לומדים חינוך ממקורותינו שלנו
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

לומדים חינוך ממקורותינו שלנו 

מאת    [ 14/01/2009 ]
מילים במאמר: 1142   [ נצפה 3416 פעמים ]

 
 
בס"ד

קראתי בעיון רב ובהתרגשות מאמרה הנפלא של המפקחת במחוז תל-אביב ( בעיר תל-אביב ) דלית שטאובר המתארת סוגיה תלמודית על רבי יוחנן וריש לקיש מתוך מסכת בבא מציעא פ"ד.

אנסה למקד כמה עקרונות חינוכיים שניתן ללמוד מתוך סוגיה מרתקת זו.


    • 

    אמונה באדם, אף אם אדם נמצא בשפל המדרגה, ליסטים, ניתן על ידי אמצעים מעניינים וחשובים להחזירו בתשובה ולהפכו לתלמיד חכם מובהק.

ריש לקיש היה בראשית דרכו ליסטים ובהמשך גאון בבית המדרש.


    • 

    מתי ללמוד, ריש לקיש החל לימודיו בגיל מבוגר יחסית והפך לגדול בתורה. לעולם לא להתייאש, אם מחליטים לטפח דמות מסוימת ניתן להעפיל עימה מעלה מעלה.


    • 

    התייחסות ליופי, לחן ולאסתטיקה , הגמרא מבהירה ומדגישה כי רבי יוחנן היה ידוע ביופיו הרב, חובה עלינו להופיע בכל מקום בהדר, כפי שמצוין בתורה... לכבוד ולתפארת. היופי, ההוד מוסיף כבוד ומעורר יחס חיובי לאדם ולסביבה.


    • 

    גוף בריא - שומר על מוח איתן , ריש לקיש הפגין כלפי רבי יוחנן יכולתו האתלטית. שילוב של שכלתנות, מוח יוצר ויוזם המשולב עם בריאות הגוף מקנה לאדם אופציה נפלאה לנוע ולהתקדם ולעלות על כל הר, ולהגיע לפסגה. הסיק רבי יוחנן שמי שמצליח להתמקד בפיתוח גופו, יכול אולי גם להתמקד ולהצליח בלימודים - בחכמה.


    • 

    כוחו של שכנוע. ריש לקיש הפגין ביכולתו הגופנית והרשים בכך את רבי יוחנן, כאשר אדם יצירתי - הרי מוחו הוגה רעיונות נפלאים, הציע רבי יוחנן לריש לקיש - בוא ולמד עימי תורה ותקבל את אחותי היפה לאישה. ניתן תמיד לבחון כלים מעניינים ומושכים כדי לשכנע אחרים לתמוך בדעתך או לבצע משימות הנראות לעיתים כ"רחוקות", כוחו של שכנוע רב מעמיך ועצום.


    • 

    תן וקח - עולם של עסקים. העיסקה בין רבי יוחנן וריש לקיש בדבר לימוד תורה תמורת נישואין לאחותו היפה מדגישה עקרון חשוב בעסקים וכמובן בחינוך, צריך כל מנהל שהוא מנהיג להשרות אווירה של אנושיות, של תגמול, עידוד ודברי שבח על מעשים טובים. אם תתאמץ, תפעל כיאות, תפגין מוטיבציה ותראה תוצאות חיוביות - תקבל חיבוק, דברי הלל, מכתב הוקרה...


    • 

    עיקר וטפל - צריך כל חיינו להתמקד בתחומים חשובים לנו, להחליט על חזון, יעדים ומטרות ולפעול ליישומן בתהליכים איטיים ברורים ואיתנים, אך חשוב שנזכור תמיד, שאסור להזניח כלים, רעיונות ועשייה שנראית שולית - טפלה, שהרי לעיתים כסא נוח, מזגן, אווירה נעימה, פסק זמן לשתייה, לספורט, לחיי חברה, כל אלה אינם קשורים במשימת העבודה. לכאורה = טפלים, אך הם יוצרים את התשתית החשובה והנעדרת לחשיבה יצירתית ולהפעלת יוזמות. ה"טפל" - לעיתים חשוב מאוד, כאשר הוא בונה ויוצר מוטיבציה להתקדמות ומגביר את הנחישות והרצון להצליח.


    • 

    תהליכי חשיבה וקבלת החלטות, חשיבות ההתמודדות עם דילמות, וקושיות העומדות בפנינו כל הזמן בתהליכי החשיבה למציאת פתרונות הולמים ומרתקים, ההקשבה לאחר, מתן במה לשאלותיהם של אחרים מהווה תשתית מעולה להבנה מעמיקה יותר. ההחלטות בסופו של דבר יהיו איכותיות יותר - אם נקשיב לאחרים, לדעותיהם. החלטתו של רבי יוחנן לגבי ריש לקיש הייתה לאחר שיקול דעת יעיל וחכם.


    • 

    חשיבות דבר שבח ומחמאות. מהתנהגותו של רבי יוחנן לגבי ריש לקיש לגבי פירוש הברייתא בבעיית כלי נשק וכלי עבודה - המקבלים טומאה. עלינו למקד תגובותינו בפן החיובי והערכי, באמירות שיש בהם שבח ומחמאות ולהימנע מביקורת ובעיקר מפגיעה בעברו של אדם. אסור לקבוע סטיגמה לאדם מקטנותו ועד בגרותו.


    • 

    אסור להלבין פני חבר. מתוך הסיטואציה שבין רבי יוחנן וריש לקיש צריכים ללמוד שאסור לבייש אדם, אסור להלבין פני חבר.


    • 

    איסור התנשאות, כלפי אף אדם, הגאווה, זקיפות קומה ושיווק עצמי, הוא תופעה חיובית ונכונה אך ללא התנשאות. מותר לנו להיות גאים בעשייתנו החינוכית, הערכית, התורנית. מותר להפגין עמלנו החינוכי המצוין המביא תהליכי שינוי נפלאים בעיצוב פני הדור, אך ללא התנשאות.


    • 

    טעות לעולם חוזרת. היינו מצפים שרבי יוחנן יחזור בו מטעותו כנגד ריש לקיש.


    • 

    סייג לחכמה שתיקה, חובה עלינו ללמוד ולהפנים פתגם חשוב זה. צריך לדבר, הרטוריקה חשובה מאוד. כאשר הפה הוא צינור המחשבה, האינטראקציה בין אנשים, חיי חברה תלויים בדיבור. משמעות השתיקה - היא בדיבור מיותר, רכילות.


    • 

    כבוד, יחס ואהבה - ניתן להתגבר על כל בעיה, לחלוף על פני כל מכשול, אם נשכיל ליישם 3 אמירות חשובות אלו, כאשר מנהיג העומד בראש מערכת צריך להשפיע ולהוביל עובדיו. הוא ישכיל להצליח במשימות ביתר שאת אם יקנה לעובדיו, כבוד, יחס והמון אהבה. עקרונות אלו מגבירות את הביטחון העצמי, הדימוי העצמי והמוטיבציה.


    • 

    איסור גאווה המלווה בהתנשאות, אחותו המכובדת של רבי יוחנן לא הצליחה אף היא בבקשתה שאחיה יחזור בו מפגיעה בריש לקיש. מותר ראוי וחשוב לשלב חמלה, חסד רחמים בכל עשייתנו. כך ביקשה אחותו של רבי יוחנן.


    • 

    הביקורת האמיתית המבוססת - חשובה, התנהגותה של אחות רבי יוחנן מלמדת אותנו כי מותר ראוי וצריך לבקר כל אדם על התנהגותו, גם אם מקומו בעולם המנהיגותי רם ונישא. אנו בני אדם ולא מלאכים ולכן יש סכנה מתמדת שאנו טועים, צריך להקשיב ללמוד להפנים ולתקן הדרך.


    • 

    החרטה, מיקומה בכל עת. גם כשריש לקיש נפטר מצער בא הגיע צערו הרב, בר לקישא... בר לקישא בכה רבי יוחנן על מותו ועל חסרונו בלימוד המשותף, בחברותא שלו.


    • 

    שאילת שאלות הבסיס לתבונה, כאשר מינו את רבי אלעזר בן פדת במקום ריש לקיש כחברותא של רבי יוחנן, היה הוא מביא עשרים וארבעה טיעונים על כל רעיון של רבי יוחנן, טיעונים המבהירים כי רבי יוחנן צודק. בכה רבי יוחנן - כאשר ריש לקיש היה חי ומשמש חברותא שלו היה מביא עשרים וארבעה קושיות, בעיות ודילמות על כל רעיון של רבי יוחנן ובכך "השתבחה תורה", חשוב שכל מורה ייתן במה ענקית לשאילת שאלות, להעלאת ויכוחים ומחלוקות, כך מפתחים מוחם של ילדים ואחרים, שהרי רק פסח נקרא חג החינוך כאשר הוא מאופיין בשאילת שאלות... "מה נשתנה"... כך מרחיבים הדעת ומחדדים את השכל. עולם הדעת יתפתח ככל שנאזין נקשיב ונעודד שאילת שאלות.


    • 

    חשיבות האיתגור, חכמה ניתנה לכל אדם. אף כי נבראו בני אדם שונים לחלוטין במראה, באופי ברמת השכל ובהבעת החכמה. ככל שנשכיל לאתגר כל אחד כל יחיד נצליח לפרוח ולהרבות חכמה ובינה. מתן במה לשאילת שאלות, להקשבה לאחר, להתייחסות טובה לכל אחד גורמת לזולת לאיתגור המביא כאמור לאיכויות מדהימות.


    • 

    מהי ביקורת טובה? כל ביקורת חייבת להיות חיובית וערכית. "ביקורת בונה" גורמת לתמריץ לרצון עז ולנחישות להתאמץ ולהצליח. דרך הביקורת החיובית יזקוף האדם קומתו ויתגבר גם על בעיותיו. כך רואים את החיובי הנכון האיכותי ולא יוצרים דיפרסיה מהביקורת השלילית הגורמת למניעת כל עשייה.


    • 

    ראיית הטוב והאיכותי, צריכים כולנו ללמוד להתמקד בחיובי ובטוב כדי לזקוף קומתנו ולהצמיח עוד ועוד מוטיבציה.

לסיכום:

למידה מתוך היהדות - שפע של סוגיות, אמירות, רעיונות חינוכיים קיימות בעולמנו היהודי העתיק בן אלפי השנים.

ארון הספרים היהודי משופע בספרות חינוכית נפלאה ומרתקת, אין בעולם ארון ספרים כמו של העם היהודי.

כפי שציינתי מותר לצטט מתוך ספרות עולמית משום חכמה בגויים תאמין, אך מותר חשוב וראוי ואולי חובה עלינו לחנך מוחנו ותלמידינו גם על חכמתם של חכמינו ביהדות, מותר לנו לצטט מתוך אמירות חז"ל. הלומדים היטב יודעים שחז"ל בכל הדורות עסקו ועוסקים כל הזמן בכל התחומים המדעיים והאמוניים ועל כן מותר ראוי ורצוי לצטט אמירות מודרניים הקיימים ותקפים מאז ועד היום.

אפשר מותר ורצוי ללמוד גם משלנו. הרמב"ם שפירושו נכתב לפני כ- 800 שנה עסק כרופא וכאיש תורה במגוון תחומים. רבים מאוד מחז"ל מצטטים את הרמב"ם, הבה ננסה גם אנו לצטט אותו, דבריו מודרניים עד היום.


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב