דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי תכנית עסקית? 

מאת    [ 15/01/2009 ]

מילים במאמר: 570   [ נצפה 5335 פעמים ]

מהי תכנית עסקית / סטפני פינקלשטיין

באם אתם מנהלי מפעלים, מנהלי פרויקטים, שייכים לקבוצת יזמים וכד', לבטח נתקלתם במושג: "תכנית עסקית". בשוק העסקים של היום, התוכנית העסקית הינה חלק אינטגראלי מכל פעילות, כגון: הקמת עסק, פיתוח מערך שיווקי, גיוס הון, הוספת שותף, מכירת חברה, יצירת שיתופי פעולה, פיתוח מוצרים, שינוי במבנה החברה, המוצרים, השווקים או כל שינוי מהותי אחר.

מטרת התוכנית העסקית
התוכנית העסקית נועדה בראש ובראשונה לצרכיהם הפנימיים של היזם והמנהל ומחייבת אותם לתת דין וחשבון אמיתי לעצמם. כאשר התוכנית מוגשת לגורמים חיצוניים עליה להיות מוצגת כמסמך ייצוגי, מלאה וערוכה על-פי הכללים המקובלים בעולם העסקים של היום.
כאשר כללים אלו מתקיימים, הפרויקט יכול להיכנס לשלב של בדיקה עסקית- כלכלית טהורה והסיכוי ליצירת שיתופי פעולה עם גורמי היעד משתפר באופן משמעותי לעומת מצב בו ישנו חוסר הכנה או הכנה בלתי נאותה. תוכניות עסקיות בלתי מקצועיות עשויות להסב נזק בלתי הפיך לפרויקט ולפגוע קשות בתדמיתו ובתדמית בעליו.
בהמשך, התוכנית משמשת כמסמך ממצה, המהווה את "חלון הראווה" של העסק או של הפרויקט כלפי חוץ- בפני גורמי מימון ושיווק ובפני שותפים בכוח ברמות שונות של הפעילות בעתיד.

התוכנית העסקית היא תוצר כתוב של לימוד יסודי של המרכיבים השונים הקשורים בעסק, ותכנון קפדני של מהלכיו לעתיד. פרקי התוכנית העסקית כוללים את ניתוח המוצר, ניתוח השווקים הקיימים ושווקי היעד, תכנון ערוצי השיווק, חקר המתחרים וכמובן, תחזית פעילות פיננסית הגוררת ניתוח כלכלי מפורט של הפרויקט. לכל פעילות / חברה המאפיינים הייחודיים לה אותם צריך לנתח באופן מפורט.

ראיית התוכנית העסקית הינה ניהולית- אסטרטגית, רחבת יריעה וארוכת טווח - הבוחנת את רכיבי הפרויקט או העסק במשך חלק חשוב (ולעיתים גם מכריע) מחייו. בזאת ייחודה של התוכנית העסקית לעומת מסמכים רבים אחרים העשויים להיות מופקים בעסק באופן שוטף, כגון תוכנית עבודה שנתית או דוחות שוטפים לבעלי המניות.
ראיית התוכנית העסקית היא גם כלכלית, וכמובן ובתור שכזו היא תדגיש מאוד את הפרמטרים המשמשים להערכה על בסיס כלכלי של ביצועי העסק ושל תרומתו למי שמשקיעים בו ממרצם ומכספם.
על התוכנית העסקית להיות דינאמית. יש לחדש ולעדכן אותה עם התהוות העסק או הפרויקט, ועם שינויים שעשויים לחול בסביבה העסקית שבה הם פועלים. יתרה מכך, לא ראוי למסור לגורמים חיצוניים תוכנית עסקית, אשר עודכנה בפעם האחרונה לפני שנה או יותר.




האם כל סוג של מיזם דורש תוכנית עסקית?
אופי מיזמים הינו מגוון וכולל תחומים נרחבים, החל מעסקים קטנים בעלי אופי ייחודי ועד לעסקים בעלי סדר גודל רחב יותר (תיירות, חקלאות, טכנולוגיה ועוד). מצד אחד, אין להתעלם מהיכולות וההצלחות הבולטות שנסתמנו בשנים האחרונות בתחום היזמויות, אך מצד שני, אין להקל בקשיים ובאתגרים שמעמיד קידומו של כל פרויקט חדש.

בסופו של דבר, רק מיעוט מבין יזמי העסקים והפרויקטים החדשים מפלסים את דרכם היטב ונהנים מהצלחה עסקית של ממש. לעומתם, רבים אחרים נוכחים לדעת כי לא די בנתונים בסיסיים כרעיון מבריק, צוות מצוין ופוטנציאל מסחרי מבטיח. אלא יש צורך בתכנון מסודר, לימוד של תנאי השוק, היערכות להצגת הפרויקט מול גורמים חיצוניים, הצגת תוכנית שיווקית יעילה ומשכנעת וכד'. התבוננות והבנה מעמיקה של גורם חיצוני ואינו מושפע אשר יכול להעלות אספקטים שונים אשר לא באו בחשבון לפני כן לעיתים קריטית.

על-כן בכל סוג של יזמות, בניית תוכנית עסקית מתאימה ומקצועית הינה תרופה לחולשות אלו. כאשר מחליטים שיש צורך במומחה שיעזור בכתיבת התוכנית העסקית מומלץ להיעזר במי שיש לו ראייה אינטגראלית של כלל המערכת ויכול ללוות את הפעילות החל מהשלב התחלתי של מיקוד המוצר/השירות, דרך כתיבת התוכנית העסקית, ליווי אסטרטגי, עזרה בגיוס הון, עריכת תוכנית שיווקית מפורטת וכלה בליווי שוטף של העסק.

ושיהיה בהצלחה!
הכותבת הינה יועצת כלכלית ב "מבט יועצים" יעוץ כלכלי, יעוץ מס ופנסיה.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לסטפני פינקלשטיין: stephanie@mbt.org.il
או לגלוש לאתר הבית www.mbt.org.il
סטפני פינקלשטיין, יועצת כלכלית, "מבט יועצים" יעוץ כלכלי, יעוץ מס ופנסיה.
http://mbt.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב