דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לפני שיהיה מאוחר מידי... 

מאת    [ 18/01/2009 ]

מילים במאמר: 768   [ נצפה 1991 פעמים ]

ג'קי מייסון, קומיקאי יהודי אמריקאי, תיאר פעם התנהגות שאופיינית, לדבריו, ליהודי בניו יורק. יהודי ניו יורקי, כך הוא טוען, נוהג להסתובב במנהטן, להצביע על בניין ולהתלונן: "אתה רואה את הבניין הזה? יכולתי לקנות אותו ב - 100,000$. אתה יודע כמה הוא שווה היום - אבל הבסטרדס שכנעו אותי לא לקנות".


כשאנו רואים את מחירי המניות, קשה לנו שלא לתהות מתי גם אנחנו נתלונן כך. כבר היינו בסרט הזה. שמענו את הסיפורים. סיפורים שמסתיימים במקבילה הישראלית למשפט הניו יורקי: "יכולתי לקנות כל כמות ותראה כמה זה שווה היום. אבל הפחידו אותי".


מפחידים אותנו. מבכיר הכלכלנים במשק ועד אחרון הכתבים הכלכליים בעיתון. מנסים לשכנע אותנו, שמצבנו הפעם הוא שונה וייחודי, ושזו לא המחזוריות הרגילה של פריחה ומיתון, שכל כלכלה עוברת. הפעם, כך אומרים לנו, ייתכן שנתמוטט לגמרי .


כשכותבים מספיק שנים, אפשר למחזר לפעמים ואת הבדיחה של ג'קי מייסון אנו ממחזרים כלשונה, כפי שכתבנו אותה בדיוק לפני שש שנים, ב - 15 בפברואר 2003.


שווקי הון בארץ ובעולם היו גם אז שקועים בדיפרסיה עמוקה. הפיגוע במגדלי התאומים שהתרחש קצת יותר משנה לפני כן, ההכנות למלחמה בעיראק והאינתיפאדה השנייה שהייתה אז בעיצומה, הותירו אצל המשקיעים את הרושם שבעתיד הקרוב לא ייתכן שיחול שיפור.


מוכרת לכם התחושה? זה אולי בלתי נתפס לרבים, אבל גם לפני שש שנים היו שהאמינו, ממש כמו עכשיו, שהעתיד צפוי להיות הרבה יותר גרוע.


בהסתכלות לאחור נראים לנו החששות שהיו אז למשקיעים מוגזמים קמעה. מה, באמת חששו שעוד מטוסים ייפלו ואנשים יפסיקו לטוס? מה, באמת היו שחשבו שהאינתיפאדה השנייה לא תיגמר לעולם? מה, באמת היה חשש שההי טק לא יתאושש לעולם?


כן. כך חשבו אז. ואם זה נראה מוזר זה רק בגלל שאנו נוטים תמיד לייחס חשיבות גדולה יותר למצבים קיימים. הסכנות העומדות לפנינו עכשיו תמיד יראו מאיימות יותר מאלו שעמדו מולנו במשבר הקודם.


אכן כלכלת ארה"ב נראית במצב גרוע: הגירעונות של ארה"ב גדלים כל הזמן, חברות ענק אמריקאיות עומדות על סף פשיטת רגל ושוק הנדל"ן שם לא ראה מיתון כזה כבר כמה עשורים. אבל האם יש מישהו שבאמת חושב שהמשקיעים לא מתמחרים כבר את הסיכונים האלו במחירי המניות.


קצת דוגמאות. שווי השוק של יצרנית המטוסים בואינג ביחד עם שווי השוק של חברות התעופה קונטיננטל, דלתא ואמריקן מגיע בקושי לשווי השוק של יצרנית התרופות הישראלית טבע - בסך הכול 36 מיליארד דולר . גם שווי השוק של סיטי בנק ובנק אוף אמריקה ביחד עם שווי השוק של פורד וג'נרל מוטורס מגיע בערך לשווי השוק של מניות מדד המעוף התל אביבי. (80 מיליארד דולר)
מה כל זה אומר? לא הרבה. הרי תמיד יהיה מי שיצליח להוכיח כי הסיכון בענף התעופה הוא גדול לאין שיעור מענף התרופות ושענף הרכב והפיננסים בארה"ב הוא ענף שהיו בו ועוד יהיו בו הרבה פשיטות רגל. הכול נכון. אבל אי אפשר שלא להתבונן על המחירים ולהבין שהם כבר זולים ומשקפים בתוכם את כל הסיכונים האלו.


יכול להיות שענף התעופה בארה"ב יקרוס לגמרי. יכול להיות שגם יצרני הרכב בארה"ב יפשטו כולם רגל וגם הבנקים בארה"ב יתמוטטו אחד אחר השני. יכול להיות , אבל זהו רק תרחיש אחד שהוא אולי טיפ טיפה פסימי מידי. אולי.


מי שמשקיע לאורך שנים במניות צריך בתקופה כזאת לאזור אומץ ולקנות כדי לא להגיע למצב של הפאנץ' ליין של הבדיחה איתה פתחנו: ג'קי מייסון ממשיך ושואל את היהודי מדוע אין הוא קונה עכשיו את הבניין. "עכשיו", הוא מקבל תשובה, " אחרי שהמחירים עלו? עכשיו זה כבר מאוחר מידי".



• מניות

שווקי ההון בעולם החלו את השנה בעליות מחירים שנבלמו קצת בימים האחרונים. החששות מפני העמקת המיתון בארה"ב והתפשטותו לא מאפשרים עדיין לראלי משמעותי להתפתח.

אנו סבורים שמשקיעים צריכים בתקופה כזו לנצל את המחירים הנמוכים ששוררים בשוק כדי להגדיל אחזקות במניות שנסחרות במחירים זולים עקב החששות שכמעט תמיד מתבררות כמוגזמות.

המלצתנו: להגדיל אחזקות בעיקר דרך תעודות סל למי שחושש ממניות ספציפיות שאולי לא יתאוששו עם השוק .



• סולידי שקלי

אין סיבה להניח כי מחירי אגרות החוב השקליות והצמודות ירדו בקרוב. הציפייה היא שהריבית במשק, שהיא הנמוכה ביותר אי פעם, עוד תמשיך ותרד ככל שיידרש כדי להבטיח שההאטה במשק תעבור באופן קל יותר.


אף שאנו לא צופים עליית תשואות בקרוב, אנו מעדיפים להישאר דווקא באפיקים הסולידים הקצרים ולא להתפתות לפנות לאפיקים הארוכים יותר. אנו לא מאמינים שעודף התשואה מצדיק את הסיכון שעלול להיווצר אם בכל זאת תעלה הריבית כתוצאה מגידול בגיוסים של הממשלה בעקבות הירידה המשמעותית בהכנסות המדינה ממיסים.

המלצתנו: להעדיף את האפיקים הקצרים.



• מט"ח


הציפייה להמשך הורדת ריבית על האירו בעקבות הידרדרותה של כלכלת אירופה היא שמחזיקה את הדולר חזק בעולם. בישראל החששות מפני הסתבכות בלחימה בעזה או בגזרות אחרות לא מאפשרות לשקל להתחזק.

המלצתנו: לממש אחזקות בדולר בכל פעם שהוא מתקרב לאזור ה - 4 ש"ח לדולר.



הסתייגות: אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.


חיים ונציה-מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות. פרוקסימה עוסקת בניהול השקעות ומסחר עצמאי בארץ ובחו"ל.
http://www.proxima.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב