דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות הבדיקה הגופנית התקופתית בכלבים וחתולים 

מאת    [ 13/01/2009 ]

מילים במאמר: 1155   [ נצפה 2333 פעמים ]

דר' ערן גרין - וטרינר, דר' דורון נרי - וטרינר, מרכז וטרינרי רמת השרון

כמו במצבים רבים בעולם הרפואה יש חשיבות רבה לאיתור מוקדם ולמניעה של בעיות (וזאת בניגוד לעבר, עת עיקר האנרגיות הושקעו בריפויי המחלות). בדיקה גופנית כללית ומלאה, המבוצעת מדי כמה חודשים, הינה כלי עזר חשוב מעין כמוהו להערכת מצבו של בעל החיים ולמניעת בעיות. במרפאתנו מבוצעת בדיקה שכזו בכל ביקור במרפאה, בין אם הוא למטרות חיסון שגרתי או לכל בעיה רפואית אחרת. בתחילתה של כל בדיקה בודק הרופא מדדים כללים דוגמת: משקל בעל בעל החיים, טמפרטורה, קצב נשימה ולב ולאחר מכן עובר לבדיקה שיטטית של מערכות הגוף השונות - מקצה האף ועד לזנב. הבדיקה נעשית באמצעות מגע, מישוש וצפייה, תוך כדי שאלת שאלות רלוונטיות את הבעלים. על בסיס הבדיקה וממצאיה ניתן, בעת הצורך להמליץ לבעלים לערוך בדיקות דיאגנוסטיות נוספות, מתקדמות יותר, דוגמת בדיקות דם, צילום רנטגן, סקירת אולטרא סאונד וכו'.
פעמים רבות יכול הרופא ל'עלות' על בעיות שונות בשלבים מוקדמים ביותר, עוד לפני שהבעלים שמו לב אליהן, ולטפל או להנחות את הבעלים מה ניתן לעשות על מנת לפתור את הבעיה ולמנוע את החמרתה.

סדר הבדיקה הכללית כפי שאנו נוהגים לערוך במרפאתנו:
? שקילת בעל החיים וביצוע מעקב גרפי מתמיד אחר שינויים במשקל:
משקל הינו מדד חשוב במעקב אחר בריאותה הכללית של חיית המחמד שלנו. השמנה (או הרזייה) עלולה להעיד על משטר מזון לא תקין או על הזנה במזון לא מתאים, כמו גם על מצבי תחלואה שונים. פעמים רבות בעלים מספרים שהכלב חסר תיאבון וממעט באכילה, בעוד שמשקל הכלב נשאר תקין ויציב (כלומר הכלב אוכל בהיעדר הבעלים). הרזייה קיצונית עשויה להעיד על מחלה פנימית כל שהיא, דוגמת גידול. כלבים זקנים עלולים לסבול מבעיות כרוניות שונות המתבטאות בירידה ברמת האכילה ואובדן משקל. באמצעות מעקב אחר משקל הגוף ניתן להנחות את הבעלים כיצד ובמה להזין את בעל החיים.

? מדידת טמפרטורה:
שינוי בטמפרטורת הגוף עלול לנבוע מהתרגשות של בעל החיים או מפעילות גופנית מאומצת (דוגמת ריצה למרפאה וההתרגשות המלווה בכניסה אליה ובמפגש עם בעלי החיים האחרים בחדר הקבלה), כמו גם להעיד על מצב תחלואתי בו מצוי בעל החיים. מצבי דלקת מלווים בד"כ בעליית חום הגוף. גורים ובעלי חיים זקנים וכן בעלי חיים הסובלים מבעיות שונות של חוסר איזון הורמונאלי, לעומת זאת, עלולים לסבול דווקא מירידת חום הגוף.

? עיניים:
בדיקה כללית של העין לזיהוי הפרשות, דלקות ,כיבי קרנית, בעיות ביצור הדמעות וכו. כלבים רבים דוגמת קוואליר קינג צארלס, בולדוג ופקינז סובלים פעמים רבות מרגישויות עיניים ודימוע יתר. גזעים אחרים, דוגמת השארפיי עשויים לסבול מבעיות עפעפיים וגדילה של הריסים, באופן בו הריסים מגרים את קרנית העין ועלולים לגרום לפציעתה. בשל רגישותה של העין, חשוב 'לעלות' על בעיות אלה מוקדם ככל האפשר ולטפל בהן בטרם יחריפו ויגרמו לנזק בלתי הפיך.

? אף:
הפרשות שונות. לקויות בקצה האף וכו. בהקשר זה חשוב לציין, כי בניגוד לדעה הרווחת, למידת הרטיבות (או היובש) של האף אין בד"כ חשיבות בהערכת מצבו של הכלב ואין בהם כדי להעיד על חום או מחלה אחרת.

? חלל הפה:
בדיקה מקיפה של חלל הפה לאיתור:

o כיבים בחניכיים או ע"ג הלשון, העשויים להעיד על מחלות ויראליות שונות או על בעיות סיסטמיות מסויימות (כשל כיליה מתקדם, למשל).
o צבע ריריות החניכיים חשוב מעין כמוהו ועשוי להעיד על דלקות חניכיים בשל אבן שן, בעיות במערכת הקרדיו-וסקולארית (ציאנוזיס-כיחולן של הריריות), מצבי שוק, אנמיה ועוד.
o אבן שן. אבן שן הינה מחלת השיניים הנפוצה ביותר בחיות מחמד. מעבר לריח פה רע גורמת האבנית לדלקות חניכיים, נסיגת חניכיים, כאב ובמקרים חמורים אף לנשירת שיניים. בעת הבדיקה השגרתית מתבצע מעקב מתמיד אחר רמות האבנית בפה בעל החיים. בהתאם לממצאים יכול הוטרינר להדריך את הבעלים כיצד למנוע או להאט קצב הצטברות אבנית. ברמות אבן גבוהות עשוי הרופא להמליץ לבעלים לבצע ניקוי שיניים.
o ריח פה חריף עשוי להעיד על אבן שן ודלקת חניכיים, בעיות הזנה ומצבים מטבוליים שונים (סכרת וכשל כליות לדוגמא). במקרים רבים מגיע חתול מבוגר הסובל מאנורקסיה וריח פה רע, מפרווה עמומה וקשקשים רבים ונראה רע מאוד. בדיקה מקיפה מעלה כי לחתול יש 'רק' כיב גדול בחלל הפה ושן רקובה, הגורמים לכאבים עזים שבעקבותיהם החתול לא מסוגל לאכול ולהתנקות. טיפול שיניים, בתוספת טיפול תרופתי ישפר את מצבו בפרק זמן קצר יחסית.

 ? התבוננות בפרווה ובמצב העור:
מצב העור והפרווה הינו אמצעי חשוב מעין כמוהו להערכת מצבו הכללי של בעל החיים. העור הינו ה'איבר' הגדול ביותר בגוף והחשוף ביותר לעיני הבעלים. נשירה מוגברת, פרווה לא בריאה, פצעים וגרד עשויים להיות סימפטומים לבעיות רבות ומגוונות. בעיות עור הינן מהבעיות השכיחות ביותר בהם נתקלים במרפאות וטרינריות. בעיות עיכול והזנה, מחלות הורמונאליות שונות, נגיעות בטפילים חיצוניים דוגמת פרעושים וקרציות, אלרגיות ומצבי עקה הינם רק חלק ממצבי התחלואה המתבטאים בבריאות ובמראה הפרווה. במקרים רבים בעיית עור הינה רק 'קצה הקרחון' המעיד על מחלה פנימית כל שהיא ומכאן החשיבות בבדיקתו.

? בית חזה:
אסקולטציה (הקשבה) לקולות הנשימה והלב. מדידת הקצב, אופי הנשימה וקולות נשימה אב-נורמליים יכולים להעיד על מצבי תחלואה שונים (להבדיל מעלייה בקצב הלב והנשימה עקב פעילות גופנית מאומצת או ההתרגשות הכרוכה בהגעה למרפאה). איוושה לבבית (רשרוש) הינה פגם בפעילות מסתמי הלב, המתגלה פעמים רבות בעת הבדיקה הגופנית. פגם זה יכול להיות ללא כל ביטוי קליני, ועלול להיות מצב מסכן חיים במקרים קשים. הדבר קריטי במיוחד בעת בדיקת קניה לגור חדש (ובמיוחד גור גזעי): במקרים רבים מדובר בפגם מולד, העלול, בהתאם לדרגת החומרה, לגרום לבעיות גדילה והתפתחות ואפילו למוות. גם בכלבים מבוגרים וזקנים, ובמיוחד אלו הסובלים מירידת פעילות ומשיעולים, יש חשיבות רבה לאיתור הבעיה ולטיפול בהתאם.

? חלל הבטן:
מישוש סדיר של אברי הבטן השונים, דוגמת כבד, כליות, מעי ושלפוחית השתן יכול להעיד על הגדלת איברים או על המצאות פתולוגיות אחרות, דוגמת גידולים, חסימות מעיים, חסימות שתן ועוד.

? מערכת המין:
מישוש ומבט על איברי הרבייה לאיתור שינויים פתולוגיים: אשכים, פניס, פרוסטטה, רחם ובלוטות עטין. מבין המצבים השכיחים יותר ניתן למנות בעיה בירידת אחד האשכים לשק האשכים (אשך טמיר) בגורים, גידולי עטין הנפוצים במיוחד בנקבות לא מעוקרות, בעיות פרוסטטה ועוד.

? גפיים ומערכת שריר-שלד:
חשיבות רבה בעיקר בכלבים מבוגרים וכאלה הסובלים מבעיות תנועה כרוניות. שינויים מבניים במפרקים, הגורמים לבעיות תנועה ויציבה, בעיות בכריות הרגליים, גוף זר בכרית הרגל, כוויות או צריבה מחומרי נקיון הינם רק חלק מהבעיות העלולות להתגלות במהלך הבדיקה. ציפורן חודרנית הינה גורם נפוץ למדי לצליעות או קשיי תנועה בחתולים שעירים (בשל הפרווה קשה לבעלים להבחין בכך), היכול להיפתר בקלות, ואפילו להימנע באם מאותר מוקדם בבדיקה שגרתית.

לסיכום, בדיקה תקופתית בתדירות של פעם בחצי שנה הינה כלי דיאגנוסטי ראשון במעלה. מצבי תחלואה רבים ניתנים לטיפול פשוט וזול יחסית באם הם מתגלים מוקדם. לדוגמה: גידול סרטני קטן המתגלה מוקדם, ניתן להסרה מלאה בהליך כירורגי פשוט למדי לעומתו, מקרה של סרטן מפושט עשוי לדרוש ניתוחים רבים וטיפול כימותראפי ממושך ויקר, ובמקרים מתקדמים מאוד עלול להיות מאוחר מדי לטיפול כל שהוא. דוגמה נוספת: בעיית עור מקומית העשויה להיפתר באמצעות משחה מקומית ושינוי הרגלים (שינוי הזנה או טיפול כנגד פרעושים), לעומת דלקות עור מפושטות הנגרמות מליקוק וגירוד משניים, הגורמות סבל רב לבעל החיים ומצריכות טיפול אנטיביוטי ממושך, שטיפות בשמפו רפואי, תרופות נגד גרד ועוד.
במרפאתנו מבצעים בדיקה מלאה בכל ביקור או טיפול, כולל בעת מתן הזריקה כנגד תולעת הפארק (וזאת בניגוד לעיריה, למשל, שם מחסנים כנגד כלבת ללא בדיקה).
במקרים מיוחדים, דוגמת בעלי חיים מבוגרים או חולים, מומלץ לבצע את הבדיקה בתדירות גבוהה יותר. 

 בברכת בריאות טובה.

ד"ר דורון נרי -רופא ומנתח וטרינרי
ד"ר נרי הוסמך באדינבורו ב-Royal (Dick) Veterinary College , בריטניה בשנת 1990 והוא חבר בקולג' המלכותי של הרופאים הוטרינרים. ד"ר נרי עבד בבית חולים וטרינרי גדול בלונדון כשנתיים. בינואר 1992 פתח את המרפאה המיועדת לחיות בית וחיות ואקזוטיות. בשירות המילואים שלו דורון הוא קצין רפואה בחיל-האויר והוציא לאור ספר בנושא הטיפול בכלבי שירות בהוצאת משרד הביטחון בשנת 2000. ד"ר נרי עובד ומתנדב כוטרינר ב-SOS חיות והיה הוטרינר הראשי של עמותת "תנו לחיות לחיות" במשך שנים רבות, כיום הוא מבצע את הניתוחים האורתופדיים והמקרים הרפואיים היותר מסובכים שלהם. המוטו המנחה אותו: לתת ולספק את השירות הטוב ביותר ללקוחות ולפציינטים
http://www.vets.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב