לומדים להיות מורה מצוין
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

לומדים להיות מורה מצוין 

מאת    [ 14/01/2009 ]
מילים במאמר: 1164   [ נצפה 9045 פעמים ]

 
 
בס"ד

שאלתי עצמי במשך שנותיי הראשונות כמפקח - מה הופך מורה - להיות מצוין, מצליח, איכותי, דינאמי, יוזם ויצירתי.

כיצד יש כיתות שהישגיהם הלימודיים, הערכיים, התורניים, החברתיים, ההתנהגותיים מעולים, לעומת כיתות אחרות בהם אין רואים התחדשות והתקדמות.

קיימים מוסדות חינוך יסודיים ועל יסודיים בהם ההישגים המגוונים מרקיעים לשחקים, ויש בתי ספר - שאינם מצליחים לזנק.

אין קשר כמעט באופי ובסוג האוכלוסייה.

להלן- כמה שאלות המעוררות חשיבה יצירתית להצלחה.


    • 

    היש כלים, מיומנויות ודרכים בהם משתמשים המצליחנים כדי לכבוש כל יעד ולהגיע לכל פסגה?


    • 

    האם ניתן ללמוד שיטות אלו ולהטמיען בתוכנו - כדי שגם אנו נצליח?


    • 

    הניתן לסדר המיומנויות "להיות הכי טובים" עפ"י קריטריונים מסוימים ולתרגלם בתוכנו כדי שהמה יהפכו ל"משהו" באופיינו?


    • 

    האם קיימת חובת התמצאות במגוון הנושאים הנלמדים?


    • 

    עד כמה קיימת חשיבות לתהליכים הבונים את בניין ההצלחה?


    • 

    הערכה - היא כלי בודק תוצרים - או שניתן להפכו לכלי מדהים המעצב הצלחה?


    • 

    היש קשר בין חיי חברה, חינוך חברתי מעולה, מנהיגות נוער בכל מוסד ובכל כיתה לבין ההצלחה והעפלה לראש הפסגה?


    • 

    עד כמה הלימוד בחברותות, בקבוצות דרך שאילת שאלות מהווה מוקד עיקרי בהצטיינות ובחכמה?


    • 

    הם כל ההצלחה... כל הצטיינות... כל פיתוח כישורים אישיים... תלויה רק... רק... רק.... במורה?

והשאלה העיקרית ואולי החשובה ביותר....


    • 

    האם הצלחת כל מורה תלויה בעומד בראש המוסד החינוכי, במנהל שהוא מנהיג?


    • 

    האם ניתן להוכיח שהעצמת כל המורים היא פונקציה של מנהל - מנהיג מעולה?


בעברי כמפקח בכיר במשרד החינוך וכמי שנושא היום בתפקיד מרצה במכללות ומרכז קורס המנהלים באוניברסיטה בר - אילן, אני חייב להדגיש כי הצלחתו של כל מוסד, המראתו כלפי מעלה, התמודדותו עם שפע הבעיות, הדילמות והתהיות הנוצרות והקיימות בכל דור, כאלה שמעוגנות היטב וכאלה שמשתנות במהלך הדור, הם באחריותו של מנהל שהוא מנהיג.

כפי שמציין הרב קוק - עלינו המחנכים להכיר את אפיוני הדור (שכאמור משתנים כל הזמן) ולמצוא את הכלים, המיומנויות והדרכים כדי להתמודד אל מול אפיונים חדשניים ומקוריים אלו.

ככל המנהל - המנהיג מבין היטב את תפקידו, קולט, מבין ומיישם כי מילת המפתח העיקרית בהצלחתו היא ה"אחריות", הרי דרכו תהא סוגה בשושנים.

במילה אחריות טמונים רבים ממשמעויות ההצלחה:


    • 

    אח- ניתן להצליח אם נראה כל אדם כאחינו.


    • 

    אחר- הלמידה היא גם והמון מאחר, מהשונה מאיתנו.


    • 

    אחרי- צריך לבנות תכונת המנהיגות שכולם ינועו אחרי.


    • 

    אחריו- מותר, צריך וחובה לנוע גם אחרי אחרים הטובים ממני בתחומים מסוימים.


    • 

    אחריות- ההצלחה תפרח לה אם נבין שיש ללמוד כל המיומנויות מ-א' ועד ת' אחריות.

ברור באופן חד משמעי כי המנהל - המנהיג הוא.. הוא הדמות הדומיננטית בהצלחתו של מורה להיות מורה מצוין.

המנהל בניהולו האיכותי והמעולה יאתר את הכלים המתאימים לכלל המורים וימצא בכל מורה כישוריו האישיים ויפתחם.

מנהל חכם ויעיל יעפיל מעלה עם מוריו - בעיקר אם כל מורה יימצא כישוריו האישיים, המשולבים בהעצמתם כקבוצה, כצוות.

אך כל מורה... כל אחד מעובדי ההוראה צריך כל חייו ללמוד כדין להיות מורה מצטיין, ללמוד... ללמוד... להיות מורה מצטיין.

להלן כמה כלים, רעיונות, מושגים ומתודות כדי ללמד להיות מורה מצוין.


    • 

    מורה קורא, לומד, משכיל, מתפתח, יוזם ויצירתי.


    • 

    מורה המאמין בעצמו, ביכולתו ובכישוריו שהוא מסוגל להתגבר על כל בעיה ולנצח ברוח אופטימית, בשמחה ובראש זקוף.


    • 

    מורה מעולה משלב להט באמונתו להצלחה.

אמונה חבויה אין לה משמעות, חובה לשלב זקיפות קומה, עוצמה, התלהבות מוטיבציה ואסרטיביות.


    • 

    ראוי לטפח נחישות, רצון עז לומר לעצמך מדי בוקר: אני רוצה להצליח... אני רוצה להצטיין... או אז "דבריך לעצמך יקבלו משמעות מעשית"


    • 

    ללמד וללמד להיות מורה מנהיג, בעל דוגמא אישית לכל הסובב אותו, מנהיג המשפיע והמוביל את תלמידיו, יוצר צוות מתלמידיו - מאחדם יחדיו, אך משלב שיחה אישית עם כל תלמיד ומפתח כל אחד בהתאם לכישוריו.


    • 

    מקשיב, לומד מכל אדם, מכל מורה, מכל דמות כריזמטית, לומד להשכלתו, להגברת חכמתו, אך לומד גם כלים והליכות להגברת התנהגותו המנהיגותית.


    • 

    קוד מנצח בכל גיל הוא ה"שיתופיות", על המורה להבין כי שיתופיות התלמידים בתהליך קבלת החלטות בנשיאה, באחריות, בחשיבה משותפת, בעידוד ויכוחים מחלוקות ושאילת שאלות.


    • 

    שיחות אישיות עם כל תלמיד, הקרנת הדוגמא האישית, האהבה, הכבוד, היחס והעידוד, פיתוח כל תלמיד בהתאם לאישיותו, תוך כדי בניית אחדות כיתתית.


    • 

    הנתינה- חינוך כל תלמיד להצטיין, להיות הטוב ביותר, אך לחנכו לנתינה, לסייע, לעזור לכל חבר ורע, לבקר חולים ולהיות ערני עם הנזקקים למיניהם.


    • 

    מורה מצטיין ביותר חייב... חייב... ליצור חיי חברה בכיתתו. כאשר ילד מאושר, טוב לו... "כיף לו".. להגיע לבית הספר "רק" אם יש לו חברים, לכן כל העשייה הלימודית- ההישגית חייבת להיות משולבת בחינוך חברתי.

צריך כל מורה להקפיד שלא יהיו תלמידים דחויים ללא חברים, מוקד העשייה בעמלו החינוכי של המורה המצליח הוא בבניית חיי חברה נפלאים ומרתקים.


    • 

    הבסיס העיקרי - העיקרי ביותר להצלחה הוא פיתוח מנהיגות נוער, כאשר אנו שואלים התלמידים מי משפיע עליכם ביותר, הורים... מורים... או חברים, משיבים כולם כי ה"חברים" הם הגורמים הדומיננטיים ביותר בהשפעתם על חבריהם.

ראוי שהמורה המצטיין יתמקד בבניית מנהיגי נוער שישפיעו על חבריהם בכל... בכל... בכל התחומים. תלמידים לומדים מתוך שמחה ואושר אם חבריהם המנהיגים מסייעים בחשיבה ובעשייה.

ינסה כל מורה לארגן טיול - בהנהגתם של מנהיגות נוער, בסדר, משמעת, בשירה, במוזיקה, בארגון, בהסבר על כל מקום ואתר, מותר לנו המורים לבקר בתנועות הנוער ולראות במו עיננו מהי מנהיגות נוער נפלאה, ליהנות מהמדריכים הצעירים בפעילותם המרתקת כמנהיגי נוער.


יש ויש עוד ועוד כלים יצירתיים המתאימים לכל מורה, העיקר לחלום וליישם כל חלום, לדבר, לבטא כל חלום בדיבור, באשר הדיבור הוא צינור המחשבה.

יש לפתח בכל מורה חלומות, יוזמות ויצירתיות, כדי לעלות מעלה ולנצח. הצמיחה והלמידה המתמדת מונעת שחיקה בהוראה ומטפחת מורה מאושר - האושר כלי מהותי בהצלחה.

ראוי למצוא כל הזמן "משהו" חדשני משום הנא' במסכת חגיגה "אין בית מדרש ללא חידוש", החדשנות המתמדת מטמיעה בנו אתגרים, האתגר מרענן, מגביר מקצועיות, מפתח חברתיות, ובעיקר זוקף קומתו של המורה .

כל השקעה בפיתוח מורים - תניב את התוצרים - הטובים ביותר. תפתח תלמידים מצטיינים יותר.

מורה הלומד כל חייו הוא הדמות הצומחת הגדלה, הפורחת כל הזמן, כך פריחה מקסימה מניבה פרות עסיסיים, השקעה בצמח - בדישון, בהשקיה, בגיזום מביאה לפריחה וליצירת פרות נפלאים, כך המורה צריך כל הזמן להשקיע בעצמו כדי שיתן פרות ללא הרף.

מנהל ביה"ס - המנהיג - חייב ... חייב... ליצור במה, בבועה של למידה, בו כל שחקן בבמה משחק בהתאם לכישוריו, כל מורה יתפתח, ישיר, ישתוק, ילמד בהתאם לכישוריו כשחקן, כבמאי.

חשוב, ליצור דיאלוג בין מנהל למורים ובין המורים לעצמם, כדי להגביר המוטיבציה, להיות הטובים ביותר.

חדר מורים לומד ואיכות מתייחס לכל פרט, לכל מורה, בודאי שיש לקלוט ל"למדנים" מורים צעירים ולשלבם בעוצמה, בחיוך, בחן ובטוב לב.

בניית "אקלים מיטבי" בכל כתה הוא חובה - אך הוא חייב להתחיל בחדר המורים.

מניעת שחיקה ותנועה מעלה במעלה כל הר- תלויה בתמיכה ובעידוד של כל המורים, היחד, הצוות, האחדות- מוקד בהצלחה.

חשוב שהמנהל יבנה קבוצות למידה קטנות ומגוונות כדי ליצור בנית כל מורה בהתאם לכישוריו ויכולתו.

מורה מצליח -יצליח יותר יעפיל לראש כל הר רק אם יש לו מנהל שהוא מנהיג אמיתי חכם ואיכותי.


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב