שכל מטרתם היא לשמר את עצמם. לאף אחד אין אינטרס להקשיב לרוח ההיגיון או לשנות את השיטה. כל מי שיעז לעמוד בפתח ולצעוק "המלך הוא עירום" ינודה מיד.

בעלי ההון: בעלי ההון מרוויחים משפע ההזדמנויות החדשות שנוצרות עם התפתחות הבועה. להם אין שום אינטרס לעצור את התהליך. הם יודעים מתי להיכנס ומתי לצאת. הם היו בסרט הזה בעבר ויהיו בו גם בעתיד. כמקצוענים אמיתיים הם ידעו לקפוץ מהספינה הטובעת כמה דקות לפני שהיא טבעה. הציבור שנמצא באותה הספינה מחזיק כרטיס למחלקה השנייה ולכן רובו לא יספיק להגיע לסיפון העליון בזמן כדי לעלות לסירת ההצלה. האינטרסים של בעלי ההון מצטלבים עם אלו של הפוליטיקאים ומזינים זה את זה לכל אורך התהליך.

אנשי וול סטריט: אנשי וול סטריט הם האחראים למינוף של המשבר והעצמתו. תסמכו עליהם שהם תמיד ידעו איך לתפור את החבילות הנכונות. הם יודעים לקחת חובות של משכנתאות לעטוף אותן בנייר צלופן שנקרא בכל מיני שמות מסובכים כמו Collateral Debt Obligation או (CDO) למנף אותם פעם שנייה ושלישית תוך כדי יצירת פירמידות פונזי חוקיות למהדרין ולמכור אותן באמצעות הבנקים והפוליטיקאים לציבור שקונה את החובות הממונפים של עצמו בתאוות בצע בלתי נלאית.

מה קורה כאשר הבועה מתפוצצת?

בעלי אינטרסים חדשים מופיעים ומנצלים את המצב לצורך יצירת הון פוליטי וכלכלי חדש. אובמה לדוגמא נשמע מאוד נחוש בשיטתו לפתרון המשבר. האם באמת יש לאובמה את מפתח הזהב, או אולי הוא רק מנצל את המצב לתועלתו האישית? הסיבוב הבא כבר החל. הבועה הבאה כבר בתהליכי יצירה. הבנקים, חברות הביטוח וחברות הרכב קיבלו טריליוני דולרים מכספי משלמי המיסים ועד כה לא פתחו את הכיס להלוואות חדשות או לייעול תהליך הייצור של הרכב, בועה רלגולטורית ענקית נבנית וכסף מודפס ומוצנח ממטוסים בתקווה שמחלה חדשה תרפא מחלה ישנה, כל זאת בתקווה לעוד כמה שנים של שקט טרם הפיצוץ הבא.

היכן אתם תהיו במשבר הבא?

האם בצד של עדר הכבשים שמשקיע בבורסה בתקוות שווא לעתיד ורוד יותר, או אולי בצד של הזאבים שמרוויחים מהמשבר? מצב ביניים של כבשה שמתחפשת לזאב הוא לא אפשרי. אם אתם לא מקצוענים אז אל תנסו להתקרב למקצוענים. לעומת זאת, אם החלטתם להשתייך לזאבים הרי שעליכם לצוד כבשים. בייחוד את הכבשים שמתחפשות לזאבים. אפשר כבר להכריז על העשור הנוכחי כעשור האבוד של הציבור ועשור נפלא למקצוענים. בידכם הכוח לקבוע כיצד יראה העשור הבא. כסוחר יומי מקצועי בבורסה האמריקאית, יש לי די קורבנות אחרים גם בלעדיכם. אם אין לכם רצון להיות מקצוענים תשמרו מהם מרחק. אל תתקרבו לבורסה. הבורסה היא מקום העבודה שלי ואם תנסו לבוא למקום העבודה שלי ולקחת ממני את הכסף שלי – אני מבטיח לכם שלא תצליחו.

מאיר ברק הוא סוחר מניות מקצועי בבורסות האמריקאיות. מאיר מוכר כסוחר יומי ומרצה בתחום זה המוביל בישראל. במשך שנות נסיונו הכשיר מאיר אלפי סוחרי בורסה מקצועיים בישראל. מאיר הוא מנהל קרן גידור, מנתח טכני וכתב כלכלי של עיתונים כלכליים, בנקים וגופים פיננסיים אחרים בישראל ובחו"ל. מאיר הוא הסוחר הראשי של חברת טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ המספקת שירותי לימוד מסחר יומי במניות, שירותי חדר מסחר ונציגות של חברות ברוקרים אמריקאיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב