דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנדסת המערכות - דרישה וצורך של השוק 

מאת    [ 12/01/2009 ]

מילים במאמר: 933   [ נצפה 2646 פעמים ]

משך הפיתוח של המערכות, בסביבה התחרותית בה אנו עובדים, הולך ומתקצר. המערכות ההנדסיות נעשות מורכבות, רב תחומיות ומשתנות מהר. לצורך תיכון ומימוש יעיל שלהם, יש צורך הולך וגדל במהנדסים מעולים בעלי ראייה מערכתית והכרת התחום המקצועי של הנדסת מערכות. למרות שהמקצוע הינו חדש יחסית, הוא מתפתח במהירות, תוך התאמה לצרכים המשתנים של התעשיות. הכשרת המהנדסים המנוסים לעיסוק זה, שהיתה עד לפני כמה שנים לא סדירה והתקיימה רק בארגונים התעשייתיים, קיבלה גושפנקא אקדמית נרחבת בארץ ובחו"ל. בארה"ב למשל, קיימים כ- 40 מוסדות אקדמיים, ביניהם MIT, מכון סטיבנס וסטנפורד היוקרתיים, המציעים כחמישים תוכניות בהנדסת מערכות. בארץ, המקצוע נלמד לקראת תואר שני בטכניון בחיפה. מספר אקדמיות נוספות מתכננות לפתוח בקרוב, גם הן לימודי הכשרה במקצוע למהנדסים המנוסים, גם הם לקראת תואר שני.
תחום הנדסת המערכות התפתח בעשורים האחרונים בעיקר בתעשייה הביטחונית, אבל יותר ויותר תעשיות שאינן ביטחוניות מאמצות את השיטות וצורת החשיבה שמאפשרת הוצאת מוצרים מתאימים יותר לצרכי השוק תוך קיצור זמן הפיתוח ומניעת טעויות שגורמות לעבודות חוזרות במהלכו.
הנדסת המערכת הינה מורכבת ומרתקת. היא דורשת ידע, אחריות ויצירתיות. מהנדסי המערכות משולבים כיום בפרויקטים הנדסיים רחבי היקף בכל שלבי הפרויקט - החל משלב בחינת הצורך ואופן השתלבות הפרויקט באסטרטגיה הארגונית, הבנה יסודית של דרישות וצרכי הלקוח, גיבוש הפתרון, התיכון, הביצוע, הבנייה, ההכללה המערכתית, הבדיקות, ומסירת המערכת ועד לתמיכה בתפעול שוטף, תחזוקה, ביצוע שינוים ושדרוגים והוצאת המערכת מהשירות. ניתן למצוא מהנדסי מערכת בכל רמות התפקידים בפרויקט: המנהל הטכני הוא מהנדס המערכת שאחראי, יחד עם מנהל הפרויקט, לסיומו המוצלח של הפרויקט. בתפקידו כמהנדס המערכת הראשי בצוות הפרויקט, הוא נושא באחריות הכוללת לביצועי המערכת ולשילוב ההנדסי בין מרכיבי המערכת והדיסציפלינות שמפתחות אותה. בישראל, מדינה בה רבות מחברות הטכנולוגיה העילית עוסקות בפרויקטים מערכתיים, קיים צורך גובר והולך במהנדסי מערכות.
הארגון הבינלאומי להנדסת מערכות, INCOSE (International Council On Systems Engineering), נוסד בארה"ב בשנת 1992 וכיום יש לארגון 50 סניפים ברחבי העולם כולל הסניף הישראלי, שנוסד בשלהי 1999.
מהנדסי מערכת יכולים להגיע ממקצועות מקור שונים, אך התכונות החשובות שמקנות להם את היכולת המיוחדת הן הראיה המערכתית, היצירתיות, היכולת ליצור פתרונות תוך שילוב גורמים רבים, הסקרנות, ויכולת קביעת סדרי עדיפות מתאימים לצרכי התוכניות בהם הם עובדים. לעיתים קרובות הם נדרשים לקבל החלטות טכניות על סמך מידע חסר. לעיתים נדרשים מהנדסי המערכת להגיב על גילוי קשרים בלתי צפויים בין הדיסציפלינות השונות.
מהנדס המערכת עובד עם מומחים מדיסציפלינות שונות שמבינים בנושאים הקשורים בדיסציפלינות אלו, בד"כ, יותר ממהנדס המערכת עצמו. לעיתים גם המינוח ותרבות העבודה שונים מאלו שהוא בא מהן. למרות זאת מהנדס המערכת חייב להנחות, לשאול, לבקר ולהעריך את עבודתם של כל אנשי צוות הפרויקט ולדעת למה אפשר לצפות בכל שלב של תהליך הפיתוח.
אחת הבעיות הקשות בפיתוח מערכות היא הצורך לאפשר שינויים בתיכון המערכתי הן בטווח הקצר, עקב שינויי דרישות הלקוח או בעיות טכנולוגיות במימוש המערכת והן בטווח הארוך, עקב שינויים בסביבת העבודה של המערכת. היכולת לבצע שינויים כאלו בטווח הקצר, טמונה בתהליך הגמיש של ניהול דרישות ממוחשב בו אפשר לשנות בקלות נתונים ולהשוות פרטים קיימים לאלו המתקבלים מהלקוח וכן לבחון את השפעת השינויים על שאר הדרישות.
בתכנון גמישות השינויים לטווח, יש לקחת בחשבון את הפרמטרים או הנתונים הצפויים להשתנות ולתת להם מענה או אפשרות למענה מראש בתיכון המערכתי, אם ע"י הרחבת יכולת המיחשוב או אספקת האנרגיה או נפחים וכיוצא בזה.
בהיותו "מנצח התזמורת" נדרש מהנדס המערכת להיות בעל תכונות ניהול, לעבוד בצוות ויכולת להוביל ולנהל צוותים, לנהל דיונים, לבצע מו"מ, לתאם בין גופים שונים ולהיות בעל יחסי אנוש ברמה גבוהה. הוא נדרש לגלות יצירתיות, חדשנות, סקרנות והעזה ולדעת לשאול את השאלות הנכונות בזמן הנכון.

הכנס הלאומי החמישי של האיגוד הישראלי להנדסת מערכות - INCOSE_IL הוא האירוע המרכזי של מהנדסי המערכות בישראל ומפגש חשוב של העוסקים במקצוע. הכנס, שנושאו העיקרי הוא תיכון מערכתי ליתרון תחרותי, יתקיים בתאריכים 2-3 במרץ 2009 במלון דניאל בהרצליה ובתאריך 4 במרץ בטכניון בחיפה. הכנס כולל 3 חלקים: היום הראשון יתחיל במפגש מליאה בו יינתנו הרצאות ע"י אנשים מובילים, ביניהם ד"ר סמנתה בראון, הנשיאה הבאה של INCOSE - הארגון הבינלאומי של מהנדסי המערכות, שתישא דברים על כיווני התפתחות הנדסת המערכות בעתיד הנראה לעין. בהמשכו יתקיימו מושבי הרצאות בהם יוצגו עבודות של מהנדסי המערכות. במקביל להרצאות תתקיים תערוכה של מוצרים הרלוונטיים להנדסת מערכות.
הנושאים בהם יעסוק הכינוס הינם מגוונים מאד, ביניהם: מהנדס המערכת כמשאב, מחקרים בהנדסת מערכות, יישומים מערכתיים, שיטות וכלים, RAMS & ILITIES, סימולציות וסימולטורים, שילוב הנדסת מערכות עם דיסציפלינות אחרות, ניהול סיכונים, עלות פיתוח מערכת, שימוש במודלים מערכתיים, הנדסת מערכות רפואיות, תיכון "ירוק" בר קימא, מושב פרויקטי נוער ועוד. כמו כן יתקיימו סדנאות בנושאים כגון הנדסת מערכת רזה (Lean), תכן ארכיטקטוני, Enterprise Systems Engineering, שימוש ב-SysML לפתרון בעיות הנדסיות ועוד, שינתנו ע"י מיטב המומחים בעולם בתחום.




אודות INCOSE_IL
האיגוד הישראלי להנדסת מערכות - INCOSE_IL, הוקם לפני שבע שנים. האיגוד פועל במסגרת אילטם - איגוד משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות במערכות משולבות עתירות ידע. האיגוד הישראלי להנדסת מערכות כולל כמה מאות חברים מחברות שונות ביניהן: HP אינדיגו, אורבוטק, אלביט, תע"א, רפא"ל, אל אופ, קומברס, צה"ל, הטכניון, תע"ש ועוד.
בנוסף לכנס הדו-שנתי המרכזי, מקיים האיגוד הישראלי להנדסת מערכות סמינרים מקצועיים שניתנים על ידי מומחים מהארץ ומחו"ל, מפגשים מקצועיים מקומיים בהנחיית אנשי מקצוע מובילים מהתעשייה, מהאקדמיה ומהצבא, מפגשים להחלפת ידע/ניסיון בין החברים ומפגשי חברים בקבוצות עניין. בפעולותיו, מביא האיגוד להפריה הדדית תוך שיתוף מומחים ומהנדסים בעלי ניסיון בתחום הנדסת מערכות מהתעשייה, האקדמיה וצה"ל.
במסגרת האיגוד הישראלי להנדסת מערכות INCOSE_IL פועלות כיום שלוש קבוצות עבודה: כלים ומתודולוגיות בהנדסת מערכות, שיפור תהליכי האינטגרציה המערכתית וניהול סיכונים.
בנוסף לשלל הפעילויות המקצועיות, מוציא הארגון פעם או פעמיים בשנה עיתון מקצועי ברמה גבוהה הכולל חומר יישומי רב לחברות הישראליות.
האיגוד הישראלי הינו הסניף הישראלי של INCOSE - האיגוד הבינלאומי של מהנדסי המערכות, שמטרתו לקדם את ידע הנדסת המערכות, יישומו והפצתו.
INCOSE העולמי הוא ארגון דינמי הכולל כיום, 17 שנה מיום הקמתו, למעלה מ- 6,500 חברים מכל רחבי העולם, המאורגנים ב- 53 סניפים ב- 36 מדינות.
פעילות האיגוד הישראלי תופסת מקום של כבוד בקהילה הבינ"ל וזוכה להוקרה ופרסים רבים.

עוזי אוריון, אלביט מערכת אלקטרו אופטיקה אל אופ, ונשיא האיגוד הישראלי להנדסת מערכות - INCOSE_IL



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב