דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיפס כעיצוב 

מאת    [ 18/01/2009 ]

מילים במאמר: 418   [ נצפה 3085 פעמים ]

לעתים, אופיים של עיצובים נובע מחומר הגלם או מאופי העבודה. תחום כזה הוא פסיפס - עבודה הבנויה מצירוף של חלקים קטנים לכדי תמונה כוללת. עבודת פסיפס ידועה עוד מן העולם העתיק, שם קישטו רצפות פסיפס בתים פרטיים ומבני ציבור כאחד. כיוון שעבודת פסיפס קלאסית נוצרה מחומרים עמידים במיוחד - שברי אבנים מסוגים שונים - ניתן כיום לראות עדיין עיצובים רבים של פסיפס מן העת העתיקה שהשתמרו היטב. בוילות רומאיות ניתן לראות עיצובים של פסיפס הן על רצפות והן על קירות שהשתמרו במשך דורות. עד היום ניתן לראות שרידים של מבני ציבור, כגון בתי כנסת מעוטרים בדוגמת פסיפס או מרחצאות שקירותיהם מעוטרים עיצובים מרהיבים של פסיפס וגם רצפתם מכוסה פסיפס שצבעיו השתקפו במים בימים עברו.

אנשים צעירים רבים, שנשאלים באיזה תחום הם רואים את עתידם, עונים: הייתי רוצה לעסוק בתחום של עיצובים (או עיצוב). זו אמירה כללית שבטאת את הצורך של צעירים לתת ביטוי לצד היצירתי שבאישיותם מבלי להגדיר בדיוק את התחום שבו יבחרו. תחום העיצוב הוא באמת תחום רחב ביותר - יש שיעדיפו עיצובים של תכשיטים, יש שיבחרו ליצור עיצובים בתחום הטקסטיל, אחרים יבחרו עיצובים של אותיות לדפוס או עיצובים גרפיים שונים. המשותף לכל אותם עיצובים הוא הרעיון של לקיחת חומר גלם והלבשתו בצורה. הדבר יכול להיעשות ברמות שונות, החל בביצוע עיצובים מיוחדים של שולחנות באולם אירועים, דרך עיצובים בעולם האופנה, וכלה בנושא של עיצובים בקולנוע ובאומנויות הבמה - עיצובים של סטים של סרטים, עיצובים של בימות תיאטרון וכדומה. כל אלה הם עיצובים בקנה מידה גדול, אך קיימים כמובן גם עיצובים בקנה מידה קטן הרבה יותר, החל במכשירים זעירים שהעניין של עיצובים בהם קשור לעתים קרובות גם בנושא הפונקציונלי, דרך עיצובים של מיניאטורות אומנותיות ועד עיצובים של תכשיטים, שהם כשלעצמם פותחים כר נרחב ביותר של סגנונות ושל עיצובים שונים.

השימוש בעבודת פסיפס הוא מגוון ביותר. כאמור, דוגמאות רבות של עיצובים בעבודת פסיפס ניתן לראות בארץ ובעולם בהיכלי תפילה - גם בבתי כנסת וגם בכנסיות. החללים הגדולים המכילים את המתפללים, כמו גם המקומות המקודשים יותר סביב המזבח או הבמה, מעוטרים בדוגמאות פסיפס שמתארות בדרך כלל נושאים דתיים.לעומת זאת נעשה שימוש נרחב בטכניקה של פסיפס גם בעבודות אדריכלות מודרנית - עיטורי פסיפס במבני ציבור כמו גם קישוטי פסיפס בבתים פרטיים. עיצובים של פסיפס נפוצים מאוד במוסדות כגון ספריות, בתי חולים, ובאופן מיוחד קירות שלמים שעשויים פסיפס בבריכות שחייה, שבהן גם פנים הברכה מכוסה לעתים קרובות פסיפס צבעוני. בבתים פרטיים ניתן לראות עיצובים של חדרי אמבטיה, כאשר הקירות ואף הרצפות מעוטרים בעבודות פסיפס - עיצובים אלה מוסיפים עניין וצבע בחללים שאינם מעניינים במיוחד בדרך כלל.
ניתן לראות אפוא שהטכניק של פסיפס משמשת בטווח רחב של עיצובים כיד הדמיון של המתכנן והלקוח.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב