דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גרפולוגיה כמבחן מיון - טיפים למנהל כח אדם 

מאת    [ 28/03/2006 ]

מילים במאמר: 570   [ נצפה 7003 פעמים ]

גרפולוגיה כמבחן מיון - "טיפים" למנהל כח אדם

מיון כח אדם הוא משימה מורכבת ומסובכת. סקר שנעשה מול לקוחותינו הוותיקים הראה כי רוב המנהלים שמשתמשים באופן קבוע באבחון כתב יד ככלי תומך החלטה שבעי רצון ומעריכים את האבחון הגרפולוגי כאמין ביותר.

הכתיבה היא תהליך אוטומטי. זה היתרון הגדול של המבחן. הנבחנים מראים התנהגות ספונטאנית, אמיתית, אוטומטית כמעט, מכנית, מוכרת.

יש מקרים בהם לא מומלץ להשתמש בגרפולוגיה - אנשים שמוגבלים בתנועתם, או כאלה שסובלים מדיסגרפיה קשה אינם מתאימים. בכל מקרה מומלץ להתיעץ עם הגרפולוג.
ניתן לאבחן כתב יד של אנשים שאינם מיומנים בכתיבה וכותבים ברמה נמוכה. תמיד מומלץ גרפולוג מומחה למלאכת האבחון, אך במצבים כאלה על אחת כמה וכמה. גרפולוג מיומן ובעל נסיון ראה כתבים רבים מסוג זה ומסוגל לאבחן מבעד למסורבלות של הכתיבה.
יש הבדל מהותי בין גרפולוג מתחיל ובין גרפולוג מנוסה. למה הדבר דומה? לרופא מתחיל ש"נבהל" מכל סמפטום ומקצין מסקנותיו לעומת רופא מיומן העובד בבית חולים, ראה כבר "הכל" ויודע את הפרופורציות. האבחון של הרופא המנוסה "קולע" הרבה יותר והטעות קטנה יותר, גם אם לעיתים קיימת.

לעוסק במלאכה המסובכת של מיון כח אדם מספר טיפים:

טיפ מספר 1: התבונן בכתב ידם של המועמדים.
אין הכוונה להפוך אותך לגרפולוג, אבל די מהר תבחין גם אתה שיש כתבים מיוחדים במינם. הגרפולוגיה כמו כל מבחן מיון אחר מבוססת קודם כל על העקומה הנורמלית. יש את הממוצע ואת הקצוות.

גם עין בלתי מקצועית שאינה מיומנת בכללי הניתוח הגרפולוגי יכולה להבחין בקצוות. כתבים מיוחדים, צורות שאינן בנורמה, קישוטים בלתי צפויים, כתב צפוף מאד ללא רווחים, כתב ענקי, כתב קטןטן, אנשים שכותבים בעריכה בלתי שגרתית שוכחים צד אחד של הדף, מתכווצים בפינת העמוד... ועוד ועוד. כל אלה עשויים לרמוז על חשיבה מיוחדת, אחרת, לאוו דווקא לשלילה, אבל זה "תמרור עצור" עבורך. מומלץ לשים לב, לבצע מבחני מיון נוספים כדי שלא "לפספס" ולטעות.

טיפ מספר 2: בחר בקפידה את הגרפולוג שיבצע את ניתוח כתב היד.
רבים האנשים שרואים עצמם גרפולוגים מבלי שקיבלו הכשרה מספקת. הגרפולוגיה אינה מעוגנת בחוק וכל אחד יכול לקרוא לעצמו גרפולוג. גרפולוגים בלתי מיומנים אלו עושים "שם רע" לגרפולוגיה. כלאחר יד מנתחים כתבים בצורה נלעגת, מנבאים עתיד, וכמעט "קוראים בכוכבים".

מאד חשוב לוודא הכשרתו של הגרפולוג.
יש אגודות בעולם שבוחנות ומכשירות גרפולוגים מקצועיים.
גם לנו, בישראל, יש אגודה הנקראת "האגודה לגרפולוגיה מדעית". האגודה בוחנת, בכתב ובע"פ את המבקשים להפוך לחברי אגודה. המבחנים מהווים כלי "סינון". חברי האגודה חייבים ב300 שעות לימוד לפחות אצל גרפולוגים מיומנים ומקצועיים לפני הגשתם לבחינה, הם עוברים הכשרות, לומדים ומשתכללים. לאגודה וועדת אתיקה שדואגת להתנהגות אתית ומקצועית של חבריה.

טיפ מספר 3: הגרפולוגיה היא כלי תומך החלטה. אל תסמוך רק על הגרפולוגיה ככלי מיון.
גם אם יש לך גרפולוג מצויין שמנבא היטב וכמעט ולא טועה מומלץ שלא להסתמך על בדיקה גרפולוגית בלבד. גרפולוגיה היא רק מבחן. לגרפולוגיה כמו לכל מבחן פסיכולוגי אחר יש מרווח של טעות. אנו, הגרפולוגים קוראים לטעות הזאת "כתבים מביכים". הכתב אינו מאפיין את הכותב. יש אחוז מסויים, אמנם לא גבוה, אבל קיים, של טעות. הגרפולוגיה מבוססת על התנהגות הכתיבה.
אנו מדברים על התנהגות, על בני אדם. גם ברפואה יש אחוז של טעות, גם בבדיקות רפואיות יש אחוז של טעות. מומלץ מאד "לחזק" את הניתוח הגרפולוגי במבחנים נוספים - לפחות בראיון, ובהמלצות.

טיפ מספר 4: זכור תמיד שהאינטרס של התאמה מוצלחת של האדם לתפקיד הוא אינטרס לא רק שלך אלא גם של המועמד עצמו.
האדם הנכון בתפקיד הנכון הוא הצלחה לכל הנוגעים בדבר. המועמד שקיבל תפקיד המתאים לכישוריו יכול לפתח קריירה. המערכת זכתה בעובד מיומן. אל תסמוך רק על האינטואיציה שלך. היעזר באנשי מקצוע שיכולים להקל עליך. זו מיומנותם.

בהצלחה למועמדים ולעוסקים במיון עובדים.
הכותבת מירי אגסי הינה גרפולוגית מוסמכת. בעלת תואר B.A. בפסיכולוגיה, אוניברסיטת תל אביב. בעלת נסיון רב במיון והשמת כח אדם כמו גם בייעוץ אישי ותעסוקתי. הכותבת היא גם גרפולוגית משפטית. עדה ממונה מטעם בית המשפט. חברה באגודה לגרפולוגיה מדעית. http://agassi.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב